“Pastorační poradenství vnímám jako spolupráci v hledání řešení do životních situací, které klientku tíží. Proto preferuji jednání, při němž klientky povzbuzuji k využívání vlastních vnitřních i vnějších aktuálně dostupných zdrojů,” uvádí pastorační poradkyně Irena Takahashi, která v podhůří Beskyd založila ženskou poradnu.
Jak byste definovala pastorační poradenství?
Pastorační poradenství předpokládá Boží zájem o nás, přičemž člověk v hledání uzdravení může čerpat z moudrosti obsažené v Bibli. Tato profese vychází především ze studia teologie a využívá poznatky z psychologie, či neurobiologie. Obzvlášť u mé specializace, tedy krizové intervence, je důležité znát, jak funguje lidské tělo, jak reaguje na stres a případně jaký vliv má dlouhodobý stres na tělo a duši.
Terapeutickým nástrojem je tedy Bible?
Důležitým aspektem mé práce je terapeutický vztah a citlivá komunikace s klientkou. Společně hledáme, v čem může být její situace podobná nějaké konkrétní situaci v Bibli, či principu, který je tam zmíněný. Někdo by mohl namítnout, že spousta aktuálních témat není Biblí řešena, nebo že se jich daná problematika dotýká jen částečně.
Jsou ale věci, které nejsou v biblických příbězích na první pohled rozpoznatelné, a jedním z úkolů pastoračního poradce proto je se k principu daného příběhu dostat. Ztotožnění se s osobou v Bibli může být samo o sobě terapeutické už jen třeba tím, že člověk najednou vidí, že není jediný, kdo se takto kdy cítil nebo něco takového zakoušel.
Vaše klientky se tedy rekrutují z řad členů církve?
Přesně tak. Tím že se v pastoračním poradenství předpokládá, že vztah s Bohem je základním stavebním kamenem efektivní změny obzvlášť v závažných životních situacích, pastorační konzultace mívám s křesťany. Jedním z častých důsledků závažných traumat bývá nedůvěra vůči Bohu. Dr. Diane Langberg, která má v oblasti práce s traumatizovanými lidmi již více než 40-ti letou praxi v této souvislosti poznamenává, že jsme to často pak my, lidé v pomáhajících profesích, které klienti vnímají jako odraz Božího charakteru a přístupu.
Může být vaše práce benefitem i pro někoho, kdo není věřícím?
Myslím si, že ho může oslovit biblický odkaz a spojení témat, u kterých by neočekával, že v Bibli jsou. Já se osobně soustřeďují na věřící, už s ohledem na to, že vztah s Bohem je jedním z klíčových faktorů v procesu uzdravení.
Proč by klient měl volit vaši pomoc, a ne pomoc odborného psychoterapeuta?
Psychoterapie je z mého pohledu všeobecně velmi užitečná a s psychoterapeuty komunikuji v rámci mezioborové spolupráce. Někdy i s klientkami hledám vhodného psychoterapeuta, obzvlášť pokud je zde zároveň přítomna i psychiatrická diagnóza a terapie byla doporučena psychiatrem.
Myslím si, že kromě některých mála psychoterapeutických směrů se může pastorační poradenství a psychoterapie doplňovat. Nicméně pastorační poradenství má duchovní rozměr a pro mnoho křesťanů, kteří považují Bibli za autoritativní text pro jejich život, je práce s vírou podstatným komponentem holistické péče.
Může být práce se spiritualitou pro běžného Čecha něčím užitečným, když jako národ máme spíše blíže k opaku?
Myslím si, že ve společnosti je velký prostor vést diskuze i o křesťanství, protože z osobní zkušenosti spíše vidím, že nejsme jako národ ateisté, ale jsme spirituálně založeni, a to mnohem více, než se na první pohled může jevit. Spíše bych řekla, že jako Češi sice nejsme křesťansky orientováni, ale jsme otevřeni na spiritualitu jako takovou, která může mít mnoho forem.
V jakých oblastech nabízíte svou pomoc?
Setkávám se s oblastí různých druhů zneužívání, se sebevražednými tendencemi, s úzkostmi, se vztahovými problémy. V případě krizové intervence se také stává, že je nutná pomoc i jiných odborníků, někdy v rámci hospitalizace. V křesťanském prostředí se občas setkávám s obavami ze spolupráce s odborníky jako jsou psychologové nebo psychiatři, přičemž v tomto někdy působím jako nárazník těchto obav a snažím se je mírnit například edukací, případně pomáhám najít odborné a zároveň klientkou akceptovatelné řešení do její situace.
Jakou odbornou průpravu jste pro tuto profesi musela absolvovat?
Absolvovala jsem bakalářský program na americké univerzitě Global University v oboru Bible & Theology. Diplom mi byl uznán na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. Následně jsem se chtěla zaměřit na oblast pastoračního poradenství se specializací na trauma, proto jsem dále absolvovala magisterský program na další americké univerzitě Liberty University v oboru Pastoral Counseling: Crisis Response & Trauma. Tento diplom mi byl uznán Univerzitou Karlovou.
V Česku jsem také absolvovala stáž na psychiatrické klinice v Třinci. Jsem přesvědčena o tom, že soustavné vzdělávání v daném oboru je součástí udržování si profesní kompetence, dříve jsem byla členkou Americké asociace křesťanských poradců (AACC), v současnosti se orientuji na odborné materiály i z jiných zdrojů.
Byl jsem v nouzy, skoro až na dně. Vyzpovídal jsem se jednomu pracovníkovy z elimu, který by měl pomáhat. Nikdy jsem nikomu neřekl z osobního života více. A. Stalo se že mi sprostě podvedl, vše se použilo proti mě. Takže i poslední záchrana selhala a potvrdilo se čemuž jsem nevěřil že tyhle lidi jsou největší lidská spodina. Dnes je mi už fajn a pánovy jsem odpusil (pánbůch má všelijakou čeládku) ale zároveň jsem mu vděčný že jsem pozřel a vše co souvisí s bohem jde u mě do koše.jsou to jenom hezký řečičky ale praxe je jiná. Viz historie. Věřte pouze sobě, ve svou sílu a nenaleťte kecům jako já těmhle lidem.
záleží jaká církev to byla,pokud nežijí skutky z bible a podle božích měřítek a žíjí podle světa tak vám věřím, že jste se zklamal v lidech.Bůh je pořád stejný a když si sním vytvoříte vztah vždy vám pomůže i když vás lidé zklamou.