Česká republika má nového prezidenta. Maraton setkání a státnických aktů na Pražském hradě byl zakončen v katedrále svatého Víta, čímž dostal i duchovní rozměr. Vzhledem k tomu, že se na katolické i nekatolické straně o formě a obsahu tohoto modlitebního zakončení inaugurace prezidenta strhla diskuze, dovolím si z pozice generálního sekretáře Ekumenické rady církví v České republice, přinést svou perspektivu.
Než se zamyslíme nad tím, čím modlitba během inaugurace prezidenta republiky byla, je užitečné si nejprve říci, čím nebyla. Vzdor svému názvu se nejednalo o Te Deum. Tedy, ne ve svém klasickém významu – klasická forma Te Deum je totiž římskokatolická mše, v jejímž rámci se zpívá onen slavný hymnus Te Deum laudamus, tedy „Tebe, Bože, chválíme“. Tato forma mše se v historii používala a používá jako zvláštní vyjádření díků při důležitých církevních událostech, po volbě papeže, po konsekraci biskupa nebo po korunovaci panovníka.
V této podobě také bylo Te Deum v minulosti vždy provozováno i v zemích Koruny české a v Československu po korunovacích a inauguracích hlav států. V tomto ohledu tedy bylo Te Deum způsobem, kterým římskokatolická církev vzdávala hold nové hlavě státu a děkovala Bohu za tento významný okamžik. Čistě římskokatolický charakter bohoslužbě Te Deum zůstal i ve všech případech, kdy byla slavena za české prezidenty. Masaryk a Beneš Te Deum neměli, v duchu prvorepublikových protirakouských a protikatolických nálad pro ně byl římskokatolický obřad nemyslitelný.
Emil Hácha, aktivně praktikující katolík, v roce 1938 římskokatolickou děkovnou mši měl. Po něm pak i Klement Gottwald, který k ní přistoupil velmi pragmaticky a viděl v ní propagandistický prostředek, jak uklidnit stále velmi početnou katolickou část veřejnosti a namluvit jí, že bude prezidentem i pro ně. (Arcibiskupa Berana, který Te Deum sloužil, nechal StB zatknout až poté.) Václav Havel v roce 1989 také katolické Te Deum měl. Byl to pro něj do jisté míry projev úcty a uznání ke kardinálu Tomáškovi, který sehrál v době sametové revoluce důležitou veřejnou úlohu.
Ve všech případech ale zůstávala jedna věc jasná – Te Deum bylo vždy katolickou eucharistickou bohoslužbou, slavnostní mší podle tradice a liturgie římskokatolické církve. A přesně to se nyní změnilo. „Každý ví, časy se mění,“ zaznělo včera na třetím hradním nádvoří v českém překladu písňového textu Boba Dylana z úst Kateřiny Marie Tiché. A je to skutečně tak. Při letošní inauguraci došlo z církevního hlediska k něčemu skutečně historickému. Forma katolického Te Deum byla opuštěna – a pokud mohu zodpovědně říci, tak o ni pražské arcibiskupství ani neusilovalo – a namísto toho byla zvolena forma ekumenické modlitby.
Dává to samozřejmě velký smysl. Nastupující prezident Petr Pavel je podle vlastních slov sice formálně pokřtěný, ale je nevěřící a nepraktikující. Zároveň římskokatolická církev, která samozřejmě nadále zůstává zdaleka nejpočetnější křesťanskou denominací u nás, nemá vůči sekulárnímu státu žádné zvláštní postavení a mimořádná privilegia. Ve vztahu ke státu a státním orgánům se nejméně v posledních dvou desetiletích ustálil mechanismus, že křesťanské církve vůči státním orgánům zastupuje společně Česká biskupská konference, která sdružuje církev římskokatolickou a řeckokatolickou, a Ekumenická rada církví, která sdružuje církve ostatní (evangelické, Československou husitskou, pravoslavnou, starokatolickou i Federaci židovských obcí).
Právě tyto dvě organizace ve veřejné sféře garantují výkon duchovní služby na těch místech, kde se funkce státu a církve překrývá – tedy například prostřednictvím kaplanů v armádě, ve vězení, v nemocnicích, v policii a na dalších podobných místech. Proto také byla zvolena forma modlitby, kdy představitelé Ekumenické rady církví a České biskupské konference vystoupili bok po boku. Za římskokatolickou církev zástupci českých a moravských diecézí a domácí zástupci svatovítské kapituly, za Ekumenickou radu církví vrcholní představitelé členských církví. A to v přibližně stejně početných delegacích a vedeni vždy svými předsedy, kteří při bohoslužbě vystupovali aktivně.
