Děti ve věku od 6 do 23 let patří do generace, která se začíná označovat jako postmileniální, nebo Generace Z, či iGenerace. Chci vás seznámit s výzkumem týkajícím se této generace a pak se zabývat důsledky, které z něj vyplývají pro rodiče, vedoucí a kazatele: Jak se v digitální době staráme o dospívající?
Upřímně nevím, který z hříchů je horší: arogance, s níž obecná tvrzení připisujeme celé generaci, nebo hřích, když ignorujeme trendy, které nám odkrývají fakta. S Boží pomocí se můžeme oběma vyhnout.
iGenerace je nové označení dané těm, kteří se narodili v letech 1995 až 2012. Je to 74 milionů Američanů nebo 24% populace, a je nejrůznorodější generací v historii Ameriky. Jde také o generaci, která se nejvíce digitálně spojuje se světem a je nejvíce závislá na smartphonech. Příslušníci iGenerace se narodili poté, co se v roce 1995 začal internet využívat pro obchodní účely a nemají žádné vzpomínky na dobu před internetem. Každý z nich vstoupil (nebo jen vstoupí) do období dospívání v době smartphonů. Jako rodiče čelíme mnoha výzvám, jak v této digitální době vést naše vlastní teenagery.
Trendy mezi teenagery
Jean Twengeová, psycholožka na State University v San Diegu, napsala nejsystematičtější studii o iGeneraci. Zpracovala údaje, vedla rozhovory a nedávno nahlas vyjádřila obavy – nejprve byly publikovány v hlavním článku pro časopis Atlantic pod šokujícím názvem “Have Smartphones Destroyed a Generation?” (Zničily smartphony celou generaci?) Článek byl úryvkem z knihy, která vyšla krátce poté a měla název iGen: Why Today ‘s Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More tolerant, Less Happy – and Completely Unprepared for Adulthood (iGenerace: Proč dnešní děti dokonale spojené se světem vyrůstají jako méně vzdorovité, tolerantnější, méně šťastné – a zcela nepřipravené na dospělost.)
Pokud Tom Hanks ve filmu Velký představoval generaci dětí, které se neumí dočkat dospělosti, iGenerace je přesným opakem: jsou to děti se schopností odsouvat všechny přeměny na dospělého člověka na později.
“Je statisticky méně pravděpodobné, že teenageři půjdou na zábavu, budou pít alkohol, kouřit tabák či experimentovat se sexem.”
Rozsáhlá studie psycholožky Twengeové stručně vyjadřuje následující postřehy: příslušníci iGenerace jsou v bezpečí. Jsou první generací, kterou už od školky trénují, jak se chovat v případě ohrožení školy střelcem. Jsou generací, kterou rodiče chrání nejvíce. Na základě vlastní volby jsou nejuzavřenější generací teenagerů. Všechny důkazy svědčí o tom, že teenageři iGenerace jsou převážně domasedi. Ve srovnání s předchozími generacemi je statisticky méně pravděpodobné, že budou chodit na zábavy, půjdou na rande, získají řidičské oprávnění, budou pít alkohol, kouřit tabák, jezdit v autě bez bezpečnostního pásu či experimentovat se sexem.
Mnohé z těchto trendů jsou dobré a měli bychom jásat, že opouštějí bláznivé chování. Ale jak říká Twengeová, jako celek poskytují tyto trendy obraz chování, kterým se označuje generace s opožděným nástupem dospělosti a prodlužování dospívání.
Pět znaků iGenerace
Spolu s opožděným nástupem dospělosti a prodlužováním dospívání se iGenerace vyznačuje několika dalšími věcmi:
1. Jde o lidi narozené v době smartphonů
Podle jedné studie průměrný věk, ve kterém dítě ve Spojených státech dostává svůj první smartphone, je v současnosti 10,3 roku. Mnohé z těchto telefonů jsou zděděné po matce nebo otci, ale téměř 80% dětí ve věku 12 až 17 let se identifikují jako uživatelé smartphonů.
