Mediální svět i současné filmy a nekonečné seriály počítají s meditací jako s životním stylem. Je cool, dobře vypadá a zdá se, že dotyčnému v něčem opravdu pomáhá. Skoro nikdy v souvislosti s ní ale nezazní slovo Bůh, spiritualita nebo víra.
V mnoha časopisech, filmech a reklamách se objevuje motiv meditace. Člověk se obleče do hezkých věcí, dobře si zacvičí, dobře se nají a má-li čas, zařadí občas nakonec ještě meditaci. Lidé sedí na jógové podložce, na sedadle svého nového auta, v kanceláři s výhledem na moře nebo na město, mají zavřené oči a meditují. Skoro nikdy v této souvislosti ale nezazní slovo Bůh, spiritualita nebo víra. Středem své meditace jsou oni sami. Meditace je tu součástí zdravého a aktivního životního stylu. Je cool, dobře vypadá a zdá se, že dotyčnému v něčem opravdu pomáhá.
Novodobá praxe katolické církve týkající se meditace a jiných forem duchovního cvičení je stále spíš v počátcích. Sází zejména na tradici náboženských poutí, které mají v českých podmínkách své místo a tradici. Kdyby se na ně dnes vydaly naše praprababičky, připadaly by si ve svém živlu. Knihy o křesťanské meditaci, kontemplaci a spiritualitě jsou v našem prostředí spíš převzaté a vycházejí v drobných nákladech. Velké postavy spirituálního či mystického života minulosti i současnosti patří do reálného života církve jen okrajově a myslím, že i ostatní církve vedle římskokatolické na tom nebudou jinak. Přetrvává určitá ostražitost týkající se meditačních technik a postupů. Sám pojem meditace si stále nese negativní nádech čehosi východního, nesrozumitelného a s křesťanstvím nekompatibilního.
Meditace tak, jak se o ní píše v lifestylových časopisech, je skoro vždycky spjata s indickým kulturním okruhem. Ani soft-hollywoodský buddhismus u nás však příliš nezakořenil. Asi největší úspěch u nás zažila meditace s legendárními učiteli manžely Tomášovými, jejichž přednášky byly po roce 1989 velmi populární. Četnost tohoto fenoménu ve společnosti, která se považuje spíš za sekulární, je v něčem pozoruhodná. Zdá se, že hlad po duchovních prožitcích tu i třicet let po sametové revoluci trvá, a to i přes výstřelky různých duchovních guruů, kteří své duchovní učení v první řadě monetizovali a inspirovali v tom i ostatní.
Meditoval Ježíš?
Když Ježíš hovoří ke svým učedníkům o modlitbě a než jim přestaví modlitbu Páně, otevřeně mluví o tom, že spektakulární formy modlitby mu nedávají smysl. Říká: „Když ty se modlíš, vejdi do svého pokojíku, zavři za sebou dveře a modli se k svému Otci, který zůstává skryt; a tvůj Otec, který vidí, co je skryto, ti odplatí.“
Když se Ježíš modlí, chce být nejraději sám. Má rád odlehlá místa, přírodu, kousek země v závětří, kam nikdo nechodí a kde bude moci být v modlitbě nejvíc u sebe a se svým Otcem.
Jestli v něčem vidím tradici katolictví, pak je to právě respekt k intimnímu prostoru druhého člověka, který chce něco dělat sám (a přece ne sám pro sebe), na odlehlém místě (a přece ne na soukromém) a tak dlouho, jak mu to bude příjemné. Je zvláštní, jak ona lifestylová meditace, ač se v ní člověk neobrací na Boha, ale do sebe, sdílí i tyhle základní podmínky – moci být na chvíli sám (se sebou), tam, kde mě nikdo neruší.
Mediální svět i současné filmy a nekonečné seriály počítají s meditací jako s životním stylem. Hrdinové filmového plátna už tolik nekouří, ale skoro pravidelně cvičí jógu, jezdí do Indonésie nebo šplhají na Everest. Romantický film Ryana Murphyho Jíst, meditovat, milovat s Julií Roberts a Javierem Bardemem v hlavních rolích představuje příběh stojící na útěku od všednodenní rutiny. Itálie okouzlí Julii sluncem, jídlem a uvolněným životním stylem. V Indii se setká s Američanem Richardem, který jí pomůže nevzdat se v prvních dnech na její cestě za meditační praxí. Na Bali nakonec najde to, co hledá. Film, ke kterému si člověk otevře lahev vína a větší balení kapesníků, je sice trochu přehnaným, leč v mnohém reálným obrazem našich vlastních útěků a našich vlastních ponorů do sebe samých.
Nikdy by mě nenapadlo se dívat na duchovní, tím spíš meditační praxi kohokoliv druhého skrz prsty. Výsledky, chcete-li plody, meditace jsou totiž obyčejně dobře viditelné a nelze je jen tak skrýt. Člověk se začne měnit. Začne si uvědomovat výjimečnost takových chvil. Meditace mu ukáže, že čas je vzácný a je škoda jím plýtvat. Ve východní, ale i nejlepší křesťanské tradici jde v meditaci o ztišení, o nalezení dobrého posedu či postoje a mantru / modlitbu, která může mít pět, ale také jen jedno slovo, které člověk opakuje, až se v jeden okamžik přistihne, že to slovo spíš opakuje jeho. Někdo to bývá jméno Ježíš, jindy věta z žalmu nebo evangelia. Někdo si osvojí meditační techniku dávných pouštních otců. Jiný nechává z úst sklouzávat slovo, které pro něj – v dobrém i ve zlém – hodně znamená, třeba láska.
