Je menšinová vztahová orientace překážkou ve víře? Mladý student FAMU a syn husitského faráře Tobiáš Frýdl svým oceňovaným projektem Víra v barvách duhy veřejnosti ukázal, že část církve je připravena nabídnout LGBT lidem otevřenou náruč a vyznat viny minulosti. V rozhovoru sdílí, s jakými reakcemi na svůj projekt se setkal, čemu se v současnosti věnuje, jak prožívá svou víru nebo kdo je mu největší inspirací.
Letos na podzim uběhl rok od doby, cos vypustil do éteru svůj projekt Víra v barvách duhy. Mohl bys popsat, s jakým očekáváním jsi do toho projektu šel, co byl jeho hlavní účel a jaký dopad měl?
Do toho projektu jsem se pustil s myšlenkou, že už je to třeba dávno přežité téma. Na začátku mě pohánělo naštvání nad tím, že nás křesťany lidé často vnímají jako homofobní zpátečníky. Mým cílem bylo ukázat, že ne všichni křesťané se vymezují vůči queer tématům.
Když jsem sdílel svůj záměr bavit se se zástupci církví o homosexualitě, o manželství pro všechny, o přístupu církve a biblických pasážích, a to všechno jsem chtěl obsáhnout v několika desetiminutových videích, bylo mi řečeno, že jsem se zbláznil a měl bych se zaměřit na jedno téma, a to udělat pořádně.
Nakonec se ale všechno vlezlo do sedmi desetiminutových dílů a je tam velké množství srozumitelně pojatých informací. Bylo pro mě důležité nebýt povrchní, ale zároveň být srozumitelný, stručný a ne zdlouhavý.
Neřešil jsem, kdo se na to bude dívat. Až když jsem projekt představil lidem z organizace Jsme fér a ti nadšeně navrhli, aby šel do médií, došlo mi, že by to mohlo oslovit i širší veřejnost, což předčilo všechna má očekávání. Mým cílem nebylo měnit postoje církve – v tom mám nohy na zemi. Šlo mi o to ukázat, že existují křesťané, kteří LGBT lidi podporují, a myslím, že to se povedlo.
Přijde mi ještě brzy po roce hodnotit, zda by to mohl z dlouhodobého hlediska být jeden z dílků mozaiky větší změny. I tak už jsem slyšel, že projekt otevřel diskusi ve sborech a komunitách, a z toho mám radost.
Jaké pro tebe byly nejsilnější momenty celého projektu?
Nejvíce mě překvapila obrovská otevřenost a zasvěcenost zástupců církví do tématu. Zejména když starší muži z katolické církve o těchto tématech dokázali mluvit s překvapivou lehkostí a otevřeností. Nečekal jsem ani, že se zapojí tolik respondentů a každý z nich mě obohatí novou myšlenkou a zajímavým pohledem.
Nejsilnějším zážitkem pro mě ovšem byla prezentace projektu u nás v kostele. Součástí večera byla projekce videa, debata s faráři, koncert pěveckého sboru Doodles a také vystoupení Svatavy, matky Filipa Havlíčka, který si kvůli své orientaci vzal život.
Vrchol přišel, když se po příběhu Svatavy zástupci církví v kající modlitbě postavili za příběh Filipa a dokázali na půdě kostela vyznat a pojmenovat to, že církev nese směrem k LGBT lidem velkou vinu. V tu chvíli jsem viděl, že nejde jen o nějaká krásná slova na kameru, ale že zástupci církve to jsou schopni vyznat i tváří tvář někomu, komu ta předsudečná nenávist vzala syna.
S jakými ohlasy na svůj projekt ses setkal?
Je pro mě zajímavé každé setkání s kýmkoli, kdo se mi ozve s tím, že ho můj projekt oslovil a nějak zapůsobil v jeho životě. Někdo mi dokonce napsal, že to je nejlepší evangelizační projekt, jaký za poslední dobu viděl, což vůbec nebyl můj záměr.
Vzhledem k tomu, že jsou ta queer témata ve společnosti probíraná a někteří představitelé církvi se proti tomu hodně vymezují, může to většinové veřejnosti církev znechutit. Když pak vidí takhle pozitivně laděný projekt, který ukazuje stránku církve, se kterou se do té doby nesetkali a nevěděli, že existuje, může to pomoci k uvědomění, že církev nejsou jen ty hlasy, které slyšíme v médiích nejčastěji.
Když na internetu čtu komentáře k Víře v barvách duhy, tak se kromě těch pozitivních dokola objevují citace jistých biblických veršů navzdory tomu, že jim je věnováno několik videí. Nezřídka se objevují nadávky a osočování směrem k tobě nebo tvým respondentům i od lidí, kteří o sobě tvrdí, že jsou věřící. Jak na tebe ty komentáře působí a čím si je vysvětluješ?
