To, že jsme se narodili, že žijeme, je velký dar. To, že věříme a že jsme jedné krve s Ježíšem, Bohem a člověkem, to vše je milost, která vychází ze křtu. Většina z nás si na vlastní křest nepamatuje, byli jsme tehdy malí. Dnes jsme však velcí a můžeme tedy všechno v sobě oživit.
Je dobré si uvědomit, jak velké svobody i práva se člověku křtem dostává. Křtem se v člověku cosi děje. Nejen že se rodí z vody a Ducha Svatého k životu, který tělesnou smrtí nekončí, ale má také své místo mezi Božím lidem a je právoplatným členem všeobecné církve. Má právo se zúčastňovat oběti mše svaté a přijímat Tělo a Krev Páně.
Ve svátosti biřmování jsou mu darovány plody Ducha, aby šířil ve světě Kristovo království lásky. A když v boji s pokušením klesne do hříchu, dosáhne ve svátosti pokání smíření s Bohem. Milost Božího odpuštění pak uzdravuje rány hříchu.
Až se jednou rozhodne pro manželství, anebo je povolán ke kněžství či zasvěcenému životu, bude to opět Boží milost, která tento stav posvětí. A toto posvěcení se nedá nikdy vzít zpět.
Všechna požehnání církve patří jemu. Má a bude mít podíl na každé oběti mše svaté, ať se slaví kdekoliv a kdykoliv, na každé modlitbě, na každém dobrém skutku všech křesťanů všude na světě. Jeho bratrství se všemi pokřtěnými přesahuje hranice země a jde až mezi zesnulé do království slávy nebes.
V těžké nemoci každý kněz poslechne jeho zavolání, aby mu udělil ve svátosti nemocných sílu a požehnání pro zdraví těla i duše. Až ho Pán zavolá k sobě, církev ho doprovodí přímluvnou modlitbou před Boží tvář a v úctě uloží jeho tělo. V modlitbách bude stále vzpomínán, i když už dávno vymizí z paměti lidí. Bude povolán ke slávě zmrtvýchvstání, k radosti i štěstí v Bohu.
Vidíte, jak velká milost se člověku nabízí, když se ho dotkne křestní voda? Proto svým životem o této milosti vyprávějme a přejme lidem kolem sebe, aby to, co máme my, měli také oni.
Pan Berka se zase ukázal jako neuvědomělý teolog, pohádkář. Je také Boží milostí, když pokřtěné, žádným zlem nezatížené dítě zemře vinou nezodpovědnosti nebo násilným činem? Proč si ho Bůh bere k sobě, když ho obdařil dary ke šťastnému životu? Opravdu skončí v Božím objetí?
P. Ludvík Armbruster, vzdělaný jezuita, profesor TF, to vidí jinak: “Na řeči o nesmrtelnosti duše můžeš klidně zapomenout, to je zbožná touha starých Řeků. Člověk umře a je po něm. Nebudeš!7 Víš?