„Jistota, že Izrael je místo, kde už se znovu nemohou dít pogromy, byla silně otřesena. Dopady budou dlouhodobé a rozhodně ne pozitivní,“ říká reportér a novinář Jakub Szántó, který v rozhovoru pro Proboha hodnotí nejen dopady této tragédie na izraelskou společnost, ale i složitou dynamiku globálního vnímání konfliktu s Palestinci.
Sedmého října uběhl rok od bezprecedentního masakru palestinského Hamásu na izraelské kibucy, kde byly zavražděny tisíce lidí a stovky uneseny. Nakolik toto trauma proměnilo izraelskou společnost?
Zcela zásadně, o tom se budou psát knihy. Jistota, že Izrael je místo, kde už se znovu nemohou dít pogromy a vyvražďování židovského obyvatelstva, byla silně otřesena a dopad je obrovský. Zároveň reakce světa byla vstřícná, smířlivá a soucitná pouze po relativně krátkou dobu. Pak najednou rychle přišla strašně silná kritika a vlastně jakési manichejské vidění světa buď my, nebo oni. Takže ty dopady jsou dlouhodobé, budou dlouhodobé a rozhodně nebudou pozitivní.
Proč vůbec došlo ke zvratu a přeorientování světových sympatií?
Já si myslím, že to je kvůli tomu, že ten konflikt je komplikovanější než třeba konflikt Ukrajiny a Ruska. Tam je to celkem jasné: agresor zaútočil na někoho, kdo je oběť, a bojuje se na území té oběti. To je snadné pochopit.
V izraelsko-palestinském konfliktu je ale agresorem ten, kdo je slabší, a bojuje se na jeho území. Rozlišit třeba mezi běžnými palestinskými civilisty a Hamásem, je pro lidi velice složité. Pro samotné Izraelce je to velmi komplikované. Natožpak pro Evropana nebo člověka z Asie, z Afriky. Přitom Hamás je brutální smrtící teroristická organizace na úrovni Al-Káidy nebo Islámského státu, dokonce v něčem ještě sofistikovanější, ale podobně neúprosná a vražedná. A zároveň vedle toho jsou miliony Palestinců, kteří nejsou stoupenci Hamásu, kteří jsou svým způsobem nepřímou obětí jeho samotné agrese.
Navíc v tom konfliktu různé společenské kruhy sledují různé zájmy. Je řada lidí a řekl bych, že často jsou to právě ti nejradikálnější aktivisté, kteří za kritiku izraelského postupu v Gaze (která jako taková je zcela legitimní), skrývají svůj vlastní odpor vůči samotné existenci židovského státu, a tedy antisemitismus. Ale je důležité zopakovat – kritika Izraele je zcela na místě, ale nesmí mu upírat právo na existenci, pak je antisemitská.
Zároveň to vypadá, že Mezinárodní soudní dvůr v Haagu se bude zabývat obviněním Izraele z toho, jestli nepáchá v Gaze genocidu. Je toto legitimní obvinění?
Podat obžalobu, ať už u Mezinárodního soudního dvora v Haagu, nebo u Mezinárodního trestního dvora, je bezpochyby právem každého státu, to je zcela v pořádku. Otázka je, jakým způsobem o tom rozhodne. Já jako vystudovaný historik mám tendenci být trochu skeptický, protože existuje samozřejmě možnost, že je válka vedená v mnoha ohledech bezohledně, není dostatečně opatrná vůči civilním obyvatelům atd. Ale genocida, to je něco víc, tam skutečně musí být ten úmysl vyvraždit nějaké etnikum.
Ve Rwandě před 30 lety vyvraždili téměř milion lidí za necelých sto dní. S armádou, která se té izraelské nemůže rovnat. Neříkám, že obětí je málo, ale pokud by to měla být etnická čistka, byla by dost neefektivní. Navíc spousta Palestinců v Izraeli žije – a proti těm „vlastním“ nikdo žádnou genocidu nevede. Nedává to smysl, nerad to říkám, ale kdyby to měla být genocida, tak je to nejhůře nezvedená genocida, jakou si člověk dokáže představit.
