Bible je nejčtenější knihou na světě. To je fakt. Nikdo už ale nezkoumá, jak se čte. Od první strany do poslední? O tom dost pochybuji. Kolik rodičů koupilo nebo darovalo svým dětem výtisk Písma svatého, který následně zapadl prachem?
I já jsem vyrůstal s jedním takovým výtiskem. Nosil jsem ho v neděli na bohoslužbu a to bylo všechno. Znal jsem ale obsah Písma. Poslouchal jsem z kazatelny příběhy o stvoření, o potopě, o izraelském národě, o Ježíši, jeho příchodu na zem, životě, smrti a vzkříšení. Apriori se předpokládalo, že všichni věří tomu, že se věci udály tak, jak byly napsány. V té době jsem ještě nic netušil o nauce o neomylnosti Písma. Teprve mnohem později jsem pochopil, že v určitých křesťanských kruzích je důležitější ne číst Bibli, ale věřit v ní. Věřit v její pravdivost, neomylnost, bezvadnost. Tečka. Žádná diskuse. Žádná konfrontace s vlastními pochybnostmi nebo životní situací. Ber všechno nebo nic.
Krása teologického jazyka
Krásu Bible jsem začal objevovat až na vysoké škole v Praze, kdy jsem navštěvoval přednášky ze Starého Zákona profesora Hellera na Evangelické fakultě Univerzity Karlovy. Jan Heller byl bělovlasý sedmdesátiletý pán, velmi laskavý a moudrý člověk, který výklad Bible obvykle okořenil o zkušenosti ze svého života víry. A to bylo fascinující. Najednou jsem zjistil, jak můžu vstoupit do starodávných příběhů a stát se jejich součástí.
Heller uměl hebrejsky lépe než kdokoli jiný a jeho znalost jazyka byla branou do hlubšího porozumění biblického jazyka i celého příběhu. Snaha o porozumění, proč byla Bible napsána tak, jak byla napsána (tzv. hermeneutika), se od té doby stala pro mě klíčem k pochopení jazyka víry. Pochopil jsem, že důležitější než historie (jak se věci staly) je teologie (co mi chtějí říci o tom, jaký je Bůh). Jak tohoto Boha mohu poznávat ve svém životě přes stále platné zkušenosti člověka s hlavními jevy života jako jsou touha po přijetí a lásce, strach z odcizení, problém vlastní viny, touha po svobodě.
Dnes mohu říci, že vztah k Bibli jsem si začal budovat teprve tehdy, když jsem se zbavil fundamentalistického předporozumění, že Bible je neomylná, protože byla Bohem nadiktována. Právě toto předporozumění se stává problémem v okamžiku, kdy si začneme klást poctivé otázky o tom, jak vznikla Bible a jak se vyrovnat s chybami a nesrovnalostmi, které Bible obsahuje.
Bible není bezvadná, protože Bible není vědecký elaborát a ani není napsána Bohem. Je to soubor knih různých žánrů jako jsou poezie, mudroslovná literatura, příběhy, proroctví, pastorální dopisy a byla napsána různými autory v různých dobách. Každý žánr má přitom jiná pravidla a jednotlivé spisy byly napsány z rozličných důvodů a za určitým účelem. Knihy hebrejské Bible (tzv. Starý Zákon) navíc nejsou dílem konkrétního autora, ale jsou výsledkem dlouhé ústní tradice, která byla zapsána až mnohem později.
Jak píše Peter Enns ve své knize The Bible Tells Me So: „V Bibli čteme o setkáních starověkých lidí s Bohem v konkrétní době a na konkrétních místech. Tito lidé si kladou otázky a vyjadřují je jazykem a myšlenkami, které jsou jim známy. Věřím, že tato setkání s Bohem byla pravá, autentická a skutečná. Ale byly i starodávné – a to vysvětluje, proč se Bible chová tak, jak se chová.”
