Podpojištěný majetek či život je nedoceněný z vypočítavosti anebo lidskou chybou. Vypočítavá neochota skládat dostatečný obnos vyvstane ve chvíli sčítání škod. Náboženství nemá jinou cenu než v laskavém přepočítávání našich jistot. Zda to, co máme a na čem stavíme, má opravdu tu hodnotu, kterou přiznáváme, vyznáváme a tedy vykazujeme. Pojištěný majetek má dostatečnou protiváhu ve složeném pojistném. Dobře zajištěný život stojí za velké hodnoty, které se pravidelně skládají.
Kdyby bylo na mně, vypnul bych přímé přenosy jednání zákonodárných sborů. Doporučil bych kreslené skicy, které jsou zvykem u soudního dvora v některých demokratických zemích. A hlavně bych podporoval žurnalistiku, která zvýrazňuje podstatné okamžiky a přesně zaznamenává řečené. Proč? Protože je mi líto, jak zapadají ty důležité, státotvorné okamžiky.
Před časem, když sněmovna projednávala výdaje na majetek poškozený povodněmi, zazněla z úst ministra financí důležitá statistika. Označil majetek jako nepojistitelný, nepojištěný, podpojištěný a s uklidněním také konstatoval pojištěný majetek. Ten kategorizující souhrn byl velice důležitý. Platí výmluvně o majetku i lidské existenci. Myslím, že ministr zaujal svou řečí jen mne a snad pár poslanců. Všeobecně však jeho slova zanikla v halasu jiných vystoupení u dalších bodů jednání. Důležité je, že se Sněmovna shodla na podpoře bez velkých námitek.
Majetek i lidský život může být nepojistitelný proto, že kombinuje vysokou cenu a tak rizikové umístění, že by do pojistné smlouvy nikdo neinvestoval. Téměř každou věc můžete pojistit, všechna svá jednání můžete zajistit smlouvou, pokud budete respektovat základní pravidla smlouvy. Některé nemovitosti si o krizový okamžik doslova říkají, protože stojí v záplavových oblastech takřka první na ráně, dokonce opakovaně a doložitelně riskují tak, že jsou nepojistitelné.
Pak jsou nepojistitelné tak velké hodnoty, že se nedají vyvážit jakoukoliv smlouvou. Jejich ztrátu či nevratná poškození nevyváží sebevětší částka. Za takovou hodnotu lze jen obětovat další život, další majetek. Proto po světě běhají ochranky některých lidí a institucí. Ceníme si riskování života a prostředků náhradních štítů, protože ztráta morální i finanční by byla nedozírná. Jistým způsobem byla oběť Ježíše Krista právě tohoto druhu. Tak velice jsme mu stáli za život.
Nepojištěný majetek a snad i život je zapomenutý či lehkovážně ohodnocený jako málo důležitý. Nepojistili se. Vyniká tu lehkomyslnost a přílišná zbrklost lidí, kteří jsou přesvědčeni, že se jim a jejich majetku nemůže nic stát, či že jde o okamžiky a hodnoty, které lze lehko nahradit. Pokud nejde o nepoučené a dobromyslné jedince, kterým chybí dobří rádci, musíme označit nepojištěné jako hazardéry. Proto stanovují občanské procesy jasnou povinnost pojistit se proti náhodě jak na majetku svém, tak (a především) toho druhého. Je to povinné pojištění, jehož absence se trestá. Tu vyniká naše povinnost – ať jsme jakéhokoliv vyznání – brát ohled na ty druhé.
Podpojištěný majetek či život je nedoceněný z vypočítavosti anebo lidskou chybou. Vypočítavá neochota skládat dostatečný obnos vyvstane ve chvíli sčítání škod. Chtěli bychom nahradit vše a v maximální možné míře. Ale nevložili jsme dostatečné pojištění. Ač můžeme být chápaví pro okamžiky ztráty a pomáhat i těm, kteří podpojištěné hodnoty zdědili a nebo neobjevili včas, přesto nám tato kategorie říká, že musíme svoje jistoty zrevidovat. Náboženství nemá jinou cenu než v laskavém přepočítávání našich jistot. Zda to, co máme a na čem stavíme, má opravdu tu hodnotu, kterou přiznáváme, vyznáváme a tedy vykazujeme.
Pojištěný majetek má dostatečnou protiváhu ve složeném pojistném. Dobře zajištěný život stojí za velké hodnoty, které se pravidelně skládají. Není jich možno litovat. Pojištění nevede jen ke klidu a vyrovnanosti, ale také ke vděčnosti, protože se v něm zrcadlí dík za hodnoty, které jsme dostali. Proto je tak nákladně opatrujeme, protože jsou velkým darem života.
Povodně, bouře a nehody totiž přicházejí a nelze se jim úplně vyhnout.