Minulou sobotu jsem se zúčastnila něčeho, co by mi dříve připadalo nemyslitelné. Byla jsem na Prague Pride, česky Pochodu hrdosti za práva LGBTQ+ lidí. Tato událost každoročně vyvolává pobouřené reakce mnoha věřících i nevěřících. Možná se ptáte, jak jsem si to mohla dovolit. Pro mě to ale byl důležitý krok a ráda vám řeknu proč, pokud nejste z těch, kteří čtou jen titulky.
Sama jsem byla odmalička vedena ke křesťanské víře. Bibli jsem brala jako Boží slovo a vynikala jsem v memorování biblických veršů už jako malá holčička v nedělní školce. Víra mému životu udávala směr a já se modlila, abych dokázala přinést kousek světla do světa plného morální zkaženosti.
V oblasti vztahů jsem věřila v jasný vzorec: žena, muž, svatba, děti a šťastný život až do smrti. Jak do tohoto narativu ovšem zapadají lidé s homosexuální orientací? V církvi jsem slýchala, že homosexualita není součástí Božího plánu. Dokonce se v Bibli píše, že je to ohavnost (Leviticus 20:13). A co je psáno, to je dáno, o Božím slovu se přece nepochybuje.
Za svůj život jsem potkala více queer lidí. Mou přirozenou touhou bylo je poznat blíže, ale zároveň jsem při setkání s nimi vždy zápasila se svíravým pocitem, že bych se měla nějak vymezit. Jako křesťanka přece nemohu schvalovat jejich životní styl, zvlášť když jsou ve vztahu s osobou stejného pohlaví! Bible snad mluví jasně!
V kontaktu s lidmi jsem se zakládala na tom, abych milovala bližního svého a neodsuzovala člověka, ale konkrétní hřích. Zapomněla jsem však na to, že pokud chci opravdově milovat druhé a nesoudit je, musím začít u sebe.
Postupem času mi došlo, že dokud jsem věřila, že mě Bůh přijímá a má mě rád jen pokud splňuji církví nastavený standard, bylo mi zatěžko přát lásku lidem, co stejný standard nesplňovali. To, že se za svou lásku nestyděli, ve mně vyvolávalo frustraci, jelikož jsem zápasila s pocitem, že se musím snažit, abych si zasloužila lásku Boha i druhých. Tento jev se v psychologii označuje termínem projekce.
Netvrdím, že to je případ všech křesťanů. Jedná se především o mou osobní zkušenost, jejíž uvědomění mi pomohlo zbourat zeď strachů a předsudků, která mi bránila ve vytvoření opravdových přátelství s lidmi, kteří v církvi marně hledají své místo.
Dnes část mých nejbližších přátel tvoří queer křesťané, jejichž víra mi přijde ryzejší a opravdovější než víra mnohých, kteří nikdy nepoznali osamělost, úzkost a strach pramenící ze zjištění, že je přitahuje stejné pohlaví.
Jeden z mých přátel popsal svou zkušenost těmito slovy:
“Takový křesťan dostane nálož něčeho, co nechtěl, co si dříve nedokázal ani reálně představit a teď to má všechno před sebou. Dá se to léčit? Co na to řeknou rodiče? Co na to řekne sbor? Co si pomyslí o mně? Naprosté zmatení a bezmoc. Z břemene se ihned stává tajemství: nesmí se to nikdo dovědět. Nikomu to nemůžu říct. Nikdo by mě nepochopil, všichni by mě zavrhli. Je to přece hrozná věc, proč to v sobě mám? Čím jsem si to zasloužil?”
Z kazatelny jsem slyšela, že pokud se queer lidé setkají s Ježíšem a mocí evangelia, jejich orientace se zázračně změní. Tyto případy jsou však ojedinělé. Nevyslyšené modlitby pak vyvolávají frustraci, která v kombinaci se strachem z odsouzení působí takovou úzkost, že některé dohnala až k myšlenkám na sebevraždu.
Věřící i nevěřící někdy nostalgicky vzpomínají na dobu, kdy se o homosexuálech nemluvilo a nikdo neprojevoval svou menšinovou orientaci. Historie, která dosvědčuje, že LGBTQ+ lidé čelili útlaku, násilí, věznění a pokusům o “převýchovu” i ze strany církve, je už tolik neznepokojuje. V některých zemích za projevy homosexuality stále hrozí trest smrti. Z opovržlivých reakcí na letošní pražský Pochod hrdosti vyplývá, že mnozí (nejen) věřící by snad byli raději, kdyby tyto restrikce platily i nadále.
Pochody hrdosti souvisejí s historií perzekuce a diskriminace homosexuálů a širší LGBTQ+ komunity. Jsou reakcí na dlouhodobé utlačování, stigmatizaci a násilné „léčebné“ praktiky. Dnes je průvod hrdosti symbolem odporu proti diskriminaci, nucenému skrývání a zároveň oslavou sebepřijetí, lidských práv a rovnosti.
