Na desetitisíce civilních obětí izraelské armády nelze cynicky reagovat tím, že je nám to sice líto, ale že je přece v každé válce normální, že trpí i nevinní civilisté. Všechnu vinu nenese pouze ten, „kdo si začal“, nýbrž i ten, kdo nedokáže včas přestat roztáčet spirálu odplaty a pomsty, píše v komentáři Tomáš Halík.
Události posledních týdnů potvrzují slova papeže Františka o již probíhající třetí světové válce. Otevřela se nová válečná fronta – konflikt ve Svaté zemi. Tyto události prožívám velice bolestně.
Několik desítek let se věnuji mezináboženskému a mezikulturnímu dialogu doma i v zahraničí. Angažuji se proti všem formám antisemitismu, proti všem rasovým a náboženským předsudkům. Má láska k Izraeli, k vyvolenému židovskému národu, židovské kultuře, filosofii a náboženství je snad dostatečně známa. Za dlouholeté působení na tomto poli jsem obdržel i čestný titul Člověk smíření od mezinárodní společnosti křesťanů a Židů ve varšavské synagoze.
Po barbarském útoku Hamásu vůči Izraeli jsem pomohl zorganizovat modlitební večer za oběti a proti terorismu v našem kostele se zástupci křesťanů, Židů i muslimů v rámci iniciativy Společný hlas, které se mnoho let věnuji. Jasně jsem se vyslovil proti neospravedlnitelné akci Hamásu, uznávám právo a povinnost Izraele chránit své občany. Ale v zájmu pravdy a spravedlnosti člověk nesmí být zaslepený a jednostranný. Obávám se, že po izraelské odpovědi na zločin Hamásu leží všechny snahy o mír a pokojné soužití v troskách, a to na celé generace.
Stojím na straně Izraele, ne izraelské vlády
Ano, v tomto konfliktu stojím na straně Izraele, ale nikoliv na straně jestřábů současné izraelské vlády včetně zkorumpovaného premiéra Netanjahua, jehož politika dlouhodobě zostřovala vztahy mezi oběma národy, zejména na okupovaném území, a která nyní nepřiměřenou válečnou reakcí dostává Izrael do mezinárodní izolace a přispívá k nebezpečnému růstu antisemitismu.
Náboženští fundamentalisté a političtí extremisté v Netanjahuově vládě paradoxně splnili přesně to, co Hamás zločinným útokem 7. října sledoval: vyprovokovat Izrael k nepřiměřenému „kolektivnímu trestu“, a tím znemožnit připravované sblížení Izraele s arabskými státy, zmobilizovat proti Izraeli arabský svět, mezinárodní veřejné mínění, a to nejen mladou generaci a politickou levici, ale nakonec i americkou vládu, nejdůležitějšího spojence Izraele. To vše nyní bohužel nastalo.
Více než milion Izraelem vysídlených lidí je vystaven akutnímu hladomoru a přežívá bez úkrytu, bez přístřeší, bez zdravotní péče a bez humanitární pomoci. Mezinárodní soudní dvůr OSN vyzval 26. ledna Izrael k okamžitým opatřením, umožňujícím poskytování humanitární pomoci obyvatelům Gazy, a žádá Izrael, aby se vyvaroval genocidního jednání.
Prakticky celý civilizovaný svět, včetně spojenců Izraele, jako je vláda USA, důrazně varuje Izrael, aby ustal v eskalování násilí, aby umožnil mezinárodním organizacím pomáhat obětem obou stran a dohlížet na to, aby se žádná strana nedopouštěla zločinů. Zdaleka ne všechny zničené domovy, nemocnice, školy, kostely a kláštery byly úkrytem teroristů.
Bomby problémy neřeší
Státní sekretář Svatého stolce kardinál Parolin jasně vyjádřil postoj Vatikánu: Izrael má právo na obranu, ale pokud jeho vojenské akce v Gaze už stály 30 tisíc životů civilního obyvatelstva, nelze jej ospravedlňovat jako přiměřené. Podobně se vyjadřuje latinský jeruzalémský patriarcha kardinál Pizzaballa: „Válka a bomby nikdy nevyřešily problémy, spíše vždy vytvářejí nové.“
Plně sdílím spravedlivý a vyvážený postoj papeže Františka. Zlo vítězí tam, kde dobří přejímají jeho styl. Na desetitisíce civilních obětí izraelské armády nelze cynicky reagovat tím, že je nám to sice líto, ale že je přece v každé válce normální, že trpí i nevinní civilisté – „když se kácí les, tak lítají třísky“ – a všechna vina padá pouze na toho, kdo si začal. Všechnu vinu nenese pouze ten, „kdo si začal“, nýbrž i ten, kdo nedokáže včas přestat roztáčet spirálu odplaty a pomsty. Budeme-li se řídit zásadou oko za oko, bude brzy celý svět slepý. Evangelium mluví jasnou řečí.
