Stát již brzy přestane financovat církve, a dojde tak k jejich faktické finanční samostatnosti. S tím však bude potřeba přehodnotit přístup věřících, protože v mnoha farnostech nebudou „košíčkové“ sbírky dostačující.
Církve se dotknou faktické nezávislosti už v roce 2030, tehdy stát úplně přestane přispívat na platy duchovních. Náhrady za majetek, který se nevrátil církvím v restitucích, budou dotékat ještě do roku 2043. Některé kauzy ohledně navracení majetku se sice zasekly, jiné se staly tématem mediálního zájmu, ale ve většině se vrácení majetku do původních rukou podařilo. Kdysi jsem prvnímu návrhu pro vyrovnání státu s církvemi dělal komunikační strategii, takže si dodnes myslím, že to bylo správně. Ten druhý návrh prošel a prezident jej tehdy na konci listopadu před jedenácti lety nevetoval.
Stále však potkávám lidi, kteří mají pocit, že by nás měl stát platit dále. Neznám ale jediného poslance, který by si myslel totéž. A jiní mi naprosto rozhořčeně říkají, že jsme měli všechno odmítnout a vše si hned financovat sami. Nikdo z nich mi ale nepředložil žádnou kalkulaci a neznám seznam nástrojů, jak rozpočty církví naplnit a zaplatit vše bez přechodného období. Natož nějaký rozvojový plán.
Jistěže můžeme vést diskusi, zda se dařilo nakládat s penězi rozumně. I ta největší církev měla několik směrů, jak je použít. Jeden správce majetku říkal, že je lépe investovat do budov a třeba i finančních produktů. Jiný zase tvrdil, že je třeba nainvestovat do lidí. Kdo měl pravdu, to ukáže až budoucnost. Když se hodnotilo hospodaření za rok 2022, tak římskokatolická církev vykázala jednoznačně kladné výsledky svého hospodaření. Zisk byl ve výši jedné miliardy. Otázkou prostého věřícího: „A kolik se dostane k našemu panu faráři?“ je však řečeno mnohé. Odpovědět nemohu. Nevidím do hospodaření jiných.
Vidím do hospodaření sboru Církve bratrské v Litomyšli. A uvědomuji si, že v době, kdy se rozmnožily možnosti k darům a všechny možné jistě záslužné aktivity, si ochotní aktivisté umí říci o pravidelné malé dary a mají úspěch, církev ale obecně neumí motivovat k pravidelnému darování příspěvků. Nejčastěji se dávají příspěvky za celý rok, a to ve chvíli, kdy se dělá vyrovnání. Některá společenství učí pravidelnému dávání desetiny čistého příjmu, což se bere jako biblické hledisko. Fakticky se i ve Staré smlouvě darovala více než desetina výnosu a dávání patřilo přímo k mentalitě Božích lidí. Tak to chápala i generace, kterou jsme už většinou vyprovodili na hřbitovy. A k téhle mentalitě pravidelného a láskyplného dávání se potřebujeme vrátit.
Košíčky nás nezachrání
Byť to vypadá, že v následujících letech všechno finančně zvládneme, je dobře vysvětlit, že v narůstajícím množství dobrých příležitostí pro finanční podporu je dobré podporovat i svůj kostel. A to košíčky, které se o nedělích neodbytně posílají v lavicích, jistě nezachrání. Jak optimalizovat naše hospodaření? Střízlivě vynakládat a dobře získávat prostředky.
Kostel má možnost být nějakou formou důležitým místem v rámci obce a města. Prokáže-li svou potřebnost a v případech novějších staveb i vhodnost pro část komunitního života, bude důvod jej podpořit. Dveře buď budou otevřené a vstřícné příchozím, což nemusí být nutně tak, že bude stále odemčeno, ale vyjadřuje to skutečnost, jak se duchovní personál všech úrovní bude chovat k lidem, kteří se ozvou a požádají o nějakou službu anebo alespoň vstřícnost. A i tím si kostel řekne o podporu z obecního rozpočtu. V čase všeobecného šetření ji ztratí ve chvíli, když bude žít sám pro sebe. Za dosavadní spolupráci v Litomyšli a zájem i podporu města nepřestanu děkovat.
