Troufám si tvrdit, že u průměrného křesťana–laika lze předpokládat, že bude mít určitou představu spíše o knize Jonáš, než třeba o knize Nahum. Proč? V Jonáši máme příběh. Avšak ve zbývajících knihách Malých proroků, které již nejsou založeny na příběhu, je složitější se něčeho chytit.
Dvanáctka, jak se soubor Malých proroků též nazývá, tvořila původně jednu knihu. V poslední době, tj. zhruba od roku 1990, se velmi intenzivně zkoumá, zda způsob, jakým je Dvanáct malých proroků v rámci sbírky seřazeno, má či nemá logiku. A tedy i to, zda je sbírka seřazena účelově či nikoliv. V tomto článku se pokusím představit postřehy dvou teologů Nogalski a House. Řadí se k táboru těch, kteří vidí v kanonickém seřazení Malých proroků (tedy v tom seřazení, které najdeme dnes v našich Biblích) velký smysl.
Jejich přístup mi osobně pomohl se ve Dvanáctce zorientovat, umožnil mi si jednotlivé proroky zakotvit, aby se mi mezi sebou nepletli. Než se podíváme na jejich postřehy, připomeňme si, a mějme při čtení neustále na paměti, následující pořadí Dvanácti malých proroků: (1) Ozeáš – (2) Jóel – (3) Ámos (4) Abdijáš – (5) Jonáš – (6) Micheáš (7) Nahum – (8) Abakuk – (9) Sofonjáš (10) Ageus – (11) Zacharjáš – (12) Malachiáš.
Sousedící knihy jsou propojeny skrze klíčová slova a fráze. Tuto teorii rozpracoval především teolog James Nogalski. Ten tvrdí, že na konci každé knihy se vyskytují klíčové výrazy, které lze naopak najít na začátku následující knihy, čímž dochází k jejich propojení a zřetězení. Z toho samozřejmě vyplývá, že kniha každého malého proroka by měla být čtena ve světle předcházejícího i následujícího. Pojďme si to ukázat na příkladu.
Dvanáctku otevírá prorok Ozeáš. Na jeho konci čteme o zaslíbení Božího požehnání a obnovy, které znázorňuje s pomocí obrazů úrody: „Usednou opět v jeho stínu, budou pěstovat obilí, rozkvetou jako réva připomínající libanónské víno.“ (Oz 14,8). Co následuje po knize Ozeáš? Je to kniha Jóel, která začíná popisem toho, jak je úroda zničena housenkami, kobylkami a brouky: „Co zbylo po housenkách, sežraly kobylky, co zbylo po kobylkách, sežrali brouci, co zbylo po broucích sežrala jiná havěť. Vystřízlivějte, opilci, a plačte! Kvílejte, všichni pijani vína, že je vám mladé víno odtrženo od úst.“ (Jl 1,4–5).
Čím naopak končí kniha Jóel? Popisem dnu Hospodinova, jehož součástí bude to, že obrazně „vydá řev ze Sijónu“ (Jl 4,16). Po knize Jóel následuje kniha Ámos. Ta překvapivě začíná rovněž Hospodinovým ujištěním, že „vydá řev ze Sijónu“ (Am 1,2). A tak by se dalo pokračovat dál až na konec Dvanáctky.
Dvanáctka je seřazena podle tří základních témat (hřích, soud a obnova). Za tento postřeh vděčíme především práci teologa jménem Paul House. Ten tvrdí, že jednotlivé knihy Dvanáctky jsou seřazeny právě do tří bloků, v nichž vždy převládá jedno ze zmíněných základních témat. Prvních šest proroků řeší převážně otázku hříchu: Ozeáš – duchovní smilstvo, Jóel – lhostejnost, Ámos – sociální nespravedlnost, Abdijáš – násilí a nedostatek soucitu.
Jonáš řeší totéž co Abdijáš, ale v opačném gardu. Zatímco Abdijáš prorokuje proti Edómu, který vnímal Boží lid jako svého nepřítele, Jonáš chová stejnou zášť zase vůči svým nepřátelům (Asyřanům). A konečně Micheáš, který tvoří jakýsi souhrn toho, co nakousli dříve jmenovaní proroci.
V druhém bloku převažuje téma soudu: Nahum – soud nad Novoasyrskou říší a jejím hlavním městem Ninive, Abakuk – soud nad Božím lidem skrze Babyloňany. Sofonjáš slouží zase jako prorok, který předkládá souhrn toho, co nakousli již dva předchozí. Třetí (a poslední) blok se dotýká převážně tématu obnovy: Ageus – obnova chrámu a domu Davidova, Zacharjáš – apokalyptická noční vidění o obnově, a konečně Malachiáš – zaslíbení posla smlouvy, tedy Ježíšova příchodu.
Tato tři témata poněkud odráží i chronologické seřazení Dvanáctky. Malí proroci jsou totiž veskrze seřazeni podle toho, jak čas plynul (otazník se vznáší pouze nad dvěma z nich – Jóelem a Abdijášem). Prvních šest proroků (tj. Ozeáš až Micheáš) spadá do období předexilního, kde se nakupily hříchy Božího lidu. Další tři proroky (tj. Nahum, Abakuk, Sofonjáš) počítáme do exilního období, kdy Bůh soudil svůj lid. Poslední tři proroci (tj. Ageus, Zacharjáš, Malachiáš) se pojí s poexilním obdobím, kdy naopak Bůh svůj lid z exilu vyvedl a postaral se o jeho obnovu.
Když si projdeme celou sbírku a pokusíme se najít si pojítka mezi jednotlivými sousedícími knihami, bezpečně si vtiskneme do paměti jejich pořadí a základní kontury každé z knih. Vezmeme-li v potaz trojičku „hřích – soud – obnova“, pomůže nám to vytvořit si ve Dvanáctce systém. Spojením obou postřehů si vytvoříme kotvy, na které následně, pakliže o to budeme stát, můžeme zavěsit další informace, kupříkladu o osobě proroka a jeho historickém kontextu (co znamená jeho jméno, kdy a kde žil či prorokoval) a informace o knize (jakou má strukturu a poselství, jak se toto poselství odráží v Novém zákoně či co nám prozrazuje o Mesiáši).
pokud máte problémy ve svém manželském domě a chcete rychlé řešení, doporučuji vám jít za DR. SUNNYM, velkým duchovním mužem bohatě požehnáním svými předky, zažívám jeho sílu, když můj manžel říká, že se chce rozvést, ale já opravdu miluji ho a nechci, abychom se rozešli, takže kontaktuji Dr. Sunnyho kvůli kouzlu lásky poté, co jsem si o něm přečetl posudky od různých lidí online, chci projít procesem, o který mě požádal, abych ho následoval, a dnes žiju šťastně s mým manželem, protože zrušil a roztrhal rozvodový papír po kouzlu lásky Dr Sunny, můžete mu napsat na jeho číslo Whatsapp pro rychlé řešení vašich problémů +2348082943805 nebo e-mail: drsunnydsolution1@gmail.com