Slovensko stojí na kulturním rozcestí, Fico ho svou populistickou taktikou a totalitářskými praktikami táhne na východ. Nyní je otázkou, zda bude budoucí prezident dostatečně silný, aby byl schopen tomu zabránit, anebo natolik slabý, že se tím nechá strhnout. Slovensko si musí vybrat, jestli bude chtít být v první linii mezi vyspělými evropskými státy, nebo jestli bude dělat trojského koně toho ruského rozpínavého imperialismu, říká v rozhovoru Pod lampou Tomáš Halík.
Přesně před pěti lety jsi podpořil v prezidentských volbách Zuzanu Čaputovou. Bylo to v době, kdy na Slovensku významní reprezentanti katolické církve prohlašovali, že kdo bude volit Zuzanu Čaputovou, tak má těžký hřích. Udělal jsi dobře?
Ano. Já jsem to cítil jako morální povinnost, když jsem slyšel tento výrok, že když někdo volí podle svého svědomí, tak se dopouští těžkého hříchu. To je výrok, který je z hlediska katolické morálky neospravedlnitelný. Ozvala se mi řada slovenských přátel, kteří mě zvali, abych přijel na Slovensko a přinesl nějakou protiváhu. Přivezl jsem tehdy Zuzaně Čaputové kytici růží a řekl jsem jí, že se omlouvám za katolickou církev. Pak jsme spolu měli krásný rozhovor o duchovních hodnotách, o tom, jak žije svoji spiritualitu, jak medituje, jak se modlí, jaký má vztah k zásadním mravním hodnotám. Zjistil jsem, že to je ten člověk, který má přijít, a přinést do politiky nový prvek. A to se skutečně stalo.
Nedávno jsem zjistil, že papež František si ji zvláště oblíbil a že ze všech evropských hlav států mu byla vůbec nejbližší – jednak svým ekologickým zaměřením, ale i tím, že z ní cítil morálně-spirituální část politiky, jak o tom mluví ve svých encyklikách. Je třeba mít novou politickou kulturu, je třeba, aby do politiky vstoupil spirituální aspirant. To ona naprosto jasně vyjadřovala. Takže získala ohromnou popularitu na Slovensku a úctu ve světě – a zvláště u nás. My jsme po většinu jejího mandátu měli prezidenta úplně jiného typu a Zuzanu Čaputovou jsme tady strašně milovali a já jsem moc rád, že jsem ji podpořil a že jsme se později spřátelili a několikrát se setkali.
Mnozí Zuzanu Čaputovou označovali za liberální a progresivistickou kandidátku, což je podle nich v rozporu s tradičními hodnotami na Slovensku. V nynějších volbách můžeme sledovat podobnou rétoriku.
Mě by zajímalo, co si ti lidé, kteří pořád straší liberály, pod tím pojmem vlastně představují. Já myslím, že nic a že to používají jenom jako takovou dehonestující nálepku. Když jsem slyšel takto vykřikovat Kufu a jiné, tak jsem říkal: „Proboha člověče, četl jsi vůbec nějakého liberálního myslitele, víš něco o politické liberální filosofii? Pro ně je to prostě škatulka, do níž dávají zřejmě každého, kdo je vzdělaný, přemýšlivý, kdo nevykřikuje jenom jednoduchá hesla, nenechá se zmanipulovat populismem. Je to odpor vůči vzdělaným, kriticky myslícím lidem.
Slovenští populisté kopírují Babišovu taktiku
Přesto tu máme po pěti letech úplnou kopii této rétoriky. Kandidát na slovenského prezidenta Ivan Korčok byl označovaný podobnými kruhy za liberála, progresivistu a přidalo se, že je to člověk války. To nápadně připomíná předvolební prezidentskou kampaň před rokem v Česku.
Je to samozřejmě nesmysl, který svědčí o tom, že lidé, kteří používají tato hesla, buď sami neuvažují, anebo nás považují za hlupáky, kteří jim to spolknou. Andrej Babiš si tady prohrál volby sám. A prohrál si je mimo jiné i tou válečnou rétorikou – že Petr Pavel je generál, a proto chce válku. To je stejná logika, jako by řekl, že když je někdo lékař, tak chce nemoci. Ten generál je tam proto, aby válce zabránil. To je představitel ministerstva obrany, který je tady proto, aby nás bránil, kdyby nás někdo napadl. Proto jsme rádi, že máme nyní generála v čele státu, protože rozumí nynější situaci, kdy opravdu hrozí válka. A hrozí, že můžeme být napadnuti. Takže tyhle výkřiky jsou úplně neuvěřitelné, to je úplné popletení základní logiky.