Jednostranný postoj naší vlády, neochota nebo neschopnost vidět obě strany věci, je v mezinárodním kontextu anomálií. Proto jsem podepsal – spolu s otcem biskupem Malým a desítkami českých osobností zejména z akademického prostředí a obránců lidských práv – petici, požadující po české vládě, aby namísto jednostranné podpory izraelské politiky zvážila také druhou stránku věci a zasazovala se za řešení humanitární krize v souladu s postoji OSN. Za každým slovem té petice stojím.
Je přirozené a zcela legitimní, že se vyskytly i petice, vyjadřující opačné stanovisko. Navázal jsem přátelskou výměnu názorů s autory první petice, podporující vládní politiku. Ty pro mne byly nadějným znamením, že i lidé s odlišnými názory na konkrétní politické otázky mohou mít k sobě vzájemnou úctu. S hlavní signatářkou té petice Věrou Roubalovou jsme se shodli, že respektujeme odlišnost našich perspektiv a vnímáme je ne jako konfrontaci, nýbrž jako doplnění. Všem nám jde o to, aby rukojmí byla propuštěna, aby ustalo vraždění, víme, jaká řešení jsou špatná, zároveň si však musíme přiznat, že nikdo nejsme schopni nabídnout spolehlivý recept na obnovení míru.
Valentýnská deklarace odporuje postoji Vatikánu
Nepříjemně mne však překvapil tón, který vnesla do debaty tzv. Valetýnská deklarace, již vydali dva bývalí představitelé naší církve, Dominik Duka a Petr Piťha. Tato „Valentýnská deklarace“ je v naprostém rozporu se stanoviskem papeže Františka a Svatého Stolce. Kromě toho, že bagatelizuje oběti konfliktu, její autoři měli zřejmě potřebu veřejně urážet své spolubratry, duchovní (tedy i mne a biskupa Malého), kteří podepsali původní dopis vládě; mluví o nás jako o lidech, kteří nemají úctu k pravdě. I tato slova kromě dvou duchovních v důchodu, několika pravicových politiků a bývalého předsedy komunistické strany podepsalo několik lidí, kterých si vážím.
Ano, svět je dnes bolestně rozdělený, rozdělení zasahuje i křesťany, a to nikoliv mezi církvemi, nýbrž uvnitř nich. Svatý Ignác nabádal křesťany, aby o lidech, kteří s nimi nesouhlasí, vždy předpokládali, že i když se třeba mýlí, mají dobrý úmysl. V církvi, jak opakuje papež František, je oprávněná různost mnoha názorů a synodální reforma má vytvářet prostor pro otevřený dialog ve vzájemné úctě, naslouchání, rozhovoru bez urážek a předpojatostí. Nemoci církve začínají tam, kde názorová pluralita přechází na osobní rovinu.
Zkusme v kající době postní naslouchat druhým, diskutovat a třeba i polemizovat s nimi, ale nikdy jim nepodkládat špatné motivy nebo jim dokonce přičítat „neúctu k pravdě“. Mnohá zla v církvi povstala z klerikalismu, jehož typickým rysem je arogantní nárok na majetnictví pravdy. Jen Ježíš může říci: Já jsem pravda. My nejsme Ježíš, jsme jen na cestě následování a na cestě stálého hledání pravdy. Ano, leckdy vidíme některé události z jiného úhlu pohledu, ale právě tato různost nás může přiblížit ke spravedlivějšímu, méně jednostrannému vidění. Z české křesťanské tradice zaznívá výzva: Pravdu každému přejte!
Modleme se tedy nejen za mír ve Svaté zemi, pokojné spolužití mezi Izraelci a Palestinci, ale také za pokoj a vzájemnou úctu v naší církvi.