Na perspektivě záleží
Když jsem se začal zabývat Biblí, jejím vznikem, autorstvím a jejím poselstvím, začal jsem si uvědomovat, že čím blíže se na věci díváme, tím jsou komplikovanější. Manželství, církevní sbor, osobnost člověka, vědecká disciplína, cokoli na světě je složitější, když vidíme, jak věci fungují zevnitř. A naopak, čím povrchnější je náš pohled, tím stereotypizovanější a jednodušší jsou naše pohledy a názory. Totéž platí o Bibli a víře. Perspektiva je důležitá.
Naštěstí dnes existuje mnoho vzdělaných biblistů, kteří se snaží popularizovat Bibli tak, aby Bibli mohli porozumět i křesťané, kteří nemají teologické vzdělání. Biblisti jako Tim Mackie (Bible Project) nebo Peter Enns (Bible for Normal People) mi pomohli stejně jako Jan Heller pochopit, o čem je Bible a najít si k ní ten správný vztah a tu správnou perspektivu.
Tito autoři se snaží ukázat, že Bible nemá být modlou ani zbraní proti nepřátelům, ale nevyčerpatelnou studnicí moudrosti a krásnou literaturou, jejímž prostřednictvím můžeme porozumět poselství o tom, že život každého člověka má stejnou hodnotu. Díky této hodnotě nemusí člověk cítit vinu za to, jaký je, ale může nalézt smysl svého života v hledání pravdy a lásky, která nám byla zjevena ve svědectví různých lidí, ale nejvíce v osobě Ježíše Krista. To je dobrá zpráva evangelia, o které hovoří Bible.
C.S.Lewis o vztahu Bible a Božího Slova řekl, že: „Je to samotný Kristus, ne Bible, kdo je pravým Božím slovem. Bible, čtená ve správném duchu a s vedením dobrých učitelů, nás k němu přivádí.“ Jsem vděčný za učitele jako Jan Heller, Tim Mackie nebo Peter Enns, kteří mi pomohli poznat, že ne Bible, ale Kristus je tím pravým Božím Slovem a že jsem si našel nový a hlubší vztah k biblickým knihám, které zaznamenávají historický vnitřní zápas člověka o hledání "autentické víry.”
Dnes mohu říci, že Bible je pro mě životně důležitá kniha. Snažím si ji pravidelně číst, modlit se žalmy a přemýšlet nad výzvami, které před nás staví Ježíš ve svém učení o Božím království a jeho následování. Ne všemu rozumím. Ne všechno z toho, co učil Ježíš, dodržuji. Můj biblický příběh se stále vyvíjí. Ale mám dobrý pocit, že jsem alespoň trošku pochopil, co je ústřední poselství biblického příběhu a mám radost z toho, že mě Bible inspiruje a vede na mé životní cestě.
Díky Pane za tvé Slovo a za svědky víry, o kterých můžu číst as nimi prožívat jejich zápas o autentickou víru.
Pozn. O mém vztahu k Bibli jsem hovořil v podcastu Proboha
Foto: unsplash
Zdroj: autentickaviera.sk
Bůh stvořitel všechno stvořil a v neděli odpočívalAž v pondělí druhého týdne stvořil z Adamového žebra Evu.Podobně se říká ,že konec světa bude trvat stejně dlouhý týden a v neděli bude odpočívat ,ale až v ponděli druhého týdne sestoupí na zemi království boží Nakonec celá bible se čte a píše buď doslova nebo obrazně od Ábela a Kejna až po farizejce a saducejce.V podstatě je to spor mezi materialistama a idealistama .Jední více méně věří v duchy a posmrtný život ale druzí více méně nevěří ani v duchy ani v posmrtný život.Sv Pavel je farizejec.Abel a Kejn jsou zase symbolem masožravců a býložravců.To jde až na Burzu býka a medvěda.Medvěd má zuby a býk ma rohy.Když se býci perou tak se krávy pasou.Beránek je taky býložravec.Všechny křestanské války byli mezi beránkama.Naopak konec světa je ale duchovní válka mezi draky a anděly.Velký zlom v historii křesťanství nastal až po 30 leté válce, kde se evropské země mezi