Stejně jako na Slovensku nebyla úspěšná snaha o diskreditaci Čaputové nálepkami jako liberálka a progresivistka, v Česku nezafungovalo strašení válkou. Přesto to teď vidíme na Slovensku znovu a část lidí na to slyší.
Tím, že ti lidé to opakují neustále dokola – nejdřív progresista, liberál, pak válečník – je vidět, jak jsou strašně myšlenkově chudí. Oni vlastně nemůžou nic jiného nabídnout než jenom těch pár stále se opakujících hesel. To, že populismus dostává značnou část hlasů v našich zemích, je ovšem také důsledek selhání školského systému. Naše školství připravuje děti pro 19. a 20. století. Už jsou u nás naštěstí směry, které učí tím způsobem, jak se učí na školách především na západě – to znamená, že se učí kritickému myšlení, kultuře myšlení, nejde o to biflovat se nějaká fakta. To bylo v minulém století. Dneska si studenti kliknou na umělou inteligenci a fakta mají za pár vteřin. Ale musí se naučit rozlišovat zdroje, ze kterých získávají informace, a dávat si to do nějakých logických souvislostí.
Populisti spoléhají na to, že se budou profilovat jenom výkřiky, a lidé jakožto emocionální bytosti na to budou reagovat – jako Pavlovovi psi na zvonek. Je třeba učit lidi logicky přemýšlet. Potom populisti nebudou mít šanci.
Putin je Hitlerem naší doby
Přesto se populistům na Slovensku podařilo část lidí přesvědčit, že Ivan Korčok, který jako ministr zahraničí chtěl, aby Slovensko na Ukrajinu posílalo zbraně a vojensky ji podporovalo, je člověkem války, zatímco Peter Pellegrini se profiloval jako člověk míru.
To je samozřejmě naprosto postavené na hlavu. Jestli můžeme něco udělat pro mír, tak musíme pomoci Ukrajině, aby se ubránila agresorovi, a to všemi prostředky – včetně těch vojenských. Putin je Hitlerem naší doby. To je člověk, na něhož je vydán mezinárodní zatykač, válečný zločinec, který má na rukou krve desetitisíců lidí, a to ne jenom Ukrajinců a Rusů, které tam posílá umírat. A on taky sleduje naprosto přesně Hitlerovu taktiku, my to známe z československých dějin: nejdřív okupovat oblasti s jazykovou menšinou – u nás to byly Sudety, na Ukrajině Krym. Když to světová veřejnost nějakým způsobem spolkne, tak jde dál. Hitler obsadil celý zbytek Čech a Moravy, Putin chce zdecimovat celou Ukrajinu a vůbec se tím netají. A jestliže tam nebude zastaven – a on nebude zastaven kytičkami a krásnými slovy, on bude zastaven bohužel jenom vojensky – tak půjde dál a my budeme ohroženi. Ukrajinští vojáci tam umírají za nás a my je v tom nesmíme nechat. Nesmíme zradit napadený národ, protože bojuje za nás. Putin vyhlásil válku nejen Ukrajině, ale celému demokratickému světu.
Ukrajina se vzdala nukleárních zbraní oproti mezinárodnímu závazku, který garantoval nedotknutelnost ukrajinských hranic. Rusové napadli suverénní zemi a páchají tam genocidu – zabíjejí ženy, děti, starce, bombardují jesle, školy. A je naší povinností ji zastavit a pomáhat i tím jediným způsobem, který je bohužel srozumitelný pro Rusko – a to je síla.
Jak je ale možné, že Češi a Slováci, kteří se všichni učí o Mnichovské dohodě, jejichž předkové to zažili na vlastní kůži, tuto vlastní historickou zkušenost vůbec neberou v úvahu? Spousta lidí navrhuje dělat Putinovi ústupky.
