Masové rozšíření internetu výrazně přispělo k popularizaci různých proudů novopohanství po celém světě. Pohané si na sociálních sítích vyměňují tipy na literaturu, plánují společná setkání či se dělí o své zkušenosti. Vedle Facebooku, Twitteru a Instagramu se další zásadní sítí stal TikTok. Právě tam se zájemci o alternativní spiritualitu sdružují pod hashtagem #WitchTok.
Co je vlastně TikTok? Jedná se o sociální síť, vznikla v roce 2016 v Číně pod jménem Doyuin a v roce 2017 startuje její internacionální verze s názvem TikTok. Její podstatou je sdílení krátkých videí v průměrné délce v rozmezí třicet vteřin až tři minuty s možností krátkých komentářů. Uživateli se příspěvky zobrazují ve třech sekcích – a) pro tebe, ve kterém TikTok nabízí algoritmem vybíraná videa, b) sleduje, který přináší novinky od sledovaných tiktokerů, a c) live, ve kterém se zobrazují živě vysílaná videa.
V nabídce se nachází široká paleta příspěvků, jejichž cílem je pobavit, vzdělávat či poskytnout exkluzivní náhled do života celebrit. Pro TikTok videa je také velmi typické používání remixů různých známých popových písní, které tvoří podklad videí. Průměrný tiktokový příspěvek je tak ve výsledku velmi úderný, s výraznou až hlučnou hudbou. Na druhou stranu videa často působí překvapivě intimně díky technice natáčení videí mobilem vlastní rukou v domácím prostředí a v obyčejném oblečení.
Podle údajů z veřejně dostupných statistik používá TikTok v roce 2022 přibližně jedna miliarda lidí. Popularita sociální sítě prudce stoupla během covidových karatén v letech 2020 až 2021. Jádrem jejích uživatelů jsou lidé do 25 let s výrazným zastoupením dětí ve věku 8 až 12 let. TikTok ve větší míře používají ženy, které podle odhadu religionisty Chrise Millera tvoří v případě WitchToku až 60 % uživatelů.
Tematicky související videa jsou na TikToku propojena pomocí hashtagů. A právě #WitchTok je jedním z klíčových slov, které spojují k listopadu 2022 více než třiatřicet miliard videí s širokou tématikou od magie, čarodějnictví, věštění, astrologie, tarotu, magických krystalů, wiccat, druidstva germánského pohanství až po slovanské pohanství.
Jedná se o ukázkový příklad tekuté, globalizované a individualizované alternativní spirituality, v níž hraje prim osobní náboženská zkušenost, svobodná volba náboženské cesty a eklektismus. Proto by bylo přesnější, abychom o WitchToku mluvili jako sekci TikToku, kde hraje pohanství důležitou roli, ale není exkluzivně pohanským fenoménem. Pro religionisty je zajímavý nejen religiózním obsahem, ale také tím, že kolem sebe vytváří živou subkulturu reaktualizující diskurz o alternativní spiritualitě.
Virtuální kouzla
Jakým způsobem je pohanství prezentováno na Witchtoku? Pro odpověď je třeba, metaforicky řečeno, ponořit se do hlubin WitchToku a světu jeho videopříspěvků. Ty do určité míry navazují na populární trendy v rámci TikToku, přicházejí ale také s vlastními inovacemi. Velký podíl videí tvoří různé návody na kouzla, které svou formou částečně připomínají krátké koncentrované kuchařské recepty, čehož si hezky všimla Jane Barnettová.
Asi nejukázkovějším příkladem trendu jsou spell jars (kouzelné ampule), které slouží ke zhmotnění záměru, jako například úspěchu v lásce, v práci či ve škole. Do malé skleněné nádoby se ve většině případů vloží papír s napsaným záměrem a ten se smíchá s ingrediencemi, jako jsou například bylinky, koření či minerály, které ho mají v symbolické rovině podpořit ve zhmotnění. Podobným způsobem jsou prezentována i videa o vlastnostech minerálů, o výrobě magicky nabitých tekutin jako měsíční voda či tzv. simmer pots.
Podobně edukační charakter mají i příspěvky, které se věnují představení světa pohanství širší veřejnosti. V nich autoři například stručně shrnou základní vlastnosti pohanských bohů, vyprávějí o nejzásadnějších pohanských svátcích kola roku jako Samhain, Beltain, letní a zimní slunovrat. Na WitchToku dominují tiktokeři, kteří vycházejí z anglosaského eklektického konceptu pohanství, nejvíce z tradice wicca a novodobého druidstva.