Šel by tedy Ježíš na průvod hrdosti? Věřím, že by se toho nebál. Ježíš, jak ho znám z evangelií, je někým, kdo se nezdráhal vystoupit z náboženské bubliny. Setkal se s malomocnými, celníky, výběrčími daní či se Samaritánkou, která kvůli odsuzujícím pohledům chodila ke studni v největším horku (Jan 4). Když k němu přivedli ženu přistiženou při cizoložství, lidem, kteří ji chtěli ukamenovat, řekl: „Kdo je bez hříchu, ať první hodí kamenem“ (Jan 8:7). Až po tom, co všichni odešli, propustil ženu se slovy: „Ani já tě neodsuzuji. Jdi a už nehřeš.“ (Jan 8:11). Ježíš také uvedl jako příklad milosrdenství Samařana, který byl na rozdíl od jiných věřících ochoten postarat se o bližního v nouzi. Ve své době byl Ježíš náboženskými vůdci označován za „žrouta a pijana vína, přítele výběrčích daní a hříšníků“ (Mat, 11:19). Nedokážu si představit, že by se dnes stranil queer lidí.
Jako křesťané nemusíme souhlasit s názvem průvodu, ani se nám nemusí líbit, jak jsou lidé v tomto průvodu oblečeni a jak svou identitu vyjadřují. Nicméně, kdo jiný než my křesťané, kteří jsme v České republice sami v menšině, bychom měli rozumět tomu, jak důležité je najít komunitu, kde budeme přijati, milovaní a svobodní k tomu rozvíjet potenciál, který Bůh vložil do každého z nás.
Pokud lidé nenajdou takovou komunitu mezi křesťany, budou ji hledat jinde. Proč by vůbec měli jít do církve, když jediným, co slyší, jsou biblické verše namířené jako zbraň a pohoršené nářky nad úpadkem dnešní společnosti?
Věřím, že kdykoli se setkáme s útočnou generalizací na adresu nás křesťanů, tvrdící, že jsme tupé stádo ovcí, banda pokrytců, nebo že církev napáchala víc zla než dobra a jde jí jen o moc a peníze, nezdráháme se jasně vymezit. Zaráží mě však, že když se někdo ozve proti generalizaci na adresu LGBTQ+ lidí, je často nálepkován jako liberál, který porušuje Písmo.
Mým přáním je, aby queer lidé, kteří stále touží po vztahu s Bohem, nalezli ve svých církvích a komunitách duchovní domov a našli svou vlastní odpověď na otázku: Šel by Ježíš na Pochod hrdosti?
Dobrý den., článek jsem se zájmem přečetl ..Na stěžejní otázku , zda by Ježíš dnes šel na qeer pochod , respektive Prague Pride nachází autorka naprosto legitimní paralelu v Janově evangeliu v příběhu setkání se Samařskou ženou .Plný lásky , neboť on je Láska- s ní rozmlouvá, sděluje ji objektivní skutečnost , že měla 5 můžu a ten, se kterým nyní žije není její muž .V této Boží lásce a zároveň plné autoritě ji sděluje : “ Jdi a více již nehřeš .” A ona s životem proměněným o 180 stupňů utíká všem sdělit , že On je Boží syn a jak proměnil její život .
Odpověď je tedy jasná : Ježíš by se zcela jistě nestyděl chodit na dnešní Pride pochody , plný lásky by lidem sděloval , že jednoho, dva či 8 můžu (či žen) jsi měl (a) a ten (.či ta), se kterým nyní žiješ , není tvůj muž ( či žena)
Po výzvě “Jdi a více nehřeš” by byly životy jednotlivylch “ Účastníků zájezdu” v lásce proměňovány stejně , jako život oné Samaritánky u studny .
Krásný den! Setkávám se se dvěma extrémy, které jsounoba špatně. Buď bezvýhradné přijetí bez onoho “Už neřeš” a nebo odsouzení á la “Shoř v pekle bídníku!”
Popravdě článek mě zaujal, ale s tvrzením autorky zcela souhlasit nemohu. Ačkoliv zastávám Augustinovo “Nenávidět hřích, hříšníka milovat” nelze říci, že jejich způsob života je v pořádku. Bůh nám v Bibli říká, že tyto odchylky mají jasnou příčinu. Současně se k tomu více než vymluvit v několika článcích vyjadřuje Katechismus. Pokud bychom ve vztahu k těmto lidem naplňování slova katechismu, snad žádný rozumný člověk by nemohl nic namítat.