Myslím, že ty komentáře mluví samy za sebe. Ve videích je například díl o homosexualitě optikou Starého zákona, rozebírá se tam příběh Sodomy i text z knihy Leviticus. Někdo pod to video stejně napíše otázky jako jestli znám příběh Sodomy nebo co se píše v knize Leviticus. Je to spíš úsměvné.
Zakázal jsem si vstupovat do těchto debat, a i když občas mám chuť, tak v tom nevidím smysl. Dokážu se na to podívat věcně, ale je pravda, že některé komentáře jsou hodně osobní a vulgární, a to se mě pak dotkne. Například na Instagramu se k jednomu sestřihu objevovaly komentáře s přáním smrti a výzvami k násilí, což pro mě bylo hodně za čárou.
Myslím si, že se diskuse na téma LGBT lidí v církvi nedá vyhrát na základě argumentů, protože lidé jsou silně zarytí ve svých kolejích. Jediné, co by mělo sílu proměnit jejich postoj, je nějaký osobní kontakt, kdyby třeba měli syna gaye a té otázce museli tváří v tvář čelit bez teoretického vykřikování na internetu.
Slyšela jsem, že v Praze je jednodušší se vyoutovat s tím, že jsi gay, než s tím, že jsi křesťan. Možná, že pro řadu queer lidí, kteří se setkali s odmítavým postojem vůči své vztahové orientaci v církvi, může být východiskem nechtít s ní mít nic společného. Ty sám se netajíš s tím, že jsi gay a že jsi křesťan. Se kterou z těchto dvou „ identit“ je pro tebe těžší jít ven?
Záleží, v jakém prostředí se člověk pohybuje. Studuji FAMU, takže v okruhu mladých liberálních lidí ta LGBT témata vůbec nejsou problém, zase je tam spíš nedůvěra vůči církvím. Překvapilo mě ale, kolik lidí je mezi nimi věřících a hlásí se k nějaké církvi. Tím, že se pohybuji ve svobodomyslném prostředí, tak pro mě není těžké ani s jednou z těch věcí vyjít ven. Osobně nemám žádnou negativní zkušenost ani s jedním z těch témat.
Zároveň jsem projektem Víra v barvách duhy nechtěl lakovat věci na růžovo a ukazovat, jak je církev super. I proto jsem zahrnul do prezentace v kostele příběh zesnulého Filipa Havlíčka, protože si uvědomuji, že historicky má církev na svědomí životy queer lidí. Chci ale ukázat, že v církvích jsou také lidé, kteří si toho jsou vědomi a aktivně se té předsudečné nenávisti postaví.
Co pro tebe osobně víra a církev znamená?
V mém pojetí je víra hodně niterná, osobní a nepřenositelná záležitost. Víra pro mě není zákoník a soubor pravidel, který potřebuji aplikovat na všechny ostatní. Je pro mě nepochopitelné, když někdo z pozice své víry někomu něco diktuje nebo ho přesvědčuje s obrovskou jistotou, že takhle to je, tak se máš a nemáš chovat a tohle smíš a nesmíš dělat.
Pro mě je to o osobním nastavení uvažování, o osobním přesvědčení a o naději. Pokud má víra něco měnit, tak je to můj život, moje uvažování o světě a můj přístup k druhým lidem. Celá má rodina je v církvi. Mám pocit, že tenhle pohled jí jde napříč a vytváří prostředí určitého nastavení mysli, a ne souboru pravidel. Souhlasím s tím, co řekl Tomáš Petráček v jednom z videí v rámci Víry v barvách duhy, že záleží na tom, jaký si člověk vytvoří obraz Boha a u nás v rodině byl vytvořený způsobem, který je mi vlastní.
Jakou roli by podle tebe měla církev hrát ve vztahu ke queer lidem a otázce manželství pro všechny?
Samozřejmě, že církev není ostrůvek ve vzduchoprázdnu, a lidé v církvi jsou součástí společnosti, takže mají tendenci vyjadřovat se k věcem, které ve veřejném prostoru zaznívají, a nemyslím si, že je to špatně. Spíš mě zaráží, když se církev pasuje do role strážce starých dobrých pořádků, a to mě rozčiluje. Nechápu, kde se vzala ta představa, že křesťané mají bojovat za starý dobrý normální svět, který se nám teď snaží něco vzít a podkopat poslední pilíře naší společnosti.
