Doktríny nám pomáhají systematizovat naši víru a naše poznání Boha. Zároveň se ale jedná jen o škatulky – a do těch se Bůh prostě nevejde, tak jako se do škatulek nevejde žádný vztah. Vztah má dynamiku, mění se. Proto nakonec musíme vyznat, že poznáváme jen zčásti. Věříme ne proto, že už konečně vše víme, že jsme konečně objevili ten jediný a správný výklad, ale navzdory tomu, že někdy nevíme.
K sepsání toho článku mě přivedla velmi dobrá recenze filmu Konkláve, kde autorka, Marie Kolářová, píše, že největším hříchem je jistota, protože ta je zdrojem nesnášenlivosti, je nepřítelem jednoty a tolerance. Tato věta mi vrtá hlavou a vlastně mi pomohla formulovat moje osobní zápasy a hledání. Vystihuje paradox, se kterým se možná někteří z nás perou.
Před pár dny jsem zhlédl jakési video, kde dotyčný obhajoval doktrínu o vyvolení. Bylo jasné, že o tom, co říká, nepochybuje. Svoje tvrzení navíc podpíral vybranými biblickými verši a nadto ještě samotným Kalvínem! Vše bylo logicky seřazené, přehledné, navíc jak jsem psal, biblicky podložené. Na to se nakonec několikrát odvolával i dotyčný kazatel s tím, že neopomenul občas dodat, že kdo věří jinak, nečte Bibli pozorně.
Po vyslechnutí kázání jsem měl pocit, že pořádně Bibli nečtu ani já. Navíc ani nemusím číst Bibli, aby mi argumenty o božím svrchovaném rozhodnutí někoho dopředu vyvolit k věčnému životu a někoho zatratit moc nezapadaly do konceptu Boží lásky. Představa, že milující Bůh dopředu programuje lidi pro zatracení… Prostě chápu lásku jinak.
Znám dobře rádoby teologické veletoče, že Bůh s některými jedná spravedlivě, s některými milostivě, ale nikdy nejedná nespravedlivě. Jenže přiznejme si, že toto dvojí Boží jednání prostě odporuje našemu pojetí svobody a spravedlnosti. Navíc jsou v Bibli jiné verše, které nás vedou k tomu, že se pro Boha můžeme rozhodnout, že máme svobodnou vůli věřit, ale i nevěřit. Pochopitelně, že je lze ignorovat nebo různě překroutit, ale tudy správná cesta nevede.
Hledání jistoty
Zásadním problém dotyčného kazatele byl v tom, co hezky popsala autorka na začátku zmíněného článku. Byla to jistota. Jak se projevovala? Dotyčný si myslel (a sám to několikrát zopakoval), že „věří Bibli“. Jenže nevěřil Bibli, ale doktríně o předurčení. A to mu pomohlo v tom, aby paradox Boží svrchovanosti a naší svobodné vůle přijal jako… paradox, kterému nerozumíme.
V jeho případě to ale nebyla biblická víra, ale doktrinální víra, kdy dopředu víte, co chcete „dokázat“ (vaši správnou doktrínu) – a to obestavujete náležitými veršíky. Jedná se o zdánlivě pevnou hradbu, pokud ovšem nejste konfrontováni s jinými pevnými názory nebo dobře argumentačně vybavenými lidmi. Abyste ovšem se těmto názorům nebo lidem vyhnuli, dáte jim nějakou dehonestující nálepku, možná i vytáhnete nějakou nepříjemnou zkušenost či drb a díky tomu pak legitimizujete, že „s těmi se přece bavit nebudu“. V tomto stavu se pak vyhříváme ve své vyvolené křesťanské nebo společenské bublině. Když náhodou přijde pochybnost, pak tady přece máme svoje doktríny, ne?
Zároveň ale každý z nás jistotu hledá a potřebuje ji. Pokud není nic jisté, pak svět se stává místem k zbláznění. Jak to tedy je? Máme se spokojit s jistotou, že jistota neexistuje? To, dle mého soudu, nejde. Jenže pokud je jistota zdrojem nesnášenlivosti (a to skutečně často je), co s tím?
Možná znáte reformační rčení „sola Scriptura“ (pouhým Písmem). Jako protestant s ním sice souhlasím, ale jen částečně. Pokud bychom totiž tento slogan brali doslova, potom bychom Bibli nevykládali, ale pouze četli, a to nejlépe v původních jazycích, protože každý překlad je zároveň výkladem. Ve skutečnosti nevěříme v Písmo, ale ve svůj výklad Písma. Proto někteří světí sobotu a jiní neděli, někteří nedovolují ženám kázat, jiní v tom nevidí problém, někteří křtí nemluvňata, jiní jen dospělé a mohl bych pokračovat. A to zmiňuji pouze rozdíly mezi protestanty.
