Česká společnost není nejvíce ateistickou, jak se často tvrdí, ale je ve vztahu k víře spíše lhostejnou a „něcistickou“, míní autoři knižního rozhovoru Český bůh. Profesor politologie a jeden z autorů knihy Stanislav Balík v rozhovoru vyjasňuje, co znamená pojem „něcismus“ nebo jak mizí lidová zbožnost a nahrazuje ji církev města a elit.
Jaký je podle Vás základní vklad či poselství knihy Český bůh?
Především přináší pohled na českou spiritualitu očima analýzy českých dějin. Benefitem pro čtenáře je, že se skrze ni dovede podívat na izolované historické události v souvislostech a s nadhledem duchovního vývoje.
Zdá se mi výmluvné, že knižní rozhovor o českém bohu je veden třemi katolickými intelektuály. Je dána převaha katolické proudu v současném křesťanství rekatolizací a barokem, anebo její těžiště spočívá jinde?
To je zajímavá a těžko zodpověditelná otázka, čím je to dáno. Tak či onak naprostá převaha katolického proudu v českém prostředí je těžko zpochybnitelná. Objímá osmdesát, dnes možná až devadesát procent prostoru českého křesťanství. Vím, že někteří knize Český bůh vytýkají, že se v ní baví tři katolíci. Chtěli jsme spojit naše různorodé pohledy a společně přemýšlet nad představami „českého boha“. Každý má však možnost si ve svém prostředí zkusit vytvořit takový rozhovor sám, a tím získat nové perspektivy.
Od sympatií za revoluce k lhostejnosti
Zkuste přiblížit, proč považujete normalizaci za klíč k dnešní náboženské lhostejnosti. Co se dělo natolik dramatického, že se žité křesťanství, ale i ateismus do značné míry přeměnily v apatii vůči náboženství?
Toto v knize netvrdím přímo já. Osobně mám za to, že normalizace spíš mnohé skutečnosti urychlila, ale myslím si, že i bez ní bychom se dostali do stavu převládající apatie a apateismu (postoj lhostejnosti vůči existenci či neexistenci boha, pozn. red.). Já si naopak myslím, že na dominující nezájem současné společnosti ve vztahu k víře bylo založeno už v 19. století a je produktem velkého českého antiklerikálního boje.
Pravdou ovšem je, že normalizace vtiskla významnou pečeť české společnosti, a to daleko obecněji než jen ve vztahu k náboženství. Učinila tak svým obrovským důrazem na privatismus, stažení se občanů z veřejného prostoru na chaty a chalupy. Komunisté doufali v postupné zetlení církevních společenství. Do české víry se tak propsaly apely typu „v soukromí si dělejte, co chcete, pokud to nijak neovlivní politiku, ale neopovažujte se vycházet ven, opravovat kapličky, kostely nebo sochy“.
V 80. letech došlo ke krátkodobému sblížení československé církve a veřejnosti díky protikomunistického odporu. Měla v tomto smyslu potenciál krátkodobá klíčová role církve v odporu vůči režimu přerůst v její dlouhodobě pozitivní reputaci?
Myslím, že spíše ne. Žádné promrhání potenciálu, daleko spíše jde o důsledek dlouhodobějšího vývoje. Církev se tehdy vyznačovala pozoruhodnou bojovností, což lákalo mnohé (i nevěřící) lidi z vnějšku. Jakmile pominulo pronásledování a nebylo proti komu se jasně vyhranit, zmizely i důvody pro tuto sympatii.
Přijde mi zajímavé, že se taková spolupráce odehrála až tak pozdě, v polovině osmdesátých let. Zda až tehdy odezněly resentimenty na spojení církve s rakousko-uherskou vládnoucí dynastií. To je ovšem na jinou debatu. Shrnu-li to, i kdyby církev dělala po sametové revoluci cokoli dramaticky jinak, nemyslím si, že by si mohla udržet pozici, kterou měla v osmdesátých letech.
Čím to je, že sametová revoluce nebyla přelomem českého postoje k bohu? Zaryla se lhostejnost vůči náboženství v české společnosti natolik, že setrvačně pokračuje dál?