2. Jsou vždy online
Příslušníci iGenerace tráví méně času v zaměstnání, dobrovolnickou prací, méně se zapojují do studentských akcí a dělají si domácí úkoly. Výsledek: tráví moře času doma a jsou online. Prakticky nikdy nejsou offline – jsou přitahováni ke svým elektronickým zařízením společenskou prestiží, přátelstvími a vztahy.
3. Podléhají sekularizaci
V rámci iGenerace asi 1 ze 4 nenavštěvuje bohoslužby ani nepraktikuje v soukromí žádnou formu spirituality. “Příslušníky iGenerace, více než kteroukoli generaci před ní, vychovávají nábožensky nezávislí rodiče” (Twengeová, 121). V této generaci je zjevně mnoho věřících lidí, ale 1 ze 4 je zcela sekularizovaný.
4. Vnímají se vzájemně přes roztříštěné kousky
Používáním dovednosti, kterou Clive Thompson nazývá “vnímavost okolního prostředí”, se ukazuje, že teenageři jsou dobří v tom, že si umí z malých roztříštěných úlomků na sociálních sítích – nesouvisejících obrázků, zpráv, příspěvků – poskládat obraz a lépe tak pochopit toho druhého (Smarter Than You Think, 209 – 244). Pro mě je divné spojovat online život nějakého člověka s jeho reálným životem, když se s ním setkávám osobně. Teenageři jsou v tomto nadanější. Přestože žijí odděleně, spojují se prostřednictvím obrazovek pomocí této vnímavosti okolního prostředí. Dozvídají se o sobě navzájem nové věci digitálně a v úlomcích.
“Průměrný věk, ve kterém dítě ve Spojených státech dostane svůj první smartphone, je v současnosti 10,3 roku.”
5. Jsou uvědomělí
Twengeová tvrdí, že mileniálové jsou v podstatě optimisté. Příslušníci iGenerace, kteří vyrůstali během Velké recese, jsou pesimističtější, citlivější na společenské napětí a cítí větší povinnost chránit kohokoliv, kdo je podle nich zranitelný. Jak jsme již viděli, dokáží na základě této uvědomělosti také jednat, což se projevilo na manifestaci v Parkland, Pochodu za náš život (angl. The March for Our Lives, demonstrace za přísnější preventivní opatření proti zneužívání zbraní), stávkové dny národních škol (angl . the National School Walkout Day, stávku reagující na masovou střelbu na střední škole Stoneman Dougles), hnutí NikdyVíce (angl. #NeverAgain, organizace bojující za přísnější opatření, které chrání před zneužitím zbraní).
Příslušníci iGenerace jsou možná pecivály, ale umí se shromažďovat. To se samozřejmě neobejde bez různých problémů, neboť teenageři jsou snadno zneužitelní k prosazování politické agendy dospělých, jak na to poukázal nedávný článek Alana Jacobse “Moderní kampaně dětí” (Contemporary Children ‘s Crusades). V každém případě jsou příslušníci iGenerace sociálně uvědomělí, a to sehraje důležitou roli ve volbách v roce 2020, protože to formuje způsob, jakým kazatelé a rodiče interagují s touto generací.
Jakým výzvám čelí tato generace
Největší starost působí závěr Twengeova výzkumu, který potvrdili i jiní, a to že dochází k nesporně prudkému nárůstu depresí mezi teenagery. Mezi lety 2012 a 2015 – jen za tři roky – deprese u chlapců stoupla o 21% a deprese u dívek stoupla o 50%. Tento nárůst se odráží v počtu sebevražd. “Poté co počet sebevražd klesal v 90. letech 20. století a stabilizoval se v 1. dekádě 21. století, se toto číslo u teenagerů opět zvětšilo. V roce 2015 spáchalo sebevraždu o čtyřicet šest procent více 15- až 19-letých než v roce 2007, a zabilo se dva a půl krát více 12- až 14-letých “(Twengeová, 110).