Proto si troufám tvrdit, že je možné, že bude izraelská armáda shledána vinou ze spáchání válečných zločinů. To se ve válkách často, bohužel, děje. A tam si myslím, že to je pravděpodobné. Nemyslím si ale, že obvinění ze spáchání genocidy je pravděpodobné.
Jak se díváte na izraelskou ofenzivu v Libanonu?
Hizballáh rozpoutal agresi vůči Izraeli 8. října. Izrael neměl vojáky v Libanonu, neplnil tam žádné operace. Jakákoliv vojenská aktivita vůči Izraeli ze strany Libanonu je agrese. To, že libanonský stát není dostatečně silný na to, aby zamezil využívání jeho vlastního území pro teroristickou agresi vůči Izraeli, je chyba libanonské vlády. Z území Libanonu bylo odpáleno nějakých 9, možná 10 tisíc střel. Ne jedna, dvě. Deset tisíc, které vyhnaly na začátku z domovů zhruba 100 tisíc obyvatel. To je něco, co žádný stát na světě si nenechá líbit.
Můžeme pochopitelně mluvit o tom, nakolik je izraelská vojenská aktivita ohleduplná vůči civilnímu obyvatelstvu, nakolik je velký podíl civilistů na těch dneska zhruba 3 tisících obětí. Ale ta prvotní motivace rozhodně není, že by chtěl Izrael bojovat na dvou frontách, nikdo nikdy nechce bojovat na dvou frontách. To je velice složitá věc.
Jste novinář, jak hodnotíte mediální pokrytí konfliktu?
Média mají být samozřejmě nezávislá, ale všechna média pocházejí z nějakého kulturního backgroundu, a to ovlivňuje jejich pohled. Jednotlivé státy mají nějakou společnost, která je nějakým způsobem názorově, politicky, etnicky, nábožensky rozvrstvená. A místní média reflektují, jaká ta společnost samotná je.
Česká republika je například součástí střední a východní, řekněme post-komunistické, Evropy kde je v podstatě absence větší muslimské menšiny. Která naopak je velice silná, velice hlasitá v tuto chvíli na západě Evropy, ať už jde o převážně jeho asijskou populaci ve Velké Británii, severoafrickou ve Francii, blízkovýchodní, ve Švédsku a tak dále.
Z blízkovýchodních médií například Al Džazíra není svobodné, nezávislé médium ani nikdy nebyla, protože je součástí státní politiky, je dozorovaná a vlastněná státem Katar a je do určité míry přímo osobním majetkem člověka, který tam vládne, emíra Altáního. Proto je třeba pro nás jako novináře velice složité se vyrovnávat třeba s lidmi, kteří v barvách Al Džazíry působí v Gaze, protože jejich hodnověrnost je problematická.)
Historik Juval Noach Harari řekl, že sionismus nepopírá existenci ani práva palestinského lidu. Dnes je však sionismus často vnímán negativně, někdy i jako rasistický. Může být antisionismus považován za formu antisemitismu?
Kritika sionismu jako takového je antisemitská. Z principu, z definice. Je to jenom jiné slovo. Sionismus v základu říká tři body: 1. Židé jsou národ. 2. Aby ostatní národy mohly existovat, fyzicky přežít a mohly se vyvíjet, musí mít svůj stát. 3. Kde by ten stát měl být než tam, kde už jednou byl?
Neříká se, že sionismus je exkluzivně pouze pro Židy, že tam nikdo jiný nemá být nebo že nikdo jiný nemá právo být jeho obyvatelem. To tam není. Že se sionismem dnes zaštiťuje řada extremistických ideologií, včetně teroristů, kteří tvrdí, že to právo je exkluzivní a odvolávají se na Bibli, je úplně jiná věc. Sionismus jako takový vychází pouze z těchto tří základních bodů. Pokud někdo říká, že je antisionista, upírá Židům právo, které přináleží všem národům na této planetě. A to znamená, že je antisemita. Je to zcela jednoduché.
Proč vůbec vznikl termín antisionismus? Když někdo kritizuje Německo, říká si antigermanista? Tento termín vznikl proto, aby nahradil něco nepřijatelného (antisemitismus). Jako by tím odsunul jeho negativní nádech, ale zároveň vytvořil myšlenkový pojem, který říká: Nejsme antisemiti, ALE…
Evropská společnost vyrůstá z hebrejsko-křesťanských kořenů, přesto se zdá, že tu sílí podpora Palestiny, zvláště u mladých lidí.