Lhostejnost vidíme v mnoha společenských oblastech. Třeba v politice. Náš každodenní život nejreálněji ovlivňují volby komunální a úspěchem je, když dorazí alespoň polovina občanů obce. Také odbory mají nízkou angažovanost a členství, totéž politické strany, které nezahrnují ani půl procenta obyvatelstva. Nejedná se pouze o český trend, ale spíše o celozápadní fenomén jakéhosi stahování se do soukromí a apatičnosti. V případě církve je zcela jistě spojen s velkým relativismem, kdy téměř o ničem nemůžeme s jistotou něco tvrdit. Tím zákonitě trpí náboženství, které je postaveno na přesvědčení, že ví o pravdě a zná pravdu. V takové společnosti tradiční náboženství nemůže být atraktivní.
Rozšířenost českého „něcismu“ je unikátní
V knizerozpracováváte pojem „něcismus“. Leží někde mezi v církvi praktikovanou vírou a ateismem, vyznačuje se odporem k institucionalizovanému náboženství, abstraktní představou boha a eklekticismem. Jak se podle vás svébytný český „něcismus“ odlišuje od univerzální lidské zvídavosti a touhy po nadpřirozenu?
To je na celou knihu. Ale stručně: český „něcismus“ souvisí s pohádkami a s magickým přístupem k náboženství. Svébytnou tvář mu v našem případě nejspíše dávají (stejně jako jinde) specifické dějinné události. Domnívám se, že jeho specifikum spočívá v nebývalé rozšířenosti u nás. V jiných státech není obvyklé, aby se vrcholní politici veřejně chlubili tím, že chodí ke kartářce, nechávají si sestavovat horoskopy nebo mají svou vědmu. V jiných zemích by je to zcela diskvalifikovalo. Český „něcismus“, a tím je možná unikátní, je široce akceptovaný, jako jakási většinová kvazi-náboženská pozice.
V jakém vztahu je „něcismus“ k antiklerikalismu, který jste spolu s dalšími autory zkoumali v publikaci Český antiklerikalismus (2015)? Je „něcismus“ jeho produktem?
Český antiklerikalismus byl pozoruhodný svou prudkou bojovností. Skutečně aktivně chtěl ničit pozice křesťanství, respektive především katolické církve. Projevoval se také výraznými ateistickými rysy. Například za první republiky se dost zvýšil počet kremací, která často byla projevem přesvědčení, že smrtí vše končí a po ní nenásleduje vůbec nic. Český antiklerikalismus také tvrdě kritizoval náboženské symboly ve školách nebo krajině.
Mám za to, že „něcismus“ následuje po antiklerikalismu, možná jako jeho produkt, ale ne úplně zamýšlený. Neúprosný antiklerikalismus dnes vyprchal. Najdeme jen pár rezolutních a aktivních odpůrců křesťanství tvrdících „Není nic.“ Daleko častější je ale právě „něcistický“ postoj: „Vlastně nevíme, jak se věci mají.“ nebo „Bůhví, jak to je.“
Když se dnes podíváte do komentářů na libovolné sociální síti vyjadřujících se k nějakému úmrtí, často narazíte na příspěvek typu: „On/ona se tam seshora na nás dívá.“ Něco takového by bylo před sto lety ve veřejném prostoru od lidí nespojených s církví nemožné. Pozice „něcismu“ je taková, že jsme sice odvrhli církev, ale na druhou stranu si nejsme zcela jisti tím, že po smrti není nic, že bůh neexistuje. Je to taková pozice kdesi mezi.
Od lidové zbožnosti k intelektualizované církvi
V katolické církvi postupně dochází k úbytku lidové zbožnosti, a naopak se čím dál zřetelněji projevuje intelektualizace církve. Co jejím vymizením může česká společnost ztratit?
Toto mi přijde nesmírně zajímavé. Lidová zbožnost má blízko k magii. Projevuje se vírou, že jsme v bezpečí božích rukou a modlíme se k němu, ale současně přidáváme magický rozměr – třeba někam zasadím posvěcené kočičky z květné neděle a čtyřikrát objedu pole. A takový úkon bude mít nadpřirozený účinek.
