Sexualita je v Česku i v církvi stále téma, kterému se vyhýbáme. Mluvíme o ní málo a často ne úplně otevřeně. Co z toho plyne? Tabuizace, stereotypy, ale také destruktivní vzorce chování, které zasahují nejen vztahy a osobní spokojenost, ale dokonce i duchovní život. Podcast Slast od novinářky Lindy Bartošové ukazuje, že otevřenost ohledně sexu není jen „něco navíc“ . Je to základ pro zdravý rozvoj jednotlivce i celé společnosti. Ale proč je kolem toho pořád tolik odporu, a to i od lidí z církevního prostředí?
Sexualita jako tabu: dědictví kultury studu
Podcast Slast na Radiu Wave, který Linda Bartošová věnuje zejména ženské sexualitě, vyvolal obrovskou odezvu – a ne vždy pozitivní. Místo věcné diskuze přišla na sociálních sítích vlna kritiky a útoků. Překvapivé? Ne tak úplně. Kritika se totiž často zaměřila přímo na samotnou Bartošovou, která se stala snadným terčem pro muže nostalgicky vzpomínající na „staré dobré časy“ . Co na tom, že byly „dobré“ spíš pro ně než pro kohokoliv jiného.
Bartošová otevřeně říká, že když začala objevovat vlastní sexualitu, nejvýraznější emoce, kterou zažívala, byl stud. A nebyla sama. Hodně z nás z generace mileniálů vyrůstalo v prostředí, kde bylo mluvení o sexu „nevhodné“. Přesto – nebo možná právě proto – jsme denně naráželi na erotiku v její pokřivené podobě: časopisy s nahými ženskými těly na každém rohu, reklamy, které sexualitu prezentovaly spíš jako zboží než přirozenou součást života. Výsledkem byla zvláštní směs studu a ignorace.
Ve školách se sex probíral jen jako varování: jak se vyhnout nechtěnému těhotenství, jak se ochránit před nemocemi. O vzájemném respektu, potěšení nebo o tom, že ženy mají stejné právo na prožitek jako muži, se mlčelo. A důsledky? Ženy byly redukovány na pasivní objekty, jejich potřeby opomíjeny.
Podle výzkumů více než 60 % Čechů přiznává, že jejich sexuální výchova byla buď nedostatečná, nebo úplně chyběla. Přitom kvalitní informace jsou základem pro to, abychom se cítili ve svém těle i ve vztazích jistě. Statistiky také potvrzují, že české ženy mají méně orgasmů než muži.
Ticho církve: dar sexuality se proměnil v mlčení
Církev k tomu mlčení přispěla. I když Bible sexualitu často oslavuje jako dar a přirozenou součást života, tradice ji v zájmu ochrany před „zneužitím“ zatlačila do prostoru mlčení. Mnozí současní teologové však varují: takové mlčení nechrání, ale škodí. Stud a nejistota, které kolem sexuality vznikají, jsou zbytečné a kontraproduktivní.
Papež František ve své exhortaci Amoris Laetitia (Radost z lásky) otevřeně říká, že sexualita by měla být chápána v kontextu lásky, respektu a zdravých vztahů. Kritizuje moralizování, které sexualitu redukuje na zákaz nebo přikázání. Jeho přístup podporuje i australská spisovatelka Debra Hirsch, autorka knihy Svatý sex, která se zaměřuje na propojení spirituality a sexuality. Tato kniha, vydaná česky nakladatelstvím Biblion, vybízí k tomu, aby se v církvi začalo o sexualitě mluvit otevřeně a bez předsudků.
Co církev ztratila mlčením
Církevní diskuze o sexualitě by se měla posunout dál. Měla by zahrnout otázky, jako je role žen, sexuální výchova nebo zdravý pohled na tělo. Místo starých přístupů, které tělo často vnímaly jako „nádobu hříchu“ , by mohla více zdůraznit biblický pohled na tělo jako na chrám Ducha svatého. Sexualita není jen biologická funkce – je to dar, který může obohacovat vztahy i duchovní život.
Proč se tolik lidí bojí otevřít toto téma?
Reakce na Slast ukázaly, že odpor vůči otevřené debatě o sexu často pochází od lidí, kteří se cítí ohroženi změnou zažitých pravidel. Někteří konzervativní muži vidí transparentnost jako útok na „tradiční hodnoty“ nebo své postavení. Argumentují tím, že sexualita by měla zůstat soukromou věcí. Ve skutečnosti ale tento postoj často skrývá strach z vlastního selhání nebo neschopnost adaptovat se na moderní pojetí vztahů a rovnosti.
Podobný problém má i církev. Diskuze o sexu, která by otevřela otázky jako svěcení žen nebo přehodnocení pravidel manželského života, je vnímána jako destabilizace starých pořádků. Ale právě to je důvod, proč je debata nutná.
K čemu nás vede mlčení?
V církvi tohle téma naráží na další vrstvu problému. Tabu kolem sexuality může vést k tomu, že se věřící lidé cítí izolovaní. Když mají pochybnosti nebo řeší nějaký problém, nemají často s kým o tom mluvit. Místo podpory a uzdravení, které by církev mohla nabídnout, se tak mnozí cítí ještě víc pod tlakem.
