“V každém muži jsou čtyři Mocní” – William Blake
V prvním blogu k tomuto tématu jsem psal, proč mě archetypy zajímají. V dalších pokračováních se dotknu postupně každého ze čtyř “základních”.
Rytíři, samurajové, artušovské legendy, gladiátoři, vojáci, pistolníci, ninjové, kozáci, zbojníci, všechny tyto obrazy ve mně cosi probouzejí. Praobraz bojovníka je vlastní každé duši a velmi záleží na tom, jestli mu budeme rozumět. Tento archetyp tu vždy bude. Je přítomen ve všech kulturách. Snaha umlčet ho znamená obrat muže o testosteron. Naopak, potřebujeme uznat jeho vášeň, cílevědomost, oddanost a sílu, aby bojovník sloužil na správném místě.
U mladých mužů bojovníka rozeznáte velmi jednoduše. Často je jasně viditelný, dělá nájezdy na své okolí, drancuje a vyhledává boj. Tento pohled mi pomáhá rozumět chlapcům, kteří jsou v konfliktu s učiteli, autoritami, nebo dělají “ramena” na ulici. V jejich nitru dominuje temný rytíř, který neslouží nikomu, nebo je ve službách zlého krále. Takto nepodřízený bojovník je v konečném důsledku pravděpodobně zodpovědný za násilné konflikty ve světě.
Na druhé straně je přínos dobrého bojovníka nezastupitelný. Zobrazuje odvahu, vytrvalost, odolnost a oddanost. Jen těžko můžeme očekávat jemnější vlastnosti jako trpělivost, kompromis, zdvořilost… Nicméně v době, kdy nastane únava, zdvojnásobí svou snahu a nedívá se na své zájmy.
Jde o to porozumět agresivitě a stanovit její hranice tak, aby byla užitečná. Většina z nás nebojuje fyzicky, ale horší je, že odmítáme dát prostor bojovníkovi v debatách, přemýšlení, sebeobětování.
Definice zní velmi teoreticky, ale zkuste odsledovat sebe sama, když vám na něčem skutečně záleží. Možná to dokonce sedí na většinu vašich dní. Podle Rohra, Moora, Blye a dalších se to děje právě tehdy, když v mužské duši převládá právě tento obraz. Když s ním nespolupracujeme, pracuje proti nám. Jde o to porozumět agresivitě a stanovit její hranice tak, aby byla užitečná. Většina z nás nebojuje fyzicky, ale horší je, že odmítáme dát prostor bojovníkovi v debatách, přemýšlení, sebeobětování. Uvolnit bojovníka může znamenat odseknout svou pohodlnost, porazit sebelítost … Podle Junga je stejně obrovský problém to, že muži veškerou svou schopnost bojovat vyplýtvají v práci a doma jim chybí jakákoli síla.
Svou snahu bychom měli zaměřit tak, aby nám tento obraz pomohl přijímat údery, aniž nás to odstavilo. Prostor pro bojovníka pomáhá dosáhnout cíle, učí dodržovat pravidla boje, vést boj čestně a znát jeho hranice.
Autor: Peter Podlesný
Zdroj: Mužom.sk