Tváří v tvář bezprecedentnímu ruskému vraždění civilistů a likvidování civilních cílů, se naše republika dostala do zcela nové situace, a to díky obrovskému přílivu uprchlíků.
Války probíhaly vždy a s nimi i utečenecké vlny. Bible však nepoužívá slovo utečenec, ale host. „Bude-li přebývat s tebou ve vaší zemi někdo jako host, nebudete mu škodit. Ten, kdo bude s vámi přebývat jako host, bude vám jako domorodec mezi vámi. Budeš ho milovat jako sebe samého, protože i vy jste byli hosty v zemi egyptské. Já jsem Hospodin, váš Bůh.“ (Leviticus 19, 33-34)
Výraz „ger“ (host) lze přeložit i jako přistěhovalec, příchozí nebo cizinec. Každý z těchto termínů se v dnešním kontextu dá volně přeložit jako „Ukrajinec prchající před ruskou genocidou“. Židovští učenci se zabývali tím, jaký je rozdíl mezi výrazy škodit a utlačovat. Nakonec došli k závěru, že utlačování znamená finanční újmu – tedy že někdo zneužije zranitelnosti hosta a okrade ho, škození pak znamená slovní napadání v podobě nadávek a zdůrazňování, že mezi nás nepatří.
Údajně se v Bibli proti utlačování hosta nebo přistěhovalce píše zhruba na čtyřiceti místech, tento akcent je tedy velmi silný. „Bude-li přebývat s tebou ve vaší zemi někdo jako host, nebudete mu škodit. Ten, kdo bude s vámi přebývat jako host, bude vám jako domorodec mezi vámi. Budeš ho milovat jako sebe samého, protože i vy jste byli hosty v zemi egyptské. Já jsem Hospodin, váš Bůh.“ (Leviticus 19, 33-34)
Přečtěme si, jak tuto pasáž interpretuje rabi Nachmanides: „Bůh říká, neškoďte přistěhovalci a neutlačujte ho, neboť víte, že jste byli hosty v egyptské zemi a já jsem viděl, jak vás Egypťané utlačují, a pomstil jsem vás, neboť já vidím slzy utlačovaných a těch, kteří nenalézají útěchy. Na straně utlačovatelů je síla, ale každého vyvedu ze sevření toho, na koho nemá dost sil. Stejně tak nebudete trápit vdovu nebo sirotka, neboť uslyším jejich pláč, neboť tito lidé se nespoléhají sami na sebe, ale věří ve mně.“
Proč ale milovat cizince? Odpověď nalezneme v Deuteronominum 10, 19: Milujte tedy hosta, neboť jste byli hosty v egyptské zemi. Podle Nachmanida má příkaz dva rozměry. Prvním je přistěhovalcova bezbrannost, protože ztratil přátele a je vykolejený ze své kultury, druhým je pak psychická zranitelnost. Proto v Písmu čteme o Bohu, který je vnímavý vůči vzlykům utlačovaným a vůči jejich slzám. Dalším důvodem, proč pomáhat, je, že každý člověk je Božím obrazem – od sirotka, bezbranného seniora, utečence až po prezidenta. Boží obraz je totiž důležitější, než společenský status.
S péčí o hosta souvisí možná i příběh o Sodomě, jejíž osud byl zpečetěn ve chvíli, kdy se její obyvatelé pokusí napadnout dva příchozí, které se rozhodne Lot přijmout jako hosty. V této souvislosti je třeba připomenout, že „jedním z nejtěžších přestupků v knihách proroků a Mojžíšových bylo užití moci vůči bezmocným: vdově, sirotku a především proti cizinci a přistěhovalci.“ (Sacks J, Týdenní čtení z Tóry)
O odporu vůči cizincům, konkrétně Izraelitům, čteme v následujícím textu: „Podávali zvlášť jemu (Josefovi), zvlášť jim a zvlášť Egypťanům, kteří s ním jídali; Egypťané totiž nesmějí stolovat s Hebreji, poněvadž to je pro ně ohavnost.“ (Gen 43, 32) Nejednalo se o nic nového, odpor proti cizincům a je starý jako lidstvo samo. Řekové cizince nazývali barbary kvůli jejich jiné mluvě. Celé dějiny jsou dějinami násilí proti příchozím a cizincům. Důvodem byla a je jejich bezbrannost a pokušení ji zneužít, ale i strach z pro nás neznámých lidí. Strach, který se časem přetaví nenávist a násilí.
Pán Bůh ve svém slově toto nastavení mění. Odmítá jakoukoli xenofobii a nenávist k cizincům. Ale nejen to, máme je milovat, stejně jako mále milovat svého bližního. Asi nejsilnějším příkladem je známé podobenstvím o milosrdném Samařanu. V tomto příběhu je bližní nejen ten, kdo je mi sympatický nebo z různých důvodů blízký, ale i ten, kdo je zraněný, potřebuje pomoc a navíc nepatří do mojí sociální bubliny.
Mám za to, že role církve bude v následujících dnech následující. Jednak pomáhat „hostům a příchozím“. Jsem velmi vděčný za to, že mnozí toto přijali za své a podle svých možností pomáhají. Zároveň ale brzy přijde druhé kolo, kterým bude pomoc se socializací a psychickými traumaty. V neposlední řadě pak bude třeba postavit se proti těm, kteří se budou pokoušet stávající situace využít a to jak skrze zneužití bezmocnosti příchozích, tak k získání politických bodů.