Další desítky rozdílů jsou mezi protestanty a katolíky. Všichni čteme jednu Bibli jen ne a ne ji vykládat stejně. Proč? Asi proto, že je iluze si myslet, že nám stačí pouhé Písmo. Vždy totiž bude v našem chápání Písma hrát roli tradice, kultura, zkušenosti, historie, překlad, vzdělání a další fenomény, které tvoří určité předporozumění, se kterým čteme jakýkoliv text. Navíc celá staletí byli lidé negramotní a přesto nepochybujeme, že Ježíše znali.
Jednota v povýšenosti
Z výše uvedených důvodů nemůže existovat jeden jediný správný výklad Písma. Naopak, ty církve, které si myslí, že ho mají, mají velmi blízko k sektám a skutečně se tak často chovají. Tam totiž jednotu ve výkladu najdete. Zároveň to ale vede k povýšenosti a nesnášenlivosti.
Nyní si možná řeknete, že závěrem je rozpliznutí se v relativismu a nejistotě. Není to tak. Chci napsat, že nevěřím v doktríny, ale v Krista. Věříme ve slovo, ale Slovo, které se stalo tělem. Naše jistota pak není v našem jediném správném výkladu Písma, už vůbec ne v naší správné doktríně, ale v Kristu. V Bibli hledáme oslovení Kristem a to se liší, tak jako se od sebe liší různé vztahy.
Doktríny potřebujeme, protože nám pomáhají systematizovat naši víru a naše poznání Boha. Zároveň se ale jedná jen o škatulky – byť potřebné – a do těch se Bůh prostě nevejde, tak jako se do škatulek nevejde žádný vztah. Vztah má dynamiku, mění se. Proto nakonec musíme vyznat, že poznáváme jen zčásti. Věříme ne proto, že už konečně vše víme, že jsme konečně objevili ten jediný a správný výklad, ale navzdory tomu, že někdy nevíme. Jedná se o jistotu vykoupenou hledáním a někdy i nejistotou.
Dál budu číst Písmo, dál se budu prát s některými texty, dál budu věrný své tradici a zároveň toto mi nebrání učit se od druhých, kteří mají svoje škatulky posunuté jinak. Snad to platí i obráceně. Pak se totiž naše jistoty nemusí stát zdrojem nesnášenlivosti.
Chtěl jsem ještě dodat: Neustálé hledání může také znamenat, že jsem celou tu dobu bez toho, co hledám – v tomto případě bez jistoty víry. Víra je nesmírně důležitá. Bez víry není možné se zalíbit Bohu. (Žd.11,6). Jistota víry Bohu a Božímu slovu není to, co by bránilo jednotě a toleranci a není zdrojem nesnášenlivosti. Jsem přesvědčen, že problém je někde jinde. Chtěl bych mít pevnou víru, která poroste. Víru, že bych i hory přenášel. Ale nesmím také zapomenout na to co nám říká Bůh na začátku 13.kapitoly 1.Kor. Kdybych měl tak velikou víru, že bych hory přenášel, ale lásku bych neměl, nic nejsem.
Věřit Bohu znamená spolehnout se na to, v co doufáme a být si jist tím, co nevidíme. (Žd.11,1) Nerozporuji samotné hledání, ale důležitost hledání chápu spíš ve smyslu hledání dalších Božích výroků (v Božím slově), o které se mohu opřít, věřit jim a čerpat z nich, než nejistě tápat s postojem „Až uvidím, uvěřím“. To
Bůh nás stvořil k obrazu svému, mimo jiné proto, abychom se spolupodíleli na Božím díle – proto jsme od Pána Boha dostali rozum a vůli. Z tohoto úhlu hledáme v reálném světě, na vahách spravedlivě vážíme všechny dostupné argumenty pro a proti (advokatus angeli a advokatus diaboli) a na kterou stranu se misky vah nakloní, na té straně je poznaná pravda – o takovou pravdu usilujeme.
Někdo tak postupuje při práci na zahradě, jiný podle těchto zásad vede svou rodinu, další může učit děti, spravovat firmu, nebo jako politik řídit stát. Tam kde nám síly nestačí se můžeme spolehnout na křesťanské ctnosti, kdy
– láska odpouští i neodpustitelné
– naděje doufá i v beznaději
– víra věří i neuvěřitelnému.
Křesťanské ctnosti totiž nevycházejí z lidské podstaty, ale z Boží milosti.
Víra není jistota. Je to naděje, nejistota o sobě, jáká (jaký) skutečně jsem, co o sobě nechci vědět o církvi i o Bohu – jaký vlastně je i zda je, když nezasahuje do pozemských hrůz. Nauka církví, jistoty obřadů, společenství věřících, slova Bible, ano toto vše může dát jistotu našemu rozumu, logice, která zjednodušuje, dodává klid. I v Bibli je mnoho rozporuplného, výroků, které si můžeme vybrat dle našeho založení – dva lidé ze stejné církve si tak mohou vybrat k témuž tématu opačné výroky. Pevná víra je blízká jistotě a proto už není vírou, spíše obranným valem a obrannou reakcí před bolestí světa, ze kterého chceme uniknout. Jak říká Tomáš Halík, co je bez chvění, není pevné.