Zvolený formát modlitebního zakončení inaugurace měl v ekumenickém duchu několik prvků, které se vzájemně doplňovaly. Ve svatováclavské kapli to byla v první řadě modlitba církevních představitelů za stát a za nově zvoleného prezidenta. Prezident sám se nemodlil, vzhledem k jeho osobě by bylo vlastně i nemístné a nevhodné snažit se ho přimět k vnějškovým projevům náboženské praxe, která mu není vlastní. Ale církve se modlily za něj tak, jak je jim to vlastní. Vrchní zemský rabín Karol Sidon přečetl čtení z hebrejské Bible, která je židům i křesťanům společná. Arcibiskup Jan Graubner, předseda České biskupské konference, přednesl modlitbu, v které vzpomněl zemské patrony i mučedníky totalit 20. století. Luterský biskup Tomáš Tyrlík, předseda Ekumenické rady církví, přednesl modlitbu, v které se zamýšlel nad jednotlivými výzvami modlitby Otčenáš, kterou tak i uvedl.
Společně pak předsedové obou církevních organizací i rabín pronesli modlitbu za prezidenta: „Bože, Tobě patří všechno na nebi i na zemi, a ti, kdo vládnou, mají svou moc od Tebe propůjčenu. Vyslyš naše prosby za nového prezidenta našeho státu a požehnej jeho službě: dávej mu světlo, ať poznává, co je správné a dobré a prozíravě vykonává svůj úřad, aby byl vždycky zajištěn právní řád a svobodné rozvíjení lidské osobnosti. Amen.“ Požehnáním, které společně pronesli arcibiskup Graubner a biskup Tyrlík pak byla čistě církevní část modlitby ukončena.
Následovala část, která měla sice duchovní přesah a vazbu k tradici, ale už svým charakterem byla v podstatě čistě civilní. Nově zvolený prezident uctil položením květin ostatky knížete Václava, svého předchůdce v čele českého státu. Toto uctění nemělo charakter náboženský, šlo o prosté vzdání úcty, stejně jako se vzdává úcta při státních aktech u hrobu neznámého vojína a na dalších symbolických místech naší vlasti. Svatováclavský chorál, který následně zazněl, byl záměrně proveden ve verzi z roku 1368, nikoli v současné katolické verzi, jak bychom ji našli v církevních zpěvnících.
Je to právě tato starobylá verze chorálu, která sloužila de facto jako hymna zemí Koruny české po dlouhá staletí jejich existence a po vzniku Československé republiky byla jedním z možných kandidátů na hymnu nového státu. Za zvuků nejstarší známé české duchovní písně Hospodine, pomiluj ny se pak prezident i církevní představitelé přesunuli do lodě katedrály svatého Víta, kde Česká filharmonie provedla koncertní verzi kantáty Te Deum od Antonína Dvořáka. Mohli bychom – myslím – bez dalšího říci, že toto byla civilní část celého obřadu.
Dvořákova skladba je komponována na duchovní text a představovala jistou vazbu na dávnou bohoslužebnou tradici, byla ale provedena čistě koncertně. Považuji to za velmi šťastné řešení. Krása Dvořákovy hudby a také krása monumentálního prostoru katedrály svatého Víta tak mohly oslovovat svou spirituální hloubkou skutečně každého, kdo se oslovit chtěl nechat. Jestli modlitba ve svatováclavské kapli byla ekumenická, tak toto umělecké provedení bylo duchovní v tom nejširším a nekonfesním slova smyslu. Konečně tak ho podle svých slov chápal i vynikající dirigent Jakub Hrůša, který zde Českou filharmonii a Pražský filharmonický sbor řídil.
Shrnuto a podtrženo, včera se v katedrále svatého Víta tedy odehrálo něco bezpochyby historického. Došlo ke spojení tradičního a nového, ekumenického, církevní a civilního. Bylo to poprvé, co se při takto významné státní příležitosti o něco takového církve společně pokusily. A já jsem za to velmi rád. Samozřejmě, že mohou zaznívat a budou zaznívat různé kritické hlasy. Na někoho to i přes ekumenický a civilní charakter mohlo být stále „moc katolické“. Naopak někteří katolíci mohou tesknit po tom, že nebylo konáno „opravdové“ Te Deum, tedy čistě římskokatolický obřad a mše svatá.
