Člověk není Bůh, aby mohl říci, jestli byl ve svém životě povolán k malým, či velkým úkolům. Zdánlivě malé bezvýznamné lidi z okraje společnosti, s nimiž se Ježíš setkával a kteří ho provázeli, si Bůh vybral k velkým úkolům, ačkoli byli svými současníky z vyšší společnosti považováni za zoufalce a blázny. I kdyby společnost nadobro zapomněla na ty obyčejné a bezejmenné kolem nás, Bůh nese každého člověka bez rozdílu vždycky s tou největší možnou láskou, jakou má.
Při úmrtí některé známé osobnosti, ať z Česka, nebo ze zahraničí, projede společností jako blesk určitá míra stesku a zoufání, že lidé bezejmenní a neznámí odcházejí z tohoto světa bez jakýchkoliv poct. V tom lepším případě lze cítit určitou nostalgii, v tom horším se hovoří o nespravedlnosti. Proč oni ano a my ne? Nikdo neocenil jejich život, jejich dílo, jejich oběti či statečnost. A přesto si myslím, že se věci mají úplně jinak. Proč?
Člověk není Bůh, aby mohl říci, jestli byl ve svém životě povolán k malým, či velkým úkolům. Neví, co všechno měl na trajektorii dějin spásy učinit on a jenom on. Pokud kdy četl evangelia a příběhy všech těch zdánlivě malých lidí, s nimiž se Ježíš setkával a kteří ho provázeli, vidí, že Bůh si k velkým úkolům vybral lidi z okraje společnosti, kteří byli svými současníky z vyšší společnosti považováni za zoufalce a blázny. Přesto jim byla svěřena role v Kristově vykupitelském příběhu, po níž možná podvědomě touží leckdo z nás.
Když čteme v Jakubově listu o tom, že křesťané jedné obce projevovali úctu „muži se zlatými prsteny“, který přišel do jejich shromáždění, zatímco „chudák v obnošených šatech“ se měl posadit u jejich nohou, je zřejmé, že ani oni ještě nepochopili, že skutečné bohatství člověka před Bohem spočívá úplně v něčem jiném než v jeho sociálním nebo profesním postavení.
„Což nevyvolil Bůh právě chudé v očích světa, aby byli skrze víru bohatí a dědici Království, které slíbil těm, kdo ho milují?“ To nejtěžší totiž není porozumět tomu, že i společensky superúspěšní lidé mají v Božím plánu své místo. Životně důležité je pochopit a přijmout, že hodnota lidského života před Bohem je stále stejná – ta největší, jakou si můžeme vůbec představit. Život a osud staré paní z vaší ulice, kterou potkáváte, jak se stará o drobný záhon před domem, je ve všech ohledech právě tak důležitý jako život vědce, který dokázal spočítat obvod Země na milimetry.
Bůh nepřiděluje čestná místa v nebi
O tom, kdo bude kde sedět v Božím království, zda po pravici, nebo po levici Kristově, rozhoduje podle Krista sám Otec. Chce nám tím říct, že v nebi neexistují nějaká lepší místa a lepší zacházení pro „horních deset tisíc“. Být s Bohem znamená být tím, kým jsem. Tehdy bude muset člověk odhodit všechno, prostřednictvím čeho třeba na zemi ukazoval, čím je ve srovnání s druhými lepší. Při setkání s absolutní Boží láskou nebude možné vstoupit do království Božího s jakoukoliv maskou.
Není snadné si v prostředí, kde je skoro vše měřeno penězi, výkonem a růstem, uchovat víru, že i bezejmenný člověk povolaný Bohem ke zdánlivě malým úkolům, má stejnou hodnotu jako kdejaká celebrita. Mně samému v tom vždycky pomohla určitá teologicko-historická reflexe, kterou zažil také Antoine de Saint-Exupéry. Ve své Zemi lidí píše:
„Věřím prostě, že ti, kdo zemřeli, slouží ostatním jako záruka.“ Věřím spolu s ním, že na naše životy mají modlitby našich zemřelých bližních a přátel velký vliv. Věřím spolu s církví, že běh tohoto světa a to, že se ještě nezhroutil, ovlivňují modlitby a oběti právě všech zdánlivě bezejmenných, zbytečných, společensky oželitelných, pro někoho dokonce lúzrů. Věřím, že nezištná služba řeholnic, řeholníků a dobrovolníků má hodnotu, kterou nelze vyčíslit. Věřím, že jakékoliv dílo dělané s čistými úmysly a ke chvále Boží má smysl, který se jednou vyjeví.
