Církve sice excelují v humanitární pomoci, ale v otázkách smíření a spravedlnosti často tápou, neschopny jasně rozlišit mezi agresorem a obětí. Krize ekumenického hnutí je přitom symptomem hlubších problémů, na něž zatím křesťanské církve nedokázaly najít odpověď.
Pokud chceme pochopit, kde se jako křesťané a křesťanky nacházíme ve vztahu k ruské válce proti Ukrajině, musíme nejprve učinit krok zpět a pokusit se přečíst znamení doby. Myslím, že je proto dobré nejprve provést krátkou diagnózu současné situace v Evropě ve srovnání s obdobím před dvaceti lety.
Tehdy byla atmosféra v Evropě zcela odlišná. V Ukrajině probíhala oranžová revoluce. Evropská unie právě prošla největším rozšířením ve své historii, když se k ní připojilo deset nových členů. Myšlenka sjednocené Evropy, kterou papež Jan Pavel II. poeticky popsal jako Evropu dýchající oběma plícemi, se zdála být téměř na dosah.
EU tehdy zveřejnila svou první Evropskou bezpečnostní strategii, optimisticky nazvanou „Bezpečná Evropa v lepším světě“. Dokument sice upozorňoval na možné budoucí problémy, ale celkově předpokládal, že lze vytvořit kooperativní regionální pořádek a pokračovat mírumilovně v rozšiřování EU na východ.
Dnes je situace zásadně jiná. Svět je nebezpečnější, volatilnější a méně předvídatelný. Optimismus ohledně automatické přitažlivosti EU byl nahrazen střízlivým hodnocením její role i vlivu Západu na globální politiku.
I předpoklad, že Evropu lze izolovat od globálních turbulencí, se začal postupně drolit. Migrační vlny z válečných oblastí a důsledky klimatických změn stále jasněji ukazovaly, jak iluzorní byla představa, že si (Západo-)Evropané budou moci i nadále užívat svého bezpečí a bohatství, zatímco jinde se válčí a narůstá nestabilita.
A pak přišla válka na Ukrajině. Ačkoli konflikt začal už v roce 2014 anexí Krymu, rozhodující zlom přinesla ruská invaze v únoru 2022. Byl to zcela zásadní otřes: Poprvé za dlouhá desetiletí zahájila velmoc teritoriální, dobyvačnou válku – válku, kterou, jak se dnes zdá, může vyhrát. Řekněme si to otevřeně: Rusko sice nevyhrálo, ale ani úplně neprohrává. Okupuje zhruba pětinu ukrajinského území, což je oblast větší než celé Rakousko, a v poslední době svou pozici ještě posiluje.
Kolaps starých přesvědčení
Válka na Ukrajině je pro Evropu okamžikem, kdy se definitivně uzavírá období po studené válce. Nejde jenom o to, že rozšiřování EU, vážně narušené už brexitem, nyní na dlouho dosáhlo svých limitů. Ale spolu s ním padá i iluze o post-ideologické a post-teritoriální EU. „Konec dějin“ Francise Fukuyamy nenastal nikdy, ale teprve teď, se značným zpožděním, si to naplno uvědomila i Evropa.
Další iluzí, kterou válka rozmetala, je přesvědčení o věčném spojenectví liberální demokracie a kapitalismu. Jejich cesty se začaly rozcházet už před nějakou dobou: Hlavní kritici současného globálního řádu – Čína a Rusko – jsou kapitalistické země, přestože Číně vládne komunistická strana. Ti, kdo dnes ohrožují (zevnitř i zvenku) liberální demokracii, nejsou odpůrci kapitalismu, nýbrž jeho zastánci, a to kapitalismu nezatíženého demokratickými procedurami.
Svět se obrací od spolupráce k izolaci, od multilateralismu k unilateralismu a od budoucnosti k minulosti. Hesla jako „Take Back Control“ (Brexit) nebo „Make America Great Again“ (Donald Trump) odrážejí právě takový trend. Rostoucí pesimismus panuje i mimo politiku: Podle nedávné studie Pew Research si 70 % lidí ve všech 19 zkoumaných zemích myslí, že příští generace bude mít hůře než jejich rodiče.
