Úvodní ceremoniál zahájení olympiády v Paříži byl dlouhou a pestrou show, která ukázala nejrůznější obrazy. Jeden z nich ale víc než všechny ostatní začal okamžitě kolovat sociálními sítěmi a vzbuzovat pohoršené reakce zejména u konzervativních křesťanů. Byla to scéna inspirovaná antickou mytologií, která měla ale podle organizátorů olympiády zároveň podtrhnout symboliku otevřenosti a tolerance.
Proto byla ztvárněna performery ze skupiny tzv. drag queens, tedy příslušníky LGBTQ+ komunity, kteří se – ač muži – stylizují a převlékají do ženských šatů a rolí. Ti zde stáli u přehlídkového mola, po kterém chodili modelové a modelky a na které nakonec sestoupil v aluzi na hostinu bohů i modře zbarvený Dionýsos, bůh vína a dobré zábavy.
Symbolika celkem zdárně kombinovala ohlasy antické mytologie, která bezprostředně souvisí s historií olympiády, s prvky typickými pro francouzskou kulturu, jako je víno, gastronomie, a nakonec i ono jisté libertariánství. Že se to konzervativcům nebude líbit, to bylo dané už předem kvůli účasti LGBTQ+ vystupujících. S trochou nadsázky je asi možné říci, že by komentátoři tohoto ideového nastavení spílali zvrhlosti olympijských her i tehdy, pokud by se při úvodním ceremoniálu zástupci této komunity akorát drželi za ruce a tancovali „kolo, kolo mlýnský“. Podle nich by totiž nejen drag queens, ale ani kdokoli jiný z LGBTQ+ komunity neměl dostávat jakýkoli veřejný prostor, měl by zalézt někam do kouta a ideálně neexistovat. To je takové setrvalé nastavení, na které se u tohoto segmentu společnosti – včetně mnoha konzervativněji naladěných křesťanů – můžeme spolehnout bez ohledu na příležitost a událost.
Olympiádu už tito strážci těch pravých konzervativních a tradičních hodnot proprali předem. Stačí si vzpomenout, jaké hejty na sociálních sítích z těchto kruhů vyvolávala třeba „nebinární“ česká olympijská kolekce oblečení, nebo dokonce prostý fakt, že na současných hrách má být mezi sportovci poprvé v historii stejné množství žen jako mužů. „Gay lobby“, „genderová ideologie“ a podobné osvědčené kusy ze „strašícího“ repertoáru konzervativců kolem olympiády kolovaly už dávno před zahajovacím ceremoniálem. Scéna tedy byla dobře připravená.
Pak už stačila maličkost. Ve scéně hostiny bohů v rámci části „Festivité“ v jeden moment asi na vteřinu kamera zabírala DJ Barbaru Butch a kolem ní postupně přicházející tančící drag queens takovým způsobem, že při vhodném úhlu záběru vypadá přehlídkové molo jako stůl a s trochou fantazie scéna může připomínat Leonardovu poslední večeři. Kdo viděl živý ceremoniál, jako já, pravděpodobně si toho vůbec nevšiml, protože se tam tento moment jenom mihne a pohybující se a tančící performeři, kterých přichází postupně víc a více, ničím neevokují statickou scénu slavného Leonardova obrazu, nemluvě samozřejmě o tom, že vzápětí všechno přebije ústřední postava celé scénky, tedy modře zbarvený bůh vína a veselí Dionýsos, který přichází jako vyvrcholení celého obrazu.
Nyní nám ale do hry vstupuje neznámý aktér, který z živého videa udělal statický screenshot právě oné inkriminované vteřiny, získal záběr, který navíc ořízl tak, aby z většího počtu přítomných vystupujících zůstal jen počet plus mínus odpovídající apoštolům na Leonardově malbě, a takto upravený záběr přilepil k obrazu Poslední večeře a posla do světa s otázkou, jestli je v pořádku, že se takto uráží taková ústřední událost v dějinách křesťanství…
Nevím, kde se tato zjevně manipulativní montáž objevila poprvé. Já jsem ji nejdřív zaregistroval na proruských dezinformačních telegramových kanálech, ale brzy začala žít vlastním životem a šířit se zcela virálně napříč různými vzájemně více či méně provázanými kruhy od politické pravice po křesťanské tradicionalisty. Jistě k tomu přispělo to, co zmiňuji výše, že jisté části konzervativního spektra byly doslova natěšené na to, opět se nad dekadentní olympiádou pohoršit. A spojení LGBTQ+ s domnělou urážkou křesťanství, to bylo příliš lákavé sousto, než aby ho nespolkli. A bohužel se na tuto návnadu rychle chytila i „oficiální místa“ a představitelé zejména (ale zdaleka ne výhradně) katolické církve – od francouzských biskupů, přes vlivného amerického biskupa Robert Barrona až třeba po egyptské kopty. Lze velmi dobře předpokládat, že jen málokdo z nich ceremoniál reálně viděl, reakce směřovaly právě na onen virálně se šířící manipulativní výstřižek z něj s příslušným rámováním.
