PR specialista David Taylor odhaluje, odkud pochází zaujatost médií, a vysvětluje, jak můžete být lépe informováni.
Zkoušeli jste si někdy brýle někoho jiného, nebo jste si dali na oči brýle, i když je nepotřebujete? Téměř vždy budete mít mírně rozmazané vidění. Je to proto, že ty brýle nejsou určeny pro vás. Vaše brýle jsou odborně navrženy pro váš zrak. Dá se říci, že všichni nosíme brýle na míru.
Církev si sice osvojila Desatero jako základ své etiky, ale zredukovat křesťanskou víru na dodržování či nedodržování náboženských příkazů a zákazů je zploštění a vyprázdnění křesťanské víry.
To je naneštěstí také případ zpráv, které konzumujeme. Ať už si to uvědomujeme nebo ne, téměř vždy přijímáme zprávy, které jsou nějakým způsobem zaujaté. Nejenže každý z nás má své vlastní předsudky, ale i platformy, které nám poskytují zprávy, jsou odborníky na to, co chceme číst.
Vím to, protože je to moje každodenní práce. Mou prací je pomáhat organizacím zacílit zasílání zpráv na relevantní publikum. Někdy to znamená psaní více různých nadpisů pro tentýž článek, protože víme, že některé nadpisy upoutají vaši pozornost a jiné budou fungovat lépe pro někoho s jinou demografií.
Existují dva typy příběhů, na které statisticky nejpravděpodobnější kliknete. “Osoba, která se vám líbí, dělá něco úžasné” nebo “osoba, se kterou nesouhlasíte, dělá něco špatného”. Vrozenou potřebou člověka je potvrzovat si svůj světonázor.
Proč se to dělá a jaký to má význam?
Je to jednodušší, než si možná dokážete představit. Pokud píšu příběh o tom, jak určitá charitativní organizace pomohla nějaké vesnici, pravděpodobně budu mít k dispozici několik příkladů této pomoci. “Charita obnovuje školu”, “Charita dává ženám čistou vodu”, “Charita poskytuje 4 × 4”. Na každou z nich pravděpodobně kliknou a přečtou si ji různé skupiny lidí.
Pak mohu říci Facebooku, aby zaměřil inzerát nebo poslal příspěvek na konkrétní skupinu. Mohl bych mu říct, aby zacílit při konkrétním příspěvku na “fanoušky 4 × 4” nebo na “lidi, kteří sledují charitu v oblasti vzdělávání x”. Mohu si vybrat podle polohy, jazyka, pohlaví, věku, víry a tisíců dalších charakteristik.
Vyhledávač, jako je Google nebo sociální médium, jako je Facebook, vydělává přes vás tím, že klikáte na reklamy. Je v jejich zájmu, abyste klikli. Tyto platformy tedy v průběhu času sledují a učí se, jak se chováte online. Přizpůsobí vám výsledky vyhledávání nebo informační kanál novinek. Nadpisy zpráv určují algoritmy.
Obsah na míru.
Nic z toho není nové, ale stává se to nebezpečným. Nyní máme k dispozici několik verzí “pravdy”: Můžete najít důkazy, že rouška brání šíření Covidu. Můžete také najít důkazy, že ne. Covid pochází z Číny, pochází z USA, atd. Toto se děje uprostřed již existujících rozdílů ve společnosti. Zpravodajské zdroje se stávají fotbalovými týmy: “Čtete Daily Mail? Pch, The Guardian je mnohem lepší “a naopak. Politici pískají na píšťalky jako na psa, aby zasáhli správné publikum, obrovské protesty lze mobilizovat prostřednictvím konkrétní verze příběhu a jsou běžné lži, které vznikají tím, že se zamlčí část faktů.
V době, kdy se potřebujeme spojit, jsme od sebe izolováni.
Dobrá zpráva
Máte moc s tím něco udělat.
Pokud používáte sociální média nebo smartphone, můžete je nastavit tak, aby přestali o vás shromažďovat tyto údaje. Můžete změnit nastavení, aby vám platforma nezobrazovala přizpůsobené reklamy. To je výborný způsob jak začít.
Jistě, znamená to, že pak dostávám dost zvláštní reklamy na produkty, o které nikdy nebudu mít zájem. Ale to je v pořádku, i tak chci mít kontrolu nad svými výdaji!
Druhá věc, kterou můžete udělat, je zvolit si vhodné zpravodajské zdroje. Internet máte na dosah ruky, takže si otevřete vyhledávač Google, zadejte název příspěvku, se kterým nesouhlasíte, a přečtěte si některé články. Nikdy nenajdete nestranný zpravodajský zdroj, můžete si však alespoň vyzkoušet ty jiné brýle.
Za třetí, můžete se modlit a požádat o moudrost: “Schází-li někomu z vás moudrost, ať žádá Boha, a ten mu ji dá – je přece štědrý ke všem a bez výhrad!” (Jakub 1:5, B21). Modlete se tuto modlitbu každý den ještě předtím, než si k snídani zapnete zprávy.
Námitkou může být, že ne všichni mají rodinu. To je sice pravda, ale každý má nějaké vztahy. Každý má alespoň nějakých přátel, ne každý má děti, ale má prarodiče, a pod., Kterým se může věnovat.
Na závěr, modlete se za moudrost pro naše novináře. Ne všichni novináři jsou zlí lidé! Ve skutečnosti jsou to většinou skvělí lidé a žijí posláním hledat pravdu. Modlete se za to, aby je Bůh vedl k správným příběhům, správným slovům a aby jejich práce zasahovala co nejširší okruh čtenáře.
Autor: David Taylor
Zdroj: Idea-list.sk