Zatímco dostupné informace o dění na Ukrajině svědčí o neospravedlnitelném napadení suverénního státu, v Rusku je šíření těchto informací trestné. Přesto se našli pastoři a kněží, kteří se ozvali na protest proti donebevolajícímu násilí.
Na neuvěřitelně odvážný otevřený dopis ruských protestantských pastorů upozornil na svém FB profilu Alexander Flek. Za první dva dny podepsalo dopis přes čtyři sta duchovních. „Naše armáda s plnou silou provádí bojové akce v jiné zemi, shazuje bomby a střílí rakety na města našeho souseda, Ukrajiny. Jako věřící lidé považujeme to, co se děje, za těžký hřích bratrovraždy – hřích Kaina, který vztáhl ruku na svého bratra Ábela,“ začíná text otevřeného dopisu.
„Žádný politický zájem nebo důvod nemůže ospravedlnit smrt nevinných lidí. Umírají staří lidé, ženy, děti. Vojáci na obou stranách jsou zabíjeni, města a infrastruktura jsou ničeny. Kromě vojenských cílů ničí střely a bomby také nemocnice, civilní budovy a obytné domy. Množství lidí se stalo uprchlíky a oblasti, kde probíhají boje, se ocitly na pokraji humanitární katastrofy.“
Duchovní evangelických církví v Rusku pak pokračují: „Kromě samotného krveprolití představuje invaze na suverénní Ukrajinu porušení práva na svobodné sebeurčení jejích občanů. Mezi našimi národy se zasévá nenávist, která vytvoří propast odcizení
a nepřátelství pro další generace. Válka ničí nejen Ukrajinu, ale i Rusko – jeho obyvatele, ekonomiku, mravnost, budoucnost.“
V závěru dopisu se pak odvolávají na Boží soud, který jednoho dne přijde. „Dnes je chvíle, kdy každý z nás musí nazývat věci pravými jmény, dokud máme ještě šanci uniknout trestu shůry a zabránit rozpadu naší země. Musíme se kát ze svých činů nejprve před Bohem, ale také před ukrajinským národem. Musíme odmítnout lež a nenávist. Vyzýváme mocné naší země, aby zastavili toto nesmyslné krveprolití!“ obracejí se pastoři na spoluobčany v otevřeném dopisu.
Rozdělená pravoslavná církev
Dopis evangelických duchovních ostře kontrastuje s vystoupeními moskevského patriarchy Kirilla. Ten ve svém kázání zkraje března obvinil z ruské invaze na Ukrajinu liberální západní hodnoty, zejména průvody Pride parade. Podle deníku The Moscow Times Kirill vykreslil současnou válku v apokalyptických barvách jako konflikt „mnohem důležitější než politika“.
Ve válce jde podle něj mj. o to, „na které straně bude lidstvo stát“: buď na straně západních vlád, které průvody gayů a leseb povolují, nebo na straně jejich odpůrců na Ruskem podporované východní Ukrajině. „A v Donbasu dochází k odmítnutí, zásadnímu odmítnutí takzvaných hodnot, které dnes nabízejí ti, kdo si nárokují světovou moc,“ uvedl patriarcha Kirill a dodal: „Pokud lidstvo přijme, že hřích není porušením Božího zákona, pokud lidstvo přijme, že hřích je variací lidského chování, pak lidská civilizace skončí.“
Respektujeme Bohem danou lidskou svobodu a věříme, že lidé na Ukrajině by se měli rozhodnout sami, bez tlaku zbraní.
Stateční ruští duchovní
Hlava ruské pravoslavné církve se vyjádřila k ruskému tažení na svého západního souseda už hned po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu, připomněl Christnet.cz. „Tehdy oponenty Moskvy na Ukrajině označil za ,síly zla‘ a Rusko označil za skutečného vůdce svobodného světa.“ Podle agentury AFP už tehdy nejspíš podpořil ruskou invazi na Ukrajině, když v kázání prohlásil: „Bože nedej, aby současná politická situace na Ukrajině, v naší bratrské a blízké zemi, byla využita tak, že síly zla převáží.“ Jeho další kázání ukázalo, že odhad novinářů byl správný.
Ukázalo se však také, že není jediným hlasem pravoslavné církve v moskevském patriarchátu. Téměř tři sta ruských kněží a dalších zástupců pravoslavné církve podepsalo Prohlášení duchovních Ruské pravoslavné církve s výzvou ke smíření. „My, kněží a jáhni Ruské pravoslavné církve, každý svým jménem, apelujeme na všechny, na nichž závisí zastavení bratrovražedné <Roskomandzor> (uvedeno namísto zakázaného slova válka) na Ukrajině, s výzvou ke smíření a okamžitému zastavení palby.“
I pravoslavní duchovní připomínají Boží soud: „Připomínáme, že Krev Kristovu, kterou Spasitel prolil za život světa, přijmou ve svátosti přijímání ti lidé, kteří dávají vražedné rozkazy nikoli k životu, ale k věčným mukám. Truchlíme nad událostmi, kterým byli nezaslouženě vystaveni naši bratři a sestry na Ukrajině. Připomínáme, že život každého člověka je neocenitelným a jedinečným Božím darem, a proto přejeme návrat všech vojáků – ruských i ukrajinských – do jejich domovů a rodin bezpečný a ve zdraví.“
A dále pak pravoslavní kněží pokračují: „Respektujeme Bohem danou lidskou svobodu a věříme, že lidé na Ukrajině by se měli rozhodnout sami, nikoli se zbraní v ruce, bez tlaku ze Západu nebo Východu.“ Původní text v ruštině byl publikován na portálu www.pravmir.ru. Také ukrajinská pravoslavná církev podřízená Moskevskému patriarchátu, která byla dlouho podezírána z toho, že straní Kremlu, nyní otevřeně podpořila vojenskou sebeobranu Ukrajiny.
Bohužel pravoslavnou církev Rusko dlouhodobě využívá pro své pseudonáboženské ekonomické a politické zájmy. „Nejvíce srbskou, méně pak řeckou, rumunskou a bulharskou. Z větší části i českou,“ uvedla nedávno pro server HlídacíPes.org česká diplomatka s řadou zkušeností ze zemí západního Balkánu, Janina Hřebíčková.
„V Česku je to sice poměrně malá skupina lidí, ale celková atmosféra je velice panslovansky, srbsko-rusky orientovaná. Odráží se to v různých společenských, politických i apolitických skupinách. Pravoslavná církev je jen jednou částí této skupiny."
O to cennější je, že se našli duchovní, kteří se vůči putinovské propagandě navzdory pokřiveným drakonickým zákonům dokázali veřejně vymezit přímo v Rusku.
Autor: Josef Beránek
Foto: pexels/Ron Lach