Nakladatelství CDK vydalo v „portrétové řadě“ již čtvrtý počin teologa a religionisty, profesora Pavla Hoška. Po knihách věnovaných především duchovnímu rozměru děl J. Foglara, E.T. Setona a J.R.R. Tolkiena došlo na knihu věnovanou duchovní zkušenosti, jak je přítomná v literárním díle C.S. Lewise.
Jako ostatní ze zmíněné řady, přináší i tato kniha rovněž svěží ponor do života a celého díla studovaného autora. Nezanedbatelným vzájemným pojivem Hoškových „portrétových“ knih i výchozí motivací jeho psaní je přiznaný osobní zájem. Jde o spisovatele, kteří nějakým zásadním způsobem utvářeli i Hoškovu vlastní spirituální cestu. Přesto je ale od počátku knihy Ve víru Velkého tance až hmatatelně cítit, že toto dílo z celé řady jaksi vyčnívá, je mimořádné. Bylo-li setkání s ostatními autory řady pro Hoška důležité, setkání se C.S. Lewisem bylo zcela fatální a formativní povahy.
O tom ostatně svědčí i skutečnost, že se Pavel Hošek k C. S. Lewisovi opakovaně vrací, aby pokaždé nasvítil jeho dílo z trochu jiného úhlu. Kniha Ve víru Velkého tance plně zúročuje předchozí studium – a výsledkem je mimořádně silný paradox: kniha přináší z Lewisova díla místy až závratnou hloubku, a činí tak zároveň s lehkostí a svěžím šarmem, čte se doslova jedním dechem.
To ale ovšem není překvapivé. Použijeme-li autorovu klíčovou metaforu: Zatímco dříve se Hošek pod vedením tanečního mistra učil základní kroky a cit pro hudbu a rytmus, nyní tančí. A strhává k tanci další. Motivuje ve své knize k tanci tím, že Lewisovo dílo zasazuje do širokého kontextu dalších autorů, starých i nových, kteří základní hlubinný vzorec reality vnímali a vyjadřovali podobně. Představuje Lewisův život, provádí nás podrobným rozborem klíčových pasáží jeho díla a odkrývá nejhlubší vrstvy Lewisova myšlení a vnímání duchovní skutečnosti.
V neposlední řadě je Hoškova kniha bohatým rozhovorem s desítkami dalších lewisovských badatelů a také s teology a filozofy nejrůznějších tradic. Z tohoto rozhovoru, zdá se, vyplývá možná překvapivé zjištění, jež se úzce týká právě hlavního motivu, který sleduje celá Hoškova kniha. C.S. Lewis je svým teologickým zaměřením jakýmsi průkopníkem významného oživení zájmu o trinitární teologii, kterou lze sledovat zhruba od poloviny XX. století.
Velký tanec. Metafora, jež vyjadřuje onen hlubinný vzorec reality, nás v první řadě zve k porozumění samotnému Středu skutečnosti a k následnému úžasu, posvátné úctě a stravující, lásku vzbuzující touze. Díky Lewisovi zjišťujeme, že tento kontakt se Středem skutečnosti není jaksi pouhým filozofickým zkoumáním, ale živoucím setkáním. Setkáním s Tím, jehož nejvnitřnější podstatou je – tanec.
Bůh je láska. A tuto lásku lze vyjádřit právě jako věčně trvající a dynamicky pulsující pohyb, společenství Otce, Syna i Ducha, v němž každá z osob „tančí“ kolem ostatních dvou v sebedávajícím, štědře milujícím pohybu, v němž daruje sebe druhým. Jak říká Hošek v centrální kapitole svého pojednání (str.79): „Je-li Bůh láska, znamená to, že láskyplné sebedarování je nejhlubším vzorcem reality, základním tvarem bytí, pravzorem všeho, co jest.“
A jak ukazuje v kapitolách ostatních, tato skutečnost má pak v Lewisově pojetí nevyhnutelné důsledky na vše ostatní: „Sebedarující láska je ve světě, protože byla nejprve v Bohu, říká Lewis. V každé lásce mezi tvory se opakuje tento základní vzorec, který je v jistém smyslu pra-formou celého vesmíru. Láska, která je motivem tanečních pohybů Velkého tance všeho stvoření, v něm vládne proto, že tento Velký tanec je projevem Božího bytí.“ (str.79)
Proto (abychom zmínili alespoň heslovitě obsah kapitol) nejen celé stvoření, ale i Ježíšův příběh, tedy příběh cesty Boha k člověku, který svou vinou z onoho tance vypadl a tančí sám kolem sebe, i lidský úděl a eschatologická budoucnost má a bude mít ve své nejhlubší podstatě vepsán onen rytmus Velkého tance. Lásky, která se znovu a znovu daruje, znovu a znovu dává sebe. Která zve k tanci všechny a všechno. Zve, abychom se dali obdarovat a štědře lásku posílali dál. A tak již nyní okoušeli a ochutnávali taneční radost a jásavou harmonii všeho stvoření, která v plnosti teprve přijde. Boží království. Všechno stvoření dokonale prostoupené, uzdravené a proměněné láskou.
Pavel Hošek: Ve víru Velkého tance. Duchovní zkušenost přítomná v literárním díle C. S. Lewise. Brno : CDK, 2021.
Autor: Robert Hart
Psáno pro Křesťanskou Revue