Pokračování prvního dílu: Děti ve věku od 6 do 23 let patří do generace, která se začíná označovat jako postmileniální, nebo Generace Z, či iGenerace. Chci vás seznámit s výzkumem týkajícím se této generace a pak se zabývat důsledky, které z něj vyplývají pro rodiče, vedoucí a kazatele: Jak se v digitální době staráme o dospívající?
Spolu s opožděným nástupem dospělosti a prodlužováním dospívání se iGenerace vyznačuje několika dalšími věcmi:
3. Převezměte ve vaší domácnosti kontrolu nad wi-fi
U nás doma je wifi běžně vypnuté, dokud ho někdo nepotřebuje. Mnoho routerů vám dovolí v domácnosti pozastavit internetové připojení. Mě ohromilo zařízení nazvané The Circle, které leží doma vedle našeho routeru a dává mi právo přerušit wifi připojení zcela, nebo pro konkrétní zařízení, na základě filtrů obsahu, hodnocení, časových omezení a začátku nočního klidu. Přeruší wifi spojení mezi routerem a daným zařízením či počítačem. Místo toho, abyste museli nastavovat rodičovskou kontrolu na každém zařízení, můžete mít kontrolu nad tokem dat do každého zařízení.
Je to geniální. Ve skutečnosti mohu pozastavit domácí wifi připojení na svém telefonu – na našich 2 smart televizorech, 3 počítačích, iPodech, iPadech – všechny se odpojí od wifi po stisknutí jednoho tlačítka. Když chce dítě v našem domě použít počítač, požádá o to a vysvětlí, proč ho potřebuje použít. Dá se o tom mluvit více, ale je to jistý způsob, jak jim pomoci pochopit jasný účel užívání technologií, a to vše se dá, protože wifi není vždy zapnuté.
4. Když nejste doma, spojujte se bez smartphonů
Pro děti ve věku 6 – 12 let popřemýšlejte něčím takovým, jako jsou hodinky Verizon Gizmo. Hodinky Gizmo jsou smarthodinky s hlasitým odposlechem, které přijímají a uskutečňují hovory na omezený počet telefonních čísel nastavených rodičům. Mají zabudovaný vyhledávač GPS pro rodiče, který ho vidí prostřednictvím aplikace nainstalované ve svém telefonu.
Rodiče chtějí, aby jim technologie telefonu poskytla tři věci: 1) zavolat kdykoliv svým dětem, 2) aby jim mohlo dítě kdykoliv zavolat, a 3) vědět, kde se právě jejich dítě nachází přes GPS. Nepotřebujete smartphone. Hodinky Gizmo nabízejí každou z těchto tří věcí, a ne mnohem víc – což je dobré.
Zeptejte se svého mobilního operátora na nejnovější možnosti, které budou splňovat následující tři kritéria. A pro děti ve věku 13+ zvažte koupi vyklápěcího telefonu. Nejsou drahé, a v mnoha případech přijdete o GPS, ale optejte se na telefon, který bude mít jen takové funkce, jaké chcete vy. A připravte se na to, že prodejci mobilů se na vás budou dívat jako na mimozemšťana. Jak říká moje manželka, zajděte do obchodu vašeho mobilního operátora a požádejte prodavače o ten “nejprimitivnější telefon, jaký tam mají.”
5. Postupné představování technologie v průběhu roků
Myslím si, že nejběžnější chybou, jakou rodiče dělají, když smartphone považují za důmyslný přístroj, který je izolován od světa. Není to tak. Smartphone je vrcholem celé komunikační technologie, se kterou se dítě seznamuje od narození. Dostat smartphone znamená jakési vystoupení na vrchol po několika schodech technologie, které bylo předem podrobně naplánované. Tyto kroky nastíníme s manželkou následovně: Jakmile převezmete kontrolu nad domácím wifi připojením – to je klíčové -, můžete začít seznamovat děti s technologií, kterou mohou používat pouze ve vaší domácnosti.
Na papír nakreslete velkou krabici. Do horní levé části napište věk 0 a do horní pravé části napište věk 18. Čára zleva doprava představuje prvních 18 let vašeho dítěte s technologií. Potom nakreslete schody ve směru úhlopříčky z dolní levé části do horní pravé. Někde na začátku můžete představit tablet s omalovánkami a naučnými hrami. Možná ve věku 3 let. Nebo 5. Nebo 8. Kdykoliv. Jeden schod nahoru. Potom představíte tablet s naučnými videi, možná v 6 letech. Další krok vzhůru.
Pak jim v jistém bodě představíte rodinný počítač v obýváku na psaní úkolů. Možná v 10 letech. Krok vzhůru. Potom představíte telefon na způsob hodinek Gizmo či vyklápěcí telefon. Krok vzhůru. Potom jim na počítači dovolíte vyhledávat informace přes Google na výzkumné projekty. Možná ve 12 letech. Krok výš. Pak možná v jistém bodě představíte Facebook nebo aplikace na posílání zpráv, přes které se mohou spojit s několika vybranými přáteli z počítače. Krok výš. A pak přijde vyvrcholení, smartphone – poslední krok. Věk 15 nebo 16, nebo 17, nebo já bych navrhoval 18. No, o tom rozhodnete vy.