Jde o “paradox iGenerace: optimismus a sebevědomí na internetu, kterými zakrývají hlubokou zranitelnost, až depresi v reálném životě,” píše Twengeová (102), a zajde mnohem dál tvrzením, že “nezveličujeme, když o iGeneraci řekneme, že je na pokraji nejhorší krize duševního zdraví za poslední desetiletí. Velká část tohoto zhoršení lze vystopovat k jejich telefonům”(zdroj).
“V letech 2012 až 2015 stoupla deprese u chlapců o 21% a deprese u dívek stoupla o 50%.”
Kdo jsou příslušníci iGenerace? Jsou uvědomělí. Vnímají okolní prostředí. Na internetu působí sebejistě. Nikdy nejsou offline. Technologie je pohodlně chrání a zprostředkuje jim vztahy. Technologie je ale také krmí samotou a jedovatým porovnáváním, které je obírá o smysl života. Mnohé z toho rodiče znají. Všimli si těchto problémů dávno předtím, než jsme měli první knihy o iGeneraci.
12 tipů pro rodiče vychovávající iGeneraci
Když mluvíme o mládeži a monitorech – nebo “monitorové mládeži”, musíme být konkrétní. Dovolte mi tedy nabídnout dvanáct praktických návrhů, kterými přispěji do diskusí, které již vedete ve svých sborech a domácnostech.
1. Co nejvíce odkládejte vstup na sociální sítě
Sociální sítě představují dilema. Novinářka Nancy Jo Salesová napsala fascinující (a hrůzu nahánějící) knihu s názvem American Girls: Social Media and the Secret Lives of Teenagers (Americké dívky: Sociální sítě a tajný život teenagerů). Popisuje v ní rozhovor, ve kterém jí teenagerka řekla: “Náš život ničí sociální sítě.” Tehdy jí Salesová položila otázku: “Proč tedy nepřejdeš do režimu offline?” Teenagerka jí odpověděla: “Neboť pak bychom neměli žádný život” (Salesová, 18). Sociální sítě jsou místem, kde teenageři hledají život, a jsou těmi, co zaplatí svým životem. Musíme svým dětem pomoci, aby viděli tento paradox. Sociální sítě, které se používají nerozumně, si jako cenu budou nárokovat něco vzácného.
2. Co nejvíce odkládejte pořízení smartphonu
Když svému dítěti už jednou představíte mobilní telefon s posíláním zpráv a aplikacemi, jako např. Instagram a Snapchat, rodičovská kontrola je prakticky marná. Nabízím jeden příklad, jak se to děje.
“Sociální sítě jsou místem, kde teenageři hledají život a jsou těmi, co zaplatí svým životem. Musíme jim pomoci, aby viděli tento paradox. “
Vaše děti mohou být vystaveny rozhovorům se sexuálním obsahem a nahým selfíčkům, a vy o tom možná nebudete vědět. Salesová ve své knize zkoumá tento znepokojivý jev, kdy dívky dostávají od chlapců nevyžádaná nahá selfíčka, což je často první krok, jak o nich projevují zájem. A chlapci často žádají od dívek, aby jim na oplátku poslali zase své nahé fotky. Zjevně musíme varovat naše děti před tímto fenoménem dříve, než nastane.
Neexistují ale prakticky žádné rodičovské filtry, které by zabránily nahému selfíčku v tom, aby se dostalo do smartphonu vašeho dítěte přes zprávu nebo Snapchat, i když o něj vaše dítě nepožádá. Až 47% teenagerů používá Snapchat, nejznámější aplikaci na posílání a přijímání obrázků, které se brzy vymažou, a “sekundových selfíček”. V době smartphonů se posílání zpráv se sexuálním obsahem stalo v teenagerských letech “normativem chování”. Jsou to ve svých účincích mocné zařízení. Odolejte tlaku dát jedno vašemu dítěti. A nenechávejte u sebe své staré telefony.
Pokračování…
Autor: Tony Reinke
Zdroj: ChcemViac.sk