Krize ekumenického hnutí
Ruská invaze ale znamená také konec paradigmatu, které zformovalo evropské ekumenické hnutí. Dva klíčové pilíře tohoto paradigmatu – poválečné smíření a spolupráce mezi Východem a Západem – ztratily svou sílu. První proto, že již takřka vymizel z kolektivní paměti, druhý proto, že spolupráce z doby studené války je zcela překryta událostmi novějšími. Církve se neshodují v otázce vztahu k migraci, sekularismu ani nacionalismu. Výbušné a v ekumenickém hnutí tabuizované jsou dnes otázky tzv. kulturních válek, například postojů církví k LGBTIQ lidem.
Podobné krizi čelí i pacifismus evropských církví, zděděný z jiné éry. Po druhé světové válce se pacifismus opíral o traumatické vzpomínky na masové vraždění a destrukci. Během studené války jej posiloval strach z jaderné apokalypsy. Ale dnes? Pacifistické postoje působí jako nevěrohodná nostalgie, proměnily se v mantru jedné generace, která místo argumentů jenom odkazuje na svou dobově podmíněnou zkušenost. Tím nechci říct, že je na pacifismu něco špatného, naopak je mi mimořádně blízký. Ale pacifismus je principiálně niterný, nelze jej naoktrojovat, protože pak se stává pouhým moralismem.
Postoj církví k válce
Konkrétně lze reakce církví na válku na Ukrajině rozdělit do tří kategorií: veřejná vyjádření, humanitární pomoc a podporu vzájemného usmíření.
Právě na veřejně deklarovaných postojích lze dobře ukázat, jak jsou církve rozdělené.
Zaprvé mnohé potichu, ale vytrvale vyjadřují proruský postoj. Často jde zejména o pravoslavné církve, spřízněné s ruskou pravoslavnou církví, které vidí válku jako obranu proti „západní dekadenci“. Druhá, velmi početná skupina zejména západních církví volá po zdrženlivosti. Konfliktu chce bránit tak, že se do něj další aktéři nemají zapojovat, Trvá na symetrickém odmítání podpory pro jednu i druhou stranu. Třetí skupinu tvoří několik málo církví zejména ze střední, severní nebo severozápadní Evropy, které naopak hlasitě podporují Ukrajinu. Ale nejpodstatnější pro pochopení celého problému je neutralita církví globálního Jihu: Tyto církve totiž často sdílejí postoje svých vlád a svou neutralitu zdůvodňují západním pokrytectvím a nedůvěrou – často oprávněně – způsobenou (post)koloniální zkušeností.
Výsledek je ten, že církve paradoxně reagují příliš politicky i málo politicky současně. Příliš politiky je v jejich reakcích proto, že až příliš jednoznačně odvozují postoj vůči ruské agresi z převládající politické ideologie. Například ty, které mají negativní zkušenost s kolonialismem nebo se Spojenými státy, mají tendenci ukrajinskou sebeobranu nepodporovat. Neměla by nás ale zkušenost s koloniálním vykořisťováním vést spíše k zastání se obětí agrese? Neměli bychom spíše bránit slabé a bezbranné?
Ti, kteří mají zkušenost s evropským poválečným usmířením, zase někdy volají po míru a ignorují otázky svobody a spravedlnosti. Zde všude ale platí, že místo teoretických proklamací bychom měli především poskytovat prostor, v němž může zaznít hlas napadeného, nikoliv jej přehlušovat vlastními postoji.
Současně jsou ale postoje církví často odvážné málo. Je tomu tak proto, že některé ekumenické organizace jsou příliš zahleděné do sebe, místo aby se jasně a rozhodně postavily k zásadním otázkám světa kolem nás. Tento fenomén by se dal označit jako „malicherný ekumenismus“: Někdy se zdá, že ekumenické organizace přemýšlejí spíše o tom, zda jejich stanoviska nerozčílí vlivné církve, než o tom, zda jednají správně. Co když otevřená kritika války způsobí, že nějaká významná církev naše řady opustí? Co se pak stane s naším rozpočtem?
Dvojí metr v reakcích Světové rady církví
Uvedu konkrétní příklad: Světová rada církví (WCC), největší ekumenická organizace na světě. Pojďme porovnat dvě situace a dvě reakce této organizace.
