Jste-li na některé z klasických “duchovních cest”, dříve či později do vašeho života vstoupí událost, osoba, smrt, myšlenka či vztah, s nimiž se prostě nebudete schopni se stávajícími dovednostmi, znalostmi či silou vůle vypořádat. Řečeno duchovním jazykem, budete přivedeni, musíte být přivedeni na hranici vašich soukromých zdrojů. V té chvíli budete padat přes kameny, které pro vás budou potřebnými překážkami, jak o tom mluví prorok Izajáš. Řečeno naším jazykem, budete se muset něčeho “vzdát”. To je jediný způsob, jak vás Život-Osud-Bůh-Milost-Tajemství může přimět ke změně, k tomu, abyste opustili své egocentrické starosti a vydali se na další a významnější cestu.
Americký kněz, františkán německého původu, Richard Rohr (1945) je jedním z nejznámějších představitelů duchovní obnovy v USA. Je zakladatelem komunity Nový Jeruzalém a vedoucím Centra pro akci a kontemplaci v Albuquerque v Novém Mexiku. Je autorem řady knih o mužské spiritualitě, iniciaci a kontemplativní modlitbě. V českém překladu vyšla kniha Cesta divokého muže, (nakladatelství Cesta, 2002). Za své prvotní povolání považuje šíření evangelia a k tomuto cíli používá mnoha prostředků: integraci akce a kontemplace, tvorbu komunit, záležitosti míru a spravedlnosti, či mužskou spiritualitu.
V knize “Pád vzhůru” Rohr píše o povinnostech první poloviny života, tedy úspěšně přežívat a poté mapuje dobrodružství druhé poloviny života, jejíž cílem je duchovní zralost. Nebo jinak řečeno, první fází je vytvoření silné nádoby identity, zatímco ve druhé fázi je cílem naplnění této nádoby obsahem našeho nejhlubšího a nejplnějšího já.
Na začátku naší duchovní cesty jsme povoláni, abychom ovládli naší impulsivnost, stanovili identitu, hranice, bezpečí a zákonnost. První polovinu života lze nazvat „ranou fází náboženství“, která nás připravuje na vnitřní Boží zkušenost, která přijde. Projevuje se také adolescentní energií jedné nebo více kategorií a tendencí utvářet si za každou cenu úsudek a zápasit o společenské postavení. Součástí budování identity jsou neustále rozšiřující se kruhy hněvu, nenávisti a násilí. Rohr věří, že pro posun z této zakrnělé energie prvního stupně potřebujeme rituál ukončení. Utvořil koncept inspirovaný nezápadními kulturami, kdy se vojáci po válce potřebovali vrátit do svých starých rolí. Do rolí mužů, otců. Rohr tento moment nazývá „propuštění věrného vojáka“. I když to na první pohled může vypadat jako ztráta sebe sama, ve skutečnosti dochází ke smrti falešného já. Rohr tomu říká tiché fungování milosti:
„Bůh musí naše iluze bořit v skrytu, když se nedíváme a nemáme věci zcela pod kontrolou, jak říkají mystikové. Právě proto je možná nejlepším označením pro Boha Tajemství. Pohybujeme se vpřed způsobem, kterému nerozumíme, skrze klidnou práci času a milosti. Když dojdeme do cíle, nikdy si nejsme úplně jisti, jak se to stalo, a Bůh, jak se zdá se nijak nestará o to, kdo na tom měl podíl, pokud rosteme dál. Jak řekl svatý Řehoř z Nyssy už ve čtvrtém století, „hřích přichází, kdykoli odmítáme dál růst”.
Přechod do druhé poloviny života začíná přijetím tragického smyslu života, vypořádáním se s nezbytným utrpením, vykonáním stínové práce, opuštěním naší komfortní zóny a vydáním se do neznáma, žijícím s obojím a perspektivou, která je generativním člověkem, který vidí náš život více participativní než asertivní, žije jednoduše a vyzařuje radost. Tyto prvky duchovní dospělosti nepřicházejí bez boje, bolesti, pochybností, smutku, osamělosti, neúspěchu a ztráty – a nedochází k nim přes noc. Proto většina moudrých lidí žila dlouhý život a dokázali, že jsou schopni čelit výzvám a překážkám duchovní cesty. Rohr uzavírá:
“Většinou máme tendenci vnímat druhou polovinu života jako čas, kdy zestárneme, budeme nuceni zříci se fyzických aktivit a namísto nich se zaobírat nejrůznějšími zdravotními problémy. Jenže teze této knihy je právě zcela opačná. To, co vypadá jako pád, může být prožito z velké části jako pohyb vzhůru a vpřed směrem k rozlehlejšímu a hlubšímu světu, v němž duše nalezne svoji plnost, konečně dosáhne celistvosti a bude žít uvnitř velké Perspektivy.”
Cesta do druhé poloviny vlastního života čeká na každého. Ne všichni se po ní vydáváme, ačkoli všichni stárneme.
Autor: Václav Radoš
Zdroj: ROHR, Richard. Pád vzhůru. Spiritualita pro obě poloviny života. Praha: Vyšehrad, 2015