Před několika desetiletími teenageři a jejich rodiče často diskutovali o rodinných pravidlech týkajících se zákazu vycházení, chození ven s přáteli a používání auta. Ačkoli se tyto problémy stále vyskytují, nejnapjatější diskuse v mnoha rodinách se nyní soustředí na jinou otázku: čas strávený na elektronických zařízení.
Podle Pew Research Center má 95 % mladistvých ve věku 13 až 17 let přístup k chytrému telefonu. V letech 2009 až 2017 se počet žáků 8. ročníku, kteří každý den používají sociální média, zvýšil ze 46 % na 78 %, a čas, který středoškoláci strávili online, se zdvojnásobil. Common Sense Media odhaduje, že děti ve věku 8 až 12 let strávily u obrazovek v roce 2021 pět a půl hodiny denně a dospívající ve věku 13 až 18 let téměř 9 hodin denně.
Přestože zákon o ochraně soukromí dětí na internetu (COPPA) z roku 1998 stanovuje 13 let jako minimální věk pro založení účtu na sociálních médiích, není kontrolováno, zda je uvedený věk pravdivý. V důsledku toho využívá sociální sítě velký počet dětí mladších 12 let. Prosazování pravidel týkajících se používání technologií tak padlo na ramena rodičů. Omezení používání technologií je pro rodiče klíčovým úkolem.
Existuje totiž propojení mezi nadměrným používáním – zejména sociálních médií – a depresí v korelačních i experimentálních studiích. Vlastní výzkum Facebooku zjistil, že užívání Instagramu zhoršuje problémy s přijímáním vlastního těla u jedné ze tří dospívajících dívek. Zejména z toho důvodu, že mnoho dětí a teenagerů má svá vlastní zařízení (smartphony, tablety, počítače), rodiče čelí mnoha výzvám, když chtějí jejich používání nějakým způsobem regulovat.
Tyto výzvy mohou být pro matky a otce v některých typech rodin větší než v jiných. Jelikož rodiče ve stabilním manželství mají obecně více zdrojů a konzistentnější pouto s dětmi ve své domácnosti, mohou lépe zvládat výzvy spojené s usměrňováním a omezováním používání technologií. Mít rodiče, kteří jsou ve stabilním manželství, pro děti znamená více pozornosti a věnovaného času, stejně tak ale i jasná pravidla a důsledné vyžadování jejich dodržování.
Naproti tomu rodiny s jedním rodičem mají obvykle méně zdrojů – emocionálně i časově – k tomu, aby se mohly věnovat svým dětem. To může ovlivnit jejich schopnost dohlížet na používání médií a čas strávený jejich dětmi před obrazovkou. Dále u nevlastních rodin je méně pravděpodobné, že budou fungovat jasné hranice autority mezi rodiči a dětmi, které nejvíce podporují zavedení jasné a konzistentní disciplíny. Z těchto důvodů mohou mít děti, které jsou vychovávány v neintaktních rodinách, méně pravidel, jimiž se řídí při používání technologií, a být tak více vystaveny těmto technologiím.
V této zprávě zkoumáme, jakým způsobem používají technologie a média američtí teenageři, jakož i to, jakým způsobem je používá jejich rodinné zázemí. Vzhledem ke zjevnému emocionálnímu a fyzickému dopadu nadměrného používání technologií také zkoumáme, jak faktory, které jsou spojeny s blahem dospívajících – například deprese, spokojenost se životem a spánek – souvisejí s používáním technologií a strukturou dané rodiny. Jedná se o první studii, která zkoumá, jak se používání technologií dospívajícími liší v závislosti na rodinné struktuře a jak je vystavení se technologiím a rodinná struktura propojené s emocionálním blahem dnešních teenagerů.
Institut pro rodinné studie a Wheatleyho institut provedli průzkum na vzorku 1600 amerických teenagerů ve věku 11 až 18 let, kteří v květnu 2022 navštěvovali 2. stupeň základní školy nebo střední školu. Průzkum Teens and Tech Survey realizovaný společností Ipsos pokrýval celou řadu témat souvisejících s používáním médií, strukturou rodiny a duševním zdravím dospívajících. Teenageři v tomto vzorku uváděli, že používají digitální média (sociální média, hry, online nakupování, videorozhovory a textové zprávy) v průměru přibližně 10 hodin a 4 minuty denně.
Používání technologií a čas strávený s rodinou
Přestože část tohoto času může zahrnovat multitasking (dělání dvou nebo více těchto činností současně), stále je to ohromující množství času ve srovnání s časem, který děti tráví spánkem, jídlem, chozením do školy, díváním se na televizi (sledování televize nebylo započteno do tohoto času používání digitálních médií) a účastí na mimoškolních aktivitách.
Na základě našeho průzkumu je množství času, který mládež stráví na digitálních médiích, jasně spojeno se strukturou rodiny. Mládež žijící se svými biologickými rodiči (intaktními rodinami) stráví na digitálních médiích asi o 2 hodiny denně méně než v neintaktních rodinách. Mládež žijící v nevlastních rodinách stráví používáním digitálních médií více času než mládež v intaktních rodinách nebo rodinách s jedním rodičem (viz obrázek 1).
Podobné rozdíly se objevují i v souvislosti s dobou strávenou při konkrétních digitálních mediálních aktivitách. Obzvláště velké rozdíly v závislosti na rodinné struktuře jsou v době, kterou mládež tráví hraním her a psaním textových zpráv (viz obrázek 2). Například mládež v nevlastních rodinách uvádí, že stráví asi o 50 minut denně více času psaním textových zpráv než mládež v neporušených rodinách.
Proč může rodinná struktura ovlivňovat čas, který stráví mládež používáním technologií? Jedním z možných důvodů jsou rodinná pravidla. Mladí lidé v neporušených rodinách častěji uvádějí, že jejich rodiny mají pravidla týkající se používání technologií, včetně zákazu používání elektronických zařízení ve svém pokoji po večerce, zákazu používání obrazovky během rodinných jídel a omezení času, který mladí stráví na sociálních médiích (viz obrázek 3).
Autor: Institute for Family Studies
Zdroj: Idea-List