A tím byla definitivně stvořena chiméra, která začala žít vlastním životem. Nemohu se zbavit dojmu, že tomu bylo tak proto, že zde prostě dotyční vycítili příležitost to „beztrestně“ nandat LGBTQ+ a postavit se zase jednou pro změnu do pohodlné role oběti. To je ostatně něco, čemu my křesťané málokdy odoláme – pokušení kvalitně se pohoršit. Pokud se totiž veřejně a hlasitě na pomyslných nárožích světa pohoršujeme nad zlem a zkažeností – byť třeba zdánlivými – potvrzujeme tím sami přes sebou svou morální nadřazenost a povýšenost. A to, co vypuklo v rámci oné „dobře křesťanské“ reakce na onen manipulovaný screenshot ze zahájení olympiády, byly doslova bakchanálie takového pohoršení a orgie morální nadřazenosti.
Co na tom, že autor choreografie veřejně prohlásil, že Leonardův obraz pro něj nebyl inspirací – byl samozřejmě okamžitě obviněn z toho, že zatlouká a tutlá svůj skutečný záměr. Jako potvrzující trumf se pak úplně absurdně vytahovaly instagramové posty jedné z účinkujících, která ale už jen ironicky reaguje na rozjetý vlak té pohoršené reakce. A komentátoři na sociálních sítích začali celou scénu pitvat záběr po záběru a vymýšlet si další a další bizarnosti, například, že tam někdo tajně ukazuje penis a podobně. O nechutných komentářích na adresu účinkujících, jejich vzhledu a tělesné konstituce nemluvě. Sledoval jsem celou kauzu na sociálních sítích dost podrobně a nestačil jsem se divit. Celá záležitost začala v mnoha ohledech dostávat rozměr v konzervativních kruzích rovněž dosti oblíbeného žánru konspirační teorie.
A jako u všech konspiračních teorií, pokud se člověk podívá na celkový obraz, musí si zákonitě klepat na čelo. Pokud by opravdu bylo záměrem autorů ceremoniálu parodovat Poslední večeři a urazit křesťanství, skutečně by tam tato scéna jen na vteřinu problikla? Takovým způsobem, aby si člověk musel ten přenos doslova zastavit a oříznout ho, aby mu to z toho bylo jasné? Jak moc za roh musí někdo myslet a jak moc zlé vůle do toho musí vložit, aby tomuto věřil?
Když pak organizátoři olympiády napsali, že nechtěli urazit žádné náboženství a pokud se scéna někoho dotkla, že je jim to líto, čili přesně ten druh prohlášení, který je asi správné vydat v případě virální reakce tohoto druhu, ozval se z konzervativního tábora vítězoslavný ryk, že se „přiznali“ a dokonce některé oficiální kanály psaly o tom, jak se olympijský výbor „omluvil křesťanům a katolické církvi“, což je v lepším případě výraz amatérské neschopnosti přečíst text a v horším jen další cílená mediální manipulace, protože vyjádření organizátorů olympiády samozřejmě ani slovem nezmiňuje, že by na té morální panice bylo zbla pravdy a že by se tedy bylo konkrétně křesťanům nebo katolické církvi za co omlouvat. Ale samozřejmě pokud to někdo špatně pochopil, může jim to být líto.
Konečně, mně je to taky líto. Protože se nemohu zbavit dojmu, že jsme tady my, křesťané, zase jednou veřejně za idioty, kteří naskakují na smyšlenou vlnu kulturní války a hrozně, opravdu hrozně moc se chtějí pohoršit a bubnovat do světa svoji samospasitelnou morální nadřazenost. Která ale na sto honů smrdí farizejstvím.