Avšak není to touha po přijetí a nápravě života, co motivuje lidi veřejně vyznávat své odlišné sexuální praktiky, nýbrž touha po jakési standardizaci a zbavení punku hříchu tohoto jednání, což je dle mě však nutné razantně odmítnout.
Jak jsem zmínil na začátku, velmi rád bych s autorkou osobně probral všechny aspekty, kterých se dotkla, protože mě její upřímná snaha velmi oslovila a domnívám se, že přátelská a užívá konfrontace může být pro obě strany obohacující.
A Lze souhlasit, že náš způsob života je v pořádku?
Už to, že vraždění lidí agresorem nevyvolává potřebný zájem věřících, dlouhé diskuse ani pomoc oběti, aby ubránila svou zemi a životy, je znak povýšenosti, lhostejnosti a sobectví. Jsme silně hříšní, sexuálně pokřivení, reakce mnohých věřících svědčí o církvích, ne o lidech s jinou orientací. Jak Vás vůbec napadlo, že někdo vyznává své sexuální praktiky? Když jde jiný pochod či demonstrace odborářů, řeší někdo sexuální “praktiky” účastníků? Je to absurdní sexuální obsese, mravní nemoc křesťanů, kteří se vyžívají v představách co kdo a s kým, protože je to vzrušuje. Tak je to.
Se zájmem jsem přečetl. Zajímalo mne pokud někdo je na stejné pohlaví a ještě je věřící – dilema. Nejsem ani věřící ani homosexuál. Nepohoršuje mne ani jedna strana. Jsem materialista. Navíc i kdybych tíhnul k duchovnu tak který bůh je ten pravý ? Jistě křesťansví dominuje, protože je nejvíce organizované. Ke komunitě homosexuálů a lesbiček mám naprosto neutrální vztah. Jen nerozumím tomu, proč svoji orientaci musí dávat tak výrazně najevo. Ale budiž – nevadí mi to – ono je to časem přejde.
Nevím, zda existuje bůh a který to je, ale pokud nějaký existuje tak on si nás přebere.
Za mne věřit v boha a být homosexuál ještě neznamená žádný fatal error.
Bibli bych nežral tak doslova. Kdyby se všichni lidé jí řídili, alespoň z 90%
bylo by to fajn.
Autorka to bere moc uvědoměle – co si myslet o aférkách církve na téma zneužívání a homosexualita. Nebo hřeším jak utržený ze řetězu a pak svoje hříchy vykoupím odpustkama pro větší slávu boží – no z toho by musel mít bůh infarkt i když je všemocný.
Prostě bych o tom v komunitě nemluvil, ale pokud by padla otázka
tak bych nelhal, ale nijak detailně bych to nerozebíral. A pokud reakce bude výrazně negativní a začne být nátlak – odešel bych z této komunity. Potřebuje někdo pro svou víru být nutně obklopen jinými ? A na mši můžete jít zcela anonymně do kteréhokoliv kostela. Je to mezi Vámi a Bohem. A kdo jsou ti ostatní, aby soudili.
Ano, Ježíš by tam přišel, ale s bičem v ruce!!!
Ale určitě by se vždy zastal člověka ze skupiny LBGT pokud by na něj zaútočila fyzicky atd nějaká skupina. Jediný Bůh je láska, jediný duch musí zákonitě uznávat svobodnou volbu. Jediný Bůh má pochopení pro všechny nedokonalé lidi a my všichni jsme nedokonalí. Neznám nikoho kdo by nelhal atd… Proto je udivujicí jak pozemské církve, které zneužívají Ježíšovo jméno a jsou zkažené a nedokonalé, tak pak jejich nedokonalí zkažení kněží ukazují prstem na jiné nedokonalé a zloděj křičí chyttě zloděje. To je naprosto absurdní.
Autorka píše :
” Postupem času mi došlo, že dokud jsem věřila, že mě Bůh přijímá a má mě rád jen pokud splňuji církví nastavený standard, bylo mi zatěžko přát lásku lidem, co stejný standard nesplňovali “
Standart toho jak se má člověk chovat je v učení a chování Ježíše a jeho největší dvě přikázání. Pokud někdo vykládá něco jiného tak nemá nic společného s jeho Svatou církví jejíž je hlavou. Tedy Vám garantuji, že Vaše církev neměla s Ježíšem a skutečnou svatou církví nic společného ale jsou hodni urovně farizejů, kteří poslali Ježíše na smrt a poslali by ho znova…protože jim vždy šlo a moc a vliv. Proto jsou to většinou vyžrané prasata v honosných vilách, kteří kážou vodu a chudobu a litají první třídou jako soudruh Duka.
Nešel. Ježíš chodil mezi nemocné a nedokonalé. Nicméně by byl rád kdyby přišel kdokoliv na jeho kázání… a možná by poznal skutečnou pravdu :).