Očekávám, že církev je tu primárně od toho, aby vytvářela co nejpřívětivější prostředí pro ty, kteří chtějí svou víru sdílet v rámci nějaké instituce. Podle mě by církev měla být první, která by měla bojovat za manželství pro všechny. Pokud je víra osobní záležitost, tak se spíš pojďme bavit o nějakých osobních příbězích lidí, kterých se to týká, než hřímat, že stejnopohlavní svazky jsou zlo.
Pokračuje projekt Víra v barvách nějakým způsobem dál?
Díky tomu projektu jsem se potkal s Martinem Klaškou a Vojtou Sponarem a spolu jsme na Víru v barvách duhy navázali sedmidílnou podcastovou sérií Pospolu, která přibližuje příběhy věřících LGBT lidí. Bylo pro mě jednak zajímavé slyšet jejich příběhy, ale také sledovat, jak nečekaný dopad ten prvotní projekt měl.
Ani by mě nenapadlo, že i po roce to pořád může žít. Minulý týden jsem se vrátil z Bratislavy, kam mě pozvali na filmový festival Jinakosti. Příští rok nás s podcastem čeká výstava, kde budou představeny fotografie našich respondentů od fotografky Lucie Bláhové.
Teď si dávám dohromady podklady, protože bych rád natočil slovenskou verzi Víry v barvách duhy, ke které chci přistoupit trochu jiným způsobem. Šlo by o sérii anonymizovaných rozhovorů se zástupci církví ze Slovenska, se kterými bych chtěl řešit podobná témata, zejména z hlediska společensko-politické situace, ve které se Slovensko nachází. Zatím se mi každý člověk, se kterým jsem to konzultoval, vysmál. Říkali, že nenajdu dostatečné množství lidí. Já tomu ale věřím, i když nikdo v mém okolí ne.
Jsi studentem FAMU, máš za sebou už několik úspěšných autorských projektů, taky spolu se svým tatínkem, husitským farářem, zajišťuješ provoz vršovického divadla MANA. Máš představu, čemu především bys chtěl v budoucnu zasvětit své vzdělání, nadání a zápal?
Letos bych měl dodělat bakaláře a otázka, co dělat dál, se nabízí. Mám pocit, že čím déle jsem na FAMU, věnuji se divadlu a točím, tak tím míň vím, co chci dělat, protože mě moc baví práce v divadle, bavila mě Duha, bavily mě podcasty. Nevím, čím se budu v budoucnu živit, ale uklidňuje mě soustředit se na to, co dělám teď. Dodělávám projekt pro Nadační fond Bible21, stříhám jiný projekt z Gruzie, připravuji slovenskou verzi Víry v barvách duhy, do toho dodělávám bakaláře na FAMU a pracuju v divadle. To jsou všechno věci, které mě moc baví, a co bude potom, se uvidí. Věřím, že se ta cesta ukáže sama.
Podle čeho se rozhoduješ, do čeho se zapojíš?
Musí mě zaujmout to téma, ti lidé a zároveň neumím říkat ne. Třeba projekt pro Nadační fond Bible21 je mi blízký tím, že překlad Bible21 vnímám jako důležitý počin, který mě oslovil. Pak mě zase jiná holka oslovila s nabídkou točit o queer lidech v Gruzii. Nikdy jsem tam nebyl, ale vždycky jsem se tam chtěl podívat. Točím taky z vlastní iniciativy a mám pocit, že ke mně ty příležitosti přicházejí samy a různými způsoby.
Máš někoho, kdo tě v tvé tvorbě inspiruje?
Můj celoživotní vzor je můj děda Alois Volkman, který byl lékař a básník. Vnímám ho jako velkou osobnost, ke které se často vztahuji, jak už v osobním, tak v pracovním životě. Asi před čtyřmi lety jsem mu udělal webové stránky o jeho životě a díle. Děda tvořil ve spojení lékařství, poezie a zároveň víry, což je takový trojúhelník jeho velkých témat. Často vycházel ze zkušenosti venkovského praktického lékaře, jehož posláním bylo objíždět po vesnicích nekonečné množství obyvatel v zapadlých chaloupkách. S nasazením přistupoval k potřebným lidem, což následně reflektoval ve svých básních.
Velice mě oslovil styl, kterým psal, protože se jedná o krátké, ale výstižné básně. Jeden literární kritik o něm napsal, že se jedná o „údery do svědomí“. Také jednu svou báseň děda zakončil slovy: „toužím po poezii stručné a přesvědčivé jako diagnózy“. Ať už se tedy jedná o cokoliv, co tvořím nebo točím, tak mám pocit, že to je všem mým projektům společné. Jde mi o srozumitelnost, stručnost a údernost. Takže věřím, že to je něco, co mám po něm a k čemu se vztahuji. Vidím to i v projektu Víra v barvách duhy.