Že je někdo je hlasitý, ještě neznamená, že je ho většina. Minimálně vlády říkají něco jiného. Ale ano, bezpochyby je to generační záležitost. Myslím, že to je u nás taky, že naše mladší generace, třeba našich současných studentů, je kritičtější vůči postupům Izraele, než například byli jejich rodiče, jejich prarodiče. Ale my jsme specifická část světa.
Z čeho to vychází?
My jsme v roce 1989 vnímali Izrael jako součást západního tábora, což pro spoustu lidí bylo pozitivní. A určitý druh toho semitismu, jak to v české nátuře nebo historické kultuře je, což neznamená, že tady nebyl samozřejmě antisemitismus, byl tady stejně jako kdekoliv jinde, ale nebyl tak silný. My jsme třeba jediná země, která třeba měla při sčítání lidu v meziválečném období jako možnost židovskou národnost. Existovala pár let dokonce Židovská strana v Československém parlamentu.
Proč Palestinu tolik podporují lidé z univerzitního prostředí?
Mladí lidé mají silné sociální cítění, jsou citliví na jakýkoli útlak a zároveň více globálně propojení. Je dobře, že jsou kritičtí vůči Izraeli, ale mávání vlajkou Hamásu a Hizballáhu, což jsou teroristické organizace, už v pořádku není. Samozřejmě ne každý má čas tu situaci podrobně studovat, aby byl schopný ji správně rozlišit. Mnozí z nich pak ale jen bezmyšlenkovitě vykřikují „From the river to the sea“ a ani netuší, co to vlastně znamená.
To heslo vzniklo v 60. letech, kdy Západní břeh a Gaza byly okupovány Jordánskem a Egyptem, tedy arabskými státy. Fatáh, dnes mezinárodně uznávaná palestinská vláda, usiluje o to, aby území Gazy bylo pod arabskou kontrolou. Přesto tehdy mezi palestinskými studenty vzniklo toto heslo, které říkalo, že mezi řekou Jordánem a Středozemním mořem má být svobodná Palestina – tedy v době, kdy už existovalo to, co dnes požadují: arabská Palestina. Jinými slovy, heslo znamená, že na tomto území nemá vůbec existovat židovský stát.
Mimochodem, Hamás neusiluje o dvoustátní řešení, což mnoho lidí neví. Nechce ani palestinský národní stát, ale chalífát.
Řekla jste, že naše společnost je židokřesťanská. Já si myslím, že naše společnost je především anticko-křesťanská. Stojí na antickém právu, civilizaci, než se stalo křesťanství po Konstantinu Velikém státním náboženstvím. Tohle to jsou přiznané kořeny.
To židovské spočívá v tom, že celé křesťanství vyrůstá z hebrejské Bible, tedy Starého zákona, který tvoří jeho základ. Na tomto fundamentu stojí příběh židovského rabína – Ježíše, budoucího křesťanského svatého, jeho židovské rodiny a jeho židovských následovníků. Křesťané však časem přejali roli vyvoleného národa sami pro sebe, což vedlo k tomu, že Židé byli považováni za odvržený národ, odsouzený k tomu, aby zůstali dlouho trpěnou a často utlačovanou menšinou.
Kdybyste ve středověku zmínila, že Ježíš se narodil židovské matce a že všichni apoštolové, včetně Šaula z Tarsu (svatého Pavla), byli Židé, riskovala byste, že vás upálí.
V tomhle ohledu je to jenom takové sice konstatování skutečnosti, ale ne přiznané. A proto odpor vůči antisemitismu u nás není daný primárně úctou k těmto kořenům, ale kvůli děsu z toho, co se stalo za holocaustu.
Nicméně v křesťanských kruzích právě je s ohledem na Starý zákon cítit velmi silná, mnohdy až nekritická podpora Izraele.
Protože napravujete to, co církev po dva tisíce let způsobovala Židům. To je v pořádku. My to přijímáme s vděkem. Aby se nám zase z toho vyvoleného národa nestala nějaká nesmyslná modla.