Čas letí a ještě několik let zbývá, nicméně k optimalizaci nákladů patří i schopnost využít plošných podpor pro veřejné budovy. Stát nabízí grantové systémy a v omezené míře je bude nabízet i po ukončení evropských programů. Optimalizací by ovšem nebylo přiškrcení peněz pro lidi, kteří pro církev pracují. Mají být dobře zaplaceni, jako jsou odměňováni svými zaměstnavateli ti, kterým slouží, což si uvědomuji těsně před důchodem, protože jsem pro svoje společenství extrémně drahý. V tabulkách jsem nejvýš a dále bych už jen parazitoval. Co kdyby namísto mě byli dva, kteří se zčásti budou schopni financovat nějakou odbornou prací a zčásti budou placeni církví? Anebo ještě jinak… Tady se ukazuje, jak je úsporné řešení držet celibát. I dnes se celibátníci dofinancovávají učením, právní praxí, terapií či v ojedinělých případech i showbyznysem a jinými způsoby. Jsou-li naopak pod farní střechou i děti, pak jsou to výdaje, které se nedají přecházet. Občas jsme slýchali v minulosti: „O ptáčky své Pán se stará!“ a bylo tím myšleno, že se se to nějak s těmi vícenáklady zařídí. Tak to ale být nemá. Farář s rodinou má mít svou důstojnost.
Jistě si budoucnost říká také o schopnost fundraisingu, to je získávání prostředků těch, kteří nám už nebudou dávat plošnou podporu přes stát, ale přesto si uvědomují, že tu církev má být. Dají rádi, ale osobně, aby z toho dávání mohli mít radost. Adresné dávání je průhlednější než bezejmenný rozpočet státu. A veřejná kontrola si hned může přečíst, zda chtěl někdo církev či kostel použít pro svoje zájmy. A tak je na čase si takového hledače zdrojů najít a vycvičit. To není a nebude církevní žebrák! To je nová kapitola komunikace církví s veřejností, což znamená také dát o sobě dobře vědět a umět vysvětlit přínos a důvěryhodně představovat výsledky práce celé církve či jednotlivého kostela. Samozřejmě občas pěkně poděkovat a dar odmítnout, pokud by s ním byly spojeny nesplnitelné podmínky. Církev má také svou hrdost!
Žijeme na světě. Musíme umět dávat, však jsme všechno dostali darem a je nutné se naučit také přijímat.
You’re so awesome! I don’t believe I have read a single thing like that before. So great to find someone with some original thoughts on this topic. Really.. thank you for starting this up. This website is something that is needed on the internet, someone with a little originality!
This is really interesting, You’re a very skilled blogger. I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I’ve shared your site in my social networks!
NJN, starat se o finance je tezke, takovy Rath by mohl vypravet.
I islamske nabozenske spolecnosti dostavaji statni prispevky. Pokud se udava, ze v CR je vericich okolo 22% obcanu, je nespravedlive aby na tyto spolecnosti prispivali vsichni.
Historie je plna paradoxu, ale ON vase penize opravdu neotrebuje, ty potrebuji jen lide.
Muze dojit k ocisteni splecenstvi a i k ozdraveni viry.
JInak, pokud se clovek podiva v historicke minulosti na vyber dani vcetne plateb cirkvi, byla podobna dnesni celkove danove zatezi, tj nemelo by to byt + 10 % , ale stale stat ma malo.
Bylo by vhodne celkovou danovou zatez snizit a nechat samotne obcany koho budou podporovat, zda mistni spolecenstvi ci vyrobu zbrani treba pro Afriku, Izrael ci Ukrajinu.
Autor pise :
Mají být dobře zaplaceni, jako jsou odměňováni svými zaměstnavateli ti, kterým slouží, což si uvědomuji těsně před důchodem, protože jsem pro svoje společenství extrémně drahý
Ne, ani vy nejste od prispevku omluven, naopak vzdy muzete darovat spolecenstvi vetsi dil, nebot prostredky davate ne do sebe, ale na bozi dilo.
Tak si to shrňme, církevní restituce celkem cca 175mld. Kč:
Dary církvím, jsou prodejem naděje života posmrtného zvláště lidem před smrtí. Vždy hodně vynášely a věřící, zejména důchodci, si jistě rádi ze svého nevalorizovaného důchodu připlatí.