Podle výzkumu organizace Pew Research Center (2019) více než třetina mladých věřících v západních zemích říká, že kvůli postoji církve k sexualitě mají pocit odcizení nebo dokonce opouští církev úplně. To ukazuje, že místo mlčení je potřeba otevřený dialog – bez odsuzování a s pochopením, že sexualita je normální součástí lidského života.
Proč má smysl o sexu mluvit?
Otevřenost ohledně sexuality není útok na tradice – je to šance na uzdravení a hlubší pochopení. Transparentní diskuze a detabuizace může změnit nejen život jednotlivce, ale i celou společnost a církevní společenství. Sexualita není jen soukromou záležitostí. Ovlivňuje naše vztahy, rodiny i duchovní život. Pokud je sex opravdu dobrý dar od Boha, neměli bychom se o něm bát mluvit.
Křesťan nemá být slabý chudý nemocný, ubohý. Má si užívat (v rámci pravidel) života aby každý viděl – hle, on je křesťan, daří se mu dobře apod. Bůh mu pomáhá. Má být příkladem, je reprezentantem, nositelem víry. To vůbec není o nějakém asketismu apod. To je velký omyl. Ale žít naplno, užívat si života a radovat se z křesťanského společenství. Ty dary co máme zde (Slunce, dobré jídlo, ovoce, příroda, láska apod.) to vše nám dal Bůh náš otec jako svým dětem, abychom si zde na Zemi jeho darů užívali. Oslavovali ho a děkovali mu za ně. To není o tom si vše zbytečně odpírat a myslet si že je to cesta do nebe.
Heterosexuální sex mezi mužem a ženou pokud z nej nevznikne nechtěné těhotenství je pořád přirozenější a zdravější než různé jiné praktiky a náhražky apod. Pokud není jiná možnost pokud není zbytí. A pokud je to v té nejnutnější míře. Je to sice také hřích, je to ale menší zlo než různé zvracenosti apod. Dává totiž potěšení, lásku a život nejen muži ale i ženě. A to je to důležité. O to jde. A dá se napravit, odčinit, odpracovat pro církev, pro druhé apod. Nikde také není napsáno že dotyční si svoji chybu neuvědomí a vramci svých možností nenapravi.
Další věcí je to, že např. sex např. s ochranou mezi mužem a ženou (pokud ani jeden z nich není v manželství) a pokud je v tom láska, je pořád menší “zlo” než masturbace a pornografie apod. To už je nepřirozené a takto jsme nebyli stvořeni. Neboť seme nesmí prijit nazmar dotknout se země apod.
Sex je dar od Boha, od našeho Pána a v Bibli je opravdu napsáno aby se ho lidé nezrikali, aby neodmitali jeden druhého (v manželství) aby si užívali lásky a potěšení.
Celibát ( ke kterému dotlačí metoda PPR), nebo plození dětí jako daňových poplatníků.
To je praxe v církvi. Buďto posloucháte a plodíte bez ohledu na situaci, nebo jste sobci.
Teorie je množství přeslazených textů o lásce, ve kterých je ovšem schován bič, který jsem uvedla v první větě. Nejbolavější téma v církvi, zasahování do vztahů.
Celibát je úplně z jineho důvodu, o nějaký sex vůbec nejde. Sex je vedlejší, není tak důležitý a pokud žijete duchovně, tak ta tělesná žádost se sama oslabí/utlumí, ustoupí do pozadí. Sex jako takový pokud je jen občas a je přirozený vůbec nevadí. Spíše naopak. Jde o to, aby kněz měl volné ruce, měl dostatek času a prostoru aby mohl správně vést ostatní, aby byl správným duchovním průvodcem a měl čas na duchovní práci. Kdyby měl manželku/parnerku tak by toto nemohl dělat/vykonávat. Musel by veškerou energii a čas dávat ženě. Proto ten celibát.
To jsou církevní výmluvy, celibát kněží je pouhý předpis církve. Dříve se kněží ženili a po daném příkazu se dlouho bouřili, odmítali jej.
Celibát učitelek byl zákonem zrušen 27. ledna 1919 pro industriální i literní učitelky obecných a měšťanských škol.
Byl zaveden proto, aby se ženy mohly plně věnovat škole. Trpěly samotou, stejně se vdávaly a pak byly nuceny ze školy odejít.
U kněží je to obdobné – nikdo přece nikomu nebrání žít v celibátu, ale i těm, kteří cítí povolání ke kněžství ale nechtějí žít osamoceni, je přikázán. Navíc kněží slíbili poslušnost církvi, takže demonstrace za práva kněží, obdobné jako bývaly za práva žen, nejsou. Tak mnozí ani nenastoupí do semináře, někteří kněžství opouštějí a další skupina trpí samotou.
A my se máme modlit za nová kněžská povolání….
Plození křesťanů. Na tom není nic špatného. Udržování církve při životě. Na tom také není nic špatného