Mimochodem, mezi utlačovanými lidmi, kteří umírají pod izraelskými bombami, jsou třeba i zbytky křesťanské menšiny v Gaze. Tato křesťanská slepota vůči křesťanům v Izraeli na západním břehu a v Gaze, mě často hrozně překvapuje.
Nepřijal izraelský premiér Benjamin Netanjahu tak trochu mesiášskou roli zachránit „vyvolený národ“? Přece jen ten mesiánský narativ je v židovské společnosti dost rozšířený.
Nemyslím si, že ten pohled je příliš rozšířený. Vy na nás často hledíte prizmatem svatého písma, ale zkuste se dívat na to, jací skutečně jsme a co říkáme. Čekám já osobně na Mesiáše? Ani ne. A stejně tak drtivá většina Židů. Upřímně, trochu mě děsí, co se stane, až jednou přijde. Jak v Izraeli, tak v diaspoře existují lidé, kteří jsou tradicionalisté – dodržují určité náboženské zákonitosti, ale nejsou hluboce věřící. Myslím, že v diaspoře je to možná ještě častější. Ti, kdo čekají na Mesiáše každý den, jsou spíše menšinou. Já, moje rodina a přátelé mezi ně nepatříme. Život není jednoduchý, ale je krásný – tak ať Mesiáš přijde, až přijde.
Mimochodem, vydávat se za Mesiáše je považováno za jeden z nejhorších hříchů. To byl ostatně jeden z důvodů, proč Ježíš skončil na kříži. A co se týče Netanjahua, ano, možná má určitý mesianistický komplex. Zároveň však nelze popřít, že byl velmi schopný politik.
Na druhou stranu vyvolal třeba protesty kvůli kontroverzní justiční reformě. Nejdou teď s válečným konfliktem tato témata obrany demokracie tak trochu stranou?
To je nesmysl. Ve skutečnosti šlo spíše o snahu narovnat a vyvážit moc mezi soudní a výkonnou složkou. Nejvyšší soud v Izraeli má totiž pravomoci, které by si náš Ústavní soud ani nedokázal představit – například rušit rozhodnutí vlády. To, že k takovým úpravám dochází, je běžnou součástí demokratické debaty. Že se tento proces prosazoval s jistou hysterií, která šla proti národnímu konsensu, je rovněž běžná součást izraelské politiky. Ale tvrdit z evropské perspektivy, že Netanjahu chce zavést autokracii, je projev naprosté ignorance a neznalosti izraelských reálií.
Podobně jako když někdo tvrdí, že s nástupem Donalda Trumpa skončí demokracie ve Spojených státech. To je také naprostý nesmysl. Samozřejmě, budou tu problematické kroky, to je nepochybné. Obavy a podezření mají své místo. Ale není to konec americké demokracie.
Jak se změní s nástupem Donalda Trumpa podpora Izraele Spojenými státy?
Změní se a navýší se podle mě velmi silně. Už jen třeba, že nominoval na izraelského velvyslance Mikea Huckabeeho, který je velkým zastáncem osadníků, což je samozřejmě obrovský problém. Připomeňme si také, co se stalo minule: Spojené státy změnily zahraniční politiku v tom, že uznaly celý Jeruzalém za nedělitelné hlavní město Izraele a uznali anexi Golanských výšin, což je okupované území Sýrie. Myslím, že bude velké volání po anexi osad, což by byl obrovský problém v rozporu s mezinárodním právem. Tahle podpora je až tak nekritická, že třeba volá i po anexi celého západního břehu.
Z dostupných demografických údajů o amerických voličích se zdá, že Trumpa do úřadu vynesli mimo jiné evangelikálové, kteří v USA hodně posilují.
Samozřejmě, konzervativní křesťanští voliči. Právě ti mají často ten zmíněný černobílý pohled na svět, že je to boj dobra a zla. I u některých protestantů je velice silné přesvědčení, založené na biblickém vidění, že židé se mají vrátit, mají být v té zemi zaslíbené, aby se přiblížil druhý příchod Krista. V tomto biblickém zápalu je často podpora Izraele nekritická a zaslepená. Nelze ale vnímat všechny, kdo jsou na druhé straně, jako zlo. Ano, teroristické organizace v jistém smyslu zlo jsou, ale kromě nich jsou také obyčejní Palestinci, kteří pouze uplatňují právoplatné požadavky na svůj stát.