Vem svůj kříž a následuj mne… To, že patří do LGBTQ, je to jejich kříž, budou se s tím potýkat celý život. Jen mi přijde že Prague Pride je zbytečná, a navíc provokativní. Ukazuje to, že v naší zemi je možné a dovolené všechno. V jiných státech jsou takové věci přísně zakázané. Nemluvě o tom že i trestné.
“ Prague Pride je zbytečná, a navíc provokativní” takhle vždy mluví jen ti lidé, kteří tam nikdy nebyli, nezúčastnili se jediné akce v rámci Pride týdne a kteří moc queer kamarádstva nemají.
No to by opravdu nešel, protože se mu takové chování příčí. A pokud si myslíte, že těm, co Ježíš řekl jdi a už nehřeš odpustil, tak nikoliv, ale vykázal je ze svého prostoru. Takové lidi totiž nechce vidět. To, že řekl jdi a uzdrav se nebo jdi a už nehřeš, znamenalo přijď až budeš zdráv, bez hříchu a čistý, stejně jako on.
Opravdu? Vaše interpretace je naprosto nemilosrdná a bez lásky. Ježíš řekl: „Lékaře nepotřebují zdraví, ale nemocní. Jděte a zjistěte, co znamená: ‚Milosrdenství chci, a ne oběť.‘ Nepřišel jsem totiž volat spravedlivé, ale hříšníky.“ Ježíš přišel zachránit hříšníky (což jsme my všichni), a proto s nimi trávil čas. Kristus chtěl být s těmi, kdo upřímně hledají, a ne s těmi, kdo jen předstírají zbožnost. A ne, rozhodně Ježíš nikoho od sebe nevyháněl, aby se nejprve stal svatým a bez hříchu. To totiž nebudeme nikdy a nikdo z nás. Ježíšova výzva “Jdi a už nehřeš” pochází z příběhu o cizoložné ženě v evangeliu podle Jana (Jan 8,11). Slovo “jdi a už nehřeš” jsou výrazem Božího milosrdenství a zároveň výzvou k duchovnímu obratu. Když Ježíš tuto větu pronesl, neodsoudil ženu za její minulost, ale dal jí příležitost začít nový život.
To se velmi mýlíte. Kdyby chtěl onu “cizoložnici zachraňovat” přijal by jí do své družiny, stejně jako si vybral své učedníky či osoby, které mohli přebývat v jeho přítomnosti. Ostatním se pouze ukázal, jak může pravý člověk vypadat, když bude dodržovat daná pravidla a ponechal je svému osudu. Opravdu pomohl pouze těm, kdo si svůj kříž sami nezpůsobili, to jest obětem. Ostatními silně pohrdal, dokud se nezmění.
Jak víte,že ostatními pohrdal?To je ale blbost.
A co podle vás znamená jeho prohlášení: Nejste mne hodni, než lhostejnost a pohrdání?
Když jsem začal mluvit, padl na ně Duch Svatý, jako i na nás na počátku. Vzpomněl jsem si na Pánův výrok, jak říkal: ‚Jan křtil vodou, ale vy budete pokřtěni v Duchu Svatém.‘ Jestliže jim tedy Bůh dal stejný dar jako nám, když uvěřili v Pána — Ježíše Krista, kdo jsem já, abych směl překážet Bohu?“ Když to uslyšeli, utichli a vzdali slávu Bohu; řekli: „Tedy i pohanům dal Bůh pokání k životu!“ (CSP Skutky 11:15-18)
„Ke každému, kdo se ke mně přizná před lidmi, se i já přiznám před svým Otcem, který je v nebesích. Kdo mě však před lidmi zapře, toho i já zapřu před svým Otcem, který je v nebesích.“ „Nemyslete si, že jsem přišel uvést na zem pokoj; nepřišel jsem uvést pokoj, ale meč. Neboť jsem přišel postavit člověka ‚proti jeho otci, dceru proti její matce a snachu proti její tchyni a nepřáteli člověka budou členové jeho domácnosti‘. Kdo má rád otce nebo matku víc než mne, není mne hoden; a kdo má rád syna nebo dceru víc než mne, není mne hoden. A kdo jde za mnou a nebere svůj kříž, není mne hoden. Kdo nalezne svou duši, ztratí ji; a kdo ztratí svou duši kvůli mně, nalezne ji.“ „Kdo přijímá vás, přijímá mne; a kdo přijímá mne, přijímá toho, který mne poslal. Kdo přijímá proroka proto, že je to prorok, obdrží odměnu proroka; a kdo přijímá spravedlivého proto, že je to spravedlivý, obdrží odměnu spravedlivého. A kdo by jednomu z těchto maličkých dal napít proto, že je učedník, i kdyby mu dal jen pohár studené vody, amen, pravím vám, jistě nepřijde o svou odměnu.“ (CSP Matouš 10:32-42)