Zhoubná fetišizace moci
Ježíš nám přece ukazuje, jak zhoubná je fetišizace moci a vysokého společenského postavení. Jeho život, který vrcholí na kříži, se naprosté většině lidí kolem zdá jako fatální prohra. Všechno, co kdy udělal, a vše, čím se zdál být, končí tak strašnou a potupnou formou smrti. Jenže opak je pravdou. Ve slabosti a zdánlivé prohře se vyjevil základní princip, který ještě dokázal zachránit svět od naprostého kolapsu a člověka od strašných konců – láska, skrze niž je možné se obětovat za druhého. Věřím, že spousta lidí přináší své schopnosti, ale i své bolesti a utrpení na oltář, aby tím pomohla těm, kteří už nemají sílu na nic.
I kdyby společnost nadobro zapomněla na ty bezejmenné, o kterých píšu, buďme si jisti, že Bůh nese každého člověka bez rozdílu vždycky s tou největší možnou láskou, jakou má. Je štítem, který schytává rány, které by nás patrně těžce zranily nebo přímo zabily, a nevybírá si, koho ochrání a koho ne.
Měl jsem možnost setkat se a spolupracovat s lidmi, kteří prožili desítky let v exilu a kteří si svou prací a službou zasloužili různá vyznamenání, ocenění, medaile. Nikdo se necítil víc v rozpacích z veřejných poct než právě tihle lidé. Oslavné články, recepce, ceremonie je uváděly do rozpaků a žádné velké štěstí jim nepřinesly. Největším štěstím pro ně bylo se zase vrátit do každodennosti svého života, své práce a své služby.
Kdybyste někdy cítili, že na vás svět zapomněl, ač byste si ocenění a veřejné proslovy zasloužili, připomeňte si, že ti, na jejichž modlitbách drží tento svět, prošli světem nepozorováni.
Žádná válka není jen tak bez důvodu. Vždy je za tím arogance, zpupnost, sobectví, povýšenost, neochota poslouchat, spolupracovat. Bývá za tím i naprostá absence jakékoliv pokory a úcty. Dost často Ti kteří vypadají jako oběti kterým je ubližováno si to sami vykoledovali svým dost často škodlivým jednáním kterým ubližovali sobě i ostatním a od kterého nejsou ochotni upustit, ustoupit.
Náboženští fanatici, kteří věří na boží lásku za prvé mají vždycky pravdu a za druhé když ji nahodou nemají tak platí bod číslo jedna., a to, že mají pravdu vždycky.Nemá cenu se snimi přít.Já jsem v boha věřila také, ale život mi ukázal, že se jenom utěšuji, že je to lepší než brát léky na deprese.a to je snad jediné co věřícímu pomůže.Jinak nepomůže nic.I moji rodiče usoudili,že je to jen krásná utěcha a všechny bestie budou války dělat dál a bůh je nepotrestá.Faráři to budou svádět na obyčejné llidi, že si za to můžou sami.A není jim hanba to říkat.Nikdo válku nechce .
“Lidé hledají cestu do nebe, protože zabloudili na zemi.” Plechanov
“Všichni myslící lidé jsou ateisté.” Hemingway
Nikdo nemusí zbytečně umírat a nikdo se nemusí mít špatně. V drtivé většině případů lidé dostali na výběr a sami si vybrali a zvolili svůj (neveselý) osud. I když to tak vůbec nemuselo být. Sami odmítli možnost záchrany a možnost vyvarovat se zbytečného utrpení. Není to tak že by byla nějaká bestie apod. a nějaké oběti apod. Takhle to není.
Nemáte zcela pravdu, všichni lidé ne. Ano, mnoho lidí způsobuje utrpení svou mravní a morální lhostejností, svou ochotou vědomě nejednat správně, když jde o vlastní prospěch. Ale také je mnoho lidí podvedeno falešnými informacemi, ideologiemi, výchovou, či dokonce přinuceno násilím. A pak jsou také lidé, kteří trpí nevinně a to proto, že nejsou ochotni dopouštět se špatností, být lhostejní ve věcech morálky a spravedlnosti a raději snáší i nespravedlivé utrpení, než by se sami dopustili nemorálního jednání. Bible učí, že tento svět je pod nadvládou Satana, tj. ducha, který odporuje Bohu a jeho spravedlnosti a pokud vliv tohoto ducha nebude odstraněn, nemůže tomu být jinak. Proč to tak je a jak to bude napraveno, o tom je celá Bible.