V Parlamentu se opět rozproudila diskuze o smlouvě mezi Českou republikou a Svatým stolcem. Dokument, který má upevnit vztahy mezi státem a Římskokatolickou církví, vyvolává nejen podporu, ale i obavy. Zastánci smlouvy zdůrazňují, že pouze kodifikuje současné zvyklosti, zatímco kritici upozorňují na možná úskalí spojená s její realizací.
Není-li o čem vést vzrušenou debatu, pak ji veďte o církvích. Všechna traumata společnosti se tu najednou protnou. A ten okamžik právě nastal! Dozrál čas pro další pokus vyjednat a na naší úrovni zvážit a projednat v českém Parlamentu smlouvu mezi dvěma subjekty. Mezi Svatým stolcem, což je státní identita zastupující Římskokatolickou církev, a Českou republikou.
Jsme evangelíci, reformovaní či baptisté? A vy jste adventisté či další z církví sdružených v Ekumenické radě církví i mimo ni? Ta svobodná identita pro nás může být výhodou, nicméně z pohledu daného státními smlouvami stojíme poněkud stranou. Tady se domlouvá stát se státem. Smlouva mezi Svatým stolcem a Českou republikou se nás všech ostatních týká tím, že vytváří určitý rámec, podle něhož se nahlíží na každou další církev a náboženskou společnost, kterou stát registruje.
Zastánci ujednání tvrdí, že smlouva nevytváří nic nového. Kritici říkají: „Tak proč se tedy vyjednává?“ Odpovědí je, že smlouva ukotvuje a zpřesňuje smluvně to, co bylo dáno jen zvyklostí a časem. Smlouva nevytváří nové pojmy a už vůbec nevnucuje státu ani církvi definici těch pojmů. Když se mluví o pastoračních pracovnících, je na církvi, aby si podle svých dokumentů, které předložila státu při registraci, definovala, kdo ti pastorační pracovníci jsou. A je na České republice, aby stanovila zákonem, za jakých podmínek lze uplatnit právo obdobné zpovědnímu tajemství.
Církev se tedy nově a zase zavazuje, že při všem svém konání bude dbát právního řádu České republiky. Smlouva říká, že majetek církve bude sloužit všem, že jej zpřístupní pro kulturní, turistické i studijní účely. Pozorný pozorovatel si všimne, že církev zpřístupní i své archivy. Samozřejmě podle svých pravidel, která si stanoví v mezích daných zákony České republiky.
A občané téhle republiky zase mají právo na duchovní službu ve všech zařízeních, která stát, kraje, obce a další soukromí zřizovatelé provozují. Řeknete-li, že opět nic nového, tak to obecně platí, ale ne tak v konkrétních případech. Každá situace je specifická a musí se posuzovat podle určitých pravidel. Podobně i všechny strachy ze zneužití státní úmluvy typu, který tu popisuji, se odvíjejí od konkrétní povahy příběhu. A nově vyjednávaná smlouva umožňuje, aby se posuzování konkrétních kauz a lidských příběhů před českými soudy stalo jasnějším.
Pro nás, pro nemocniční kaplany, zatím není dáno zákonné pravidlo. A smlouva, pokud bude schválena, pomůže k vyjednání pravidel v novele Zákona o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (372/2011 Sb.) V novele v paragrafu 113 stanovuje pravidla pro poskytování duchovní péče ve zdravotnických zařízeních a zároveň stanovuje podmínky pro výkon funkce nemocničního kaplana. Dva články v novele, která je na 37. místě 119. schůze tohoto volebního období připravena k projednání ve Sněmovně. Podle znalců procedur a jejich lhůt je jasné, že se na pořad projednávání v tomto volebním období nedostane.
A Konkordát může pomoci k tomu, aby se tato úprava znovu dostala na stůl v dalším volebním období. Jde totiž o lidi, o příjemce našich služeb. Pravidla přinášejí bezpečné mantinely pro kaplanskou službu. A samozřejmě jde také o lidské příběhy nemocničních kaplanů, kteří mohou odvést užitečnou práci v procesu uzdravování. Ti mají mít také svou důstojnost, kterou stanoví nejenom jejich dobrá práce, ale také pravidla pro jejich službu.
Napsal jsem: Je na církvi (církvích), aby si podle svých dokumentů, které předložila státu při registraci, definovala, kdo ti pastorační pracovníci jsou. A je na České republice, aby stanovila zákonem, za jakých podmínek lze uplatnit právo obdobné zpovědnímu tajemství… Smlouva, o které je řeč, nenadržuje ani jednomu.
Jak by bylo na světě krásně bez náboženství. Nebylo by křížových výprav nebyly by dnešní útoky sebevrahu neupalovaly se čarodějnice ani Jan Hus odsuzovali by se prznitelé malých chlapců a nenarodilo se dítě panně do niž vstoupil duch svatý. Dost bylo báji a pohádek. Dnes už je to jen boj o moc a bohatství. Kolik vlastně těch církví je a kolik jich vzniklo v nedávné době ?Jak vlastně vypadají tito bozi – hubený tlustý ba v Římě dokonce boha udělali i koně. Pro mně je jen jeden BŮH a to je PŘÍRODA !!!!
Bez náboženství by nic nemělo smysl.
Bez náboženství by svět byl zbytečný a jeho existence i existence každé jednotlivé bytosti v něm by ztratila svůj význam.
Bez náboženství by se svět minul svým cílem, nesplnil svůj účel, odvrhl důvod, pro který existuje, protože, jak říká sv. Ignác z Loyoly, „člověk je stvořen, aby chválil Boha, Pána našeho, jemu úctu vzdával a jemu sloužil, a tím spasil duši svou; ostatní věci na povrchu zemském jsou stvořeny pro člověka, aby mu pomáhaly ve snaze o cíl, pro který je stvořen.“
Vesmír je stvořen k Boží slávě, která zahrnuje i to, že je lidmi uctíván, a toto uctívání je náboženství.
Bylo by lépe, kdyby vesmír zanikl, než aby byl bez náboženství, protože když by Boha neuctíval, aspoň by jej neurážel.
Bůh nijak nevypadá, Bůh je netělesný Duch a tedy nevnímatelný smysly, ale jedna ze Tří Božských Osob se vtělila v Ježíši Kristu (Jan 1,18), který také na sv. Petrovi (Mt 16,18, Jan 21,15-19) založil jedinou pravou církev. Příroda je Bohem stvořena a svými zákony uskutečňuje Jeho Vůli a „hovoří o Boží slávě“ (Ž 19), ale není s ním totožná.
CÍRKEV-nejdéle trvající politická strana napříč staletími…CÍRKEV-ta ,která jde přímo proti BOHU…CÍRKEV- na kterou se nevztahují žádné světské zákony(kde například-není pedofil,jako pedofil,zloděj -není zlodějem a vrah -není vrahem…!?!..a s tímhle se naše slavná POLITICKÁ VERBEŽ paktuje?!Nu..jsem přesvědčená o tom, že PEKLO existuje a adresa je prostá- VATIKÁN 🙂
Výborně pane Fialo, nyní si u nás mohou pedofilové z řad kněží dělat co chtějí.
Husity na ně! Tady nemají co pohledávat.
Je smutné a bizarní, že právě v českých zemích, které mají mezi svými patrony dva mučedníky zpovědního tajemství, sv. Jana Nepomuckého a bl. Jana Sarkandera, se najdou individua, která neporušitelnost zpovědního tajemství zpochybňují.