Neobjevuje se občas taková zaslepená podpora Izraele i u nás, ačkoli jsme velmi ateistická země?
Jednak je tam to hledisko generace padesátníků a starších, kteří vnímají Izrael jako součást demokratického Západu, jak jsme o tom mluvili. Zároveň si myslím, že tam určitě je pořád nějaká lítost a soucit kvůli holocaustu, protože českoslovenští a čeští židé byli jedna z nejhůř postižených židovských komunit. Například v Holandsku byly vyvražděny tři čtvrtiny židovského obyvatelstva. V Československu 90 procent židů skončilo v Osvětimi nebo jiném vyhlazovacím táboře.
A pak je tam podle mě náš mnichovanský komplex – fandit tomu, kdo se na rozdíl od nás jako slabší brání, protože my se nebránili. A to jsou zase věci, které pro nejmladší nebo mladší generace už tak zajímavé nejsou.
Zmínil jste, jak velká část nizozemských židů byla obětí holocaustu. Přesto jsme nyní byli svědky v podstatě pogromu v Amsterdamu, kde se stali terčem záměrných útoků izraelští fotbaloví fanoušci.
Abych to uvedl do kontextu, šlo o napadení fotbalových rowdies, jednoho ze dvou nejradikálnějších rowdies klubů, které v Izraeli jsou. Nejhorší je jednoznačně Bejtar a Maccabi Tel Aviv jsou druzí. Ti se v Amsterdamu dopustili nějakých výtržností, strhávání palestinských vlajek a vyřvávání protiarabských hesel. Je ale třeba říct, že nebyli napadeni fanoušky domácího klubu, se kterým zápas hráli. Nizozemský Ajax je spřízněný, dlouhodobě se mu dokonce nadává do židovského klubu.
Podle dostupných informací to nyní vypadá, že to byla předem připravená akce členů muslimské menšiny. Mluví se o tom, že tam vznikly nějaké whatsappové či telegramové skupiny taxikářů, řidičů Uberu, Boltu a dalších taxislužeb, kteří se domluvili. Přičemž to podle videí jsou kluci kolem devatenácti, dvaceti, pravděpodobně už ani nejsou přistěhovalci, ale už druhá nebo dokonce třetí generace narozená v Evropě. Myslím, že to byl spíš projev arabského nebo muslimského antisemitismu než nenávist fotbalových fanoušků, kteří jsou etničtí Holanďané. Ale uvidíme, co ukáže vyšetřování.
Je to selhání nizozemské policie, která se na takovou situaci měla připravit?
Jednoznačně. Ti lidé, kteří napadali židy, se na to zjevně chystali dopředu a věděli, že radikální jádro fanoušků z Maccabi bude dělat nějaké výtržnosti. Neschopnost holandské policie mě dost překvapila vzhledem k tomu, jaké radikální protesty jsme viděli v minulých měsících.
Existuje v současné náladě, která panuje, vůbec naděje na mírové řešení konfliktu?
V této náladě ne, ale dlouhodobě třeba ano. Gaza byl palestinský stát, od roku 1994 do roku 2005 částečně okupovaný, ale napříště už byl takřka plně pod samosprávou. Od roku 2005 do loňského 6. října to byl samostatný palestinský stát. Ne de iure, ale de facto ano. Obléhaný byl Izraelem a Egyptem, neměl pod kontrolou svoje hranice. Poté, co tam v roce 2007 proběhl převrat, z toho Hamás udělal svůj teroristický stát. Ale byl samostatný. Měl monopol na násilí, měl svoji policii, ovládal soudy, ovládal ekonomiku, ovládal zákony, ovládal školství, ovládal sociální systémy. To jsou prostě projevy suvernity, jaké třeba řada států, které jsou součástí OSN, ani nemají. A ten experiment bohužel dopadl takhle, tedy tragicky.
Byl jste zahraničním zpravodajem ČT na Blízkém východě, bylo tam už tehdy napětí, které hrozilo „výbuchem“?