Chci dělat vše, abych po smrti získal odměnu? Můžu, ale chci být po smrti bez lidí, kteří jsou pro mne blízcí, potažmo bez všech ostatních? Jsou tvrzení církví v této zásadní věci přijatelná pro naše duše?
Lidská víra se mění od dětství až do zralé dospělosti. V ranném dětství zahrnuje víra vče co dítě poznává. Začíná důvěrou v rodiče že nás ochrání, pokračuje vírou v to co říkají autority, až na vysokou školu, kdy původní víru ve výklad profesora musíme přetavit v poznání, abychom byli schopni závěrečnou práci obhájit věděním. Teprve tak se z nás stanou sebevědomí dospělí lidé a víra se pak stává víra jen cílem našeho snažení. Ve věcech které nejsme schopni dokázat vlastním pozorováním, výpočtem, pokusem atd musíme se spolehnout na autority které to viděly, spočítaly nebo ten pokus udělaly. Takové svědky ale musíme posuzovat na základě našich zkušeností velmi přísně a rozlišovat důvěryhodné svědky a nedůvěryhodné.
Věřím, že dokážu postavit dům. Když se k tomu rozhodnu tak musím zapojit morálně volní vlastnosti k uskutečnění. Věřím v Boha a tak budu hledat důkazy, které moje víru potupně změní na jistotou. My křesťané (nemám na mysli evangelíky a 2 tisíce jejich odnoží) toho tak moc k věření zase nemáme – jenom Apoštolské vyznání víry. Z jeho článků můžeme, pokud jsme dávali ve škole pozor, víru v jediného Boha Stvořitele proměnit jistotu, protože ho dokazuje druhý termodynamický zákon (hmota ponechané sama sobě podléhá zkáze, tedy nejdříve musel být plán a teprve pak hmota). Ježíše Krista, jeho smrt na kříži, vzkříšení a nanebevstoupení nám převedla na jistotu celá řada spolehlivých očitých svědků. K věření nám zbývají jen dogma o Svaté církvi obecné, odpuštění hříchů, životě věčném, o Panně Marii, jejím Neposkvrněném Početí a Zvěstování Panně Marii a početí skrze Ducha Svatého.
Podle tohoto modelu je anachronismem když se dospělý člověk odvolává na to, že během svého rozhodování nepoužil vlastní rozum a vlastní zkušenosti, ale jednal v důvěře v tvrzení jiného člověka.
Souhlas s věroukou není víra, je to pouze příslušnost, nebo blízkost s církví.
Víra je, pokud věřím něčemu, co nemohu dokázat – např. v nekonečnost vesmíru, nebo v dobrotu Boží, nebo ve vztah. S vírou se to má tak. Dítě bezmezně věří rodičům, dokud se nerozvedou, pak se mu zboří svět a pochybuje o sobě, zda jeho zlobení není příčinou rozvodu, nebo zda rodiče neopustí záhy i je.
Dětská víra musí projít krizí, aby se stala dospělejší, nikdy se nemůže stát jistotou. Není jisté, zda s dospíváním víra skončí, nebo přetrvá, protože mladý člověk přemýšlí více než dítě o světě, Bohu a církvi, není ještě líný, víra pro něj není jen souhlas s církevním učením, svátosti a „jistoty“.
Mladí odcházejí kvůli tomu, že církev ignoruje utrpení zvířat ve velkochovech, že neklade na první místo utrpení mučených a vražděných lidí, že si to nechce rozházet s totalitními režimy a tyrany. Že je pro ni středobodem předmanželské soužití vysokoškoláků, zákaz neabortivní antikoncepce a stařecká kritika okolního demokratického světa a sama tíhne k autoritářským režimům, není ochotná rozlišovat a vzdělávat se. Mluví stále o rodině jako o množírně (kvůli důchodům) a je jí jedno, zda rodiny budou žít ve svobodě nebo pod tyrany.
My máme k věření mnoho nepodstatných věcí – musíme věřit nejen v Krédo, ale v mnoho církevního učení, protože naše svědomí nás prý vede k sobectví.
A máme věřit v to, že lidé vědí přesně, jak co Bůh chce, jaký je a v to, že Bůh (Duch Svatý) slouží církvi, ne naopak.
Svatý Tomáš napsal: Veritas est adaequatio rei et intellectus. Pravda je shoda věci s rozumem.