První situace: Dne 20. srpna 2024 ukrajinský parlament přijal zákon zakazující náboženské organizace s vazbami na ruskou pravoslavnou církev. Už za čtyři dny vydal generální sekretář WCC Dr. Jerry Pillay prohlášení, ve kterém vyjádřil “hluboké znepokojení“ nad “možným neoprávněným kolektivním trestem“. Bleskurychlé prohlášení vzniklo bez konzultací s ukrajinskými úřady, církvemi či evropskými ekumenickými partnery. Rychlostí a tónem reakce byla dokonce zaskočena i celá řada členských církví WCC, z nichž některé hlasitě protestovaly.
Druhá situace: V březnu 2024 podepsal patriarcha Kirill dokument označující ruskou invazi na Ukrajinu za „svatou válku“ a popírající státní suverenitu Ukrajiny. Patriarcha také kázal, že ruští vojáci, kteří zemřou v boji, budou zbaveni všech svých hříchů. Reakce WCC? Trvalo několik týdnů, než generální sekretář prohlásil, že tato vyjádření „nelze sladit“ s předchozími výroky patriarchy a že je tedy třeba požádat o vysvětlení. Od té doby se však kromě několika schůzek nic zásadního nestalo a jasná kritika patriarchy Kirilla stále nepřichází.
Co tyto rozdíly ukazují? Přílišná opatrnost a obavy o vnitřní politiku organizace vedou k tomu, že církve jsou někdy politické málo: Mlčí tam, kde by měly mluvit jasně a prorocky. Bojí se postavit na stranu oběti a uchylují se k neutralitě, která staví agresora a oběť na roveň. Jak ale můžeme nerušeně pokračovat v dialogu s těmi, kteří oslavují válku jako „svatou“, a zároveň ignorovat hlasy těch, na jejichž domy padají bomby?
Zásadní role v humanitární pomoci
Existuje ale oblast, kde křesťanské církve skutečně excelovaly – humanitární pomoc. Zejména ukrajinské církve a jejich partneři v sousedních zemích prokázali obrovskou pružnost, efektivitu a nasazení.
Církve se rychle staly klíčovými institucemi v poskytování pomoci. Mohu uvést příklad Českobratrské církve evangelické, jejíž aktivity dobře znám: Jen den po ruské invazi, 25. února 2022, se do pomoci zapojilo 46 jejích farností. Církev následně financovala přestavbu farních budov na byty pro uprchlíky, organizovala podpůrné skupiny pro ženy, výlety, odbornou psychologickou pomoc, atd. Relativně malá církev o 50 tisících členkách a členech dokázala ve svých 130 farnostech ubytovat dva tisíce uprchlic a uprchlíků. Podobně aktivně jednala i celá řada dalších církví v regionu.
Smíření: Past symetrie mezi obětí a agresorem
Smíření je třetí rovinou, kde církve hrají důležitou roli. Zde však platí jedno klíčové pravidlo: Oběti mají právo samy rozhodnout, kdy a za jakých podmínek se chtějí zapojit do procesu smíření. Požadovat smíření uprostřed pokračující agrese je nejen nerealistické, ale také hluboce neetické. Zkrátka nikdo nemůže být ke smíření přinucen. Žádné oběti bychom neměli naznačovat, že morálně selhává, pokud není ochotna se ještě v průběhu agrese usmířit s útočníkem.
A přesto se tohoto pravidla nedokážeme držet: Například již v roce 2022 organizovala katolická církev v Římě křížovou cestu, kde nechala kříž společně nést ukrajinskou a ruskou ženu a obě ženy dokonce měly číst společný text. Není divu, že ukrajinští představitelé takovou symboliku ostře kritizovali. Nejvyšší zástupce řeckokatolické církve na Ukrajině, arcibiskup Svjatoslav Ševčuk, dokonce označil text za urážlivý a připomněl, že se akce konala v době, kdy se Rusko chystalo k další vlně krvavé agrese.