Snažím se sledovat situaci v Izraeli dost let. Statistiky, kolik teroristů zaútočilo a jakým způsobem v samotném Izraeli každý měsíc. Nic pěkného. A když jsem tam byla na poutním zájezdě viděla jsem toto: Někteří Palestinci chodili přes hranici do Izraele za prací, navenek OK, ale.. Když se večer zavřela vrata obchůdků v Betlémě, byly vidět plakáty teroristů, které si na ně místní Palestinci lepili jako se u nás lepí popové, nebo fotbalové „hvězdy“. Křesťané v Betlémě nedostanou práci, živí se turistickým byznysem, pokud onemocní, nemohou k palestinskému lékaři, ublížil by jim a stopování je také nebezpečné, může stát nemuslima život. Odcházejí odtud. Projížděli jsme také Jerichem (Zacheus). Navenek bohaté město, obdělaná pole, ale ticho vzbuzující úzkost, dalo se krájet, nikdo venku, ač bylo příjemné odpoledne, kromě prodavače suvenýrů a několika kluků.
A množství peněz, které svět Palestincům poslal, by stačily na to, aby toto území bylo bohaté a vyspělé jako Švýcarsko. Ale děti se za ně ve školách vychovávaly ke kariéře mučedníků, peníze se použily na rakety a podkopání území tunely. U nás chtějí být děvčátka kadeřnicemi nebo zpěvačkami, v Palestině touží být teroristkami. Tolik peněz a sil šlo na teorismus…
A městečka v Izraeli, kde lidé pravidelně běhají do krytů, kryt musí být u každé školy a školky, stres.
Nelíbí se mi, že trpí civilisté, ale když zbabělí teroristé mají svá hnízda pod nemocnicemi a školami v Gaze, když používají civilisty a děti jako své štíty, není to férový boj. Oni ( a ti, co je podporují) chtěli vyprovokovat tvrdý boj, chtěli zatáhnout ostatní do války proti Izraeli. Jejich válka trvá léta – vůči Izraeli teroristická a ve světě informační. Cíl je jeden – není to zlepšení života v Gaze, spolupráce s Izraelem, ale zničení Izraele.
není snad válka na Ukrajině taky zub za zub?…jsme li nová stvoření nemůžeme se už ztotožnovat s nějakým územím nebo kulturou..spravedlnost nelze naplnit válkou..ale tím že se jako lidé ducha zřekneme všeho násilí.. máme jedinou zbraň a tou je slovo..je to jednoduché ale kdo miluje násilí bude to chtít mít složitý…
„Lidským hněvem spravedlnost Boží neprosadíš“ je napsáno v Bibli v dopise Jakuba. Křesťan důvěřuje Bohu, že on vidí, co se na zemi děje a je schopen svou moudrostí a mocí prosadit spravedlnost. Bible o tom podává důkazy. Podporuji Váš komentář.
Obávám se, že konflikt v Palestině nemá zatím rozumné řešení. Izrael mnohokrát nabídl Palestincům možnosti dvou států, tak, jak bylo kdysi domluveno v OSN, ale palestinské vedení to vždy odmítlo. Dělají si nárok na celé území Palestiny, což znamená likvidaci Izraele. A kdo se nechá dobrovolně zlikvidovat? Je mi samozřejmě líto všech obětí na obou stranách konfliktu, ale likvidace Hamásu je nezbytná.
Cituji !Modleme se tedy nejen za mír ve Svaté zemi, pokojné spolužití mezi Izraelci a Palestinci, ale také za pokoj a vzájemnou úctu v naší církvi“.
Nemám nic proti osobě p. Halíka, každý ať si žije podle svých vlastních rozhodnutí a činů, včetně slovních projevů, po kterých bude následovat sklizeň…a později setkání po Kristu, po odchodu z tohoto světa. Konec konců, každého to čeká….
Co mi vadí je filozofie a svévole vnášena do Božího Slova nebo vlastní, falešná interpretaci či interpretace, která odpovídá potřebě a tvrzení pisatele, p. Halíka. Sleduji dlouhodobě jeho vystupování a příspěvky…člověk, který shledává, že Boží Slovo je současně filosofie či doktrína, je v hluboké mýlce a hříchu (míjí cíl) a svádí mnoho lidí na scestí svým rádoby-objímajícími tvrzeními…jsem na straně Izraelců ale nikoliv Izraelské vlády…jaksi tento „filosof“ nezn dobře písmo, v kterém je psáno, že ani písmeno ani čárka nebude změněno“ a vykládá si ho dle vytržení z kontextu (což je v podstatě to samé, když by ho svévolně měnil….).