Ti lidé neuvažují, nevidí věci v souvislostech, to je prostě zapomenutí dějin. Ten, kdo zapomíná ty hrozné věci v dějinách, je odsouzen k tomu, aby je prožil znovu – to je známé diktum. A tady je to zcela jasné, ti takzvaní mírotvorci jako Chamberlain, to byli ti lidé, kteří si naivně mysleli, že když dají agresorovi něco, on se s tím spokojí. Nespokojí, půjde dál. Putin je člověk, který má šílenou vizi, že obnoví velkoruskou říši a Sovětský svaz – a to všechno dohromady.
Evropa bude dvojrychlostní
Pojďme zpět ke Slovensku. Stojí podle tebe před zásadní volbou, která ho postaví na Východ, nebo na Západ?
Slovensko je nyní přesně na okraji, kde se musí rozhodnout pro zásadní kulturní volbu, jestli chce být v srdci Evropy, nebo na chvostu ruské říše. Fico používá nacionalistickou populistickou taktiku, kterou jsme viděli například v Polsku: nejdřív omezit veřejnoprávní média, aby se k lidem nedostala pravda, aby to byla hlásná trouba státní ideologie. Potom ochromit právní systém – především vyházet ty lidi, kteří už jim byli na stopě, kteří by mohli odhalit ty věci korupční a jiné, dostat do svých rukou policii, tajné služby, omezit svobodu univerzit a potom to jde dál k autoritativnímu státu. O to se snaží i Orbán a Maďaři ho začínají mít konečně dost.
Na Slovensku je to Fico a jde o to, jestli si zvolíte prezidenta, který bude schopen tomu zabránit, anebo který je natolik slabý, že s tímhle potáhne dál. A to je kulturní rozcestí. V Polsku také byla velice silná populistická vlna. Ale naštěstí se mladí lidé vzpamatovali, ženy se vzpamatovaly a režim Kaczynského byl odstraněn. A dneska jde Polsko ohromně nahoru a je vidět, že brzy bude evropskou velmocí. Evropa bude dvojrychlostní: bude tady Francie, Německo, s nimi Polsko a další vyspělé státy, které půjdou velice dopředu ekonomicky. A potom bude bohužel ta část Evropy, která doplatí na populisty a bude se stále více rozpadat. Slovensko si musí vybrat, jestli bude chtít být v první linii, nebo jestli bude dělat trojského koně toho ruského rozpínavého imperialismu. Tohle je lekce dějin.
Česká vláda se po mnoha Ficových kontroverzních výrocích rozhodla, že se nebude setkávat s protiukrajinsky se profilující slovenskou vládou, což vyvolalo obrovské množství různých reakcí. Jak toto rozhodnutí hodnotíš ty?
Jako naprosto správné a nutné. Visegrád je mrtvý. Jestliže bude na Slovensku takováto vláda, jestliže bude v Maďarsku taková vláda, tak nemáme nejmenší důvod si myslet, že s těmito zeměmi máme mít nějaké zvláštní bližší vztahy. Naší povinností je podporovat demokratickou opozici vůči totalitárním tendencím, ale nemůžeme si sednout s Ficem a s Orbánem a bavit se jako přátelé. Oni jdou s Ruskem, my jdeme s Evropou. Je třeba dát jasně najevo, že my – Češi a Slováci jakožto národy – chceme jít spolu, ale Fico jde s Putinem. Musíme aktivně spolupracovat se slovenskou demokratickou opozicí, ale nemůžeme se tvářit, že Fico a Orbán jsou naši blízcí spojenci v Evropě. Oni jsou spojenci říše, která s námi vede válku.
Tyto postupné kroky naše národy oddělují a vzdalují – kulturně, ale ne lidsky, mnoho Slováků dodnes považuje Čechy za bratrský národ. Co s tím dělat?
Tlačit na to, aby na Slovensku zvítězila demokracie. Tyto politické akty nejsou vůči slovenskému národu, nejsou vůči Slovensku, to jsou akty vůči vládě, která Slovensko těžce poškozuje a vytlačuje ho z evropské civilizace a z té rodiny, kam my kulturně patříme. To je třeba dát najevo. Samozřejmě, že to nesmí pokračovat dál v té kulturní oblasti. Musíme spolu hluboce spolupracovat. Obraz zkaženého liberálního západu, to je ozvuk komunistické propagandy. Je strašlivé, když to slyšíme od mnoha křesťanů. Když padl komunismus, tak najednou část křesťanů nebyla schopna žít bez nepřítele. Oni pořád žili jenom z toho, že se musí být proti někomu.