Účinkující na základě tohoto vyvolaného shitstormu začali dostávat výhružky smrtí, mučením, znásilněním a podobně. Klasický průvodní jev toho, když se rozhicovává nenávist. Proti tomu se ale – nakolik jsem si zatím všiml – žádný z oněch hrubě pohoršených morálních titánů a nejdůstojnějších církevních představitelů vymezit nepotřeboval.
Hrozně moc bych si přál dožít se toho, kdy křesťané a církve budou schopny veřejně komunikovat pozitivní obsahy, lásku k bližnímu, toleranci a překonávání rozdělení ve světě. Tady se stal přesný opak. A já se za to upřímně stydím.
Autor je starokatolický kněz, komentář je striktně jeho soukromým názorem
Upozorňuji na zajímavý komentář předsedy CB k zahajovacímu ceremoniálu. Je to podcast a najdete ho v podcastech Víra ve vírech doby pod názvem Pár slov k zahajovacímu ceremoniálu na Olympijských hrách. Za mě zatím nejlepší komentář z řad křesťanů.
Tolerovat špatnost znamená mít na ní podíl ,být jejím spolupachatelem .Proto církev která je společenstvím lidí s Bohem není a nikdy ani nebude tolerantní k hříchu .Silné komunity vznikají z intolerance ,nikoli naopak .Proto jsme-li pro Boha a s Bohem,jsme proti smilstvu,proti lži,proti vraždě ! Žádné tolerance nepřichází vůbec v úvahu !
Jak vystupujete a jak vystupuje vedení církve proti sexuálnímu zneužívání, domácímu násilí, ruským lžím, dezinformacím, které k naší hanbě šíří i Duka a Graubner, proti genocidě Ukrajiny Ruským agresorem? Nijak. Sexuální nevyrovnanost všechna zla odmítá vidět, zabředává sama v sobě. Ano, církev je spolupachatelem sexuálního zneužívání, domácího násilí, dezinformací a nejhorší je, že i válek, pokud nepomáhá napadeným zemím.
Díky za ten text. Chápu z nej velkou touhu ukázat, ze ne všechno krestanstvo tvoří nenavistni, ultrakonzervativni idioti bez smyslu pro humor či sebemenší nadsázku. Nejen jako clenku IGBT+ komunity, ale jako člověka me ta míra nenávisti, agrese a krutosti hluboce zasahuje. Bohužel jste ve Vaši komunitě velmi ojedinělý hlas, i tak, nebo tím spis, díky za nej. Kez nabírá na sile a zvítězí láska, rozum, solidarita a ROVNOST.
Také doufám, že zvítězí láska, rozum, solidarita a rovnost a v křesťanských komentářích se přestane objevovat slovní agrese jako v tomto článku. Říká se tomu argumentační fauly. V tomto článku je jich velké množství. Slušný nesouhlas s ceremoniálem není nenávist, mimochodem kritické hlasy zaznívaly i z řad nevěřících.
Souhlas.
Podobnost da Vinciho obrazu s „performancí u stolu“ je nepřehlédnutelná. Kromě toho byl celý zahajovací ceremoniál OH tak naplněný obskurnostmi, že se zdaleka nejednalo jen o urážku křesťanství. Je to výsměch všem slušným lidem, pošlapání všeho, co právem považujeme za normální. Takhle vypadá kulturní válka,
Zase styl: Když nevíš co by, dej tam proruskou propagandu a konspirační teorie. Ohraná píseň.
Jak smutné od člověka, který vystudoval teologii. Kde je jeho láska k bližním a proč on sám nevysílá pozitivní obsah? Křesťan, který bičuje jiné křesťany, kteří nepodporují hřích. Nálepkuje je a dělá z nich idioty.
Kde je ta pokora, o které píše? Nadřazenost nad pomyslnou nadřazenost.
Autor žije v nějakém své bublině a vybírá si z diskuzí na internetu, co se mu hodí. Kam udeřit? Kde je najít slabinu?
Kam vystřelit šíp, abych ty lidi, co nemilují LGBT mohl ponížit a udělat z nich idioty a ruské podporovatele.
Copak je to za kněze? Je to vůbec kněz? Je to vůbec křesťan?
Je to arogantní člověk řídící se spíše vlastními pocity než Božím slovem?
A tak píše a balamutí druhé i sám sebe, že špatné je dobré a dobré je špatné. Jeho myšlenkové pochody se zakládají na ničem a jeho článek sdílejí ti, kteří tuto zvrácenost podporují.