Autorovi vůbec nerozumím. Církevní restituce mají skončit až v roce 2043, takže do té doby budou církve dostávat významný restituční příspěvek od státu. Proč má tedy problém, mohutný finanční proud poteče ještě dvacet let. A nevím, proč chce lidem přikazovat, zda dary dávat v prosinci naráz či pravidelně a vůbec proč ten článek psal.
Církev je po staletí největší zločinecká ideologie. V boha věří opravdu jen duchem pomatení jedinci. To že Duka odklonil z peněz církve 250 milionů korun nikomu nevadí , to že Gebauer měl dokázanou zpronevěru ve sklepech v Kroměříži rovněž nikomu nevadí. Církev no prostě hnus velebnosti.
Církev ( cirkve) získaly v restitucich zpět majetek, na kterém je potřeba dobre hospodařit a z výnosů pak financovat provoz, údržbu objektu atd. Bylo by velká škoda nechat zruinovat ty zbytky sakrálních krásných staveb které nam tady naší předkové zanechali ( hlavně v Sudetech)…je ovšem smutné když potomci odsunutych obyvatel nají k těmto stavbám větší vztah než nové generace které v těchto lokalitách žijí..
Česi Boha zřejmě nepotrebuji. Na údržbu či lépe řečeno záchranu dobrovolne sbírky stačit určitě nebudou…
Já jsem věřící a posílám pravidelně do našeho sboru desátky. Nikdo mě nenutí, ráda ty peníze dávám na Boží záměry. Podobně to dělají i ostatní mí bratři a sestry ve víře a Bůh nám žehná v majetku i penězích. Je to jednoduché. Mimochodem patřím do sboru Bratrské jednoty baptistů, která jediná odmítla restituční podíl na majetku. Takže jen tolik k problematice dávání v církvi.
Za veřejnoprávní televizi se platí, i když ji neposloucháš. Proč by nemohlo být do kostelů placeno vstupné, nebo na kostely přispívat dobrovolně, jak je tomu třeba v Bavorsku.
Tak proč se po odluce církve od státu neobnoví pro věřící církevní daň jak tomu bylo za první republiky a protektorátu.
Protože by tu už nezbyli skoro žádní věřící.
Ještě dvacet let budeme krmit tu bandu prolhaných podvodníků, aby mohla mrzačit další chudáky? Zajímalo by mě, jestli někdo zná faráře, který by věřil v boha.
Určitě zná. Za svůj život jsem měla možnost potkat (rozuměj nějakým způsobem déle spolupracovat) se cca se 40 kněžími – až na dva z nich, kteří – řekněme- měli poněkud specifický přístup k lidem, to všechno byli skvělí a vysoce vzdělaní lidé, kteří každou bohoslužbu velmi hluboce prožívali. (Ono je dobře poznat srdečný hřejivý úsměv od šklebící se masky….). A do jednoho to byli lidé, kteří opravdu makali a to mnohem více než nějakých 8,5 hodin denně…
Je zvláštní, že v těchto těžkých dobách církev nepomůže a dál hromadí majetek z restitucí povýšený o inflaci. Důchodcům se vysvětli,že se pro ně inflace nevztahuje ,ale církev bere dál. Je to nejvyšší možné pohrdání a jednoznačná odluka od všech, nejenom od státu, který zaplatí mnohem víc než si umíme představit . Bůh s námi.
když rozumně uloží náhrady za majetek , tak se budou mít jako DUKA.
Makat by měli a ne spoléhat na dary. Napříč stoletími jsou to jenom příživníci a oblbovači lidí. Dříve vymývali mozek chudým. “Babičko když nám nedáš, nepůjdeš do nebíčka”. Dneska je úspěšně nahrazují úvěrové společnosti a banky. Zase “holí” chudé, ale trochu jinak.
To babičko když nám nedáš……. je asi ještě jeden z mála způsobů, které by šly možná odpustit kdo věří tak ať si dá. Jsou ale jiné jako procesy s čarodějnicemi apod. Ty už tak odpustit nejdou.
Jste se oba zasekli v roce 1950.
