Přesvědčení, že existuje jediná pravdivá odpověď na ústřední otázky lidstva a že tuto odpověď mám já, má na svědomí oceány krve: žádné království lásky z něj nevzešlo – ani vzejít nemohlo. Pokud ale nemůžeme být přesvědčeni o jediné „pravdě pravdoucí“, kterou máme, neskončíme v relativismu?
Můj poslední článek vyvolal neobvyklou vlnu reakcí. Jak to u podobných článků bývá, někteří souhlasili, jiní nesouhlasili, někteří hodně souhlasili, jiní hodně nesouhlasili. Dokonce se někteří obávají, zda předseda rady Církve bratrské nesvádí těmito názory církev do relativistických pekel. Proto si dovolím k článku přidat ještě jeden díl a možná něco dovysvětlit.
Některé znejistělo následující tvrzení: „Nemůže existovat jeden jediný správný výklad Písma. Naopak, ty církve, které si myslí, že ho mají, mají velmi blízko k sektám a skutečně se tak často chovají. Tam totiž jednotu ve výkladu najdete. Zároveň to ale vede k povýšenosti a nesnášenlivosti.“ Zároveň tím ale netvrdím, že máme na výklad Písma a hledání pravdy rezignovat a že se máme utopit v relativismu. Jenže není v tom rozpor?
Před pár dny jsem navíc slyšel jakousi přednášku či kázání, kde dotyčný – určitě v dobré víře – tvrdil, že jediný správný výklad Písma existuje. Jsem si jist, že není jediný, kdo si to myslí. Jak to tedy je?
Přesvědčení o pravdě plodí krev
Začnu citací významného britského myslitele Isaiaha Berlina (1909–1997), který napsal: „Máloco napáchalo větší škody než přesvědčení jednotlivců či skupin (nebo kmenů, států, národů či církví), že oni jsou jediným, výhradním vlastníkem pravdy. Je děsivě a nebezpečně arogantní domnívat se, že jediný ty máš pravdu: že máš magické oko, schopné vidět skutečnou pravdu: a jestliže ostatní nesouhlasí, pak se musí nutně mýlit. Přesvědčení, že existuje jediná pravdivá odpověď na ústřední otázky lidstva a že tuto odpověď mám já (nebo můj vůdce), má na svědomí oceány krve: žádné království lásky z něj nevzešlo – ani vzejít nemohlo.“
V kontextu současné české církve z pocitu vlastnictví pravdy sice neteče krev, ale může se stát zdrojem nesnášenlivosti, nadřazenosti a sektářské mentality typu „my to na rozdíl od vás víme“. Jenže stále jsem neodpověděl na otázku, která z textu logicky plyne: Pokud nemůžeme být přesvědčeni o jediné „pravdě pravdoucí“, kterou máme, neskončíme v relativismu? Co tedy s tím?
V roce 1997 Berlin věděl, že se blíží jeho smrt. Protože se na ni mohl připravit, požádal, aby jeho pohřební obřad vedl známý židovský myslitel Jonathan Sacks. Ten se rozhodl, že k uctění jeho památky bude citovat příběh starých židovských mudrců o stvoření světa:
Rabi Šimon pravil: Když se Bůh chystal stvořit Adama, přisluhující andělé se rozdělili do několika soupeřících skupin. Jedni říkali: „Nechť je stvořen.“ Druzí říkali: „Ať není stvořen“. Proto je psáno: Setkají se milosrdenství a pravda, spravedlnost s pokojem si dají políbení. (Ž 85, 11)
Milosrdenství řeklo: „Nechť je stvořen, neboť vykoná mnohé milosrdné skutky.“ Věrnost řekla: „Ať není stvořen, neboť bude plný nepravosti.“ Pokoj pravil: „Ať není stvořen, protože jeho hádkám nebude konce.“ Co tedy udělal Hospodin Bůh, požehnané budiž Jeho jméno? Vzal pravdu a mrštil s ní o zem. Andělé řekli: „Pane světa, proč takto činíš se svou vlastní pečetí, pravdou? Nech pravdu povstati ze země.“ Neboť stojí psáno: „Ze země vyraší pravda.“ (Ž 85, 12)
Pravda na zemi a pravda v nebi
Jak může Bůh mrštit pravdou o zem?! Zde je interpretace, jak ji předložil J. Sacks: Když Bůh vezme pravdu a mrští jí o zem, znamená to: aby se život dal žít, pozemská pravda nemůže být totéž co pravda v nebi. Boží slovo sice přichází z nebe, ale interpretováno je na zemi. Boží světlo je nekonečné, ale má-li se pro nás stát viditelným, musí projít lomem našeho porozumění. Pravda v nebi přesahuje prostor a čas, ale lidské vnímání je prostorem a časem vázáno. Stojí-li proti sobě dvě tvrzení, neznamená to nutně, že jedno je pravdivé a druhé chybné. Je možné, že každé z nich jen představuje odlišný pohled na skutečnost.