Ale on jí neodpověděl ani slovo. I přistoupili k němu jeho učedníci a prosili ho: „ Pošli ji pryč, vždyť za námi křičí!“ On řekl: „ Byl jsem poslán jen ke ztraceným ovcím z domu Izraele.“ Ona však přišla, klaněla se mu a říkala: „Pane, pomoz mi!“ On odpověděl: „Není správné vzít chléb dětem a hodit jej psům. “ Ona řekla: „Ano, Pane, ale vždyť i psi jedí z drobtů, které padají se stolu jejich pánů.“ Tehdy jí Ježíš odpověděl: „Ó ženo, tvá víra je veliká. Staň se ti, jak chceš.“ A od té hodiny byla její dcera uzdravena. (CSP Matouš 15:23-28)
Co kdybychom s vami ted tedy pohrdali dokud se nezmenite? Jak by vam bylo? Nemuzete vubec nikomu podsouvat co by Jezis udelal. Kdyby neexistuje. Dale pak, Jezis neni forma na vytvareni jeho lidských kopií, to ani nejde. A nikdo z lidí nemuze se mu nemuze vyrovnat na 100%. I Jan Krtitel, nejvetsi z lidi sam rekl ze mu neni hoden ani zavazat sandal… Navic popirate mnoho textu Bible a sama sebe odsuzujete svymi nazory. Proc to delate? Mela by jste se zamyslet a premyslet dokud nikdo nevi kdo jste a neztrapni vas. A jestli takto mluvite nekde nikoli anonymne, budiz vam toto varovanim, protoze tyto vase nazory nemohou obstat.
Nize je jasne, ze Jezis je mnohem vetsi nez Jan a tudiz je nesmysl myslet si ze nekdo z lidi se mu muze vyrovnat. Ani nejvetsi z lidi, Jan Krtitel, to nemohl dokazat.
Amen, pravím vám, mezi těmi, kdo se narodili z ženy, nepovstal nikdo větší než Jan Křtitel; avšak ten nejmenší v království Nebes je větší než on. (CSP Matouš 11:11)
Tu přišel Ježíš z Galileje k Jordánu za Janem, aby se dal od něho pokřtít. Ale on mu bránil a říkal: “Já bych měl být pokřtěn od tebe, a ty jdeš ke mně?” Ježíš mu odpověděl: “Připusť to nyní; neboť tak je třeba, abychom naplnili všechno, co Bůh žádá.” Tu mu již Jan nebránil. (CEP Matouš 3:13-15)
Nesuďte, abyste nebyli souzeni. Neboť jakým soudem soudíte, takovým budete souzeni, a jakou měrou měříte, takovou Bůh naměří vám. Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ? (CEP Matouš 7:1-3)
A jinak, toto je ale psano take:
Což nevíte, že nespravedliví nedostanou do dědictví Boží království? Nemylte se! Ani smilníci ani modláři, cizoložníci, rozkošníci ani lidé praktikující homosexualitu, zloději ani chamtivci, opilci, utrhači ani lupiči nebudou dědici Božího království. Takoví jste někteří byli. Ale dali jste se omýt, byli jste posvěceni, byli jste ospravedlněni ve jménu našeho Pána Ježíše Krista a v Duchu našeho Boha. Všechno mohu, ale ne všechno je užitečné; všechno mohu, ale ničím se nedám ovládnout. (CSP 1. Korintským 6:9-12)
škoda mluvit
Pohrdal? Ale fuj, tak v takového Ježíše nevěřím.
Nováková, musím se zastat nevinných. Nejdrive uvedu na pravou miru vasi lez: prostitutce odpustil(jako Buh mohl) jelikoz ji neodsoudil dle platneho zakona, zachranil ji tim zivot a napomenul ji aby jiz nehresila. Cili ji dal jasne najevo co od ni ale ceka.
Nebudu polemizovat kam by Jezis sel/nesel. Nevim. Ježíš se ale vzdy jasne postavil proti hříchu a netoleroval ho, ale je naprostý nesmysl ze by po nekom chtěl, aby za ním přišel az bude bezhříšný. To nikdo nedokaze. Kdyby to slo, proc by Jezis umrel i za vas Nováková? Vzyt staci pomyslet a je to hrich. Ježíš očišťuje, víra v něj, je nesmysl po nekom chtít nejdriv se ocistit a pak jit k Bohu. To nikdo nedokáže. Je treba si ale priznat svou zoufalost a nedostatecnost a cinit pokání. Jak? To at radeji kazdy odpovi sám sobě. Doufám ze vas nazor je pouze nevedomost abyste vy sama nemela hrich. Protoze sirite bludy.