Byl jsem v Gaze opakovaně, jak v době částečné palestinské suverenity do roku 2007, tak i po roce 2007, kdy oblast ovládl Hamás. A upřímně, tehdy to nevypadalo tak zle. Jsem optimista a věřím, že jednou se situace nějakým způsobem zlepší. Je ale pochopitelné, že Izrael, vzhledem k tomu, co se od roku 2007 stalo – do značné míry kvůli palestinské vládě, která si nechala vládu vyhnat – nemá příliš velkou ochotu riskovat, že tentokrát to dopadne lépe.
Nemyslím si však, že by bylo udržitelné, aby Izrael obnovil okupaci Gazy. Klíčové nyní je, aby válka skončila a aby Hamás jako silový hráč do velké míry zmizel ze scény.
Proměnil se nějak váš pohled na Blízký východ v průběhu let?
Myslím, že ne. Mnohem víc mě to přitahuje k jednotlivým lidem než k politologickým nebo bezpečnostním úvahám, které jsou sice důležité, ale ne vždycky přinesou praktickou pomoc. Mikropohled je minimálně stejně zásadní. Posunul jsem se tedy více od velké politiky k běžným lidem a k tomu, jak na ně politika skutečně působí.
Arcibiskup Fulton Sheen v roce 1948 řekl: Antikrist vybuduje anticírkev, která bude napodobeninou Církve, protože on, ďábel, je opicí Boží. Anticírkev bude mít všechny známky a vlastnosti Církve převrácené a zbavené svého božského obsahu. Bude mystickým tělem Antikrista, které se zevně bude podobat mystickému tělu Kristovu.
Ronald Regan řekl: Věřím ve věčnou platnost Noahideho zákonů pro všechny, bez ohledu na vyznání.
Řada teologů se domnívá, že Antikrist bude Židy přijat jako Mašiach.
Svatý Pavel definoval Antikrista takto: Je synem zatracení, staví se na odpor a je vyvyšován nade vše co uctíváne, co se nazývá Bohem, sedí v Božím chrámu a ukazuje se jako by byl Bůh.
Svatý Jan: Přišel jsem ve jménu svého Otce, a nepřijali jste mne. Přijde jiný ve svém jménu a toho přijmete.
Maimonides: Pokud se někomu podaří znovu vybudovat jeruzalémský chrám, bude to znamením, že to je Mašiach. Ten zlepší svět a podnítí národy sloužit Hospodinu. Pročistí jazyky, aby vzývaly Hospodina a sloužili mu. Ustanoví nové náboženství, ve kterém budou všichni sloužit Hospodinu a židé jim budou světlem.
Noe dostal po potopě tyto zákony: zákaz uctívání falešných bohů, proklínání Boha, zákaz vražd, krádeže, krvesmilstvo a cizoložství, zákaz jíst maso některých zvířat a přikaz vydávat zákony a zřizovat soudy.
Židé konvertity nevyhledávají, protože jejich zákony jsou považovány za náboženství jen pro ně. Aby měli nežidé podíl na budoucím světě, nemusí vyznávat judaismus. Podle židů dal Bůh Tóru Mojžíšovi jen pro židy, aby byli „světlem národům“ a naučili pohany dbát starších Noahide zákonů.
Rabi Benamozegh: Na hoře Sinaj nám Bůh dal Tóru včetně nařízení, aby pohané dodržovali Noahide zákony, to jediné co je pro ně povinné.
Maimonides: Mašiach uplatní vliv na celý svět a pohané přijmou Noahide. Židé budou mudrci a budou znát skryté věci a chopí se poznání Hospodina.
Maimonides: Křesťané neslouží pravému Bohu a proto zákony Noahide zakazuje uctívání Trojjediného Boha, Ježíše Krista a svatých.
Eisen: Víra v Trojici a Ješuovo zrození nemůže být uvěřena žádným Židem, protože víra ve tři bohy, stejně jako zrození z panny je židovské tradici cizí.
Křesťanství budeme tolerováno jen když se očistí.
Rabi Benamozegh: Křesťané poznají v pravý okamžik své příbuzenství s námi a zahájí práci na uskutečnění svých osudů. Z toho vzejde náboženství Noahide, to zachová božskou autoritu, uspokojí potřeby lidí a zabezpečí jim budoucnost lépe než jejich současná církev.