Pro někoho mohla být atmosféra modlitby příliš zatěžkaná a oficiální, raději než oficiální zástupce církví, kteří mu nemusí být osobně sympatičtí, by tam viděl některé z populárních osobností duchovního života a své přátele. Někdo se bude pohoršovat nad tím, že inaugurace měla v našem notně ateistickém státě vůbec nějaký duchovní rozměr. Tomu všemu se asi vyhnout nelze. „Není na zemi člověk ten, aby se zalíbil lidem všem,“ říkávala moje babička. Nakonec i tato šíře reakcí možná ukazuje, že se ta rovnováha při modlitbě na nového prezidenta podařila trefit docela dobře.
Takové nuance jsou pro člověka neindoktrinovaného náboženstvím zcela irelevantní. Církevní papaláši nemají na inauguraci prezidenta občanského sekulárního demokratického státu co dělat. A prezident republikánského státu nemá co dělat při státním aktu v kostele. Inaugurace v civilním duchu se měla konat na půdě parlamentu. Ať si pak nevěřící prezident zajde na mši jako soukromá osoba .
To má být vtip, že římskokatolická církev nemá vůči sekulárnímu státu žádné zvláštní postavení a mimořádná privilegia? Ta je součástí politicko ideologického klastru současného buržoazního systému.
“Kdo jsi bez viny, hoď kamenem”
Nevím jestli to byla dobrá volba.
Doufám, že tento náš nejsvětější chrám bude po téhle šaškárně znovu vysvěcen!!!
Každou chvíli si černoprdelníci stěžují, že se od nich lidé odvrací. Já se nedivím.
To je hezké, černoprdelníci žehnají komunistické rodině!
A koupil si odpustky?
Kostelní slavnost pro bývalého komunistu je jako pěst na oko.
Podstatné k Te Deum u příležitosti inaugurace P. P. brilantně, srozumitelně a bez zaujetí popsal ThDr. Petr Jan Vinš. Jeho příspěvek je obdivuhodně a tolerantně “lidský”, erudovaný, přijatelný i pro nevěřící a komentář od Pavla 2 je výstižný.
Vážení diskutující, věřící i nevěřící, Šavel se změnil na Pavla a generál na prezidenta. Obojí přineslo naději. Škoda, že jak věřícím, tak těm druhým chybí tolerance a odpouštění, které jediné mohou přinést dobrý výsledek.
Pro Pavel2, víte je pokrytecké dovolávat se (a ještě u toho moralizovat) tolerance a odpuštění u těch, kteří byli církvemi historicky staletí zastrašováni, utlačováni, a pokud bylo pro ochranu nebo prospěch a zájmy církví potřeba, tak církví upalováni a okrádáni. Monstr procesy s odpadlíky a křižácké války ve jménu Krista – nepamatujete? To není mé vyjádření nenávisti nebo netolerance. To je bohužel pravda. Církve se zpronevěřily mnohokrát svým vlastním zákonům a vymlouvají se, jako všichni, kteří se do podobných situací dostanou. “Nezabiješ” – jak tedy s jakýmkoliv odůvodněním mohly zabíjet? Vždy šlo, jde a půjde jen o moc, vliv a peníze. A to církve ovládají velmi dobře. Obecně je ve vašem učení víry tolik rozporů a evidentních protimluvů, že jediné co vám zbývá při jejich obhajobě nebo vysvětlování, je demagogie a vnucování nezpochybnitelných dogmat. Dogmat, která ale ve svůj zájem a pro bezvýhradnou poslušnost lidí formulovaly sami církve. Víte, je to asi tak, jako když někdo druhého okrade a obhajuje se tím, že chtěl peníze použít např. za léčení svého příbuzného. A říká zapomeňte, že jsem kradl. Buďte tolerantní a odpusťte mi. To je asi špatně, nebo ne? Tak situaci ještě doplním. Ten okradený svými penězi pomáhá své rodině a teď mu chybí a možná se zdravotní stav jeho příbuzného fatálně zhorší, protože mu byly peníze na léčbu ukradeny. Ještě to není špatně?
bolševik v katedrále, to potom bylo třeba si dost kadidla …
Dva tvrdí uniformovaní komunisti v katedrále, kdy strana mimo jiné bourala kostely….jojo, nebýt 89, tak jeden dělal rozvědku v týlu NATO ve prospěch Varšavské smlouvy a druhá vykovaná vysokou politickou školou typuji leštila plukovnické frčky na GŠ a přednášela vědecký komunismus
Jenže ono žádné kdyby neexistuje. Existuje pouze realita. A ta říká, že jste zastydlý konzervativec se zakaboněným pohledem na svět.