Ježíš se zvedl a řekl jí: “Ženo, kde jsou ti, kdo na tebe žalovali? Nikdo tě neodsoudil?” Ona řekla: “Nikdo, Pane.” Ježíš jí řekl: “Ani já tě neodsuzuji. Jdi a už nehřeš!” (CEP Jan 8:10-11)
Kdybych nebydlela tak daleko, byla bych tam a podpořila boží děti, které jsou uráženy a s nimi jsou uráženy i jejich rodiny. Prostřednictvím jejich urážení je urážen i Bůh. On je povolal na svět právě proto, aby se většinová společnost naučila radovat z pestrosti života, naučila se lásce. Podle psychologů si lidi jiné orientace nejvíce oškliví ti, kteří si nechtějí přijmout své osobní problémy s orientací, potlačili je do nevědomí, protože jsou pro ně nepřijatelné. Normální člověk žije a nechává žít všechny, kteří úmyslně neubližují.
Normální člověk a normální křesťan odsuzuje agresi, týrání a sexuální zneužívání, vraždění obyvatel cizí země. Neodsuzuje jinakost, která neubližuje – etnickou, náboženskou, jinou orientaci nebo osoby s hendikepem.
Jenze, ta vase teorie ale pak logicky znamena i to, ze jestlize se nekomu osklivi valka tak ji vlastne chce… nebo treba ze jestlize se zene nelibi nejaky muz, tak ho vlastne chce… a mohl bych pokracovat k horsim prikladum, to snad radeji ne…
Samozrejme neschvaluji zadny postaveni mimo zakon, ani nikomu nepreju nic zleho, ale dohaje, prestavam mit pocit ze to je mensina… a jak to dopadlo na olympiade? Jezise zesmesnili, ale verici sportovci Jezise nesmeli mit na triku. Jak to? Takze sou vlastne vsichni verici jen to potlacuji? Mam pocit ze to co se stalo na olympiade neni zrovna ukazka tolerance… a myslim ze to pisu velmi ale velmi diplomaticky…
Nelze vztahovat na jiné oblasti.
Citace odborníků:
“Internalizovaná homofobie (nebo egodystonická homofobie) obvykle označuje homofobii jako předsudek nesený homosexuály proti sobě a jim podobným. Zahrnuje nepohodlí nebo nesouhlas s vlastní sexuální orientací.
Taková situace může způsobit extrémní potlačení homosexuálních tužeb. V jiných případech může po určitou dobu docházet k vědomému vnitřnímu boji, který často staví hluboce zakořeněná náboženská nebo sociální přesvědčení proti silným emocionálním tužbám a potřebám. Tato disharmonie často způsobuje klinickou depresi a neobvykle vysoký počet sebevražd mezi homosexuálními teenagery může být částečně přičítán tomuto jevu (mohou zde hrát roli i názory a činy jiných).”
Toto se může týkat i některých osob, kteří si myslí, že se “schovali v samotě celibátu”. Před sebou se nikdo neschová, dříve nebo později jejich utrpení vybublá na povrch.
To, že církevní představitelé nemluví o agresi, zneužívání, násilí, ale dokola o čemkoli, co se týká lidské sexuality je usvědčuje z toho, že utrpení druhých je až tak netrápí.
A Bůh stvořil muže a ženu a pravil: milujte se a množte se. Starejte se o své potomstvo a vychovejte je v dobré víře k dobrosrdečnosti, ale nikoliv, aby se nechali slepé využívat či zneužívat samozvanými
Ještě předtím ale řekl, že není dobře, aby byl člověk sám. Myslíte si, že Bůh, který ví o “každém našem vlasu” chce, aby lidé byli nedobrovolně sami? Povolal na svět různé lidi a to proto, abychom se my sobci a nadutci naučili milovat a ctít i ty, kteří nám nejsou po chuti, abychom se my obrátili.
I nevidomí a neslyšící se žení a vdávají a ač bojují s mnohými obtížemi, mnozí z nich vychovávají dobře děti. Tito lidé si svůj úděl vybrali, je to jejich rozmar, nebo se tak narodili? A co lidé, kteří se narodili se dvěma pohlavími, s chromozomy opačného pohlaví? Církev, která preferuje duši před tělem si troufá tvrdit, že ne duše, ne lidské já je podstatné, ale tělo?
Stydím se, že působíme často primitivněji než ty slepice, které odlišnou slepici uklovou jen proto, že se liší.