Smíření prostě nelze na zúčastněné uvalit. Současně musí být smíření postaveno na shodě obou stran ohledně toho, čeho se smíření týká. Jak prohlásil arcibiskup Desmond Tutu: „Smíření je proces, který vyžaduje pravdu a spravedlnost.“ Bez těchto základů je každý pokus o smíření odsouzen k nezdaru.
Víra jako motor akce, ne výmluva pro nečinnost
Ohledně války na Ukrajině není mnoho důvodů k optimismu. Ale právě proto je třeba, aby křesťanské církve přestaly váhat a kalkulovat a odvážně se nechaly inspirovat božskou láskou, která se nebojí riskovat vše. Nečekejme pasivně na zázrak - otevřeme okovy svévole a dejme ujařmeným svobodu. Nebuďme jako ti náboženští lidé, které kritizoval Dietrich Bonhoeffer, když říkal, že se k Bohu uchylují až tam, „kde končí lidské vědění nebo síla“. Bůh nemá jiné ruce než naše. Použijme je.
Upravená verze úvodního projevu předneseného 2. prosince 2024 na setkání Světové luterské federace ve Vídni
Neboť od této chvíle bude rozděleno v jednom domě pět lidí: tři proti dvěma a dva proti třem; budou rozděleni otec proti synu a syn proti otci, matka proti dceři a dcera proti matce, tchyně proti snaše a snacha proti tchyni.“ (Písmo svaté, Evangelium podle Sv. Lukáše, kapitola 12, verše 52-53)
Postoj církví k násilným mocenským bojům mezi národy, skupinami či frakcemi jakéhokoli druhu může samozřejmě podkopávat jejich morální autoritu. Ale rozhodně nemůže podkopávat autoritu skutečného křesťanství, jak je předkládáno samotným J.Kristem, jeho životním příkladem a jeho učením jak je to zaznamenáno v Bibli. J.Kristus výslovně řekl „moje království není částí tohoto světa“ (Jan 18:36), ap. Pavel napsal „nevedeme svůj boj proti lidským nepřátelům, ale proti mocnostem, silám a všemu, co ovládá tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla“ (Efez. 6:12) „Zbraně našeho boje nejsou světské, nýbrž mají od Boha sílu bořit hradby. Jimi boříme lidské výmysly a všechno co se v pýše pozvedá proti poznání Boha..“ (2.Korint. 10 :4,5). Závěrečné tvrzení autora, že Bůh „nemá jiné ruce než naše“ je jeho velký omyl.
Ovsem Buh ma sve ruce, ale podporuje zeme, ktere musi bojovat proti agresorum. Ptoto [pdporuje Ukrajinu, ktera musi bojovat proti ruske invazi, kterou tozhodl rusky diktator Putin. Buh nechce aby Putin ovladl Ukrajinu a byl by pak diktator nejen Ruska, ale take Uktajiny. Podobne behem druhe svetove valky podporoval mnoho zemi v boji proti naxistickemu Nemecku a proti imperialistickemu Japonsku. A byl rad, kdyz ty dve zeme prohraly tu valku, kterou zacaly. Buh je moralni, takze neni niikdy neutralni v pripadech hrozne agrese. Takze, kdyz si vykladate krestanstvi podle pacifismu, tak spatne rozumite Bibli. Co se tyce Boveho zakonu, tak tehdy byli kretane vsude mensiny, tak proto tehdy nebojovali proti nepratelum, takove valky by vzdy prohrali. Ale ve Staren Zakone Buh podporoval Izrael ve vallkach proti neptatelum. Ale v Novem Zakone byl hlavni cil Boha, aby krestane sirili viru, yak proto bylo tehdy dulezte pro kestany nebojovat. Ale to bylo jenom tehdy nutne, pozdejji naopak, kdyz v nekrerych zemi maji krestane vetsinu a musi se brahit proti agresi jinych zemi. Takze nebojovani krestanu byl jen prechby stav, kvuli situaci krestanu v dobe Noveho Zakonu, kdyz byli vsude krestane jen male mensiny vsude, kde byli a meli nepratele vsude, kde byli, tak bylo nutne nebojovat proti neptarelum, protoze bt takove boje byly zbytecne, kazdou valku by prohrali. Jenomby to vedlo k velkemu zbytecnemu zabijeni ktestanu. Tak misto toho meli kresane jen cil sirit vru. Jen proto se pocet krestanu zvysoval. Kdyby valcili, tak by se pocet krestanu zmensoval kvuli zabijeni krestanu. Tak proto napsal apostol Pavel, to, co naosal ve svych dopisech k jinym krestanum. On vedel dobre, co bylo tehdy potreba, aby krestane tehdy delali.Takze tehdy byl pacifismus krestanu jen prechodny stav, pozdeji bylo nutne bojovat proti nepratelum, podobbe, jak to bylo v dpbe Stareho Zakonu.