sebou dohodli,že už přestanou vésti války ve jménu Krista,tak jak se ještě dodnes vedou války mezi muslimama ve jménu Allaha.Potom pomalu ,ale jistě v historii křesťanství započal rozkol mezi církvi a státem jako takovým.Poslední velká válka byla mezi fašistickým a komunistickým atheismem .Komunisti chtěli vyhladit křesťany a fašisti chtěli vyvraždit židy.V obojím případě je to útok proti starému a novému zákonu bible .Ani dneska není celá ta demokracie a kapitalismus ideální.Dnešní kapitalismus není dokonalý protože šíří workholismus a alkoholismus mezi buržoazii a proletariátem ,aby se soutěžilo nejenom mezi těmi ,kteří chcou pilně pracovat, ale i mezi těmi ,kteří chcou pilně bojovat.Takže lidi budují svoji civilizaci ,ale hned potom další nějakou válkou a revolucí se navzájem zničí.Celý svět před našim letopočtem byl plný válek a lidských a zvířecích obětí,které páchala samotná církev.První Ježíš sice odstranil všechny lidské a zvířecí oběti ale až druhý příchod Krista odstraní všechny války Bůh války není nesmrtelný.Nesmrtelný je jenom bojovný umělec.On není žádný voják,on je jenom sportovec.
Umělci jsou tvůrčí duchovní bytostí jak jste správně přirovnal k sportovcům jejích odkaz zůstane navěky. Kapitalistické demokraty zastoupený církví jsou v úzkých a nechcou se dělit s tím co mnohdy i neprávem se zmocněly a ty už mají potřebu bojovat ale bůh na jejích straně stát nebude.
cituji:čajové ceremonie,kávové rituály,tabákový mági,opiový farář,hospodský kaplan a marijuána guru to všechno se dneska vce méně neuznává a pronásleduje jako nějaké primitivní náboženství na drogách a obcování se satanem, ale na druhé straně se ve jménu samotného pána Boha může šířit militarismus na TV jako nějaké moderní náboženství na 3.sv.válce jako jsou konvenční,chemické,biologické a jaderné zbraně mezi znepřátelenýma stranama .Křesťanské církve totiž nikdy v životě nesměli seminovat ani svoje vlastní hospodské kaplany ,ale vždycky museli seminovat jenom a jenom vojenské kaplany.Proto jenom už slovo droga je hřích a kříž a boží droga alkohol je metla lidstva.
Bible není proti marijuáně,ale je proti homosexualitě.V bibli není napsáno nepokouříš mariuánu ,ale je tam napsáno nezabiješ.Bůh nenapsal svým prstem do bible slovo marijuána ,ale nechal nám svobodnou vůli se rozhodnout zda-li se to všechno dá vyvodit podle vzoru křesťanského vína jako pomazání a nebo podle vzoru alkoholu, který je tou drogou ve víně.
Zkuste si přečíst bibli jako záznam o návštěvě astronautů z jiných světů a získáte nový rozměr.
Můžete vysvětlit verš Marek 11,24 vše o co poprosím a věřím že to má mám tak nic nemám nebo se to nestane jak je to možné tento verš je nepravda když je nepravda jediné slovo v Bibli potom je lež celá Bible
kdyby bible byla lež,tak by lhal i bůh,ale bible je celá od boha je to boží slovo kde bůh lidem dává naději v budocnosti.bůh lhál neumí,satan je ten který učí lidi lhát a aby se spolehali na sebe ale na boho.Marek 11:24,25 Proto vám říkám: Věřte, že všechno, o co se modlíte a o co prosíte, jste už dostali, a dostanete to. 25 A když stojíte a modlíte se, odpusťte druhým všechno, co proti nim máte, aby i váš Otec, který je v nebesích, odpustil vaše provinění vám.—Když milujeme a děláme co si přeje bůh a svěřujeme se v modlitbách se svými starostmi tak nás podpoří pomůže,některé zkoušky nás nechává vyřešit sami,ale nikdy nás neopustí.to není člověk který na nás zapomene.
este tomu rozumet..;)
Pěkně napsáno!