Lidová zbožnost prosytila společnost vědomím „dobrého života“, přesvědčením, že není vše dovoleno, že jsou jisté zásady a pravidla, které je třeba dodržovat. Jejím vymizením tento apel slábne a zdá se mi, že zbožnost nahrazuje více než „něcismus“ onen apateismus s přesvědčením, že všechno je jedno. To vnímám dost skepticky, na druhou stranu si nesmíme idealizovat ani lidovou zbožnost, která historicky často sloužila jako pouhá přetvářka.
Jaké jsou podle vás důvody toho, že dochází k útlumu lidové zbožnosti a katolická církev se stává církví města a elit? Je za tím pouze fenomén urbanizace?
V první řadě se to děje, a to dost rapidně. Jestli dnes někde v Česku žije církev, tak jsou to velká města. Tento trend má důležitý nezamýšlený následek. Sice je hezké mít intelektuálně promýšlenou víru, kvanta moudrých teologických knih a řadu vystudovaných teologů i laiků, ale vede to k tomu, že přestáváme být navenek srozumitelní, přestáváme být schopni mluvit o víře a vztahu s Bohem obyčejným a srozumitelným jazykem.
Myslíte tedy, že to, že se z církve stává církev elit, je spíše negativním vývojem? Vidíte nějaká pozitiva takového procesu?
Určitě to jisté klady má. Vnímám, že z církve odcházejí vnějškoví, formální a zvykoví katolíci, a naopak v kostelích přibývají ti, kteří moc dobře vědí, proč tam chodí. Jistě to ale neznamená, že jde o příkladné křesťany bez chyb, to není patrně nikdo. Ale spíše si své chyby častěji a hlouběji uvědomují a perou se s nimi. Takové prosívání může pomoci formovat výrazně ryzejší společenství.
Ovsem kdyz ten necismus, ktery popisujete, ma magicky pristup k nabozenstvi, veri v horoskopy, ve vedomosti kartarek a vedem, tak to je take vira, je to take typ nabozenstvi, ktery nema s normalnim agnosticismem nic spolecneho. Je to typ nabozenstvi, ktere uznava zazraky, podobne jako treba krestanstvi a jina nabozenstvi. Lide verici v to nabozenstvi, jsou verici lide, i kdyz si jsou nejistti, jestli take existuje Buh. Agnosticism uznava, ze je vse nejiste, co se tyce nabozenstvi, ze pro nic takoveho neni dobry dukaz. O kdyz agnostici muzou zabrhnout horoskopy, vzhledem k vedeckym dukazum, ze jsou neplatne. No a ateismus je vira, kteou ucili komuniste, ze neexistuje zadny Buh nebo jine nadprihozene bytosti, a neexistuji zazraky, neni nic nadprirozeneho. To uz ucil Karel Marx. Tak zavrhl svoje puvodni krestanstvi. No, je to pevna vira, kterou zavrhnnou agnostici, protoze chapou, ze pro tu viru nnemaji ateiste zadne dobre dukazy, jenom to veri. Kdezto agnostici nemaji vubec zadnou viru, co se tyce nadprorpzenych bytosti, nebo zazraku. Muzou verit v jine veci, jako treba ze demokracie je nejlepsi statni system, ale nemaji zadnou viru, co se tyce nabozenskuch veci. Tak tim se velmi lisi od lidi, kteri veri v nejako nabozenstvi a od ateistu. Ten necismus, ktery popisujete, je take nabozenska vira, a nema nic spolecneho a agrnosticismem. Je to vira, ktera je dost casta v Cesku. No vim, ze v to veri muj bratranec Milos a jeho manzelka, o tom jsem s niimi mluil. Oba pevne veri v pravdivost horoskopu a veri, ze nas planety a souhvezdi ovlivnuji. To by mohly delat leda nadpriozenymi silami, zazracnymi silami. No at si veri, co chteji. Ovsem jsem byl prekvapen, kdyz jsem se dozvedel, ze tomu veri. Oba jsou velmi vzdelani lide. No ale je pravda, ze nekeri velmi vzdelani lide, veri v ruzna nabozenstvi. Jenom proste jsem si myslel, ze je znam dobre, ale o te jejich vire jsem driv nic nevedel.