Witchtokeři z postsovětského prostoru jako @thevlasta a českého prostoru @petule..511, @spiritualwitchy spíše navazují na trendy z angloamerického prostředí bez větších inovací. Pod hashtagy jako #czechwitchcraft ukazují lokální lidové čarodějnické tradice, mluví o ekvivalentech různých svátků nebo se zaměřují na vyrábění witchtokovského obsahu v češtině.
Konzumní novopohanství
Při mluvení o WitchToku není třeba zapomínat na jeho funkce zábavnou, když množství konzumentů sociální sítě doslova zabíjí nudu díváním zdánlivě nekonečného proudu videí generovaných algoritmy. Za primární zábavné příspěvky můžeme považovat například různé kolaborace mezi spřízněnými tiktokery, kteří spolu zahrají společnou humornou scénu či na něco reagují. Velmi populárními jsou scénky ve formě dialogu hrané týmž tiktokerem, někdy dokonce ve formátu rozhovoru s bohem či jinou duchovní bytostí.
Apropriací univerzálně rozšířeného fenoménu v rámci TikToku jsou tzv. playbacková videa, ve kterých tiktokeři otevírají ústa na známé písně, ale nezpívají do toho a často do toho běží titulky, jejichž účelem je vtipný komentář. Neobvyklé nejsou ani parodie na různé stereotypy spojované s WitchTokem. Častým námětem humoru je naivita velmi mladých uživatelů TikToku zajímajících se o čarodějnictví. Mimo to mi ve zprávách přistálo několik (nevyžádaných) nabídek na věštění od lidí, kteří na dálku vycítili moji touhu po vyřešení problémů.
Masovost WitchToku otevírá otázku, zda a jakým způsobem ovlivní podobu moderního pohanství. Pro mnohé jeho konzumenty může být vstupní branou k novopohanství, podobně jako se to stalo v případě vlny tvz. teenage witch. K tomu došlo kolem roku 2000 v návaznosti na popularitu seriálů Buffy, přemožitelka upírů či Sabrina, mladá čarodějka. Na druhou stranu není třeba přeceňovat význam WitchToku.
Spíš bych poukázal na skutečnost, že WitchTok vytváří bezpečný anonymní prostor, ve kterém množství lidí zkoumá svou identitu, spiritualitu a sexualitu, což se odráží i v poměrně velkém počtu otevřeně LGBTQ+ witchtokerů. Část lidí může skutečně vytrvat ve svém zájmu o čarodějnictví, část se může časem posunout úplně jiným směrem. Tak či onak, WitchTok může sloužit jeden z nástrojů „znovuokouzlení světa“, který v lidech podporuje představu o možnosti ovlivňovat realitu pomocí magie a pomáhá vytvářet pozitivní názor na alternativní spiritualitu.
Dále bych zmínil, že WitchTok může díky své globálnosti zmenšovat rozdíly mezi pohanstvím v anglosaském a postsovětském prostoru. Pokud se pro mladé lidi v České republice a na Slovensku stane jednou z hlavních vstupních bran k informacím o pohanství WitchTok, bude pro ně normativní právě anglosaská eklektická tradice pohanství. Ta je ale odlišná od postsovětské, která je více ukotvena v lokálních národních předkřesťanských náboženských tradicích a lidové kultuře.
Jako poslední věc bych zmínil možný vliv WitchToku na způsob konstrukce autentičnosti v moderním pohanství, čímž myslím primárně vztah ke hmotě a konzumnímu charakteru moderní společnosti. Diskurz WitchToku nesdílí negativní pohled na hmotné statky. Právě naopak, do určité míry legimitizuje propojení principů svobodného trhu a konzumerismu s autentickým prožíváním spirituality. Význam TikToku pro budoucí vývoj alternativní spirituality a pohanství by se neměl podcenit a naopak je mu třeba věnovat podobnou pozornost jako jiným rozšířeným sociálním sítím.
Mgr. Michal Puchovský je religionista a novinář. Působí jako doktorand v Ústavu religionistiky Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Ve svém akademickém výzkumu se věnuje studiu moderního pohanství. Specializuje se na bádání v oblasti vztahů mezi populární hudbou a náboženstvím.
Autor: Michal Puchovský
Zdroj: Dingir 4/2022 (redakčně upraveno)