Myslím si, že naše země potřebuje ještě hodně času, aby se proměnila – kulturně, duchovně, ekonomicky, vzdělanostně, ve vztahu k nejbližším i vzdáleným sousedům, v oblasti našeho vztahu k přírodě a v uvědomění, řečeno s filosofem Ladislavem Hejdánkem, že všechno, co je důležité, k nám přichází z budoucnosti. Mnohokrát jsem si říkal, jak by to asi vypadalo, kdyby každý, kdo se umí modlit, chce modlit a modlí se, a ten, kdo se jakkoliv noří do světa meditace a kontemplace, obětoval jeden jediný meditační den v měsíci za proměnu světa, ve kterém žije.
Nedivím se, že i vzdělaní lidé přestávají doufat v razantní proměnu politiky, a už dávno nečekají, že se staneme oním druhým Švýcarskem, jak bylo prorokováno. Divil bych se ale, kdyby si stále víc a víc lidí nezačalo uvědomovat, že jakákoliv pozitivní proměna společnosti musí jít ruku v ruce s proměnou duchovní. A tak si přeji, aby mezi všemi těmi úmysly našich modliteb a meditací byla i prosba za duchovní proměnu země a ty, kteří ji považují za svůj domov.
Možná pro někoho bude překvapením, že je to prostředí tradičního/integrálního katolicismu, kde je praxe vnitřní modlitby inspirovaná velkými Učiteli Církve (sv. Alfons z Liguori, sv. Terezie z Ávily, sv. Ignác z Loyoly) z celého katolického světa nejrozšířenější, jak mezi klérem, tak mezi laikátem. Přinejmenším tedy po kvantitativní stránce, tu kvalitativní nemůžeme u druhých posuzovat.
Knihy jako Dacíkovy Prameny duchovního života, stručné Pravidlo křesťanského života sv. Alfonse z Liguori nebo Ovečkův Návod k rozjímavé modlitbě (vše volně dostupné online) a další osvědčené návody jsou mezi očerňovanými “lefebvristy” prakticky povinnou četbou a myslím, že jsem se v tomto prostředí ani nesetkal s žádným “průměrně aktivním laikem”, který by se nějaké formě rozjímavé modlitby systematicky nevěnoval, ani s knězem, který by k tomu nepovzbuzoval. V těchto těžkých dobách to potřebujeme více než kdy jindy…
A ostatně i tradiční liturgie, na rozdíl od užvaněného a profánního NOMu, k rozjímání přirozeně vede, vybízí a dává mu prostor.
Lefébvristi nejsou očerňováni, to sisvou praxí bohatě zajišťují sami.Ono totiž jde o něco jiného. Výhrady vůči meditaci jsou z křesťanského pohledu v pořádku, pokud ta meditace začne sklouzávat k cílené iracionalitě, pokud začne hraničit s ezoterikou, pak je to špatně.Pokud se v tradičním/intergrálním katolicismu rozvíjí sice kontemplativní praxe, ale nejde ruku v ruce s důrazem na kritickou racionalitu, opět jde o něco, co není zas až tak následováníhodné.Když už ke kontemplaci/meditaci přistoupím, měla by přinášet nějaké pozitivní plody (po ovoci je poznáte), měla by vést k lepším vztahům, k prohloubení úcty k životu, k produktivitě a opravdu plodné víře.Pokud slouží jen k rozhojňování nenávisti, je taková “kontemplace” k ničemu.Bohužel právě lefébvristi nenávistí oplývají, to, že stále obhajují antijudaismus, svědčí jednoznačně o tom, že s fundamentalismem je potřeba bojovat.Moc tu chybí kardinál Vlk, který to dokázal výborně…
Pokud jde o to, že meditace musí být zakořeněná v rozumu a zachovat si pokoru vůči zjevené pravdě, naprosto souhlasím a je to něco, co zdůrazňují všichni klasičtí učitelé duchovního života. Plody vnitřní modlitby nicméně nemusejí mít vždy tu podobu, kterou by si člověk představoval, že budou mít. Zvlášť v tak extrémní a v dějinách Církve bezprecedentní situaci, ve které žijeme po druhém vatikánském koncilu.
Odmítnutí nesprávného (nebo dokonce heretického) názoru a postoje ani identifikace zla jako zla není nenávist, i když se tím někdo může cítit dotčen nebo uražen. Pokud by to byla nenávist, znamenalo by to, že Kristus a apoštolové “oplývali nenávistí”.
P. S. Výraz „lefebvristé“ používám (v tomto případě a v reakci na jiné diskuse na tomto webu) jako obecné označení pro katolíky kritické vůči 2VK, nemám jím na mysli výhradně FSSPX. S FSSPX jako institucí osobně nemám nic společného, byť si jeho zakladatele svaté pověsti i mnoha jeho kněžích hluboce vážím. Ostatně FSSPX mé vlastní postoje odsuzuje jako sedisvakantismus, což z jejich strany v žádném smyslu nepovažuji za projev nenávisti.
Antisemitismus projevem nenávisti jednoznačně je a je jednoznačně odsouzeníhodný. Zde žádné spekulativní výmluvy nepomohou.
Pokud se nějaké společenství drží nenávisti k Židům, pak prostě nenávistné je.
Opět se mi vrací vděk Janu XXIII. za to, že z velkopátečních přímluv odstranil evidentně perverzní pasáž.
Svolání koncilu pak bylo naprosto nutným reformním krokem.
K tématu antisemitismu jsem se vyjádřil u jiného článku, jen dodám, že Jana XXIII. považuji za (zatím posledního) legitimního papeže a jím upřesněnou verzi velkopáteční modlitby za závaznou. Používá ji, pokud vím, i FSSPX.