Rozvod jako cejch a definitivní konec přístupu ke svátostem. Realitu katolické církve už před sedmi lety začal měnit dokument Amoris laetitia papeže Františka a od minulého týdne také nové postupy v tuzemské plzeňské diecézi. Co se mění a co zůstává při starém? A proč až teď? Odpovědi hledá nový díl podcastu Týden bez filtru.
„Rozhodl jsem se pověřit misionáře milosrdenství v naší diecézi, aby od této první postní neděle v duchu naléhavého doporučení papeže Františka nabídli své duchovní doprovázení sestrám a bratřím z našich společenství, kteří zažili bolestný rozchod ve svém životním vztahu a nyní žijí ve vztahu novém,“ napsal v pastýřském listu k začátku postní doby plzeňský biskup Tomáš Holub. Úderem poledne poslední únorové neděle byly také na webu plzeňské diecéze zveřejněny informace pro všechny rozvedené, kteří by chtěli podstoupit tzv. proces rozlišování.
„Tento krok neznamená, že bychom chtěli zrušit trvalost a nerozlučitelnost manželství. A proto jsme taky nevyhlásili, že by najednou mohli všichni rozvedení chodit ke svátostem. My tomu procesu říkáme rozlišování, protože se snažíme rozlišovat individuální situace rozvedených lidí. Už tradiční morálka rozlišuje, že některý čin, třeba rozvod, je sice objektivně špatný, ale že existují některé subjektivní skutečnosti, které působí, že tento člověk zůstává v milosti Boží a může přijímat svátosti,“ řekl pro podcast Týden bez filtru jáhen Jindřich Fencl.
Právě Fencl v Plzni působí jako vedoucí diecézního pastoračního centra. „Nechceme zrušit trvalost manželství, ale chceme vnímat, že existují lidé, jejichž příběhy jsou hodně zašmodrchané a třeba se nerozvedli z vlastní viny. A kdyby teď v důsledku požadavku zůstat s původním partnerem odešli od nového partnera nebo partnerky a třeba od jeho nebo jejích dětí, tak by vznikly škody mnohem větší.“
Podle Fencla se nyní zveřejněné kroky intenzivně připravovaly asi rok a půl, předtím už prý probíhala jednání s ostatními českými a moravskými biskupy. „Pro našeho biskupa Tomáše je důležitá jednota s ostatními biskupy, takže několik let usiloval o společné stanovisko všech diecézí. To se ale nedařilo, tak biskup rozhodl, že do toho půjdeme sami.“
Téma mezi sebou rozebírají také autoři podcastu Týden bez filtru v tradiční diskuzi. Proč mají za to, že jediná možná reakce na postup plzeňského biskupství je „no konečně!“? A proč zároveň tvrdí, že jakkoliv je rozlišovací proces složitý a může se zdát jako málo vstřícný, jde o rozumně zvolené tempo? Poslouchejte nový díl Týdne bez filtru ve všech podcastových aplikacích a taky jeho bonusovou část na portálu Herohero.