Rabín Abraham Kuk napsal: „Bůh se ke svému světu zachoval laskavě, když nevložil všechny dary na jedno místo, do jednoho jediného člověka nebo národa, do jedné generace.“ Dodal bych, že se Bůh zachoval laskavě, když všechno poznání nevložil do jedné církve. Zároveň pokud si nějaká církev či společenství, byť i nevyřčeně, myslí, že plné poznání či výklad Písma má, nejedná se více o církev, ale o sektu. Od takových rychle utečte.
Představte si na chvíli, že vaše církev nebo váš sbor má plné poznání pravdy. S naprostou jistotou víte, jak je to se sobotou či nedělí, se křtem dětí, s předurčením, s Kristovým příchodem, s Kristovou přítomností ve Večeři Páně, s opakovaným sňatkem po rozvodu, křtem v Duchu svatém atd. Oblastí, které se týkají jak etiky, tak věrouky, jsou možná desítky, možná stovky. Předpokládejme, že jste ke svému plnému poznání nedošli proto, že s vámi mluvil Kristus v lidském těle, ale protože jste velmi pozorně a podrobně četli Písmo a protože jste přesvědčeni, že jak jste to v Písmu vyčetli, je absolutní pravda a vy ji znáte.
Je-li tomu tak, potom se prostě nemůžete na druhé církve, sbory či křesťany dívat jako na sobě rovné. Pokud někdo tvrdí, že 2+2=3 pak ho budete mít rádi, ale v matematice je prostě mimo. Pokud máte plné poznání pravdy, pak před Kristem si sice s jinými křesťany rovní jste, ale nejste si stejně jako u uvedeného matematického příkladu rovni v poznání. VY poznáváte pravdu a tím i Krista, o kterém Písmo svědčí lépe, hlouběji než druzí. A jaký asi pak máte přístup k druhým? Jednak budete vědět, že druzí jsou mimo, a jednak budete utvrzovat svoje věrné o vyvolenosti vaší skupiny. Jenže přesně takto se chovají sekty. ONI jediní vědí, jak je to správně, a to jim logicky dává pocit nadřazenosti.
Žít svou víru s respektem k ostatním
Citovaný Sacks píše, že „v dějinách civilizace se nic neukázalo být obtížnější, než vidět Boha, dobro či lidskou důstojnost v těch, kteří mluví jiným jazykem než mým, mají jinou barvu pleti, jejich víra není mojí vírou a jejich pravda není mojí pravdou“. Když vztáhneme jeho slova na křesťanstvo, pak je pro nás někdy obtížné vidět Krista i v jiných křesťanských tradicích. Proč si to nepřiznat? Jenže to neznamená sektářskou povýšenost a pocit, že spolu nemůžeme mluvit, a dokonce se od sebe učit.
Je zcela v pořádku, že někdy spolu nemůžeme být v jedné denominaci, že z nějakých pro nás důležitých důvodů se nevejdeme do stejných škatulek, kterým říkáme doktríny, to nás ale nesmí vést k pocitu vlastnictví pravdy nebo k rezignaci inspirovat se od druhých.
Doufám, že je dostatečně jasné, že výše popsaným není řečeno, že cokoliv, co někdo dělá nebo říká v Božím jménu je správné, či dokonce že máme rezignovat na poznávání pravdy. Chci sdělit, že mohu či můžeme žít naplno svůj příběh víry a zároveň vědět, že zde jsou i další příběhy dalších křesťanů, kteří podobně jako já hledají Boha a setkávají se s ním, byť způsobem, kterému možná nerozumím, možná je mi cizí, možná mi v něčem nedává smysl, ale setkávají se s ním.
Tento přístup nám pak dává prostor spolu někdy více či méně nesouhlasit a zároveň se nebát si vzájemně pokládat někdy nepříjemné a těžké otázky. Proč? Protože jsem přesvědčen, že i moje nebo spíše naše tradice a náš výklad Písma má co nabídnout a čím druhé obohatit. A pokud to nepřijmou, nic to nemění na našem vztahu a na vztahu k našemu společném nebeském Otci.
Pak může platit, že ti, jejichž víra je pevná, se necítí ohroženi, ale umocněni odlišnou vírou druhých. Byť to někdy v Bibli čtou nebo spíše vykládají jinak.
