Jako prvního hosta do našeho pořadu “Pastoral Talk” jsme si pozvali Tomáše Halíka! Bavili jsme se o jeho životě, víře a mezináboženském dialogu a jedno z témat, které jsme otevřeli bylo o genderu a sexualitě. V této části se dozvíte, co si myslí Tomáš Halík o 50 pohlavích a jak se staví ke změně pohlaví!
Dnešní doba dává člověku se identifikovat na různých úrovních. Mě to nemate, ale znám lidi, kteří jsou o generaci, či o dvě dál a jim to přijde naprosto šílené, co si to lidi dneska dovolují. Když se o tom bavím s mladší generací, 15 až 18, tak oni jsou s tím naprosto smíření. Jak se na to díváte vy? Je vám už přes 70 let…Mate vás to, když někdo řekne, že je 50 pohlaví?
To si myslím, že je extrém. Já se snažím být v takovém srozumějícím rozhovoru s lidmi, kteří dělají Gender Studies. Vedlo mě k tomu taky to Piťhovo kázání, které bylo přesně proti tomu namířené. Takoví super konzervativci v katolické a samozřejmě i evangelické církvi vnímají toto téma jako oblíbený cíl hromování. Gender, Istanbulská smlouva atd…Já jsem si uvědomil, že kdybychom k těmto lidem přistupovali tím Piťhovským způsobem, že např. chcete prodávat děti do otroctví a chcete tady všechno rozvrátit, tak tím ti lidé, kteří studují ty genderové teorie na univerzitách, zase řeknou, že to vy chcete ty lidi upalovat atd. Takhle nemůžeme!
Já si myslím, že je třeba tady mít takový rozumný střed, že je skutečně rozdíl mezi sexualitou v biologickém slova smyslu a sociální sexuální rolí.
Teď jsme organizovali na České křesťanské akademii velmi zajímavý večer, kde jsme pozvali řadu lidí, kteří dělají Gender Studies na univerzitě a pár křesťanských teologů. Měli jsme hrozně zajímavou debatu! Já si myslím, že je třeba tady mít takový rozumný střed, že je skutečně rozdíl mezi sexualitou v biologickém slova smyslu a sociální sexuální rolí. To je ten Gender. Jistěže člověk se rodí mužem, nebo ženou biologicky, ale ta sociální role mužství a ženství, ten Gender, to je něco, co není dáno jednou pro vždy. To je něco, co se prostě vyvíjí v dějinách v různých společnostech. Jak se chápala rodina, jak se chápalo mužství ve starověku, ve středověku, v 19. století atd. Dneska jsou v tom veliké rozdíly.
Nesnáším takové ty kázání, které jsou na svátek Svaté rodiny o tom, jak se líčí ta svatá rodina jako ideální rodina. A najednou vidíte, jak ten kazatel vlastně za tu nazaretskou rodinu dává takovou tu středostavovskou, měšťanskou rodinu z 19. století. Ve které Ježíš nebyl, ve které on sám nevyrostl a jeho posluchači už taky ne. Ta rodina v době Ježíšově byla úplně něco jiného. To se skutečně vyvíjelo.
Takže když někdo mluví o přirozené rodině, ptám se co máš na mysli? Mluvíš o té starověké rodině? Máš na mysli tu středověkou? To jsou úplně jiné modely. Stejně tak to chápání mužství a ženství. Žena v té antické společnosti měla hlavu k tomu, aby na ní nosila nádobu s vodou. Dnes máme ženy, které stojí v čele států, a dělají obrovské výkony ve vědě atd…Takže skutečně ta genderová teorie má něco do sebe, ale nesmí z toho být taková krajně levicová ideologie. To je špatně. Je třeba se chránit extrémů.
Takže když někdo mluví o přirozené rodině, ptám se co máš na mysli? Mluvíš o té starověké rodině? Máš na mysli tu středověkou?
Pak je samozřejmě dost těžký problém, i pastorační s těmi trans lidmi. S těmi, kteří se nechávají přeoperovat. Já jsem pár takových lidí duchovně doprovázel jako zpovědník a je to velmi obtížné. Protože vidím, že u některých lidí skutečně došlo k tomu, že se narodili nevyhranění. Prostě ono to není tak jednoznačně dané. A to by byla veliká debata biologická atd…
Autor: Pastoral Brothers
Zdroj: YouTube