Konec školního roku je pro děti významným dnem, který si dlouho pamatují. Začínají dva měsíce volna a za vysvědčení dostávají od rodičů dárky. Dětem „nadělují“ mobilní telefony, hračky i elektroniku. Někteří rodiče zvolí dárek duchovnějšího charakteru. Svým ratolestem koupí knihu a vyrazí s nimi na koncert nebo do kina.
Každé dítě je nastaveno jinak, proto ideální dárek neexistuje. Přesvědčen je o tom Petr Karas, ředitel a pedagog Lauderových škol v Praze. Podle jeho názoru je nejdůležitější, aby dítě cítilo zájem rodičů. „Hlavní je podle mého názoru slovo. Zájem rodičů o výsledky ať už jsou jakékoliv. Promluvit si o vysvědčení a pak si zajít třeba na zmrzlinu. Důležité je být spolu,“ říká Karas.
Nejkrásnějším dárkem je radost
Velmi citlivě vnímají konec školního roku nejmenší děti na prvním stupni základních škol. Ředitel křesťansky orientované organizace Maranatha a lektor pro práci s mládeží Juraj Turóci zdůrazňuje, že nejlepším dárkem je, když rodiče dokáží v dítěti probudit radost ze samotného výsledku.
„Vysvědčení je potvrzením celoroční práce. Jistě si proto téměř každý dokáže vybavit radost dítěte ze samých jedniček v první třídě. Právě tuto obyčejnou dětskou radost bychom měli v dětech probudit. Je to dárek nejen pro ně, ale i pro nás. Případná odměna by neměla být posuzována podle vysoké ceny, ale měla by mít pro dítě hlavně velký symbolický význam,“ říká Turóci.
Turóci zároveň připomíná, že při školní docházce a při hodnocení vysvědčení nejde pouze o známky. „Základní hodnotou není mít pouze samé jedničky. Hlavní smysl je učit se a být vytrvalý. Nevzdávat se, i když se něco občas nepodaří. Jsou děti, které nikdy nebudou mít pouze jedničky, protože mají jistá omezení. Nebo na některé věci prostě nemají buňky. Tyto děti je třeba pochválit a ocenit jejich snahu, protože to nemají jednoduché,“ podotýká ředitel.
Podobný názor zastává i jeho kolegyně, učitelka židovské základní školy v Praze Helena Ester Divecká. Dárek za vysvědčení považuje za zpětnou vazbu k dlouhodobé práci, kterou dítě vykonávalo mnoho měsíců. „Tak by to mělo být vnímáno dítětem i rodiči. Myslím, že drahý dárek by se za vysvědčení dávat neměl. Úplně nejlepší mi přijde jít si společně někam sednout, třeba na večeři. Spolu si vysvědčení přečíst a společně shrnout, co se za dané pololetí povedlo, co bylo těžké a podobně. Prostě strávit čas společně,“ myslí si Divecká.
Odměna motivuje k velkým výkonům
Velkou motivací může být pro dítě dárek za vysvědčení, který je předem domluven a je reálně přizpůsoben jeho schopnostem. Psycholožka a terapeutka Mgr. Martina Školníková z pražského Institutu Origanum se domnívá, že tato forma odměny může posílit pozitivní vztah dítěte k učení.
„Dárek by měl dítěti zrcadlit naši radost z něho, z jeho snahy a nepoukazovat na hodnotu jeho výkonu. Při výběru je potřeba přihlížet na zájmy dítěte, jeho věk a samozřejmě i na možnosti rodičů. Není vhodné dítě zvykat na odměňování finančními dary, protože se může stát, že devalvujeme hodnotu peněz v jeho představách,“ upozorňuje Školníková.
Podle jejích slov doporučenými odměnami za vysvědčení jsou zážitkové odměny, které přihlížejí individuálně k dítěti, k jeho zájmům a snům. „Důležité je, že tady dítě může jednoznačně pocítit, že dárek byl vybírán konkrétně pro něj, jako promyšlená odměna. Děti si hodně cení společné výlety s rodiči, dovolenou nebo zážitkový dárek,“ uzavírá psycholožka.