Když apoštol mluví o pokojnosti a mírnosti, neodsuzuje své posluchače k tomu přjmout roli “puťky”. Ale zve k tomu následovat Krista, který urážky neoplácel urážkami. Především však do tvrdé reality konfliktních témat a vztahů vnáší křesťanskou naději.
„A ty ženy, co mají držet hubu a krok, ti přenechám,“ sdělila mi kolegyně vikářka. Jednalo se o to, kdo bude probírat oddíl z 1. Petrovy 3,1–6 o ženách, které se údajně mají podřizovat mužům. Ono „podřizujte se…“ v dané pasáži ovšem apoštol nenapsal poprvé. Všechny tyto oddíly nadepisuje podřizujte se kvůli Pánu lidskému řízení, tj. respektujte momentální společenské pořádky.
Ve věci partnerských vztahů tehdy v Asii panoval model patriarchální, což sice není nic od Boha, ale apoštol ani církev nebyli zrovna v postavení, aby mohli dělat společenské reformy. Právě naopak: křesťané byli mimo jiné pomlouváni, že rozvracejí zaběhnuté pořádky.
V radách starověkých autorit, jak mají muži správně hospodařit, se ženy objevovaly až za dětmi, otroky a majetkem. Ale ty poslední nyní oslovuje apoštol na prvním místě! Už tím dává najevo: pro mne, jakožto svědka Kristova, máte váhu stejnou jako vaši protějšci. A pak jim radí, jak v té tehdy tak nevýhodné pozici osvědčovat svou víru a naději: beze slov i bez nátlaku vytvářet trpělivě ovzduší, kde se dá dýchat a kde je lépe dvěma než jednomu.
I na tak ožehavé půdě, kde manžel zasypává ženu předsudky, které o křesťanech slyšel večer u piva, má apoštol osočované sestry za dostatečně obdarované a samostatné svědkyně Kristovy. Stačí jim dát tuhle radu, a ony už se postarají, aby onen postoj trpělivé křesťanské praxe přesvědčil ty, kdo se zatím zarytě staví proti „slovu života“, v němž ony samy nalezly smysl.
Aktuálně tato apoštolská rada rezonuje jinak – jako nabídka pro domácnosti a vztahy, které rozdělují citlivá a výbušná témata. Kdo má doma či v rodině příslušníka či příslušnici ovlivněné např. ruskou propagandou ohledně války na Ukrajině, ví dobře, o čem je řeč.
Když apoštol mluví o pokojnosti a mírnosti, neodsuzuje své posluchače k tomu být puťka či putík. Ale zve následovat Krista, který urážky neoplácel urážkami. Především však do tvrdé reality konfliktních témat a vztahů vnáší křesťanskou naději. Dobrá setba pravdy a lásky přinese časem svým dobrou úrodu, a my se podle toho už teď, i v okolnostech bolestně dotěrných můžeme zařídit.
Schopnost takto nekonfrontačně, bez povýšenosti stát na straně kristovské lidskosti a přijímat své nejbližší s odlišným názorem, to je podle apoštola projev niterné vzácnosti z nejvzácnějších. Takhle se projevuje elegance ducha, elegance, jakou nepořídíte ani v jednom z těch obchodů s elegancí u nás za rohem na Pařížské.
Autor: Tomáš Trusina
Zdroj: Protestant
Vatikánský patriarcht na to má svůj názor!!!