Děkuji za reakci, kterou jsem se zájmem přečetl. Musím říci, že s vysvětlením, které jste uvedl, jsem se ještě nikdy nesetkal. Ale nepřesvědčilo mě, nemá v Bibli žádnou podporu. J.Kristus říká jednoznačně: Matouš 5,39, 43, 44 „Já však vám pravím, abyste se zlým nejednali jako on s vámi; ale kdo tě uhodí do pravé tváře, nastav mu i druhou; Slyšeli jste, že bylo řečeno: ‚Milovati budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.‘ Já však vám pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují“. A ap. Pavel to jen doplňuje: „Nechtějte sami odplácet, milovaní, ale nechte místo pro Boží soud, neboť je psáno: ‚Mně patří pomsta, já odplatím, praví Pán.‘ Ale také: ‚Jestliže má tvůj nepřítel hlad, nasyť ho, a má-li žízeň, dej mu pít; tím ho zahanbíš a přivedeš k lítosti. Nedej se přemoci zlem, ale přemáhej zlo dobrem.“ (Řím. 12:19,20,21) Tyto biblické myšlenky jsou neslučitelné s Vaší argumentací.
A nalezl jste tam – nechte zabíjet svou rodinu, své sousedy, nechte vyvražďovat svou zemi? Nalezl jste tam, že obrana je zlo a že útočník může dělat co chce? Nemyslíte si, že máme nechat děti šikanovat, máme nechat vrahy bez vězení? Ve starověku ve všech zemích, včetně té židovské, byly zákony. V době Ježíšových slov byl Izrael pod okupací Říma a Ježíš nepřišel proto, aby zorganizoval vojenský převrat. Izrael se vždy bránil a dle Starého Zákona ( nevíme co je pravda a co hrdinská epopej) i útočil, aby si vydobyl místo, kde by po odchodu z Egypta žil.
Máme k dispozici Boží slovo, Bibli, které nám osvětluje Boží spravedlnost. Ukazuje, jak vstoupil hřích do Božího stvoření, jak se rozšířil a co způsobil. Ukazuje nám na příkladu jednotlivců i národů, jak Bůh svou spravedlnost uplatňuje. Bůh hřích a zlo dočasně připouští a současně učinil opatření, aby byl tento stav odstraněn. Dokonce obětoval svého nevinného syna, aby mohly být všechny hrůzy tohoto satanova světového systému napraveny. Díky tomuto Božímu vedení mohou křesťané rozlišovat, kdy se oprávněně brání vůči kriminálnímu násilí zločinců a kdy jsou satanovým duchem tohoto světa manipulováni do mocenských a často i bratrovražedných konfliktů. Škoda, že máte poněkud přezíravý postoj k Božímu slovu a upřednostňujete své vlastní pojetí spravedlnosti. Bible nás učí dívat se na vše z Božího hlediska.
Lidé, bránící své rodiny a svou zemi před ruským agresorem nemají na obranu svých životů a životů blízkých právo? Bombardování a rakety padající na města a vesnice mají ignorovat a nechat se zabíjet? O II. světové válce jste neslyšel? Podle Vás je nutné nechat vítězit Zlo jen proto, aby věřící dušičky v blahobytné Evropě měly svůj klid a aby ruští dezinformátoři (chcimírové za každou cenu) dost pomohli Rusku s ovládnutím světa? Mlácení Biblí po hlavě, včetně náboženských válek, upalování kacířů a “čarodějnic” a křížových výprav bylo dost.
