Jedna z mála věcí, které nelze relativizovat, před kterými nejde zavřít oči, je existence bolesti. Místo Descartova „myslím, tedy jsem“ bychom mohli říct „bolí mě to, tedy jsem“. Je zajímavé, že přestože lidstvo prožívá bolest pořád, je pro nás stále překvapivá. Vždy nás znovu překvapí jako něco, co by nemělo být, co je špatně, co nechceme.
Jen si vybavte vaši osobní bolest, takovou, kterou znáte, opakovaně se vám vrací, když se ozve, tak vy už víte: ano, to je to moje koleno; ano, to je to moje břicho; ach, zase ta moje hlava. Je to bolest, která přichází jako vaše stará známá a zpravidla už máte i způsoby, jak s ní naložit. Jak vypadá všední zbožnost člověka, který je v bolesti? V čem je typická?
Vybral jsem jeden ze stovek příkladů modlitby člověka v bolesti v Bibli. Autorem této modlitby je prorok Jeremiáš. Starozákonní prorok, který žil a přinášel Boží slovo lidem žijícím na pokraji jedné z řady velkých katastrof dějin izraelského národa – dobytí Jeruzaléma Babyloňany v roce 586 př. n. l.
Jeremiáš tyto bouřlivé doby se svým lidem prožívá. Přináší povzbuzení i varování, ale většinou mu nikdo moc nevěří. Mluví o katastrofách, zatímco jsou všichni v klidu, a když pak ty katastrofy přijdou, tak zase uklidňuje. Vždy proti proudu. A právě to jeho brodění se proti proudu, které mu vysloužilo vězení, bití, samotu a utrpení, bylo jeho starou známou bolestí.
Jeho kniha je žánrově spletena ze tří částí: jednu část tvoří jeho prorocké výzvy lidem, druhou příběhy s tím spojené a třetí jeho osobní modlitby. Když měl po práci, vlastně nikdy po práci neměl, protože na něj doléhala bolest, z této bolesti říká: Proč má bolest nikdy nekončí, proč se má hrozná rána nechce zahojit? Stal ses mi zdrojem zklamání – copak jsi potok bez vody? (Jeremiáš 15:18).
Jeremiáš se tu obrací k Bohu v otázkách. Zde tedy máme odpověď na moji původní otázku, v čem je typická zbožnost člověka, který prožívá bolest. Je to zbožnost otázková. Zbožnost postavená na otázkách. Zbožnost, která má na konci otazník. Nacházíme to v průřezu celou Biblí, postavy jedna za druhou se ptají tak jako Jeremiáš: proč, proč, proč, co se to děje, k čemu, kdy už to skončí? Je to zbožnost, která Bohu vyčítá.
Jeremiáš tu používá obraz vyschlého potoka. V krajinách, ve kterých žil, byly sezónní potoky a říčky. V období dešťů tam byla voda, ale jinak ne. Jeremiáš Boha připodobňuje právě k takovémuto potoku, když říká: jdu k tobě žíznivý s vědrem a nikdy nevím, jestli tam něco bude, nebo ne, jestli najdu vodu, nebo ne. Jsi nevyzpytatelný, měníš se jako počasí. Nemohu se na tebe spolehnout.
Znovu i tuto druhou část pokládá Jeremiáš jako otázku. Opravdu to tak je? Zbožnost trpícího člověka je zbožnost otázková. Tak to má být, tak je to biblicky správně, Bůh nám dává za vzor Mojžíše, Abrahama, Jóba, Jeremiáše i svého syna Ježíše a říká: ano, když to bolí, pokládejte mi otázky. To je teď vaše zbožnost.
A jaká je tedy odpověď na naši otázkovou zbožnost? Bible navrhuje odpovědí dost, teologové a filozofové vymysleli odpovědí ještě mnohem víc. Problém všech správných odpovědí je ten, že jedinou odpověď, kterou trpící člověk chce slyšet, je ta, kde bolest okamžitě skončí. Jiná odpověď ho nezajímá. Nepotřebuje vědět, že je to trest za hřích, ani že ho to má něco naučit, ani že to bude jednou v nebi dobrý. Prostě už nechce mít otázkovou zbožnost.
Boží odpověď na naši otázkovou zbožnost je Amen. Přitakání k naši bolestí. Tak to je. Toto Boží "Amen" zaznívá ve vrcholu Jóbova příběhu, kdy se Bůh přiznává ke všem otázkám, které Jób chrlí. A říká k nim své Amen. Dokonce i Boží okamžitá odpověď na Jeremiášovu modlitbu je ve verších 19-21.
V podstatě mu Bůh říká: vydrž, bude to ještě horší, budou na tebe útočit. Ulehčí mu však dvojím způsobem. Jednak dá bolesti smysl, zároveň přidává větu „já budu s tebou“. V Božím "Amen" na naše otázky zní: já jsem s tebou. Boží "Amen" je tak velké díky tomu, že se sám do této naší bolesti ponořil. Cítí bolest s námi. Dobrovolně do ní vstupuje a říká Ano, Amen.
Jaká je zbožnost trpícího člověka? Je to a má to být otázková zbožnost. Zbožnost otázek, na které nelze odpovědět jinak než Ámen. V tomto Ámen je veliká Boží láska, Boží záchvěv Bolesti. Zbožný člověk s otázkami, které den za dnem znovu a znovu klade Bohu, je spojen s Kristem v utrpení. Jaké teprve bude jejich spojení ve slávě?
Zdroj: Blog Dalimila Staňka
Ahoj, já jsem NIRA SHALOM, jsem tady, abych rozšířil tuto dobrou zprávu do celého světa o tom, jak jsem získal zpět svou bývalou lásku. Šílel jsem, když mě minulý měsíc opustila moje láska kvůli jiné dívce, ale když jsem potkal přítele, který mě seznámil s Babou Wale da Wiseman, velkým poslem, vyprávěl jsem Babě Wale o svém problému o tom, jak mě opustila moje bývalá láska, a také jak jsem potřeboval získat práci ve velmi velké společnosti. Řekl mi pouze, že jsem přišel na správné místo, kde dostanu touhu svého srdce bez jakýchkoli vedlejších účinků. Řekl mi, co musím udělat, Poté, co to bylo hotovo, Za další 2 dny mi moje láska zavolala na telefon a řekla mi, že se omlouvám, že jsem žila dříve, a také v příštím týdnu poté, co mi moje láska zavolala prosím o odpuštění, byl jsem pozván na pohovor do mé požadované společnosti, pokud bych potřeboval pracovat jako nadřízený. Jsem tak šťastný a ohromen, že to musím říct celému světu o tom, jak mi Baba Wale pomáhá splnit přání mého srdce. Baba Wale je specialista na všechny druhy kouzel a dobré magie. Pokud potřebujete jakýkoli druh pomoci, kontaktujte, Baba Wale, na následující e-mailové adrese: babawalewiseman01@gmail.com Whatsapp: +12544131991 Děkuji později