Kdoví, možná brzy bude naše civilizace tak ekonomicky vyspělá, že nebudeme muset celý život pracovat, abychom se mohli v teple, suchu, klidu a bezpečí věnovat věcem, na kterých nám skutečně záleží.
Kdoví, možná se brzy začne hlásat ekonomické evangelium tohoto druhu: studujte a vydělejte dost peněz na to, abyste mohli odejít z výrobního kolotoče po druhém dítěti. Zároveň se naučte péct domácí chléb, uskrovněte se a můžete se vypnout z matrixu.
Zatím to ale máme takto: celý život vydělávej peníze, dokud tě systém nepošle do důchodu, a ve volných chvílích a přes víkendy se věnuj tomu, co máš opravdu rád a na čem ti opravdu záleží. Nemylme se, v historickém srovnání je už toto velký luxus. Kdysi byla ekonomika života tak náročná, že si práce vzala celého člověka.
Není vyloučeno, že se poměr jednoho dne převrátí. To neznamená, že přestaneme pracovat, zajímat se o věci a že se z člověka stane důchodce ve čtyřiceti letech. Ale může to znamenat, že začne pracovat na věcech, ve kterých skutečně vidí hodnotu a které mají smysl. Místo zaměstnání budeme mít povolání.
Naše babičky nám přece ještě povídaly, jak pracovali jejich rodiče, ba prarodiče, od rána do noci, od útlého věku do úmoru. Jak těžké bylo uživit rodinu, jak těžká, fyzicky těžká byla práce a jak se vše točilo kolem strachu, aby bylo co jíst, čím topit.
Nyní se naše svobodná západní civilizace vyvinula do živočišného druhu s ekonomikou tak pokročilou, že o umírání hladem či zimou se již dávno nehraje. Jsme civilizací tak bohatou, že je zcela běžné vlastnit to, co před generací byl luxus vyhrazený jen pro ty nejvyšší třídy. Dnes má téměř každý ledničku, barevnou televizi, knih a hudby, co se komu ráčí, mobilní počítač v telefonu, dovolenou v zahraničí a řeší ekonomiku života spíše na rovině hédonistické adaptace než na úrovni přežití.
Je zcela vyloučena myšlenka, že pokud to s námi půjde několik desetiletí – či generací – podobným tempem dál, tak se i tyto hmotné statky stanou natolik běžnými, že již nebude třeba pracovat osm hodin denně po většinu dospělého života?
Člověk má život jen jeden a ten by si měl pečlivě rozvrhnout tak, aby na jeho konci nezjistil, že většinu svého času věnoval zvyšování hodnoty akcií nějakému anonymnímu majiteli žijícímu bůhví kde, kterého nikdy neviděl a neuvidí a jehož život a zájmy jsou mu právoplatně zcela lhostejné. A přitom tomu obětoval to nejdražší během nejúžasnějších dní svého života, kdy byl při plné síle.
Rovnováha mezi životem a prací je něco, co od trhů očekávat nelze. Je to jako ptát se kadeřníka, zda potřebujete nový sestřih. Ekonomika – a už vůbec ne demokratický kapitalismus, tedy nejvyšší forma společenské organizace, kterou známe – zde není od toho, aby vám určila tu správnou rovnováhu mezi prací pro jiné, tedy na tom, na čem záleží šéfům, a prací na věcech, na kterých záleží nám. To je výsostný úkol každého z vás.
Hledat smysl života v práci je nebezpečné, protože člověk se nechá snadno strhnout. Vyhnout se tomu je těžké také proto, že v práci kdysi skutečný smysl byl – přežít, nakrmit děti a zajistit dost dřeva na zimu –, a byl to často skutečně jediný „smysl“ pozemského života. Kdo však dál celý život shromažďuje dřevo na zimu, i když ho již není třeba, nenakládá se svým životem nejlépe. Běží závod, který nikdo nevyhlásil a na který se chytnou jen pošetilí.