Vidim, ze jsem tam udelal preklepy. Napsal jsem napriklad, ze o kdyz agnostici muzou zabrhnout horoskopy. Ovsem slovo o ma jiny vyznam, a slovo zabrhnout neexistuje. Tak se omouvalm za ty preklepy. Chel jsem napsat, ze i kdyz agnostici muzou zavrhnout horoskopy. No jinak tam nemam moc dalsich preklpu, tak doufam, ze je srozumitelne, co jsem napsal. No ja to pisu bez diakritik, to je lehci vzhledem k me americke klavesnici. Kdyz udelalm preklep v anglictine, tak to je podtrhnute, ze jsem napsal neexistujici slovo, tak to hned opravim.
Už první přikázání Desatera “V jednoho Boha věřit budeš” definuje naprosto přesně kdo je a kdo není věřícím člověkem. Tedy ve velmi úzkém smyslu slova. A náboženství má své kořeny ve slově Bůh. Takže ti, co věří všelijakým šamanům, kartářkách a jiným, blíže nespecifikovaným “odborníkům” za stoupence náboženství považovat nelze.
Jednodušší vysvětlení: “něcismus” je Tertullianova anima naturaliter christiana, která instinktivně (ne racionálně) neumí nepředpokládat základní pravdy křesťanské víry o řízení světa Boží Prozřetelností a nesmrtelnosti duše.
Bohužel katolická církev až do 2VK, zčásti chybami svých pastýřů, zčásti z donucení bezbožnými tyranskými režimy (masarykismus, nacismus, komunismus) povětšinou selhávala ve formování této přirozeně křesťanské duše a nedávala jí správné odpovědi.
A tak anima naturaliter christiana, jejíž přirozená potřeba náboženství není uspokojena, hledala a hledá jiné, alespoň nějaké “někdo tam nahoře je”.
Po 2VK je situace ještě složitější, protože to, co většina české populace, ať už matrikoví křesťané nebo ne, zná jako “křesťanství”, není ve skutečnosti křesťanství, ale pseudokatolický modernismus, z hlediska křesťanství nejodpornější hereze ze všech (sv. Pius X.). Kdo tuto herezi odmítá, odmítá ji zcela právem – jenže chybuje v tom, že satana vydávajícího se za anděla světla považuje za pravé křesťanství.
Kdybych nikdy nebyl přišel do kontaktu s tradičním katolicismem, modernismus 2. vatikánského koncilu a pseudopapežů, kteří přišli po něm, by mi, stejně jako většině české veřejnosti, nevyhnutelně připadaly jako trapné pseudozbožné tlachy, které nemohou nikoho přesvědčit, a nová “mše” jako směšná fraška. A oprávněně, protože tohle trapné pseudozbožné tlachy a směšná fraška opravdu jsou.
To ani nevim, ze by o tom Tertullian psal. Jinak vim, ze on toho napsal mnoho, ze byl verici katolik, ktery ozdeji presel k montanisticke cirkvi. Rozhodne zustal krestanem, a rozhodje veril v te zakladni doktriny, o kterych pisete, ze jsou zakladni pro krestaanstvi, o rizeni sveta Bozi Prozretlnosti a o nesmrtelnosti duse. Ovsem jsou krestanske cirkve, teree odmitaji viru o nesmrtelnosti duse. No katolicka cirkev a montanisticka cirkev verily v nesmotelnost duse, a katolicka cirkev to stale veri, i kdyz montanisticka cirkev uz neexistuje, potom, co se katolicka cirkev stala oficialni nabozenstvi v Rimske risi, tak zacala perzekuce jinych ktestanskych cikvi v te risi. Holt tehdy byla katolicka cirkev velmi netolerantni. Po se pozdeji zacalo ponekud menit, A nakonec 2. vatikansky koncil rozhodl, ze nabozenska svoboda je dulezita, ze to je rozhodne lepsi, nez kzyz je najaka nabozenska perzekuce. No, kdyby to katolicka cirkev uznala davno, tak by napsiklad Jan Hus nebul upalen a nebyly by ty hrozne husitske vaky, ktere tak velice zpustosily Ceske kralovstvi, a nebyla by pozdeji ta Tricetileta valka, ktera velice zpustosila velkou cast Evropy, ktera v nekterych zemich zabila velike procento obyvatel, miliony civilistu a mensi pocet vojaku, to sand bylo mejne nez milion vojaku, kteri byli zabiti v te valce. Tehdy mela Evropa mnohem mene obyvatel nez dnes. Ale byla to hrozna valka.
