„Believer je platforma, která se snaží církev propojit především na komunitní úrovni. Vnímám, že součástí moderní církve je komunitnost. Bohužel se to ale často neodráží v realitě,“ myslí si Matěj Plšek, zakladatel komunikační platformy pro církve.
Jak se objevila myšlenka na vytvoření platformy Believer, co vás k jejímu vytvoření inspirovalo?
Myšlenka se začala formulovat v době Covidu-19. S kamarádem, věřícím katolíkem, nás napadlo, že církev je jedno z odvětví, které pandemií obzvlášť trpí. Rozhodli jsme se to změnit. Naším prvním nápadem bylo udělat online zpověď, časem jsme začali přemýšlet nad rozšířením aplikací a nad celkovou vizí naší společnosti. Začali jsme tak kontaktovat církve napříč denominacemi a doptávat se jich, jak danou situaci řeší.
Na jakou skupinu uživatelů platforma Believer cílí?
Cílíme primárně na mladou generaci, kterým chceme přibližovat víru poutavým způsobem. Na internetu není zase tolik relevantních zdrojů, a pokud se dají najít, tak jejich forma nestačí k udržení pozornosti. Mladí jsou zvyklí spíše na dynamický a vtipný obsah na sociálních sítích, chceme proto do naší aplikace přinášet poučný obsah, který však bude mladé lidi bavit. Zároveň se jeho pomocí v ideálním případě budou přibližovat k Bohu, orientovat se ve světě víry a snáz hledat cestu životem.
Jakým způsobem máte v plánu s mladou generací pracovat?
Osobně pocházím z ateistického prostředí a o církvích jsem toho moc nevěděl. Začal jsem proto chodit do církve a následně si hledat vlastní cestu k Bohu. Poté, co jsme s ostatními věřícími strávili nějaký čas, začali jsme pozorovat konkrétní problémy, se kterými se potýkají. Například mladí lidé si velmi všímají krizí okolo sebe a snaží se je řešit. Konkrétními tématy, kterými se zabývají, jsou duševní zdraví, work life balance, LGBT komunita a mnoho dalšího. Tudíž se i my sami chceme rozvíjet také v edukativní oblasti.
Dále lze dnes vidět obrovský nárůst ve vyhledávání psychologické pomoci mladými lidmi. V reakci na to rychle rostou služby, které se tím zabývají. Je potřeba, aby na to reagovaly i církve a snažily se mladým lidem více pomáhat. Jsou to přece primárně oni, kdo tvoří aktivní komunitu. Zaměřujeme se tedy na sbory, farnosti a všeobecně křesťanské církve s tím, že cílová skupina se pohybuje zhruba v rozmezí 15–45 let. Neděláme si iluze, že by naši aplikaci používali i starší věřící, ale i to se samozřejmě v menším měřítku může stát.
Inspirovali jste se u amerických církví. Na základě čeho odhadujete, že bude aplikace přínosná i českým věřícím?
Nechali jsme se inspirovat pouze částečně, neboť církve i daný trh jsou tam jiné. Pravdou je, že v USA je použití podobných aplikací zcela běžná věc a dostupných jich je hned celá řada. Naše aplikace je spíše jednodušší, aby se v ní mohl orientovat doslova každý, ať už starší farář nebo pastor.
České církve dnes oprávněně cítí určitý tlak na jejich digitalizaci. K té se přece jen ubírá celý svět a církvím nezbývá, než jít nějakým způsobem také s dobou. Nemohou zůstat zaseklé v minulosti. Spousta z nich má webové stránky ze začátku tisíciletí. V dnešní době, kdy čím dál větší množství lidí využívá umělou inteligenci, podobným způsobem již nelze fungovat. Proto jsme tu my, abychom jim s tím pomohli. Chceme být pro církev digitálním partnerem.
Můžete popsat hlavní výhody, které platforma Believer přináší pracovníkům v církvi a věřící komunitě celkově?
Je to platforma, která se snaží církev propojit především na komunitní úrovni. Vnímám, že součástí moderní církve je komunitnost. Bohužel se to ale často neodráží v realitě. Přes týden jedna mše, bohoslužba, pak v týdnu biblická skupinka, ale chybí vztahový rozměr a setkávání se mimo obřadní čas. A když už se organizuje nějaká akce, tak se dá jeden příspěvek na Facebook, který se v tom množství reklamních postů ztratí. Facebook obecně již pozbyl svého významu. Naším cílem je proto zlepšit mnohdy nefunkční komunikaci a organizování setkávání. Měsíční předplatné vyjde pro sbor zhruba na tisíc korun měsíčně, konkrétní částka se ale vždy odvíjí od jeho velikosti.
Jakým způsobem bude platforma umožňovat komunikaci mezi věřícími a jaké další služby nabídne?
Snažíme se eliminovat všechny ostatní platformy, abychom v oblasti dávání, komunikace a plánování byli pro stávající církevní společenství naprosto dostačující službou. Zjistili jsme, že ze strany mnoha vedoucích církví existuje poptávka po řešení systematického plánování, přípravy bohoslužeb, psaní kázání či sdružování dobrovolnických týmů, na kterých je většina církví závislá. Všímám si velké práce stojící za fungováním čtyř mládeží, které organizuje církev ve Zlíně, kam chodím. Někdo musí nachystat prostory a občerstvení, jiný zase hudební aparaturu, aby tam někdo další hrál.
Aplikace tak nabízí ideální nástroj k organizaci podobných eventů. Je tam k dispozici síť kontaktů, přehled o dané komunitě a funkcích, které jednotliví členové církve používají. Diskutabilním tématem v církvi obecně je rovněž otázka správy finančních darů. Ty v aplikaci uživatel může komfortně spravovat a mít přehled, na jaké účely konkrétně jakou částku daruje. Samozřejmostí je potvrzení o daru.
Je v něčem přínosná také „běžným“ věřícím, kteří nejsou do církevního chodu nijak zapojeni?
V aplikaci si věřící člověk může založit vlastní skupinku nebo se přihlásit do již existující komunity. Může využít uzavřenou komunikaci s blízkými lidmi, dále mu je k dispozici tzv. řídící část, určená pro komunikaci kazatele s konkrétními dobrovolníky, a nakonec platforma komunikační zdi. Tam lze na denní bázi postovat nějaké zamyšlení. Samozřejmostí je funkce anonymního chatu, v rámci které se může odehrávat pastorace či zpověď. Je třeba říci, že aplikaci se snažíme dělat jednoduše, aby ji zvládl ovládat netechnický uživatel. Vše je díky tomu velmi intuitivní a praktické.
Jaké jsou plány a cíle platformy Believeru v nejbližší budoucnosti?
V současné chvíli sedmičlenný tým Believer vyvíjí produkt B2B směrem. Do budoucna se ale plánujeme zaměřit i na jednotlivé věřící a jejich duchovní růst. Do konce roku 2023 chceme mít v aplikaci několik desítek církví po Česku a Slovensku.