Nová rabínská definice nauky o Nejsvětější Trojici a Ježíši Kristu:
Křesťany můžeme přijmout teprve po redefinicí trojice tak, že druhá a třetí osoba nejsou Bohem, ale menšími božstvy v partnerství s Hospodinem. Pokud Bůh není trojjediný, neexistuje ani druhá osoba která by se vtělila. Pokud Ježíš není plně Bohem a zároveň plně člověkem, jeho smrt nebyla smírnou obětí, a tudíž nikoho nevykoupil. Proto křesťané nemohou být posvěceni milostí, kterou Ježíš nikdy nezískal, ani součástí církve, údajného mystického těla Kristova.
Maimonides: Na nežidy budou uvaleny zákony, které Židé nemají. Za zločiny proti Židům budou trestáni přísněji než Židé za zločiny proti nežidům.
Na rozdíl od Židů mohou být Noahide popraveni na základě výpovědi pouze jednoho svědka a samosoudce. Nedovolíme jim vztyčit pomník ani dělat obrazy, byť jen pro krásu.
Talmud: V čase příchodu Mašiach budou všechny národy otroky Izraele.
Dr. Maike Hickson, LifeSiteNews.
Co myslíte, že Vám odpoví židovský novinář, když se ho zeptáte na pokrytí konfliktu? Že pokrytí je nerovnoměrné?
Námět k rozjímání (Zj 12,1-6):
„A ukázalo se veliké znamení v nebi: žena oděná sluncem, pod jejíma nohama měsíc a na její hlavě koruna z dvanácti hvězd. Byla těhotná a křičela, když v bolestech a mukách pracovala ku porodu. A ukázalo se jiné znamení v nebi: hle, veliký rudý drak, mající sedm hlav a deset rohů, a na těch hlavách sedm diadémů. Jeho ocas vlekl třetinu nebeských hvězd; i svrhl je na zem. A drak stál před ženou, která měla porodit, aby její dítě sežral, jakmile porodí. A porodila syna — muže, který má pást všechny národy železnou berlou. Vtom bylo její dítě vytrženo k Bohu a k jeho trůnu. A žena utekla do pustiny, kde měla od Boha připravené místo, aby ji tam živili tisíc dvě stě šedesát dní.“
Já přemýšlím, proč máte potřebu tu dropnout naprosto náhodný text ze Zjevení Jana? 😀
Jestli máte pocit, že je „naprosto náhodný“, tak se nad ním zamyslete hlouběji. 😉
No, já asi nemám potřebu hledat nějaký váš skrytý subjektivní výklad apokalyptické literatury. Osobně Janovo zjevení vnímám jako symbolický text plný obrazů, čísel a událostí, které nejsou předpověďmi konkrétních historických událostí, ale mají spíše nadčasový a teologický význam. Tedy dopasovat nadčasový text ke konkrétní události arabsko-židovského konfliktu chápu jako nonsens.
Tak když to tak vnímáte a chápete a když nemáte potřebu, kdo jsem já, abych Vám něco vnucoval. 😉
Usvědčím Vás.
V minulé diskusi jste psal:
Panna Maria pochopitelně také byla ušetřena porodních bolestí, protože ty jsou důsledkem prvotního hříchu (Genesis 3,16), kterým Ona nebyla zasažena.
Z toho vyplývá, že Porod Panny Marie nebyl normální fyziologický porod, ale zázrak, a zobrazovat ho jako přirozený porod je hereze a blasfémie.
Ano, přesně tak. A to dokazuje, že Žena oděná sluncem není (v doslovném smyslu) Panna Maria a „muž, který má pást všechny národy železnou berlou“ (není v doslovném smyslu) Kristus, jak uvádějí některé povrchní – i katolické – výklady knihy Zjevení. 😉
(Čímž nepopírám, že bytost, jež odpovídá Ženě oděné sluncem, může odpovídat Panně Marii v alegorickém, resp. anagogickém smyslu, ani že tyto texty mohou být aplikovány na Pannu Marii ve smyslu přizpůsobeném.)