A přesto sebehorší válka ani žádná jiná katastrofa není horší než falšování Kristova evangelia 2. vatikánským koncilem.
A netahejte všude koncil, články tímto syndromem netrpí -:).
PIusVI. je mrtev už dávno a mýlil se, mrtvé jsou i jeho omyly.
A mrtvé je i tvrzení, že lidé nemají vědět, co se říká při mši. Kdysi jsem zažil babičky, které se celou mši modlily růženec, protože byly zvyklé z dob, kdy si věřící mši jen odseděli. Ježíš mluvil latinsky? A proč o letnicích mluvil Duch Svatý jazyky všech – bylo to proto, aby rozuměli, nebo se tehdy Duch Svatý zmýlil?
Pokud zůstáváte vědomě v omylu a navíc šíříte lži o papežích, kteří věděli co dělají, jste na tom obdobně jako trollové, vedete válku proti pravdě.
Ano, sedisvakantisté jsou marginální skupinou. Neuznávají 2VK a šíří tyto bludy dále. Zdá se, že nyní rozjeli “intenzivnější misie” na webech. Církev uznává 2VK, proto ti, kteří “to takto nevidí”, jsou skutečně mimo učení katolické církve. Stále však zůstávají katolíky, i když sedisvakantisté jsou spíš svébytnou sektářskou skupinou. I když tato skupina slovně vylučuje z církve ty (rozumějte většinu církve), kteří uznávají 2VK, a prohlašuje je, že nepatří k církvi, není tomu tak. Členství v katolické církvi nelze zrušit, pouze formálně úředně. Církev neuznává postoje sedisvakantistů, pokud jde o poslední koncil, a považuje je za schizmatické.
Pokud se zdráháte z nějakého důvodu přijmout realitu, není Vám pomoci. A mohu Vás ujistit, že spím dobře, děsy netrpím. Tak dobrou noc -:).
Je jedno, kdo co tvrdí, ale kdo skutečným papežem je. Tuto otázku vyřešil kostnický koncil ve svých závěrech navzdory tomu, že pan Cossa po anglicku zmizel. Je méně známým historickým faktem, že tento koncil se nesešel primárně kvůli Janu Husovi, ale právě kvůli řešení schizmatické situace v církvi. Nárokují-li si papežský úřad dva papežové najednou, nebo dokonce tři, je to papežské schizma. Období sedisvakance znamená, že papežský stolec je neobsazen. Období poslední sedisvakance nastala rezignací papeže Benedikta XVI. až do nástupu platně zvoleného současného papeže Františka. Jeho autoritu zatím žádná skupina nedokázala účinně zpochybnit, ani ho z toho Vatikánu “nevypráskala”. Myslím ani, že moc šancí by neměla proti cvičené švýcarské gardě. Opakování svého přání a psaní o 2VK pod téměr každým článkem, i když s 2VK nesouvisí, nestačí -:). Pokud si sedisvakantisté dosadí svého svého papeže (stačí jen slovně), jejich volba bude neplatná, stejně jako nejsou platné svátosti (vyjma svátosti smíření) ani udělování kněžského svěcení členy Bratrstva. Co se týče papeže Františka, zde není o čem diskutovat, píšu to naposledy. Co se týče historických událostí, zde jsou zajímavé různé dějinné interpretace. Církev bere ukončení exkomunikace lefebvristických biskupů jako “omilostnění”, což je akt milosrdenství, nikoliv uznání jejich požadavků. Tento krok se však kvůli jejich způsobu diskuse podněcujícím rozkoly a popíráním šoa už bývalým biskupem i členem Bratrstva, ukázal matoucím. Přesto však tento krok nezbavuje Benedikta XVI papežského primátu.