Bůh lidi neopustil a to ani v dnešní době. A i když to tak nevypadá, nabízí svojí náruč, nabízí pomoc. A to nejen prostřednictvím víry a písma. V podstatě je to tak, že nikdo se nemusí mít špatně, nikdo nemusí zbytečně trpět. I v dnešní době je zde něco jako Pramen života. Bůh Bůh dává naději, dává život. Pomocí Boží prozretelnosti již bylo zajištěno že je k dispozici vše co může pomoci lidem zvládnout všechny současné výzvy (např. znečištění a klimatickou změnu) . To vědění a znalosti ty znalosti pocházejí seshora od Boha. To není od člověka. Nabízí nám to abychom přežili ve zdraví. Lidé to ale nevidí, nechtějí to vidět. Nabízí bezpečí, zdraví, bohatství, prosperitu, spokojenost. Odmítají to. Jsou zalepení chamtivosti, sebestrednosti, sobectvím a nadutosti. Museli by začít na tom pracovat, snažit se, museli by investovat peníze cas a úsilí. A to nechtějí. Museli by se spojit a nesobecky spolupracovat. Museli by se tolerovat a mit rád jeden druhého. A to nechtějí. Nechtějí nic měnit. Chtějí starý zkažený svět. Nic jiného neznají. Je to chyba lidí, ne Boha. Bůh dává svobodu možnost volby. Lidé si ale prozatím vybrali špatně a proto zbytečně trpí.
Situace je taková, že Bůh lidi miluje, má je rád jako svoje děti a naslouchá jim.
Všechno může být jinak, jak naznačil Albert Einstein: “Bůh je produktem lidské slabosti. Bible je sbírka kegend, sice úctyhodných, ale velice primitivních. Jako Žid neuznával, že židé jsou vyvolený národ a žid. náboženství, stejně jako všechna ostatní, ztělesněním nejpošetilejších a dětinských pověr.”
Kdyby to více domyslel, přišel by k přesvědčení, že křesťanství je židovský vynález zajišťující židům světovládu, jak kdosi prohlásil po úvaze nad děním ve světě.
Davidu Novákovi chybí odvaha to přiznat, protože jako kapřík si vodu nevypustí, je z toho dobře zajištěn.
,,křesťanství je židovský vynález zajišťující židům světovládu ?! ,,
Protože křesťan jakoby “uctívá” Žida (Ježíše) Židé se tomu smějí mají pocit že jsou mu rovni a mají pocit jakobychom se klaneli i jim. Ale není tomu tak, je to klam. Ježíš byl Syn Boží, ne syn Izraele.
Ode mě, jako od “kováříčka,” by to bylo velmi zdlouhavé. David Novák, jako “kovář,” Vám to jistě rád osvětlí včetně toho, proč příbuzní A. E. obsadili významné církevní posty, z kterých mohou různými spekulacemi ovlivňovat běh dějin. “Nikdo nemáme patent na pravdu, křesťanství je plné rozmanitých tradic i výkladů”, a hlavně teologicko-filosofických spekulací.
Křesťanství umožnilo pokrok a civilizaci. Bylo tomu taknv minulosti je tomu tak i dnes
Bůh a jeho genialita je v každé částečce hmoty a Einstein to dobře věděl. Je všude a ve všem.
Všichni jsme synové a dcery Boha, našeho Otce. V každem z nás je pravda a jenom pravda, avšak lidé zapoměli, že pravda je pouze startovní čára. A na dosaženi pravdy jeden život stačí málokomu…
Až bude bůh především trestat bestie světa kteří dělají války a jiné zlo pak se pokloním bohu.Ale on o moji, poklonu nestojí a potrestal by mě za to, že se rouhám .
.Náboženství vymyslel kdysi někdo velmi inteligentní, protože kdyby nebyl trochu strach z boha tak se lidi už dávno vyvraždili.Všechno má své plusy a mínusy.Rodiče mě vedli k víře v boha, ale život mi ukázal, že na boha nesmím spoléhat .musím se snažit sama.Kdo k tomu potřebuje boha nechť ho má.Štve mě, že mě pak naboženští fanatici odsuzují jako neznaboha.
Allo, řešíte otázku jako mnoho jiných filosofů před vámi. David Hume vaši myšlenku interpretoval takto: Může Bůh odstranit ze světa zlo, ale nechce? Pak je zlý. Nebo chce zlo odstranit, ale nemůže? Pak je bezmocný. Atributy křesťanského Boha jsou všemohoucnost a láska. Proč je tedy na světě zlo? Odpověď musím hledat v sobě. Jistě jsem někdy provedl něco zlého. Měl mě Ɓůh zničit, abych to nemohl udělat? To bych asi nechtěl. Zde je odpověď na otázku, proč je Bůh ochoten strpět zlo učiněné člověkem.
Odpověď máte výše. I dnes je to stejné/podobné jako kdysi v ráji s tím jablkem. Moc se to neliší. Bůh lidi miluje a nabízí jim pomoc. Nikoho ale nenutí. Spoustu věcí lze řešit. Stačí jenom trocha dobré vůle a stačí jenom chtít. Lidé neví že to mají ve svých rukách. Ale většinou bohužel u lidí převáží ty špatné vlastnosti které jim brání v tom aby mohli mít lepší život. Lidé se opakovaně rozhodli špatně. Bohužel.
Díky silné víře, sebeobetovani, sebezapření, silne vůli, tvrdé dřině, lásce k druhým a diky spoustě probdelych nocí vznikly naprosto neuvěřitelné věci. Víra opravdu hory přenáší.