Společnost se lásce těmito průvody nenaučí. Pride je politikum a i ti, co jsou maximálně tolerantní a druhým nekecají do života, si řeknou, co nám to tu zase tlačí. Neříkám, že všichni, ale těchto lidí přibývá. Tyto průvody dělají medvědí službu. Chce-li se kdo učit lásce, ať se obrátí na Boha a ten mu řekne, jak se chovat. Lgbt komunita není v ČR pronásledována, proto není třeba jejich vlajek na budovách. Smysluplnější jsou vlajky Tibetu. Jiná je situace v zemích, kde je homosexualita trestná. Tam by měli směrovat aktivisté. Ani všichni gayové tyto průvody nemusí. Zde si může dělat, každý, co chce. Tak ať se pořádají průvody, včetně prorodinných aktivit, protože dle právního řádu mají právo na život. Takže Pride, ale i jiné. A my se můžeme rozhodnout, kam chodit, kde ne. A to, že existují lidé, kteří se chovají nekřesťansky na obou stranách, nic na situaci nemění.
Měli bychom se rozhodnout, zda mají pravdu autoři (autorky) blogů, anebo zda má pravdu Bible.
Nastudujte si něco o překladu, než tady budete plácat hlouposti, prosím. Nesrovnávejte dva naprosto odlišné typy textů.
Ale radeji nekde na piscite plazi, ne na kamenite… Myslim ze historie ukazuje, ze clovek toho mnoho dobreho nedokaze i pres nejcistsi umysly… a umlatit nekoho Bibli je taky hrich…
V Bibli se například píše, že když syn otce neposlouchá, má jej s celým kmenem vyvést za tábor a ukamenovat, že okolní národy mají být vyhlazeny včetně dětí a dobytka apod. To, že by byly příkazy Boha, který chtěl, aby za krátký čas ( U Boha je jiný čas) jeho syn (jeho jedna třetina) zemřela na kříži za nás? Bůh si vymyslel všechny předpisy, nebo lidé? Přemýšlejte, zda je možné, aby Bůh byl náladový a mstivý, jednou žádal smrt za mnoho normálních věcí jako jsou jiné názory vlastních dětí a podruhé tvrdil, že máme nepříteli nastavit druhou tvář.
Bibli psali lidé, pokud přímo necitovali Ježíše, předávali i své postoje a názory, které byly obdobné jako postoje pohanské společnosti, která žila všude kolem a zákoník Izraele se inspiroval od straších zákoníků starověku, židé nežili ve vakuu, mísili se s okolními národy. Je to prosté, chce se po nás rozlišování a zdravý rozum a to je samozřejmě pracné.
Pozor, tenky led. Taky Buh zabijel lidi treba ohnem z nebe. Ano. Kdo muze Bohu rict co to delas?
Veškeré Písmo je vdechnuté Bohem a je užitečné k učení, k usvědčování, k napravování, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl takový, jaký má být, důkladně vystrojený ke každému dobrému skutku. (CSP 2. Timoteovi 3:16-17)
Neboť Panovník neodvrhne navěky; neboť jestliže sklíčil, slituje se podle svého hojného milosrdenství. Neboť ne z vlastního rozmaru pokořuje či skličuje syny člověka. Srazit pod nohy všechny vězně země, převracet právo muže před tváří Nejvyššího, podvádět člověka při jeho sporu, to Panovník nechce vidět! Je někdo, kdo řekl a stalo se, když to Panovník nepřikázal? Cožpak zlé věci i dobro nevychází z úst Nejvyššího? Co si má co stěžovat živý člověk na trest za svoje hříchy? Prozkoumejme svoje cesty, vyzpytujme je, a navraťme se k Hospodinu. Pozvedněme svoje srdce i ruce k Bohu v nebesích. Bouřili jsme se a byli vzpurní a ty jsi neodpustil. Zahalil ses hněvem a stíhal jsi nás, zabíjel jsi a neměl jsi soucit. Zahalil ses oblakem, aby nepronikla žádná modlitba. Učinil jsi nás smetím a odpadem mezi národy. Všichni naši nepřátelé si na nás otvírali ústa. Přišel na nás strach a propast, zpustošení a zkáza. Z mých očí plynou proudy vody nad zkázou dcery mého lidu. Moje oči vylévají slzy, nedají se zastavit, bez odpočinku, dokud Hospodin ne pohledí a nepodívá se z nebes. Moje oči působí mé duši bolest pro všechny dcery mého města. Moji nepřátelé mě bezdůvodně lovili jako ptáka. Snažili se ukončit můj život v cisterně a hodili na mě kamení. Na mou hlavu natekla voda. Řekl jsem: Jsem ztracen. Ze dna cisterny jsem vzýval tvé jméno, Hospodine. Uslyšel jsi můj hlas: Nezavírej své ucho před mojí prosbou o úlevu, před mým voláním o pomoc. Přiblížil ses v den, kdy jsem tě volal. Řekl jsi: Neboj se! Vedl jsi, Panovníku, spory mé duše, vykoupil jsi můj život. (CSP Pláč Jeremiášův 3:31-58)
Prostřednictvím Mojžíše dal Bůh Izraelitům Zákon, který by náročným zákonným systémem. V podstatě nebylo v možnostech nedokonalého člověka tento zákonný systém bez chyb dodržet a tak si jako Boží národ zachovat existenci. Proto tato soustava zákonů obsahovala systém obětí, které byly Bohu přijatelné a Bůh mohl jejich neúmyslné hříchy odpouštět. Prostřednictvím tohoto Zákona jednal Stvořitel s Izraelity. Jestliže ho Izraelité dodržovali, měli Boží požehnání a ochranu. Jak vysvětluje ap. Pavel, tento zákon předstiňuje duchovní skutečnosti, které nastanou skrze J.Krista, který přinesl tu jedinou pravou oběť, která člověka ospravedlňuje a umožňuje věčný život. To je poselství Bible. Ježíš byl Izraelita a tento Zákon dodržoval, oceňoval a svým životem naplnil. Z Vašich komentářů je zjevné, že Bibli a učení J.Krista vůbec nerozumíte i když je zřejmé, že máte jistý smysl pro spravedlnost a lásku k bližnímu. Věnujte pozornost celé Bibli a zejména dopisům ap. Pavla, který se Mojžíšovým zákonem a jeho naplněním v J.Kristu dosti obsáhle a podrobně věnuje.