Slovensko se nevyrovnalo s dědictvím katolického fašismu
A tak přišli s liberály.
Ano. A najednou tam použili celý ten komunistický psychologický brainwashing o nemravném Západě. Přitom ve všech věcech, o kterých oni mluví, je na tom Rusko daleko hůř než Západ. S alkoholismem, s rozvody, s potraty a tak dále. Ale oni prostě potřebují představu rozvráceného Západu a najednou vidí v Putinovi nového svatého Konstantina, který povede křesťany do války proti bezbožnému Západu. Ale on určitý typ takového katolicismu bez křesťanství vždycky měl afinitu k totalitním režimům, to je zvláštní fenomén katolického fašismu. Slovenská katolická církev se s jeho dědictvím dosud plně nevyrovnala.
I ten se ale dnes probouzí k životu.
Ano, dnešním symbolem katolického fašismu je Kristus Král. To se znovu zdvihá, ale bohužel se s tím svezla také část kléru, který se zaměřil jenom na určitou velice úzkou agendu. Vlastně už přestali kázat cokoliv o evangeliu, mluví jenom o potratech, o homosexuálech a liberálech. To je až neurotická obsese. Potom lidé říkají: „Kdo jsou to ti katolíci? Jo, to jsou ti, co křičí proti potratům, proti LGBT a tak dále.“
Co podle tebe chtějí?
To nikdo neví, možná ani oni sami ne. Ale jestliže jsou věřící masírováni tímto, tak se nedivme, že pak přijde nějaký ateistický darebák a začne mávat vlajkou „já jsem proti potratům, já jsem proti liberalismu“ – a najednou to bude katolický hrdina. Na to hraje třeba Donald Trump – třikrát rozvedený člověk, který je naprosto cynický. Na tuto písničku získává velkou část křesťanů ve Spojených státech. To je tragédie. A je to vina těch, kteří zaměňují hlásání evangelia za kulturní válku proti modernitě.
Přátelství Petra Pavla se Zuzanou Čaputovou nebo československá hymna na pohřbu Karla Schwarzenberga ukazují, že nás stále pojí silné pouto. Jak ho udržet i do budoucna?
Je třeba na tom pracovat. Ono v něčem nám rozdělení státu prospělo, protože já si myslím, že Slovensko potřebovalo vědomí „teď to máme ve svých rukou a teď za to zodpovídáme my“. Už není možné se vymlouvat, že to rozhodli někde v Praze Češi. Samostatnost znamená prostě odpovědnost. Vy máte tu zodpovědnost, ve vašich rukou je vaše budoucnost a toto je strašně důležitá zkušenost.
Ptal se: Štefan Hríb
Přepsala: Martina Marie Heroldová
Zdroj: týždeň
Pane Halík, jste kněz anebo politik? Jste vůbec ještě skutečný křesťan řídící se Písmem a učením Ježíše Krista anebo názory politiků a médií rozeštvávající lidi navzájem mezi sebou. Jako kněz byste měl vést lidi k lásce a k Bohu. Kdo vůbec jste, abyste posuzoval či odsuzoval jiné? Ježíš jasně řekl: “Nesuďte, abyste nebyli souzeni, neboť jakým soudem soudíte, takovým budete souzeni. Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastní oku nevidíš?” Ježíš také jasně řekl: ” Milujte své nepřátelé a modlete se za ty, kdo vás pronásledují, abyste byli syny nebeského Otce. A podle toho také skutečně žil a odpustil i všem nepřátelům, kteří ho ukřižovali. A čím se řídíte Vy? Obhajování násilí proti násilí nikam nevede, nanejvýš k vzájemné nenávisti a dalším válkám.
Pokud někdy na Slovensku existoval regulérní fašismus, bylo to právě v době, kdy tam vládla katolická církev prostřednictvím klerofašistů Tisa a Tuky a jejich ľudovej strany. Tito politici byli lepšími nacisty než sám Hitler, a to i v horlivosti odesílání Židů do transportů. Být katolickým knězem, vůbec bych se k tomuto tématu nevyjadřoval.
O panu Halikovi mám své minění,schová se za cirkev a přitom je úplně nekdo jiný.
Je hrozně důležité, že se našel někdo takový jako je Tomáš Halík, se vším, co řekl v tomto rozhovoru souhlasím.