Falešná láska, falešný soucit k hříšníkovi pisatele, který přikrývá svou lásku k hříchu a ke zlému.
Anděl světla z dálky, však pod hábitem svým ukrývá v srdci nenávist vůči těm, kteří jeho zamilovaný hřích odmítají a říkají: To se Bohu nelíbí.
Možná někteří uvěří, že je anděl. Však Boží slovo říká něco jiného. Po ovoci je poznáte. A z článku trpké jest.
Pan Vinš anděl není jako není anděl jako nikdo z nás. Lidé mají v sobě něco z anděla a něco z ďábla. Záleží, co převáží a jak to ovoce pak bude chutnat. Všichni jsme jen lidé, ale pravidla slušné komunikace by se snad daly naučit…
Být „moderním“ křesťanským myslitelem, komentátorem: Presumpce viny církve, křesťanů (vyjma „moderních“). Presumpce neviny všech ostatních.
„Účinkující na základě tohoto vyvolaného shitstormu začali dostávat výhružky smrtí, mučením, znásilněním a podobně. Klasický průvodní jev toho, když se rozhicovává nenávist.“
Tato citace stačí, dokazuje, o co „strážcům hodnot“ jde. Záminkou k šíření nenávisti se může stát cokoli. Agresor na Ukrajině se terčem opovržení těchto lidí nestal, tomu promíjejí vše a toto je usvědčuje z toho, kým jsou koho podporují.
Tato citace vůbec nic nedokazuje. Je to názor autora. Jistě je špatné, když někdo někomu vyhrožuje, jiná věc je však přiřazování domnělých pohnutek oponentům. Nenávist rozhicovává i dobrá věc, pokud se špatně pojme. Není to však tou věcí, ale tím, jak je interpretována.
Děkuji za názor, který plně respektuji. Jen si nemyslím, že nemáme právo reagovat kriticky. Ostatně křesťanství je v Evropě dlouhodobě otloukánkem, což není pozice, s níž bychom se museli vždy smiřovat.
Reakci francouzských biskupů vítám. Kritické komentáře na kritiku jsou také ok, pokud jsou na úrovni. Tento komentář do této kategorie žel nespadá z důvodu emotivní dehonestace konzervativních křesťanů. Autor ani nevysvětluje, proti jakému druhu konzervatismu vystupuje. Nemyslím si, že by takto laděný článek přiměl někoho ke změně názoru, spíš poslouží dalšímu štěpení mezi křesťany. Kritiku kritiky ve jménu věcnosti nebudu mít problém akceptovat.
„Autor ani nevysvětluje, proti jakému druhu konzervatismu vystupuje.“
Jestli jsem to dobře postřehla, tak pan Vinš zmiňuje “ ty, kteří naskakují na smyšlenou vlnu kulturní války a hrozně, opravdu hrozně moc se chtějí pohoršit a bubnovat do světa svoji samospasitelnou morální nadřazenost. Která ale na sto honů smrdí farizejstvím.“
Postřehla jste to správně. Nicméně tento úryvek je v kontextu, že dle jeho mínění jsou zase křesťané za idioty. Není to odborný popis konzervatismu, ale emocionální, použiji autorova slova, bubnování. Doporučuji poslech Bez filtru, kde byl autor přítomen debatě se svým oponentem.
Kdože se to tak hrozně pohoršuje? Zrcadlo, kdo je na světě nejkrásnější?
Z evropského pohledu souhlasím, ale naše planeta není jenom Evropa a Olympiada je celosvětová akce. Dle mého názoru by bylo vhodnější udělat scénu celosvětove tolerance. Umí si někdo představit, že by že sebe něco takového udělali muslimové? To by teklo krve. Za mě lepší komentar dnes v LN, kdy jsme z Evropy zase udělali potapejici se loď.
Zajímavý článek..určitě pohoršení není alibi pro výhružky násilím..
Je prostě otázka, zda z olympiády má být karneval v rio de janeiro nebo ne…
Já bych to za státní prachy takto nechtěl, ale asi každá taková akce jako pride parade a karneval přirozeně skončí..Pořád lepší než propaganda nějakého diktátora…
P. J. Vinšovi opravdu nemusí být líto, že „my, křesťané“ jsme údajně za idioty, protože P. J. Vinš je asi takový křesťan jako Anton Szandor LaVey. 😉