Nejsem biblista, ale dovoluji si luxus přemýšlet, číst i jiné texty a pochybovat a to i o lidském nánosu v Bibli.
Oběť “pro Boha”, který nic takového nepotřebuje, protože by byl Bohem naší omezenosti a touhy zajistit si budoucnost, je obchodování, je to pohanství, vedené strachem. A tento postoj ovlivňuje i křesťanství.
Křesťanství = neobětuji zvíře nebo majetek, ale své síly pro druhého. To chtěl Ježíš, to nás učil. Říkal, že se blíží doba, kdy Bůh nebude uctíván v chrámě, ale v Duchu a v Pravdě.
Křesťanství = oběť J.Krista. Křesťanství je zejména o oběti. Chápu, že se Vám to nelíbí, že máte své názory, to je v pořádku. Ponechte si svůj luxus přemýšlet jen po svém, ale pak není čestné a poctivé hlásit se ke křesťanství a k J.Kristu.
A právě proto nelze vytrhávat citáty z Bible bez souvislostí, mít “dva Bohy” – trestajícího a druhého obětujícího-se. O tom mluvím.
Židé mají své školy, kde studují Bibli – a na rozdíl od nás jí i rozumějí, nedávno jsem četla rabínský výklad některých příběhů Starého zákona a byl hluboký i plný souvislostí, biblické postavy vidí jako lidi v daném čase, které nás mohou poučit, vidí paradoxy, ne ikony. Židé copak dodržují “své” předpisy připisované Mojžíši, nebo rozlišují dobové výroky, které měly za cíl disciplínu pro přežití malého národa, od skutečného Božího hlasu ve vánku?
Vy se bojíte, bojíte se zamyslet, abyste zůstal v klidu, bojíte se pochybností. Křesťan má ale být zjitřený, mít soucit, ne falešný pokoj.
Ježíš neřekl uctívejte Boha tak a tak, ale následujte mne. Bůh přebývá v lidech, pomoc tomu nejmenšímu je pomoc Bohu, šíří dobro. Nepřijetí odlišných lidí naopak šíří zlo. Nejde o vyznání víry, jde o to být samaritány = být s Bohem a ne těmi, kteří jako věřící elita zbité překračovali. V pravověří natož Bůh není, je tam, kde je mu umožněno jednat. Byl v nevěřícím samaritánovi, je ve všech, kteří pomáhají druhým a přijímají je. Při každé mši opakujeme krédo, přijímáme eucharistii, ale počítá se to, jak se chováme k potřebným.
Karel Kryl zpívá: “Děkuji za bolest, jež učí mne se tázat”…
A Ladislav Heryán, kněz, který studoval biblistiku v Římě říká:
“Mezi lidmi je spousta předsudků vůči křesťanům, církvím, náboženství i Bohu samotnému. Mnohé předsudky se rodí z doslovného a nepoučeného čtení Bible, z té několik tisíc let staré knihy psané v naprosto odlišné kultuře, které běžný člověk nemůže rozumět, není-li ochoten podstoupit obtížnou cestu hlubšího studia. …
Ježíš ale přece nehovořil k profesorům biblistiky a vzdělaným kněžím, nýbrž k obyčejným lidem v prostých, každému srozumitelných obrazech, Jen my sami si jeho slova někdy komplikujeme a milujícího Boha zanášíme neproniknutelnou krustou, přes kterou se nemůžeme dostat ani my, ani ti, kteří Boha hledají. (L 11,52”)
Děkuju Vám za text.