Otce se vzdělání jeho dětí týká. Nezačíná, a ani nekončí tím, že svému potomkovi nařídí školu, ve které se bude vzdělávat. Zodpovědností je postarat se o mentální a fyzický rozvoj. Mnozí z nás se rozhodli nevyučovat své děti doma, to ale neznamená, že bychom veškeré vzdělávání měli přenechat systému. Naopak, to podstatné zůstává na našich bedrech
Bylo by skutečně zvláštní, pokud by učitelům záleželo na znalostech a dovednostech dětí více než rodičům. Nikdo by do nich neměl investovat více času než my.
Sparta měla svou Agogo – systém vzdělávání, ve kterém se mladým mužům věnovali od sedmi let od bojových schopností až po tanec. Co tak popřemýšlet nad svojí verzí? Zatím, co se ve škole naučí jak projít testem, tvá úloha je naučit je, jak projdou životem. To je možné několika cestami. Například, věnovat se těmto oblastem.
Filosofie
Naučit děti nejen pamatovat si, ale myslet. Klást podstatné a důležité otázky o životě a nebát se slovíčka proč. Osobní zkušenost je, že školský systém nemá prostor pro hluboké debaty na pokračování a neměli bychom to ani očekávat. Filozofie není jen prázdné “mudrování”, je to láska k přemýšlení. Svět, který se dělí na válečníky a filozofy, je přirozeně rozdělen
V dětech je třeba zakořenit schopnost myslet a schopnost jednat. Věřte, že i děti jsou schopny uvažovat nad tisíciletí starými myšlenkami, pokud mají dobrého mentora. Postarejte se, aby vaše děti neslyšeli o Sokratovi a Descarta, až když budou mít 24.
Umění
Naučit děti objevovat krásu umění není jednoduché. Malování, práce se dřevem, vaření, psaní… Dívky se v mnoha uměleckých činnostech najdou jednodušeji, než mladí muži. To však neznamená vynechat je z tohoto procesu. Jelikož jsem neměl privilegium objevit umění vaření v dětství, dnes si k tomu hledám cestu celkem neúspěšně. Opačný přístup by způsobil mou větší nezávislost. Uvědomili jste si to? Objevovat s dětmi umění je cesta, jak je dělat méně a méně závislými? Existují další možnosti. Představit dětem Da Vinciho a jeho objevy nebo Vitruviánského muže, spojit techniku s uměním, poukázat i na maskulinní prvky renesance, umění ve sportu. Je toho mnoho. Posilovat i slabiny, nejen silné stránky.
Zdraví a pohyb
Silnou mysl ať vyvažuje silné tělo. Pak se na sebe bude moci spolehnout ještě více. Naučit děti, zvláště dívky, aby dokázali kontrolovat myšlenky, které je vedou k nesprávným návykům ve stravě, je obzvláště důležité. To se neděje výčitkami a odezíráním floskulí, ale porozuměním a radostí z jídla a pohybu. Odtrénovat s otcem trénink běhu nebo kettlebellem a společně se naobědvat je nestandardní, ale velmi přínosná vyučovací hodina. Jíme, abychom žili, tak je třeba je naučit jak.
Psaní
Ukládat si myšlenky, brousit schopnost ukládat slova, vybírat ty správné je neocenitelné. Pomáhá to nahlédnout do vlastní duše, mysli, srdce. Povzbudit děti vést si deník, zaznamenávat přečtené knihy, psát dopisy, emaily, odkazy je dovednost, kterou ocení tisíc a jedenkrát v dospělosti. Tak se postupně zaznamenává historie rodiny.
Přežití
Je fajn, pokud se vaše děti nevyděsí při vstupu do lesa nebo se umí najíst v přírodě. Nezájem v této oblasti znamená odsoudit je na pocit utrpení v momentě, kdy se vzdálí z komfortu vlastní postele a ledničky. Túry, rostliny, houby, stanování. Objevování komfortu v diskomfortu. Nebo snad máte dítě, které by mohl déšť rozpustit?
Oblast, vůči které často děti ve školním procesu získávají averzi. Chemie, biologie, fyzika. Jenže vy máte doma prostor na desítky zábavných pokusů, oheň, výbuchy a to vše bez ohrožení nedostatečné známky. Omyl je totiž nutně ve vědě přítomen. To se však na písemce nesmí. Je rozdíl prohlédnout si 10 minutový dokument o klíčení rostlin nebo si udělat vlastní časosběr.
Tyto disciplíny by však mohly být jen částí výcviku. Součástí by mohla být i svoboda a povinnosti. Jak s nimi budou zacházet? Kdo je naučí investovat, šetřit a utrácet? Pokud jste majitelem střelné zbraně, naučíte je respektu, nebo to pro ně bude lákavé tajemství, ke kterému se dostanou, když se nebudete dívat?
Moje dcera si vždy na chvíli půjčuje můj luk a přijde čas, kdy dostane vlastní, protože jsou to lekce zdarma pro soustředění a trpělivost. Někteří z vás nezapomenou v rámci “tělesné výchovy” s potomky zápasit a objevovat svou sílu.
Privilegium ptát se proč není pouze na straně dětí. My se jich musíme ptát stejně. Proč myslíš, že to ten člověk řekl? Proč je důležité udělat věci v tomto pořadí?
Naučit je sledovat motivy lidí kolem, rozumět jejich akcím a naučit se ovlivnit okolnosti a situace.
Pokud máte možnost, myslete ve svém domě na to, že budete mít studio, kde se může malovat i po stěnách, ideálně však na plátno, nebo kde se může tančit či zápasit. Nechte chlapce být chlapci, dívky dívkami, cokoliv to v jejich podání znamená. Dokud nekrvácejí z otevřených zlomenin, je to v pořádku.
Bude skvělé, pokud se mi jednou podaří debatovat s mými dětmi a jejich kámoši o tom, proč by nás neměla vyrušovat nepřízeň událostí a jak to vlastně stoikové mysleli.
To je jedna z cest, jak nepřenechat výchovu mých dětí cizím lidem. Vše zajisté začíná u nás. V momentě, pokud to není zažité nejprve pod kůží mentora, tak nejsme autentičtí a žádný “student” nás nebude následovat. Absolutně nestačí doporučovat nebo přikazovat. Pokud tím sám člověk nežije, rovnou může zapomenout, že někoho bude učit.
Téma času před obrazovkou tento text nepokrývá. Všichni tušíme, že pokud učitelé nejsou ti, kterým chceme přenechat úplnou kontrolu, tak YouTubeři to nebudou s dvakrát takovou jistotou. Dejte svým dětem vědět, že více, než vybudovat své sociální média, je vybudovat sebe, že mnohem více znamená být bojovníkem a mít živé vztahy. Ukažte jim to.
Jsou věci, které prostě klasický vzdělávací systém nepokryje a ani na to nebyl stavěný. Otec na to stavěný ale je a nemluvte nesmysly o práci a povinnostech. Práce a povinnosti tě v tvé sedmdesátce nenavštíví.
Autor: Peter Podlesný
Zdroj: Mužom.sk