Časopis Nový Prostor zaměstnává lidi v obtížné životní situaci, a snaží se jim tak pomoci s aktivním návratem do společnosti i na pracovní trh. „Prodejem časopisu se aktivizuje a posiluje jejich sebevědomí, pomáhá jim i sociální kontakt. Jde nám také o to, aby se neustále vzdělávali, proto pro ně pořádáme například různé kurzy,“ říká ředitelka média Monika Dvořáková.
Jak byste popsala hlavní poslání časopisu Nový Prostor a čím se odlišuje od jiných periodik?
Posláním časopisu Nový prostor i stejnojmenné organizace je pomáhat lidem, kteří jsou bez domova, nebo jsou bezdomovectvím ohroženi. Naši klienti chtějí pracovat, ale vzhledem k obtížným životním okolnostem se jim nepodařilo najít uplatnění. Často jsou bez dokladů, mají dluhy či zdravotní hendikep, zaměstnat je není jednoduché. Proto jsme tady my, abychom jim pomohli se z této situace dostat zpátky na pracovní trh a poté i zpět do většinové společnosti.
Jaké zaměstnání u vás naleznou? A dokážete jim pomoci i s něčím dalším?
Naše organizace poskytuje službu sociální rehabilitace – v rámci ní nabízíme našim klientům prodej časopisů. Všichni naši klienti jsou zároveň prodejci, ale jde nám také o to, aby se neustále vzdělávali, ne pouze prodávali. Sociální pracovnice pracují s klienty na jejich začlenění – vyřizují doklady, pomáhají zmapovat dluhy a potom je i řešit, pořádají různé kurzy, sociálně aktivizační činnosti, nacvičují s klienty pohovory nebo je vzdělávají ve finanční gramotnosti. Nabízíme také například kurz angličtiny nebo práce s počítačem.

Vedeme k finanční rozvaze i zodpovědnosti
Jak tedy vypadá práce klienta v Novém prostoru? A kolik časopisů zvládne prodat?
Klienti si přicházejí pro časopisy ráno do denního centra. Ti úplně noví dostanou na začátek tři časopisy zadarmo, pak už si je klienti kupují za poloviční cenu čtyřicet korun a prodávají je za osmdesát. Musí si sami rozmyslet, kolik časopisů na den chtějí. Nutí je to k finanční rozvaze, plánování času, zodpovědnosti. Pracovní dobu si klient určuje sám.
Také ale dbáme na přísná pravidla. Děláme namátkové kontroly, kdy se dýchá do alkohol testeru, v případě podezření na drogy se podrobuje i tomuto testu. U nás je nulová tolerance alkoholu a drog. Pokud je test pozitivní, prodejce ten den prodávat nesmí. Peníze vydělané prodejem časopisů nejsou určeny k nákupu návykových látek nebo gamblerství.
Největší úspěch má jeden pražský prodejce, který objednává i 400 kusů, což je pěkné. Náklad je cca 12 tisíc kusů za číslo, většina se prodá v Praze.
Pobočky organizace Nový Prostor jsou pouze v Praze a v Brně. Časopis se však prodává i v jiných městech. Jak tam funguje podpora prodejců?
V dalších městech máme partnerské organizace, které projekt Nový prostor nabízejí svým klientům, například azylové domy. Oni zajišťují sociální práci ze svých zdrojů, my poskytujeme časopisy.
Kdo celý projekt financuje?
Finance přicházejí dvěma cestami. Sociální rehabilitace je financovaná z grantů nebo z dotací. Časopis, redakce a náklady za tisk jsou financovány z prodeje časopisu.
Máte i nějaké pravidelné přispěvatele?
Ano, nejvíce jich je přes náš Bonus klub. To je motivační program pro prodejce. Je tam pár pravidel, která když prodejce splní, může se do programu zařadit a v průběhu roku má nárok na nějaké příspěvky. Se svým sociálním pracovníkem se prodejce domluví, na co by příspěvek chtěl použít. Většinou je to na bydlení, telefon nebo nenadálé výdaje – například když onemocní a nemůže prodávat, čímž se dostane do problémů. Sociální pracovník pak zveřejní na našich stránkách Bonus klubu výzvu s cílovou částkou, čímž vzniká možnost přispět konkrétnímu prodejci na konkrétní věc.
Někteří prodejci potřebují sociální kontakt
Mnozí prodejci ve svých medailoncích píší, že si rádi povídají s lidmi. Pomáhá jim kromě finanční stránky prodej také v tom, že jim zprostředkovává sociální kontakt?
Stoprocentně. Někteří důchodci mají důchod, ze kterého by si zaplatili ubytovnu, ale oni potřebují právě ten sociální kontakt, aby neupadli do deprese nebo do nějaké závislosti, kterou se jim povedlo překonat. Prodejem časopisu se také aktivizuje a posiluje jejich sebevědomí.
Jaké jsou hlavní výzvy při tvorbě obsahu pro vaše čtenáře a jak se snažíte oslovit různorodou čtenářskou základnu?
