Arcibiskup Calro Maria Viganò se na veřejnost stále častěji obracel se směsicí konspiračních témat, nesmyslů a lží, zabalených do atraktivního balení a opentlených instantním duchovnem pro každou příležitost. Postupem času se dostal za červenou linii toho, co lze tolerovat jako „jiný názor“. Také proto byl v posledních dnech obviněn ze schizmatu a předvolán před Dikasterium pro nauku víry, kde byl ke včerejšímu dni exkomunikován.
Kardinál Robert Sarah, kardinál Raymond Leo Burke a arcibiskup Carlo Maria Viganò jsou v českém krajně konzervativním prostředí citováni snad častěji než Ježíš. Agenda, kterou tito tři pánové zpracovávají, se v posledních letech týká výhradně domnělé apostaze papeže Františka a církve, která pro ně není po reformách Druhého vatikánského koncilu církví v plném slova smyslu.
Naprosto otřesné byly Burkeovy výstupy týkající se popírání pandemie covidu-19, blouznění o Great Resetu a mnoha konspiračních nesmyslech, jimiž je toto extrémní katolické prostředí doslova napěchované. Sám Burke, jenž skoro umřel na covid-19, který s vervou popíral, měl velké štěstí, že se mu jako občanu prvního řádu dostalo skvělé lékařské péče a času na rekonvalescenci.
Viganò, naposledy apoštolský nuncius ve Spojených státech, se spolu s výše jmenovanými a nepřeberným množstvím dalších církevních kritiků a renegátů, dostal postupem času za červenou linii toho, co lze z pozice papeže Františka a Dikasteria pro nauku víry tolerovat jako „jiný názor“, jak to v pořadu Vatican News komentoval novinář Andrea Tornielli. Také proto byl v posledních dnech Viganò formálně obviněn ze schizmatu a předvolán na již zmíněné dikasterium. Tam měl mít prostor, aby v limitech kanonického práva vysvětlil, jaký je jeho vztah k učitelskému úřadu církve, k papeži Františkovi a k církvi, která se nejpozději Druhým vatikánským koncilem vydala úplně jiným směrem, než by si Viganò, Sarah a Burke přáli. A nejen oni. Jak celá kauza dopadne, nelze předjímat. Co však předjímat lze, je fakt, že protipapežská koalice exponovaných kleriků a laiků bude stále hlasitější a aktivnější v prosazování své proticírkevní politiky.
Štěstí zkoušeli i v Česku
Není bez zajímavosti, že Sarah a Burke navštívili jih České republiky, aby v misijních oblastech s razantním úbytkem římskokatolických věřících povzbudili bratry a sestry k duchovnímu životu podle svých osobních měřítek a kritérií. Rozpory ultra-konzervativních katolíků s učením církve obvykle nejsou – a na tom trvám – orientovány teologicky či filosoficky. Ve většině případů, jak je vidět i na tom, s čím se na veřejnost obracejí Viganò či Burke, jde o pestrou směsici konspiračních témat, nesmyslů a lží, zabalených do atraktivního balení a opentlených instantním duchovnem pro každou příležitost.
Obžaloba arcibiskupa Vigana ze schizmatu je vážná věc, která se ovšem netýká jednoho jediného člověka. Viganovy názory na církev dneška, která vyrostla z obrovského myšlenkového a duchovního bohatství mnoha zbožných mužů a žen, mezi nimiž najdeme celou řadu mučedníků 20. století, jsou atraktivní pro mnoho lidí, kteří se nedokážou nebo nechtějí orientovat sice ve složitém, ale přece jen ještě svobodném prostředí.