Alibismus je škodlivý stejně, dává zlu legitimitu – protože kdo mlčí ke zlu, ten s ním souhlasí. Zlo je Otesánek, bez motyčky sežere vše. Zlo v nás je i lhostejnost omlouvaná, že vše zařídí Bůh. To je skutečná nemravnost a Zlo, nepomoci oběti se bránit a dokonce tvrdit, že se bránit nemá. :((
Nejde jen o můj názor, ještě kousek z katechismu:
Katechismus tvrdí, že „je legitimní trvat na respektování vlastního práva na život.“[97] Kreeft říká, že „sebeobrana je legitimní ze stejného důvodu, z jakého není legitimní sebevražda: protože vlastní život je dar od Boha, poklad, za jehož zachování a obranu jsme zodpovědní.“[98] Katechismus učí, že „ten, kdo brání svůj život, není vinen vraždou, i když je nucen zasadit agresorovi smrtící ránu.“[97] Legitimní obrana může být nejen právem, ale i vážnou povinností pro toho, kdo je zodpovědný za životy druhých. Obrana společného dobra vyžaduje, aby nespravedlivému agresorovi bylo znemožněno způsobit škodu. Z tohoto důvodu mají ti, kdo legitimně drží moc, také právo použít zbraně k odražení agresorů proti občanskému společenství, které jim bylo svěřeno do odpovědnosti.[97]
Co se týká Písma, čtu tam i o tom, jak Kristus vzal do ruky důtky a použil je na záda kšeftařů, kteří znesvěcovali chrám. Nehladil je a nepřemlouval dobrým slovem. A na druhé straně měl dobré slovo i pro lotra, který visel na kříži za své těžké zločiny.
Starý zákon je místy doslova genocida původních obyvatel. Jiný pohled na věc se jeví, pokud si uvědomíme, že tito obyvatelé neváhali obětovat své děti modle, aby dosáhli prosperity. A dál čteme, jak snadno Izrael tomu hnusu propadal. Takže je nutno posoudit souvislosti.
Pro mne je agresorem Rusko a bránícím se Ukrajina. Ze strany Ruska loupeživá válka a ze strany Ukrajiny spravedlivá obrana. Spolupachatelem jsou “mírotvorci”, kteří za špinavý zisk chtěli a chtějí do poslední chvíle udržet s Ruskem dobré kšefty (ropa, plyn …). Všem mírotvůrcům připomínám, jak by se jim mluvilo o míru a lásce k bližnímu ruskému okupantovi, kdyby jim Rus povraždil rodinu.
A jistě, Boží ruka není ukrácena. Viz Sodoma a Gomora a globální potopa. Možná je lepší, že to zatím Bůh nechává na lidech…
I pro ty, kdo nechtějí “podporovat válku”, je možnost podpořit Ukrajinu a zapojit se do humanitární pomoci.
A je možno zabránit zlu i dříve, než vůbec nastane. Kdyby někto poslal před soud a do basy jistého Adolfa, když začínal svou kariéru a jistého Džugašviliho poslal za loupežné vraždy na šibenici, možná by žádná druhá světová válka vůbec nebyla. Možná. Ale snažit se zlo překrýt všeobjímající křesťanskou láskou znamená zlo živit a často za tím vidím zbabělé pokrytectví, pohodlný kšeft nebo placeného trolla.
Jakékoliv zabíjení lidí, ať už kýmkoliv a z jakékoliv strany odporuje učení J. Krista a Desateru Božího přikázání. Bůh jasně hovoří: Nezabiješ! A kdo druhého zabíjí, je v očích Boha vrahem, ať už se to dělá z náboženské nesnášenlivostí, nenávisti, neodpuštění apod. Žádná válka není svatá, takže jakékoliv moralizování o tom, která válka je spravedlivá, je výsměchem Bohu! Bůh nepodporuje žádnou válku!
Podle Bible když držíme ruce vzhůru, Bůh náš útok podporuje:
“Dokud Mojžíš držel ruku nahoře, vítězil Izrael, když ruku spustil, vítězil Amálek. Když Mojžíšovi umdlévaly ruce, vzali kámen a podložili jej pod Mojžíše, aby se na něj posadil. Áron a Chúr, každý z jedné strany mu podpírali ruce, takže vytrval s rukama nahoře až do západu slunce. I porazil Jozue Amáleka a jeho lid ostřím meče.”