Bůh neexistuje. Tečka konec. Slovensko se rozhoduje samo. My jsme vlez do zadku. Od roku 1620 po prohře na Bílé Hoře.
Díky. Církev nežije ve vzduchoprázdnu – členové jsou voliči a navíc také přijímají dobra demokracie. Starat se o budoucnost demokracie znamená starat se o dobro všech, o dobro dětí a vnuků, je to základní zodpovědnost všech. A tu nelze naplňovat bez politického rozhledu. Číst s porozuměním, psát, počítat, rozlišovat dobro a zlo, pravdu od lží, demagogy, populisty a fašisty od demokratů – je základní gramotnost. Politické rozlišování by mělo být i součástí výuky náboženství, aby se i prostí věřící věděli, že jsou zodpovědní za sebe, své rodiny a svou zemi.
My starší přesně to, co navrhujete, pamatujeme. Školení politického rozlišování, neprobíhalo to tehdy v církvích, ale na vojně a nazývalo se to “Politické školení mužstva”, zkratka PŠM. Takže Vy to navrhujete zavést v církvích. Zajímavá myšlenka. Bible už nestačí?
To nemyslím jako vtip. Když církevní představitelé, kteří mají ostatní vést dobrou cestou nerozliší, že je Rusko agresor a Ukrajina oběť, když nekřičí proti vraždění lidí, včetně dětí, když nekřičí proti domácímu násilí a sexuálnímu zneužívání, ale opakují fráze dezinformátorů o genderu, aniž by věděli, že je to sociální role, když řeší intimní život dospělých lidí, který nikomu neubližuje a skutečné násilí, týrání a vraždy jsou pro ně méně závažné, jak hlásají Evangelium?
Jak to prospívá budoucnosti rodin a dětí? Jak to prospívá všem?
Poznámka: I biskupové byli kdysi dětmi, dospívajícími, laiky, studenty. Neučili se rozlišovat, ověřovat informace a zodpovědnosti za svět kolem. Z dnešních dětí, studentů budou budoucí voliči, z některých možná kněží. To chtějí, aby dopadli jako oni zavření ve své bublině a věřící nechali kvůli zlo růst?
Být křesťanem znamená následovat J.Krista. To je jediný způsob, jak získat Boží schválení a měnit sebe i své okolí k lepšímu. To znamená uvěřit v sílu jeho oběti, přijmout ji a mít užitek z Božího požehnání, které to přináší. Vše, co tady navrhujete, lidé již vyzkoušeli a svět a člověka to k lepšímu nezměnilo, spíše naopak. Dnes již světu hrozí to, co nikdy před tím nehrozilo. Totální vyhlazovací atomová válka, nebo zničení životního prostředí. Bible však ukazuje, že Bůh, prostřednictvím J.Krista, má svůj způsob a moc, jak tomu zabránit a tento trend zastavit a změnit.
“Cokoli jste udělali tomu nejmenšímu, mně jste udělali.”
A cokoli jste neudělali…., mně jste neudělali. To je následování.
Neříká žijte si ve své zbožné bublině, ale konejte.
Jak prostí skuteční křesťané, tak i cirkevní představitelé se mají řídit Božími přikázáními a nikoliv “moderními” lidskými přikázáními a současnými propagovanými názory spočívajícími na “populistickém” falešném humanismu. Boží přikázání jsou jasná: Nezabiješ (to platí pro každého vraha, včetně potratů), nebudeš žít ve smilstvu a v nevěře (tj. nepožádáš manželky bližního svého), nepokradeš, nebudeš křivě svědčit proti bližnímu, atd. A rovněž nekonat další věci (jako je homosexualita), které jsou v očích Boha hříšné. Věřící se má řídit Božím slovem a nikoliv Bohu odporujícím moderním trendům. .