Samozřejmě se najde mnoho názorů na činnost církve Já tvrdím, že je to bohužel jediná instituce, která se zabývá formací člověka aby byl schopen budovat kvalitní a mírumilovnou společnost. Jeden příklad uvedu za mnohé: Kdo dnes připravuje mladé lidi ke kvalitnímu uzavření rodiny, kterrá bude bezpečným přístavem pro dobrou výchovu dětí? Jak je vidno, tak nestačí zvyšovat počty psychiatrických a psychologických poraden pro děti z nefunkčních nebo rozvedených manželství.Já vidím řešení v prevenci.
Treba radove staty v pobalti, tam kdyz vsechny pobili pak nastal ocekavany mir a klid.
Tam se to osvedcilo.
Náboženství je víra ducha a ne těla. Takže do kostela a pak do práce či obráceně. Věřící to dělají pořád, ale faráři nikoliv. Takže kdo více věří ? Ano faráři více věří, že je ovečky uživí.
Kdyby zrušili církev, kostely, kněží, bude to konec lidské civilizace.
Nebude žádný konec civilizace , normálně by sloužili mše dál, pro ty, kteří by jim tam chodili něco hodit do zvonečku, a ostatní duchovní by si koupili monterky a šli by pracovat do jejich lesů a hájů, normálně vydělávat, vždyť, když dnes dají nějaký záběr z kostelů a pod. tak je jich tam v těch sutanách čím dál více, no nevím na co? Vždyť stačí jeden, ně padesát a více, to přeci nemůžeme pořád platit, kde jsou tito lidé a čím jsou prospěšní státu, už to není jak to bývalo, dnes po těch skoro každodenních článcích co se dozvídáme ze světa o sexuálním zneužívání oveček, už tomu prostě lidé nemůžou věřit, nějaké čistotě? v církvi? ani náhodou
Vážený pane. To co vidíte v televizi je bohužel současná církev. Ale jen ta smetánka nahoře. Z obrovských příjmů z restitucí se k těm spodním a posledním kněžím nedostane ani koruna. Na vše se dál pořádají a budou pořádat sbírky. A případné dotace od obcí? Ano, ale za podmínky že obec dá polovinu a církev druhou. A tou druhou částí nemyslím sbírku v kostele. Osobně jsem nebyl proti restitucím, ale ne tak jak se provedli, to znamená že církev dostala nejen svoje majetky, ale i ty které byli veřejným majetkem a církev je pouze užívala. V tom vidím určitou nespravedlnost neřku – li přímo zlodějnu Kalouskova typu. Jsem také věřící člověk, ale současnou církevní vrchnost pokládám už pouze za akciovou společnost. která hrabe hlavně pod sebe a na celou církevní rodinu kašle. A ke své víře takovouto církev vůbec nepotřebuji.
Podívejme se jak to mají ve Francii. Tam musí farář chodit i do práce dělat rukama tak by brzo chcipliaby mohl udržovat svoji farnost. U nás se stačí podívat na nafouklé panděra Duky a jeho nohsledů. Ti kdyby museli dělat rukama tak chcípnou! Stát jim ty jejich měchy štědře dotuje z našich daní.
Odkud víte, že ve Francii kněží pracují rukama? A kde jako? V továrně u pásu? Já vím, že ve Francii budovy (= kostely) patří státu a stát se o ně musí starat. Ale když se náš stát “staral” o budovy, tak to dopadlo dost špatně – samá ruina….
U nás ani ne 10procent obyvatel.Nikdy v historii nebyla církev prospěšná pro lid ale pro sebe.učit se mohla jen část vyvolených,protože bylo potřeba spoustu nevědomých oveček které církev historicky využívala a zastrašovala.Nevidím důvod proč církev prodává majetek a na druhé straně jí posílá stát miliardy ročně.Další věc jsou velké nesrovnalosti s jejich majetkem a nařčení s přesměrování majetku do soukromých rukou.
Není to o církvi, ale jejích provozovatelích. Církev nevraždí, nezneužívá děti, nechránila vrahy Waffen-SS.
Všichni co něco takového dělali byli a stále jsou církví zaštítěni. Brojila snad církev proti upalování ,, čarodějnic “? Ne, proč, jejich majetek připadl církvi. Postavila se církev proti vyhlazovacím táborům během II. světové války? Co se zneužívání dětí dotýká tak se církev vesměs snaží mlžit a zatloukat.