A:
“Opět v knize Zákona, v Páté knize Mojžíšově čteme: „Až tě Hospodin, tvůj Bůh, uvede do země, kterou přicházíš obsadit, zažene před tebou početné národy,… Hospodin, tvůj Bůh, ti je předá, abys je pobil. Vyhubíš je jako klaté…” (Dt 7,1-2).”
A také údajně “přikazoval” zabít všechny poražené nepřátele včetně nemluvňat a dobytka.
A také celou zemi kromě jedné rodiny zabil potopou světa, protože ho přemohl vztek z lidských hříchů. Jednal jako člověk plný emocí, tvrdý soudce, třídící na naše a ty cizí, nebo je to složitější?
Bibli je třeba brát s rezervou, psali ji lidé a předali nám také své představy Boha a jeho “spravedlnosti”.
V Novém zákoně se píše, že je potřeba se zastat zbitého, tedy napadeného, slabšího, zraněného.
Tedy Ukrajiny.
Desatero, kdyz ro je dibre prelozeno z hebrejstiny, pise Nevrazdis. Tak to zakazuje vrazdeni, ne zabijeni ve valce, a ani ne trest smrti, ktery ve starem zakonu je povolen pro nektere zlociny. No prestavte si, kdyby zeme behem druhe svetive valky nebojobalu proti agresi nacistickeho Nemecka. Naisticke Nemecko vedene diktatorem Hitlerem by ovladlo vetsinu sveta, asi krome spojence Japonska a zemi okupovanych Japonskem. Japonsko take melo strasnou vladu behem druhe svetove valky, velmi imperialistickou a rasistickou vladu, proti Japonsku tehdy bylo take dulezite bijovat. Jinak by si Hitler a japonska vlada rozdelily cely svet. Nikde by nebyla svoboda, vsude by vladly dve diktatury. No je to dobre, ze nakonec nacisticke Nemecko a imperialsticke Japonsko prohraly v te valce. Tak proto take doufam, ze Ukrajina neprohraje valku s Ruskem, kterou zacal rusky diktator Putin, kdyz poslal ruskoi armadu proti Ukrajine, protoze chtel porazit Ukrajinu, aby byla okupovana ruskou armadou a pripojena k Rusku, aby tam vladl take ten rusky diktatoi. Kdyby Ukrajina nebojovala proti ruske invazi, tak by byl splnen hrozny cil diktatora Putina. Tak pacifismus jeniom vede k viezstvi diktatoru. Staci cist v Bibli, ze davny Izrael bojoval proti nepratelum, a Buh tu zem podporoval v tech valkach. Naprilklad rozkazoval prvnimu vudci Izraele, Mojzosovi, bojovat s jeno armadou proti nepratelum. To byl Bozi tozkaz, ktery musel byt poslechnout, protoze neposlechnout Boha by byl velky hrich. Tak se nakonec vitezna izraelska armada dostala az k rece Jordan, kde Mojzis zemrel, a byla priptavena ptrkrocit reku Jordan, za ycelem dalsich vutezstvi na zapad od te reky, za ucelem dobyt celou zem, kterou Buh slibil Izraeli. To aspon pise Bible, jestli Bibli neverite,to je vase vec. Ale podlee toho, co jste napsal, tak to vypadalo, ze verite Bibli, ale jenom mate spatnou interpretaci Bible, protoze si myslite, ze Desatero prikazuje nezabijet. Nezapomejte, ze sam Nojzis dostal Desateru napsano Bohem na dvou kamehech. Mojzis vedel, co Destatero ptikazuje, on byl tehdy nejemom valecny vudce Izraela, ale take nabozwnsky vudce Izraele, ktery vedel, co Buh chce. On byl jmenovan Bozim prorokem.
Idealistický nesmysl. Když násilník bude ohrožovat Vaše blízké s cílem je zabít, budete se řídit Desaterem a nebudete se bránit i kdyby došlo k usmrcení agresora? Obranná válka je spravedlivá; za určitých okolností platí, že nejúčinnější obranou je útok, který odvrátí zamýšlené plány agresora.