“Když jim už jednou dáte smartphone s předplaceným balíčkem dat, přejdete ze stavu, kdy máte silnou rodičovskou kontrolu, do stavu, kdy nemáte prakticky žádnou.”
Výhody tohoto postupu jsou dvojí:
- Kroky můžete přizpůsobit podle potřeby a zároveň dítěti ukazujete, kde do této digitální trajektorie, kterou jste pro něj určili, zapadá smartphone. Když dokáže být spolehlivé a moudré při používání wifi v domácnosti, jeho kroky směřují k tomu, že se bude moci připojit mimo domov. Ukáže mu to, že být věrný v malých věcech, vede k věrnosti ve velkých.
- Připomene to i vám jako rodičům, že když už jednou dáte dítěti smartphone s předplaceným balíkem dat, přejdete ze stavu, kdy máte silnou rodičovskou kontrolu nad zkušenostmi vašeho dítěte s internetem do stavu, kdy nemáte prakticky žádnou. Všechny kroky můžete ohraničit tlustou černou čárou nalevo (domácí wifi) a smartphonem napravo (přístup na internet kdekoliv). To je plynulý přechod – velká změna.
6. Obecně závazné pravidlo bez ohledu na věk a druh zařízení: držte obrazovky mimo ložnici!
Nebo přinejmenším 12 hodin, jako např. od 20:00 do 8:00 hod. Vytvořte zde jasné pravidlo. Žádné televizory, hráčské zařízení, tablety, laptopy či telefony. Oddělte se od nikdy nekončících sociálních požadavků. Skoncujte s hráčskými závislostmi. Dodržujte noční klid. Ujistěte se, že se všechna zařízení přes noc nabijí na jednom místě, ne v pokoji dítěte. Dobrým řešením je jednoduchá nabíjecí stanice v maminčině a otcově pokoji.
7. Sepište si smlouvu o smratphonu
Když přejdete na smartphone, sepište smlouvu o očekávaných způsobech chování, časech, kdy musí být dítě doma, a rodinných očekáváních, které souvisejí s telefonem. Zajistěte, aby s vámi dítě sdílelo své přihlašovací údaje. A seznamte se s kroky, které jsou nutné k pozastavení nebo deaktivaci telefonu. Většina operátorů vám to usnadní. I pro rodiče, kteří udělali chybu, a představili dítěti smartphone příliš brzy, platí, že nikdy není pozdě na to, aby zavedly do praxe smlouvu o telefonu.
8. Sledujte, jak dítě reaguje na digitální dobu
To je pro mě vždy fascinující. S manželkou máme tří příslušníky iGenerace, včetně dvou teenagerů, a každé z nich používá digitální média úplně jinak. Jedno z mých dětí bude donekonečna sledovat každé video od Dude Perfect a zabije tím hodiny. Jiné z mých dětí si půjde koupit nový hudební nástroj, bude sledovat 30 minut videa na YouTube a zvládne základní akordy bez jakýchkoliv placených hodin. Udělala to tak s ukulele, pak s klávesami a nakonec s klarinetem, a tyto obeznámení s nástrojem vedly k formálnímu hudebnímu vzdělávání. Fascinuje mě, jak dokáže YouTube odhalit nové hmatové dovednosti u mých dětí – a řeknu zcela upřímně, že chci, aby se moje děti učili z lekcí na YouTube co nejdříve, ale ne dříve, než na to budou připraveny.
“Smartphony nevymýšlejí nějaké nové hříchy; oni prostě zesilují každé již existující pokušení života. “
Každé dítě reaguje jiným způsobem. Někteří teenageři budou chtít být na sociálních sítích, aby mohli sledovat 5 000 lidí. Jiné děti budou chtít být na sociální síti, aby mohli sledovat 5 blízkých přátel. Jsou to radikálně odlišné použití. Vychovávejte každé dítě jedinečně na základě toho, co v nich vidíte. A když se začnou vaše děti stěžovat na nespravedlnost, ukažte jim znovu ty schody a vysvětlete, proč je každé dítě v domácnosti na jiném stupni ve stejném systému posloupnosti.
9. Výchovu znovu zaměřujte na srdce
Smartphony nevymýšlejí nějaké nové hříchy; oni prostě zesilují každé již existující pokušení života a ukazují tyto pokušení v pixelech na plochách s vysokým rozlišením. Staré pokušení dosahují nové úrovně přitažlivosti, závislosti a přístupnosti. To znamená, že napětí a úzkost, které rodiče v digitální době pociťují v žaludku, pochází z uvědomění, že s nasazením všech sil vedeme válku o srdce teenagerů. To je na tom tak děsivé. Rodičovská výchova byla vždy válkou o srdce našich dětí, ale digitální doba odhaluje naši rodičovskou lenost rychleji.