Analogie se schizmatem se týkala toho, co jsem psal: že ten, kdo o sobě tvrdí, že je papež, ani kdyby ho uznávala za papeže většina křesťanského světa, nutně legitimním papežem nutně být nemusí. Já přece neříkám, že v současné době máme stav papežského schizmatu: máme stav sedisvakance. Za papežského schizmatu bylo několik lidí, kteří se prohlašovali za pravého papeže, přitom pravým papežem mohl být jen jeden z nich. Dnes máme jednoho člověka, který se prohlašuje za pravého papeže, ale být jím nemůže. Protože Bergoglio papežem není a, jak správně píšete, nikdo jiný není schopen dokázat právoplatný nárok na papežský stolec, logicky z toho vyplývá, že papežský úřad je neobsazen.
Na rozdíl od Montiniho, Wojtyły a Ratzingera, kteří nemají žádnou omluvu, je v případě Bergoglia vcelku možné uvažovat o tom, že (stejně jako někteří historičtí vzdoropapežové) jedná v dobré víře a funguje spíše jako bílý kůň svých loutkovodičů; nakolik to lze posuzovat z médií, působí jako člověk mírně řečeno prostomyslný, který dost možná ani nemá intelektuální kapacity, aby byl s to pochopit, jaké obludnosti vlastně podepisuje, to však na jeho nelegitimitě ovšem nic nemění.
Situace, která nastala, kdy papežský stolec uzurpoval heretik, je v dějinách církve bezprecedentní (přestože některá mariánská zjevení, nejjasněji v La Salettě, před ní varovala). Proto jsou také různé názory na to, jak k ní přistupovat. Já se řídím názorem sv. Alfonse z Liguori a sv. Roberta Bellarmina, Učitelů Církve, podle kterých heretický papež ztrácí svůj úřad, neboť není možné, aby byl hlavou celku, k němuž nepatří. FSSPX si svůj postoj zdůvodňuje jinak, ještě jinak Istituto Mater Boni Consilii, ještě jinak hnutí Odporu, ještě jinak další… Ten spor není v této chvíli možné jednoznačně rozhodnout, protože právě ten, kdo by jej jediný mohl rozhodnout, bohužel neexistuje.
Ze stejného důvodu neexistuje jednoznačný postup, co by muselo nastat, aby se na papežský stolec vrátil pravý papež s nespornou legitimitou. Zcela s vámi ale souhlasím, že v této chvíli nemá žádná lidská autorita právo zvolit si nového papeže, jako to dělají konklavisté. Takové pokusy je třeba rozhodně odmítnout, i když chápu frustraci, která za nimi stojí.
A ze stejného důvodu by nemělo smysl ani násilné odstranění uzurpátora, protože odstranění uzurpátora by samo o sobě nepřineslo pravého papeže.
Můžeme a musíme důvěřovat v Kristovo zaslíbení, že brány pekelné Jeho Církev nepřemohou a že nedopustí, abychom byli zkoušeni nad své síly. I když teoreticky nelze vyloučit ani situaci, že pravou církev Kristovu bude tvořit jeden jediný pravověrný biskup. Pokud by to tak bylo, bylo by povinností zachovat věrnost tomuto jedinému biskupovi proti falešnému papeži a proti celému světu.
Ostatně, jak říká sv. Pavel (a jak se o tom neustále přesvědčuji), těm, kteří milují Boha, všechno napomáhá k dobrému. 🙂
Klíčem k záchraně je mariánská úcta – proto ji také pseudopapežové tak rafinovaně potlačují, Wojtyła zmrzačením svatého Růžence, Bergoglio popíráním nauky Církve o Panně Marii Spoluvykupitelce…
Ohledně svátostí se nicméně mýlíte, respektive pletete si dovolené (licite) a platné (valide) udělování svátostí.
Svátosti uděluje platně každý platně vysvěcený kněz, který má úmysl činit, co činí církev. Exkomunikovaní je vysluhují platně, ale nedovoleně (to z vatikánského pohledu platilo o biskupech FSSPX; z mého pohledu nebyli exkomunikováni legitimní autoritou; ze svého vlastního pohledu byli omluveni stavem nouze). Svátosti schizmatických kněží, např. pravoslavných, jsou platné.