To se ná to tady zase”vyrojilo”nevzdělaných blbců,kteří hodnotí něco čemu vůbec nerozumí.Jinak ta”akce”tam by byla ve všech těch souvislostech i úsměvná,kdyby to nebylo tak vážné.Ale ono to všechno nádherně zapadá do toho cekového společenslého,národního a státního srabu posledních let”budován” samostané a národní republiky České.
Ale on pan Trčík má pravdu,lampasáci neznabozi v katedrále.To je výsměch náboženství!
Dobrý den,
souhlasím s Vámi,mě to urazilo,že se církev k tomu propůjčila,vždyť oni ani neumí Otčenáš.
Katolická církev umí nejlépe převlékat kabáty.
souhlas s Vámi
Kterého, prosím pěkně?
Jojo,časy se mění.Dnes máme papežský komunisty, lidi se nepouci
.A stále u vesla že pane Lorinci
“Proboha” to je zvolání nebo stížnost?
To je vyjádření naprostého šoku. Takže znovu: “Pro Boha!”
Tvrdý komouš a kostel,co ho v té bolševické naléjvárně učili,to neví,že největší nepřítel komunistů byla taky církev.
O kom tu píšeš? Asi o Babišovi, protože ten byl až do roku 1989 v KSČ, pak začal podnikat na tunelu ze státní firmy a postupně využíval korupce v novém státě ve svůj prospěch. Babiš byl ten, co prezidentské kampani chodil k Pražskému Jezulátku v naději, že ho budou volit věřící a Babiš byl také ten, který porušoval celé desatero ve svém životě
To jsou dedukce novinářské chátry.
Chudáčku
A uměl se vůbec pokřižovat?
Troufám si tvrdit, že autor článku, ačkoliv má teologické vzdělání, se v chápání významu “Te Deum” zásadně mýlí. Není to v žádném případě pojem svázaný pevně s eucharistickou bohoslužbou. Naopak, bývalo velmi běžné, že se jednalo o samostatnou krátkou oslavnou bohoslužbu. Ta mohla být součástí, prodloužením jiného obřadu. Např. svatby nebo křtu. Nebo mohla být i zcela samostatná.
at si katolici delaj co chtej, hlavne at nesahaj na maly deti a nepachaji nasili na zenach… a nediktujou jinym jak maji zit… sami maji maslo na hlave… toho zla co katolici spachali
A kolk dobrého za staletí ” spáchala” církev pro lidstvo
Hrabivá katolická církev by neudělala nic, z čeho by sama neměla prospěch.
Co se tu vyjadřujete k něčemu o čem nemáte ani páru. Neznáte vůbec historii a opakujete tady jenom bolševické kydy, které Vás učili ve škole.
Co tu lžete.Jaké bolševické kydy.Což tahle pedofilní církev upálila pro své potěšení málo lidí,jejich hrabivost nezná mezí.Zavraždils?Kup si odpustek a si čistý jako lilie! Jejich bůh se jmenuje mamon!!! A takový rádoby lidé nám tady kážou morálku!
Píše se rok 2023. To si máme jít do konce věků po krku?
Nebojte se, on vás muslim všechny srovná.
Každý, kdo o tom nemá ani páru, zmiňuje upalování a odpustky, což se odehrálo před několika sty lety. Nevíte nic!!!
Odpustky jsou pořád.
Radku, v žádném případě si od nich (od nikoho) nenechejte diktovat, jak máte žít! Nic křesťanštějšího neznám.
… a ostatní na ty děti sahat mohou? To ti nevadí?
Nikdo by neměl sahat na děti!!!! Jak někdo může věřit v Boha, který si neohlídá ani své služebníky? A není to jenom ten křesťanský. Podobná zvěrstva se dějí napříč celým světem a staletími.
A papež Pavel o tom věděl!
Tento zdroj byl zřejmě přehlédnut:
https://www.cirkev.cz/literatura-faktu-nebo-bulvar-historik-k-nove-knize-o-janu-pavlu-ii_21874