Budete-li se totiž zajímat o některé z velkých teologických, filosofických nebo spirituálních témat, která zpracovávaly a na svém životě dosvědčovaly velké osobnosti církve 20. století, zjistíte, že všechny ty různé viganovské útoky proti církvi jsou vlastně útoky proti církvi 20. a 21. století. Spojuje je odpor k dnešnímu demokratickému uspořádání světa, odpor k pokroku v oblasti narovnávání lidských práv pro všechny, odpor k budování prostředí, v němž by se dobře žilo církvi i těm, kteří s ní zatím nechtějí mít nic společného. Odpor k mimokřesťanským náboženstvím. Odpor k aktivnější účasti žen na životě církve i společnosti a zuřivý nesouhlas s tím, co církev koncilu připravila pro věčnou budoucnost církve, Kristovy nevěsty, a tedy konec doby dvojkolejného křesťanství – duchovních profesionálů a laických amatérů.
Viganò nastavuje zrcadlo českému katolicismu
Zprávy jako ta o Viganovi se u nás dlouho neohřejí. Nastavují totiž zrcadlo českému katolicismu, který se v postavách některých exponovaných kleriků a zaměstnaneckých teologů vydal touž cestou jako bratr Viganò. Žít v prostředí každodenního odporu a zápasu s vlastní církví je schizofrenní a bolavá věc. Je těžké vést v českém katolickém prostředí polemiku s těmito zastánci předkoncilních pořádků, kterých stále přibývá.
V odporu proti církvi dneška, jak jsem řekl, nenajdeme teologické či filozofické myšlenky a postoje. Odpor a nenávist totiž nemívají myšlenkový a spirituální fundament. Jsou pudové a vyrůstají z osobních traumat a neuskutečněných snů, přání a vizí. S těmito věcmi však nemůže nic dělat ani papež ani lidé jeho okruhu. Vyřešit a v sobě smířit je musí každý jeden člověk sám. Míra nevraživosti v běžné, třeba tvrdé teologické rozpravě, bývá malá, spíš žádná. Obvykle vítězí logické argumenty a ochota najít společnou řeč. Oproti tomu nevraživost pramenící z nepochopení vlastních pudových postojů je přímo úměrná tomu, v jak hluboké vnitřní krizi člověk vězí.
Lze z toho vyzískat něco pozitivního? Jistě! Přinejmenším vděčnost, že můžeme žít své životy ve smysluplném a občerstvujícím církevním prostředí, které není torpédováno konspiracemi a tématy, která má církev vyřešeny již stovky let. Nalézt takové společenství bude pravděpodobně, jak těsně před koncem svého života připomínal protestantský teolog a mučedník Dietrich Bonhoeffer, čím dál těžší. Nikdy ale neustávejme s hledáním a dávejme do hry všechno, co můžeme. Budování církve jako místa bezpečí a domova za to stojí.
Když někdo lže a šíří nenávist a ještě je to biskup, pak jeho hanba padá na celou církev. Zdravý člověk toto nedělá, a pokud je nemocen, nemůže mluvit za církev, a pokud je “jen” plný nenávisti, je to ještě daleko horší. Nejsem příznivec exkomunikace, ale vše má své hranice. Světské trestní právo má tresty pro takové šiřitele, protože jsou nebezpeční pro celou společnost. Nebyl odsouzen k vězení, dopadl tedy velmi dobře. A jeho příznivcům bylo tímto řečeno, že lhát a šířit nenávist nemají ani členové církve. To by měli vědět všichni.
Inu zajímavé,když uvážíme,jaký kalibr na toho Vigana církev vytáhla.Ani holocaust neměl tu sílu přimět církev k exkomunikování a teď tu máme krutý trest za pouhá slova.Jenže i slovo je čin,co by pak byla celá literatura ?říká Masaryk.Takže co to vlastně tak strašného říkal ? Hm,to se asi nedozvíme.Ale muselo to být něco strašného,vždyť toho arcibiskupa mohli prostě degradovat a jako prostého kněze strčit do některého kláštera?
Máme s takovými rozsudky špatnou zkušenost,viz Jan Hus a pak protestanti.To se nevyřešilo dodnes a křesťanství to moc oslabilo.Možná i tahle exkomunikace bude mít následky.