Na základě případu schizmatu ukazuji, že problém se dá vždy řešit a kostnický koncil řešení našel. Uvádím rozdíl mezi schizmatem a sedisvakancí. Svátosti pravoslavných kněží jsou platné, avšak oni katolíky ke svým svátostem nechtějí pouštět. FSSPX nejsou v plném společenství s církví, oni sami sebe považují za samostatný subjekt, což dokázali registrací, kterou církev nelibě nesla. Z pohledu církve jsou katolíky, kteří si novou církev nesmí založit. Bergolio je katolicky pokřtěný, hereze nehlásá, je platně zvolen. Vzhledem k tomu, že hlásáte stále hereze (dnes se toto slovo již moc nepoužívá, ale je to Vaše terminologie) doporučuji zvážit návštěvu u pana Vojtíška, religionisty, který se zabývá působením sekt. Může pomoci s jejich opuštěním. Snad jednoho dne pochopíte jako pochopil bývalý pseudolefebvrista -:). Souhlasím s Vámi, že brány pekelné církev nepřemohou. Snad i proto tam sedí papež František. Tak ať tam ještě posedí. Historické skutečnosti mě velmi zajímají, avšak nebudu ztrácet čas obhajobou zřejmé skutečnosti papežova primátu. Komu není rady, není pomoci. Sedisvakance v současné době je jen Vaše přání, které je v rozkolu s církví Kristovou. Bohužel. Neshodneme se.
Jedním z důvodů, proč se nemůžeme shodnout, je to, že mi neustále připisujete něco, co neříkám.
Nevím, jak jste přišla na to, že sedisvakance je moje přání. Opak je pravdou, nic bych si nepřál víc, než aby na Petrově stolci byl pravý papež. Nicméně to tak není, neboť pseudopapež Bergoglio je bohužel zjevný heretik, stejně jako jeho předchůdcové Ratzinger, Wojtyła, Luciani a Montini. Že zatím nemáte odvahu si tuto pravdu připustit, a tak si sama nalháváte, že je “zřejmou skutečností”, že papežem je, když je naopak “zřejmou skutečností”, že hlásá hereze prakticky kudy chodí, je sice smutné, leč nikoli nepochopitelné. Lidské ohledy jsou silné a nejít s davem je nepohodlné.
Nelze nepomyslet na model Kübler-Rossové, podle něhož je popírání traumatické skutečnosti první fází reakce na ztrátu či trauma.
Kostnický koncil úspěšně vyřešil schizma, ale to je zcela jiná situace než heretický papež uzurpátor. Nemáme žádné kandidáty, kteří by papeži mohli být, máme jen jedno individuum, které papežem jistě není. Tato situace z lidského hlediska jednoznačné kanonické řešení nemá, tím spíše když stav sedisvakance trvá několik “kardinálských generací”: všichni současní “kardinálové” jsou kreováni pseudopapeži Wojtyłou, Ratzingerem a Bergogliem, tedy neplatně, tudíž i jejich další konkláve, až Bergoglio zemře nebo rezignuje, budou z tohoto důvodu neplatné. Dokonce ani kdyby se tito pseudokardinálové zřekli svých herezí a zvolili pravověrného katolíka, nebyl by legitimním papežem, neboť by byl zvolen nelegitimně kreovanými kardinály. (Samostatný problém představuje vážná pochybnost o platnosti pokoncilních biskupských svěcení…)
Z lidského hlediska vše nasvědčuje tomu, že tuto sedisvakanci bude moci vyřešit jen zvláštní Boží zásah. Jestli k tomu dojde zítra nebo za několik staletí, to nevím.
A jak už jsem psal, s FSSPX nemám nic společného, ačkoli jeho zakladatele a mnoha jeho kněží si velmi vážím. Dokonce by se dalo říct, že k FSSPX máte daleko blíž Vy než já, protože z Vašeho hlediska i z hlediska FSSPX jsem heretik a schizmatik…
Nikoliv. Děsy a traumata mně připisujete Vy -:). Jinak k tomu již není co dodat…Trauma bych měla možná z tarantule v obýváku…To jo -:). Mějte se.