Věřící se má nechat formovat církví a také dobrem mimo církev (ekologie, lidská práva, rovnost lidí), ale za sebe i za druhé je zodpovědný on sám. I podle II. vatikánského koncilu konečnou zodpovědnost nese jeho svědomí, nikdo jiný. Mimo osobní život je každý ještě občan dané země, součást světa. Jedna přeposlaná živá zpráva hloupým člověkem, který neumí hledat informace, může mít velké následky, může být počátkem řetězové reakce a způsobit růst nenávisti mezi lidmi a zvolení totalitní vlády.
oprava: Lživá zpráva
Skuteční věřící by se měli řídit učením Ježíše Krista a sami žít podle Božích přikázání a nikoliv podle názorů politiků a médií rozeštvávajících lidi mezi sebou. Ježíš jasně hovoří: “Milujte své nepřátelé. Dobře čiňte těm, kteří Vás nenávidí.Žehnejte těm, kteří Vás proklínají, modlete se za ty, kteří Vám ubližují.” A také řekl: “Nové přikízání Vám dávám, abyste se navzájem milovali, jako jsem miloval já vás. Podle toho všichni poznají, že jste moji učedníci.” Tímto Ježíšovým učením byse měli skuteční věřící křesťané řídit a ne názory kdejakých politiků. Kristus nás učí rozlišovat pravdu od lži a dobro od zla..
Alibismus škodí všem, neotáčejte jádro problému. To co píšete je o vzájemném chování. Za doby Ježíše byl Izrael okupován Římem, nebyla svoboda, protože vládl vždy král nebo tyran. Většina lidí být okupována nechce, chce žít ve svobodě. Kdo touží po vládě tyrana, může se odstěhovat do Ruska – tam to je snadné, rozhodování se po něm nebude chtít a za vlastní názor půjde za mříže. K volbám u nás by takový člověk neměl chodit a škodit.
Jádro mého příspěvku o žití v lásce k nepřátelům, jak nás učil Ježíš, jste otočila naprosto odlišným směrem, a to k okupantům. Ježíš však nepřišel na tuto zem bojovat proti okupantům a tyranům z Říma (to si o něm ale nesprávně mysleli mnozí židé, že přišel proto, aby je vysvobodil od Říma). Přišel vykonat vlastní obět za záchranu hříšníků skrze umučení, smrt a vzkříšení. Jasně řekl, když ho zatýkali, tomu, kdo použil meč a ucho uťal jednomu z těch, kteří ho přišli zatknout: “Kdo mečem zachází, také mečem sejde.” Byl proti jakémukoliv násilí, ať už z jakékoliv strany. Navíc se vůbec proti okupantům nebránil, a řekl učedníkům. “Kdybych chtěl, Bůh mi pošle celou légii andělů, ale neučinil tak, jelikož nebojoval proti nepřáleům a ani proti okupantům, nýbrž učil lásce a odpouštění nepřátelům.V mém příspěvku se opírám o učení J. Krista, zatímco Vy o názory lidí a politiků, kteří podle jeho učení nežijí, nýbrž se řídí pouze vlastním egem a tím, co si přejí sami.Je správné se řídit svědomím, ale v souladu s učením J. Krista, jelikož pokud ho budu mít pokřivené a ovládáné egem, budu se rozhodovat nesprávně. Podle Vás a politiků by musel být Ježíš, pokud by žil v současné době, který učil lásce k Bohu a k bližním, míru a pokoji v srdci, označen jako chcimírovec a proPutinovec. Neboť, pokud nekdo smýšlí a mluví jinak než se dnes žádá, je proti vládě a demokracii. To už jsem ale zažil za komunistů, kteří říkali, kdo není s námi, je proti nám.
Nemluvím o nenávisti. Mluvím o tom, že agresor má být poražen, má odejít z ukradeného území, má mu být zabráněno vraždit. O svobodě a ochraně obětí mluvím. Že to stejně vnímají demokratičtí politici je dokladem toho, že jsou křesťané, že se snaží o dobro dle svědomí. Svědomí je svatyně duše a demokracie = svoboda a práva v takové míře, pokud neubližují druhým je dar od Boha. Vnímám se jako svobodná a vážím si toho, sděluji své názory. Ježíš šířil svobodu, chtěl abychom jej následovali, ale ne otrocky. To bychom dosud ženy prodávali za velbloudy, protože to bylo v daném historickém období normální a namísto neděle dodržovali Šabat.