Kromě jiného je totiž psáno ve Slovu, že je nutno žehnat autoritám tohoto světa…s výjimkou zlotřilců typu Putina, „Hamásovců“ apod.
Mějte hezký den v Boží pravdě, lásce s moudrostí a prozíravostí…..
30 000 civilních obětí? Takže odhadovaný počet 10 000 zabitých vrahů z Hamásu se počítá mezi civilisty? Farizejský obsah celého příspěvku komentovat raději nebudu, tohle překrucování faktů mi úplně stačí
Výborný komentář, který by si měli přečíst všichni ti, kdo jednostranně podporují současnou izraelskou politiku.
Bohužel izraelští lídři to nemají tak jednoduché, aby svůj národ pouze odkázali na evangelium. Zaprvé palestinští teroristi ještě vězní spoustu rukojmích, na které čekají jejich rodiny. A ty jim Hamás jen tak nepropustí. A i kdyby toto nebylo, vždyť je to pořád dokola. Kolikrát už se Izrael za těch 70 let snažil s Palestinci nějak normálně domluvit, ale nemůžeš se bavit s fanatikem, který má pořád jen rudo před očima. Prostě tady už ten pohár přetekl a Izraelci se prostě rozhodli provést radikální řez.
Kdyby byli Židé křesťany, nepřežili by.
Je to tak zařízený, že mají Starej Zákon a tak můžou bejt vostřejší. Je to těžký.
Pane Halíku,
opět přesně v duchu : Jiří Fuchs – V myšlenkovém světě Tomáše Halíka
Nevím – asi tvrdá odplata ze strany Izraele byla správná, ale co si myslet o třicetitisících civilních obětí na druhé straně? Je to málo, a nebo je to děsivě moc ? Je třeba ničit teroristická útočiště, hnízda, tunely …. na tom se jistě shodneme všichni. Ale myslím, že je dobré upozornit, že se současně děje něco, co není úplně v pořádku. Já sama nedokážu zaujmout radikální stanovisko. Ale profesora Halíka chápu a nevím, proč tolik odsuzování až urážek. Jsme opravdu my křesťané tak nesnášenliví, neumíme respektovat i jiný názor? Co když se mýlíme? Seznámením se s různými úhly pohledu na věc pokládám za obohacení. Potom třeba mohu zjistit, že ta moje bílá není úplně bílá, ale je na ní velká černá skvrna.
A pane Halík, co by tedy Izrael měl dělat? Nechat Hamas zotavit a zaútočit znova?
Po letech obdivu k postřehům a postojům pana Halíka začínám být na rozpacích…
Snad se nehodlá totálně znemožnit a bude se nadále vyjadřovat k věcem, kterým rozumí,
je jich přece spousta, držím palce
Pan Halík je kněz , uvědomte si to, neuvažuje „obvylím způsobem“. Nepoužívejte vůči němu sousloví „totálně znemožnit“, nemáte na sobě jeho sutanu(jeho boty).
Děkuji za vyvážený článek, který je v souladu s postojem představitelů katolické církve (Bergolio, Parolin). Oceňuji, že pan profesor byl schopen komunikovat s potomkem obětí holokaustu paní Věrou Roubalovou a že byli společně schopni dosáhnout jisté minimální shody v pohledu na složitou situaci války v Gaze.
Jak řekl klasik: Zabili jste mi strejčka, tak tady máte přes držku!
„Všechnu vinu nenese pouze ten, „kdo si začal“, nýbrž i ten, kdo nedokáže včas přestat roztáčet spirálu odplaty a pomsty.“
Myšlenka nepochybně křesťanská a morálně chvályhodná. Dovede ji pan H. aplikovat i na další konflikty?
Von neaplikuje, von jen chrání ubohé lidi, kteří se neumí bránit Hamásu.
Bránit se komančům před listopadem šlo taky dost blbě.
Fráři tady nésó vod teho haby řešli váléčnej konflikt. Jenom chráníjó bezbraný borce a baby.