Apoštolské vyznání víry:
Věřím v Boha, Otce všemohoucího, Stvořitele nebe i země,
i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho; jenž se počal z Ducha svatého, narodil se z Marie Panny, trpěl pod Ponciem Pilátem, ukřižován, umřel i pohřben jest; sestoupil do pekel, třetího dne vstal z mrtvých; vstoupil na nebesa, sedí po pravici Boha, Otce všemohoucího; odtud přijde soudit živé i mrtvé.
Věřím v Ducha svatého, svatou církev obecnou, společenství svatých, odpuštění hříchů,
vzkříšení těla a život věčný.
Amen.
To přece není zase tak složité. Boha Stvořitele dokazuje druhý termodynamický zákon, Ježíše Krista jeho narození, život, zázraky, smrt na kříži a vzkříšení a vystoupení na nebesa dokazují svědectví důvěryhodných svědků. Ducha Svatého dokazuje podle doc Paločka filosofický důkaz: Kdyby Stvořitel nebyl před stvořením s ničím ve vztahu a byl jen samotné Já, k žádnému stvoření by dojít nemohlo.
Tohle všechno víme.
K nám zůstávají jen drobnosti jako neposkvrněné početí PM, Zvěstování a společenství svatých.
Ateisti to mají horší. Musejí věřit v mravní zákon v člověku bez Boha, v evoluci bez důkazů, ale i Fialovi, že pokud ho zvolíme, tak za čtyři roky u nás budou stejné mzdy jako v Německu.
Děkuji.
Už název článku je spekulativní ve světle toho, co znamená věřit podle Židům 11.kapitoly.
Největším hříchem podle Marie Kolářové je jistota … Podle Písma je nej hříchem to, že lidé v Krista nevěří viz Jan 16,9 a hřích proti Duchu Svatému viz Marek 3,29.
Rozdíly mezi katolíky a protestanty jsou opodstatněné, mají své dobré důvody… 🙂
Nelze mít správné postoje bez správného učení. Ano, lze mít správné učení a nesprávné postoje, ale nikdy ne naopak.
Je dobré mít jednotu výkladů v základních věcech učení Kristova a apoštolů , když potom ani staršovstvo nemá na základní duchovní věci stejný názor, tak to je potom těžko . To se mi právě přihodilo u jednoho nejmenovaného společenství CB … takže ano, s tím s autorem článku souhlasím, že určitě ne ve všech, ale v některých sborech CB , mají všeobecnou nejistotu jestli vůbec mají,,obě ruce,,.
Ohledně Písma píše apoštol Pavel v 2.Timoteovi 3,16-17.
Námět k rozjímání: “Žádejte, a bude vám dáno; hledejte, a naleznete; tlučte, a bude vám otevřeno. Neboť každý, kdo žádá, dostává, a kdo hledá, nalézá a tomu, kdo tluče, bude otevřeno.“ (Mt 7,7-8)
Příkaz hledat je spojen s příslibem nalezení, protože „neustálé hledání“ bez jistoty nalezení má asi takový smysl jako celý život bušit na dveře prázdného domu, i když víme, že nám nikdo neotevře.
Správně. A právě proto, že luteránská představa „sola Scriptura“ by nikdy nemohla fungovat, jelikož jakýkoli průměrně zdatný demagog Písmo svaté snadno překroutí k obhájení jakékoli agendy, kterou bude chtít, nám Bůh nedal pouze Písmo, ale také Církev postavenou na sv. apoštolu Petrovi (Mt 16,18-19, Jan 21,15-16) a jeho nástupcích, biskupech římských, kteří mají od Ducha svatého (Jan 16,13) milost neomylně rozhodnout, co je a co není Kristovo evangelium a zavrhovat všechny, kdo učí falešné evangelium (Ga 1,8).
Bez této autority bycho (přesně z důvodů, které uvádí článek) skutečně nemohli rozeznat, co je a co není pravé Kristovo evangelium. A díky této autoritě můžeme mít naprostou jistotu i po dvou tisících letech a nezávisle na historickém kontextu.
Podrobněji o tom hovoří dogmatická konstituce Pastor aeternus prvního vatikánského koncilu: https://apologie.info/docs/piusix_pastor_aeternus/
A z toho také logicky vyplývá, že kdo tuto jistotu plynoucí z Kristova zaslíbení papežské neomylnosti odmítne, žádnou další už nenajde, protože (v návaznosti na biblickou metaforu) netluče na správné dveře.
Vede to k nesnášenlivosti? Ano, k nesnášenlivosti vůči falešnému evangeliu, která je logickým důsledkem přijetí evangelia pravého (viz zmíněné Ga 1,8).
Nesnášenlivost vůči klamu je nutnou součástí lásky k pravdě, stejně jako nesnášenlivost vůči hříchu je nutnou součástí lásky ke ctnosti nebo nesnášenlivost vůči nemoci je nutnou součástí lásky ke zdraví.