Nakonec bude záležet na tom, jak jste byl(a) dobrý(á) pro své děti, jak jste se chovali k rodičům, kolik dobrých kamarádů a přátel za život jste získali, kdo s vámi bude chtít trávit čas. A také na na tom, jaké věci vzbudily oheň vašeho ducha a jak zajímavými lidmi jste byli.
Ať již nastane atomová válka, ekologická katastrofa či se ekonomika bude dál vyvíjet do blahobytu, o kterém se nezdálo ani nám, natož našim dědům – veškeré peníze, majetky, kontakty, pojištění či dovolené vám budou k ničemu, pokud budete blb, se kterým nikdo nechce být déle, než je třeba.
Kdysi se život dal charakterizovat jako ekonomie přežití. Nyní již není třeba ekonomii věnovat tolik na úkor sebe samého a blízkých. A možná brzy – možná již za generaci – bude naše ekonomika, technologie a počítačová robotizace taková, že zůstat doma s dětmi a pracovat pro radost a na smysluplných věcech duchovních bude pro nás něco tak přirozeného, jako je nechodit denně pro vodu či netrávit půlku léta sbíráním dřeva. Ale za našich životů, během doby, která byla vymezena naší generaci, si to musí každý ještě pečlivě hlídat sám.
Zdroj: Psáno pro Hospodářské noviny 26. srpna 2022
Byla by to samozřejmě hezká budoucnost, s osvobozením od ekonomického tlaku; je to takové znovupřipomenutí moderních nadějí, které byly přítomné v jejích hlavních ideologiích, liberalismu, socialismu i komunismu. Ale mnoha věcmi si nejsem vůbec jistý – za prvé je tu hrozba ekologické katastrofy, za druhé máme momentálně plné kecky i bez toho (COVID, válka na Ukrajině), za třetí mnoho lidí dodnes žije “z ruky do huby”, a i když mají ledničky, mobily a dobrou zdravotní péči (což je super), tak sotva zaplatí jídlo a nájem, mají exekuce atp. I to srovnání s dřívějšími časy kulhá – moderní doba přinesla ve jménu “pokroku” obrovské utrpení, takže si dnes skutečně žijeme mnohem lépe než před 100 nebo 200 lety; ale v předmoderní době byl život sice tvrdý a krátký, ale zřejmě taky plný života uprostřed komunity, jednodušší a žitý bezprostředně. Navíc třeba lovci a sběrači určitě nepracovali pořád; nevolníci ve středověku měli každou chvíli církevní svátky a v zimě se na polích pracovat nedalo… Za mně těžko určit, který život je “kvalitnější”, jestli dnešní, nebo ten z úplně starých časů. Asi bych to vůbec nesrovnával a nemluvil o “pokroku”, chybí kritéria… Moje přemýšlení o společnosti se dnes bohužel stáčí jiným, zdaleka ne tak optimistickým směrem (viz papež František a jeho encykliky, viz Bruno Latour a jeho úvahy Oú atterir?). Vytvořili jsme zběsilou civilizaci a někam bezmyšlenkovitě letíme a nevíme kam – a potřebujeme “znovu přistát na Zemi”, uvědomit si, že jsme “pozemšťané”, ne bohové; uvědomit si existenci bližních (lidí) i našich menších bratrů (zvířat, rostlin).
Moc pěkné téma. Fakticky konkrétně k cíli. Některé podobné články zahlcují příjemce, například množstvím textu. Necítil jsem to za vás, ale mám dojem, že jsem získal důležité informace. Dík!
ano tento tzv. ekonom myslitel spisovatel učitel…. a nebo jak se tento samolibý pán tituluje je ukázkový BLB něco jako to hovado fijalový tito lidé jsou zahleděni do sebe a myslí si že jsou geniální ale celé okolí ví že jsou to opravdu geniální asociální hovada