Už ten název příspěvku dá tušit, že je pisatel někde mimo. A když jsem se dočetl k větě: „ na straně jestřábů současné izraelské vlády včetně zkorumpovaného premiéra Netanjahua“ dál už je zbytečně číst. Panu profesorovi zřejmě spravedlnost nic neříká a obviňuje kde koho, jak se mu zlíbí. Zde premiéra Izraele, aniž by měl dostatek důkazů. Až se pane postavíte před soud možná tam najdete oběť, pachatele, žalobce, obhájce a soudce. Z které pozice píšete tento článek? Co myslíte komu jsou adresována slova: „Matouš 5:38-39 Slyšeli jste, že bylo řečeno: ‚Oko za oko a zub za zub.‘ Já však vám pravím, abyste neodporovali zlému člověku, ale když tě někdo udeří do [tvé] pravé tváře, nastav mu i druhou tvář.“
Jistě to Ježíš neříká soudci, ani žalobci, ale oběti. Msta zaslepuje člověku oči a před tím je společnost varována. A komu myslíte jsou určena slova: „Matouš 7:12 Takto vše, co chcete, aby lidé dělali vám, dělejte vy sami jim: hle, to je Zákon i Proroci.“
Jsem přesvědčen, že tato druhá citace je určena pachateli. Každý se postavíme před Bohem se svým životem, se svými skutky. Bůh v Bibli mnohokrát varuje člověka, že bude souzen podle svých činů. Když si dáte oba citáty k sobě vidíte, že pro pachatele to zní jinak než pro oběť. „Milý pachateli, ty jsi řekl, že chceš vyrazit zub, když jsi ho vyrazil svému bližnímu.“ A Hamás a všichni zločinci říkají svým zločinem co si přeji aby se s nimi stalo. Teroristé sami řekli společnosti, že jejich vlastní život nemá žádnou cenu.
Pane profesore raději si přečtete vyjádření odborníků, generálů z ciziny jak hodnotí maximální ohled na civilisty v Gaze. Která armáda by to dokázala? Civilisté se rovněž ve velkém podíleli na masakru 7. října a předtím si zvolili vládu Hamásu. Žádná armáda na světě nebyla postavena před tak složité bojové podmínky a vy jim chcete radit, jak to mají dělat?
Je zvláštní, že pisatel nemá správně nastudované dějiny Izraele a nepochopil současné jádro problému. Hamásu šlo o to vyprovokovat Izrael k brutální odvetě, aby v tomto momentu za podpory Iránu – Hizbalahu, Sýrie… mohli konečně společně spláchnout všechny židy do moře… . – jak již od roku 1948 uprchlému milionu arabských obyvatel s jejich potomků žijících v uprchli táborech slibují… Naštěstí se Izrael v čele s Netanyahu zachoval více než prozíravě – neuplatnil svoje právo Lex talionis a Muslimové – to neplánoval jen Hamás… se zalekli… Radil bych přečíst knihu Tuvia Tenenbom – Chytte žida – prakticky veškerá podpora na pomoc Palestincům jde pár vyvoleným, kteří žijí v palácích a jejim rodinám – svět to však nechtěl vědět, protože přál utlačovaným Palesincům, teď to vypadá, že konečně procitl…
Bohužel prměna Mons. Halíka od moudrého disidenrského kněze k zamračenénu, vševědoucímu a jiný názor nesnášejícímu starci, je pro mne velkým zklamáním. Onu deklaraci podepsala řada lidí, kterých si vážím a mj. I P. Marek Orko Vácha
Křivdíte Halíkovi : on není ani voják, ani politik, von je „vobyčejnej“ neobyčejnej farář, kterej musí chránit ovečky . . . i ty z jinejch ovčinců. TAK TO JE.
Diky za skvelou Halikovu reflexi!
Pan profesor Halík má dojem, že ho uráží pan profesor Piťha? Dle odlehčeného přísloví: ,,Karma je zdarma..“ tak mne jste pane profesore urazil před pár lety, když jste řekl, že odchod Británie z EU – tak ten odchod odhlasovali taxikáři a uklízečky. Já jsem uklízečka, a tím pádem jste mne urazil. A tato vaše urážka je daleko těšího kalibru.
Co Vás uráží ?? . . . ještě těžší kalibr?