Ještě naposledy odpovídám na Váš příspěvek. Máte pravdu. Ježíš šířil svobodu, jenže jasně říkal, poznejte pravdu a ta vás osvobodí. A k tomu dodal: “Já jsem cesta, pravda a život.” Pravda, kterou Ježíš učil, je láska i k nepřátelům a že násilí plodí jen zase násilí. Ale o tom jsem již psal v dřívějším přípěvku. Podle Vás je zřejmě Písmo zastaralé a je třeba ho zřejmě upravit, jinak by Vás mohli prodat za velblouda. Jenže Ježíš učil lásce k bližnímu, takže ti, kteří se jeho učením řídili, by svou ženu za velblouda neprodali. Používáte stejné argumenty jako ti, kteří tvrdí, že Boží slovo a Písmo je zastaralé (že platilo jen za doby života Ježíše na zemi) a je třeba ho přizpůsobit a dát do souladu s moderní současnou dobou, tj. s novodobými lidskými názory, přáními, vášněmi a jejich domýšlivým egem, čili s novodobým falešným populistickým humanismem. Bohužel totéž vyznávají a vyučují i mnozí současní církevní představitelé (někteří z nich dokonce žijící v homosexuálním partnerství). Tím ale svádějí mladé křesťany na hříšnou cestu. Podle toho ale budou souzeni, jelikož nelze beztrestně přestupovat Boží zákony a ještě tak učit jiné. Ježíš jasně řekl: “Běda tomu, kdo svádí k hříchu! Svody nutně přicházejí, ale běda tomu, skrze koho přijdou.” Jak Ježíš varoval, pokud slepí vedou slepé, oba spadnou do jámy. Třeba vědět, že co je podle Božího slova hříchem, zůstane hříchem, i kdyby kdokoliv (tj. i kněží) tvrdil opak. Boží slovo nelze překrucovat podle lidských potřeb a přání. Písmo jasně říká, že co zaseješ, to také sklidíš. Ježíš říká, úzká je cesta, která vede k životu (tudíž po smrti do nebe), a široká je cesta vedoucí do záhuby (čili po smrti do pekla.). Záleží jenom na každém z nás, kterou cestou se vydáme. Blaze tomu, kdo Boží slovo slyší a zachovává ho a nepřekrucuje ho. A to je ode mě již opravdu všechno. Je na Vaší svobodě, kterou cestou půjdete. Bůh Vám žehnej.
Jen poznámka. Vnímám, že je pro Vás na prvním místě cizí sexualita (propašoval jste ji i do tématu války), ne životy obětí, včetně malých dětí, znásilňovaných a mučených lidí napadené země.
Je Vám jedno, co si přejí Ukrajinci – to znamená přežít a žít ve svém státě, ne jako otroci okupanta.
Zklamal jste mne.
Ježíš neřekl – nebraňte svůj život, svou zem, pokud to ještě jde. Plnil vůli svého Otce, stal se Beránkem. Nikdy neřekl že židé se mají nechat vraždit, že je správné otrokářství, že má vítězit právo silnějšího, lháře, který šíří nenávist, násilníka, vraha.
První i druhé židovské povstání proti okupantům bylo krvavě potlačeno, přesto je pro židy hrdinským bojem. Svoboda je víc, než plné koryto v Egyptském otroctví.
Citace bez kontextu neprospívají, škodí. My (křesťané), kteří jsme antisemitismem připravili půdu pro holokaust, vedli náboženské války, křížové výpravy jsme zklamali. A ještě plkáme ” o mravnosti”.
“Učedníkům Ježíš dokonce poradí, ať si na cesty koupí meč (Lk 22, 36). Nenosili ho jistě proto, aby na někoho útočili, ale aby se bránili.”
Obávám se, že i my jsme na stejném rozcestí jako je Slovensko. Pouze máme ještě ze setrvačnosti současnou prozápadní vládu.
Vedenou soudruhem bankéřem Fialou.
soudruhem?
Jste neinformován.
V letech 1983–1988 vystudoval český jazyk a literaturu a dějepis na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity (tehdy Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně.
RektoremMasarykovy univerzity bal dvě funkční období (= měl důvěru i výsledky) v letech 2004 – 2011.
Univerzita se v této době stala významnou vzdělávací a výchovnou institucí.
Takže jde o člověka, který zná historii, dějinné souvislosti, nadto je uznáván.
On i další členové vlády jsou věřící, včetně předsedy Pirátů Bartoše. Vlády si vážím, myslí na budoucnost dětí a hlavní je, že se jasně vyjadřuje ke zlu, jako je Ruská agrese na Ukrajině.
Více naleznete na Wikipedii.