Největší výzvou je to, že přesně nevíme, kdo naši čtenářskou základnu tvoří. Časopis si lidé kupují hlavně proto, že chtějí podpořit prodejce, udělat dobrý skutek. Jestli se zajímají o vědu, techniku, krimi, zoologii, to už nevíme. Musíme proto tvořit obsah, který osloví co nejvíce lidí. Jedno ale mají všichni čtenáři společné, totiž sociální cítění.
Další výzvou je samotné zapojení prodejců do časopisu. Nechceme, aby byl celý obsah o bezdomovectví, v tom se lidé často mýlí. Prodejcům je věnována jen část časopisu, snažíme se pracovat s jejich příběhy tak, abychom je prezentovali s respektem.
Můžete nám přiblížit, jak probíhá proces výběru témat a autorů pro časopis?
Chceme dávat příležitost studentům žurnalistiky nebo redaktorům, kteří nemají moc příležitostí psát jinde. Snažili jsme se zároveň vybrat ty, kterým není cizí sociální problematika. Také se nám hlásí přispěvatelé zvenčí, kteří by pro nás chtěli psát.
Zakládáme si také na tom, aby si čtenáři časopis kupovali, protože se jim líbí, a nejen proto, že tím dělají dobrý skutek. Proto se snažíme být kvalitním médiem. S tématy je to tak, že se všichni sejdeme na konci roku, uděláme brainstorming a pak si domluvíme na celý rok ediční plán. Minimálně třetina témat by měla být sociální. Využíváme i starší témata, kterým by prospělo aktuálnější zpracování. Také poskytujeme zdarma mediální prostor neziskovým organizacím k jejich prezentaci. Vzhledem k tomu, kdo časopis prodává, se snažíme otevírat i témata, která se v jiných médiích nevyskytují – například u jednoho z aktuálních čísel je to smrt.
Co považujete za největší úspěchy či přínosy Nového Prostoru?
Nový prostor za dobu své existence podpořil více než pět tisíc lidí. Někteří jsou velmi dlouho na ulici, přijdou k nám bez dokladů a za dva roky od nás odcházejí do práce, bydlí na ubytovně, mají doklady, mají splátkový kalendář na dluhy nebo prošli milostivým létem – to je samozřejmě obrovský úspěch a nakopnutí pro další práci sociálních pracovníků. Práce s touto cílovou skupinou je často velmi vyčerpávající a někdy nevidíte takové pokroky, jaké byste předpokládali. Občas se vám něco s někým povede, ale za týden ten člověk spadne zpátky ještě níž, než když k vám nastupoval. Ale když se zadaří, tak je to úžasný pocit.
Máte přehled o tom, jak se vašim klientům vede dál? Vedete si záznamy?
Ne, protože když odejdou, nemáme už šanci zjistit, jestli si svou práci udrželi, nebo jsou zase na ulici. Někteří klienti proces návratu do normálního života uspěchají a pak se třeba po roce vracejí. O těch víme. Ale u většiny se to zjistit nedá.
Jaké jsou životní příběhy prodejců? Napadá vás nějaký, který vás zvlášť zasáhl?
Jeden z našich prodejců měl celkem spokojené dětství, než jeho otec propadl závislosti na alkoholu. Rodiče se rozvedli, matka utekla do zahraničí, kde zemřela. Když se klient vrátil z vojny, našel doma mrtvého otce a nezaplacený nájem, takže kvůli dluhům zůstal na ulici. Pracoval jako pokrývač, pronajal si byt, ale spadnul ze střechy, měl úraz a spoustu let trpěl po nemocnicích, kde utratil veškeré peníze. Nakonec mu amputovali nohu, takže skončil na vozíku a na ulici. Na noclehárně mu někdo doporučil prodej Nového prostoru. Už je na ubytovně, ta je ale v kopci a tam se mu s vozíkem dostává špatně. Nyní má zažádáno o bezbariérový byt, ale čekací doby jsou dlouhé.
Jakým způsobem se snažíte propagovat a šířit poselství Nového Prostoru ve společnosti?
Využíváme sociální sítě, jejichž prostřednictvím informujeme veřejnost nejen o existenci časopisu, ale také o naší další činnosti. Snažíme se rozvíjet spolupráci s partnery, např. dlouhodobě spolupracujeme s filmovým festivalem v Jihlavě, kde prodává náš prodejce. V loňském roce se nám povedlo rozjet v Praze spolupráci s farmářskými trhy. Někteří klienti se zabývají i rukodělnou výrobou a jejich výrobky pak nabízíme na našem e-shopu. A právě farmářské trhy nám poskytly možnost prodávat u nich některé z těchto výrobků. Naši prodejci si mohou vyzkoušet stánkový prodej a informovat o Novém prostoru i kupující, kteří se s ním do té doby ještě neseznámili.

Monika Dvořáková je od roku 2020 šéfredaktorkou časopisu Nový prostor. V Brně vystudovala na Masarykově univerzitě sociální práci, žurnalistiku a mediální studia. Pracovala na pozici sociální pracovnice a redaktorky. Pochází z Nymburka a jejím velkým koníčkem je basketbal.