Pokud naši teenageři nedokážou najít své nejvyšší uspokojení v Kristu, budou ho hledat v něčem jiném. Toto poselství bylo vždy důležité – jen dnes se projevuje přehnaným způsobem, protože to “něco jiného” se navenek projevuje závislostmi na smartphonu. Nehrajeme jen hry se slovy, ani neříkáme jen v neděli, že Kristus je lepší volbou. Každý den úpěnlivě prosíme Ducha, aby otevřel srdce našich teenagerů. Musí si vážit Krista nad každou maličkost digitální doby, jinak je tyto maličkosti zaskočí. Z tohoto důvodu se rodičovská výchova zdá být dnes taková naléhavá.
10. Začněte s digitálním učednictvím
Nestačí izolovat pár Přísloví a rozházet je jako obecné semena moudrých rad. Na výchovu teenagerů jako učedníků v digitální době se vyžaduje celé Písmo, které se zasadí a pěstuje v celém srdci. A je tomu tak proto, že zde máme do činění se všemi stránkami toho, po čem srdce touží. Tato válka o srdce v digitální době v sobě skrývá nové, nebývalé příležitosti na výchovu teenagery jako učedníků, pokud jsme schopni přejít od pokušení přes biblický text ke Kristu. Toto je naše výzva.
Naše rodičovská pasivita je v digitální době odhalená. Nebudu omílat tento bod, protože to dělá moje kniha, která hovoří o 12 způsobech, jak nás mění naše telefony (a deformují nás) a potom nám ukazuje, jak je lze reformovat z Písma. Když budeme my jako rodiče (a kazatelé) pokorní a budeme sebekriticky vidět, jak nesprávně používáme vlastní smartphony, pak se můžeme otočit také k našim dětem a pomoci jim. Digitální doba je děsivá a vyčerpávající, ale otevírá nám dveře k úžasným příležitostem, jako třeba vést teenagery k učednictví.
11. Jako rodina využívejte příležitosti ke společné večeři, cestě autem a dovolené
Ze stolování, společných cest autem a rodinných dovolených si vytvořte zóny bez telefonu. Pravidelně žasnu, jak se u stolu lehce vypráví o životních obtížích. Společný čas beze spěchu, vypuštění páry po celém dni, je velmi plodně stráveným časem. Co se stalo ve škole? Tak často poznávám své děti při večeři. Toto přátelství je během rodinných dovolených ještě intenzivnější.
12. Neopomíjejte budovat církev
Statistiky říkají, že iGenerace je v současnosti nejosamělejší generací v Americe – osamělejší než demografická skupina lidí nad 72 let. Twengeová se domnívá, že příčinou osamělosti iGenerace jsou smartphony. No, možná je moudřejší dívat se na závažnější fakta, která jsou staršího data než iPhone.
Obklopte se dostatečným množstvím technologie, množstvím strojů a nikoho nebudete potřebovat. Sežeňte si to správné šikovné zařízení a zvládnete cokoli. Tucty sci-fi románů už zanechaly roboty přeplněnou planetu jejím nejvzdálenějším následkům, a tím je úplná sociální izolace (např. Asimova kniha The Naked Sun). No, když jednou doba technologie udělá druhého člověka pro vás nepotřebným, brzy sami zjistíte, že vy jste se stali nepotřebným člověkem pro druhé lidi.
“Digitální doba je děsivá a vyčerpávající, ale otevírá nám dveře k úžasným příležitostem, jako třeba vést teenagery k učednictví.”
Když vás nikdo nepotřebuje, všimneme si katastrofického nárůstu osamělosti ve společnosti. Cítí to teenageři generace Z. Cítí to starší lidé. Cítí to muži ve středním věku. A do této doby narůstající izolace a osamělosti sociální sítě “nabízejí vykořeněný lék (nápravný prostředek) na choroby vyskytující se ve vykořeněných časech” (Kass, 95). Ze smartphonu se stává “lék proti bolesti” – který slibuje vyřešit náš problém osamělosti, ale pouze zakrývá bolest na neurčito.
To, co naši teenageři dnes potřebují, nejsou nová omezení, nové primitivní telefony, smlouvy a hranice. Jejich největší potřebou je společenství víry, kde v Kristu mohou vzkvétat, sloužit druhým a druzí jim. Musí si najít potřebné místo a stát se legitimní součástí zdravého sboru. Nepřestávejte budovat loajální rodiny a sbory. Poslouchejte, co říkají teenageři. Nedělejte si z nich legraci. Nevysmívejte se jim. Představujte si je, jak podnikají odvážnou misi – online i offline.
Autor: Tony Reinke – spisovatel a novinář
Zdroj: Chcemviac.com