Věřím, že LÁSKA je zásadní součástí křesťanské víry. Milovat bližního svého je pro nás všechny výzvou a Ježíšovo učení je o tom, jak se vzájemně přijímat, nikoli odsuzovat.
Pokud mluvíme o vztazích a identitách, je to složitá otázka, ale věřím, že křesťanství nás vyzývá k tomu, abychom opravdu milovali každého, ale také žili podle Božích přikázání. I když tedy miluji lidi takové, jací jsou, nemohu souhlasit s tím, že bych měla podporovat něco, co je v rozporu s tím, co Bible říká. V Bibli se jasně píše, že homosexualita není v souladu s Boží vůlí. Ať už jde o příběh Sodomy a Gomory nebo zmínky v Pavlových listech – slovo je nekompromisní.
Věřím, že pokud upřímně milujeme Boha, je pro nás přirozené dělat to, co je v souladu s Božím srdcem a hledat cestu, jak být s Ním v co největší blízkosti – což zahrnuje i odevzdání všech našich částí osobnosti, včetně identity. A pokud miluji Boha, chci dělat to, co je čisté, svaté, spravedlivé a Jemu milé. Nemůžeme zkrátka popírat Boží vůli a pravdu, jak je vyjádřena v Bibli.
Láska mezi lidmi není automaticky spojena jen se sexuálním vztahem. Skutečná láska vychází z respektu a touhy po dobru pro druhého, a to i v případě, kdy se naše hodnoty nebo životní cesty mohou lišit. A Bůh nás učí nejen jak milovat, ale také jak žít v souladu s Jeho vůlí.
Trochu mě ještě zaráží, že se projekt zaměřuje spíše na to, co církev může udělat pro LGBT komunitu, ale opomíjí se opět otázka – co na to Bůh? Církev není synonymem pro vztah s Bohem. Ale právě o vztahu vlastně celé “křesťanství” je. A i když jsme všichni součástí “těla Kristova”, náš vztah s Bohem je osobní a je v první řadě o tom, jak žijeme, poznáváme a hledáme Jeho vůli. Pokud to tedy myslíme z upřímného srdce. Církev by měla být tím místem, které nám pomáhá tuto cestu hledat, ale nikdy by neměla zamlčovat nebo upravovat to, co nám Bible jasně říká.
Také mě velmi zamrzelo, když jsem narazila na výsměch některých lidí v reakcích na video od Veroniky G., které se týkalo právě těchto citlivých témat. A i když konkrétně s touto slečnou také úplně ne vždy souhlasím, proč bych se jí měla jakkoli vysmívat? Kde je potom ta láska a bezpodmínečné přijetí, o které vlastně tolik bojujete, když se vlastně chováte úplně stejně odsuzovačně vůči lidem, kteří mají jiný názor?
A já chápu, že církev v minulosti v této oblasti udělala mnoho chyb a věřím, že také zranila mnoho lidí. A mě to moc mrzí. Ale jak jsem už psala – církev není Bůh. To, co bylo chybně vykládáno nebo vykonáváno lidmi, se neodráží v Boží vůli ani v pravdách, které nám předává Bible. Bůh miluje každého z nás bez výjimky. Jeho touhou je být s námi v každé fázi našeho života, v našich zraněních i v naší identitě. Chce nás uzdravit, pomoci nám a přinést nám pokoj. Tedy za předpokladu, že se necháme vést <3
Takže na závěr: ano, LÁSKA je důležitá. Ale pravá Láska je ta, která nás vede k Bohu, ne od Boha. A pokud miluji Boha a chci být s Ním, chci dělat to, co je správné, čisté, spravedlivé a milé Božímu srdci.
Snad to dává smysl 🙂
Ještě jsem si vzpomněla na jeden krásný příběh o “cizoložné” ženě, kterou lidé chtěli ukamenovat. V tomto příběhu Ježíš neodsuzuje ženu, ale prokazuje jí lásku a milosrdenství, čímž ji chrání před trestem, který ji měl postihnout podle zákona. Ježíš ji však zároveň vyzývá k tomu, aby už nehřešila: „Jdi a už nehřeš!“ (Jan 8:11). Tento výrok není jen důkazem Ježíšovy lásky, ale i výzvou k tomu, abychom se změnili a žili jinak.
Pokud někdo žije v homosexualitě (samozřejmě se to netýká jen této oblasti) a rozhodne se přijmout Ježíše, je to výzva k hlubší proměně – k proměně celého života. Setkání s Bohem nás vyzývá, abychom žili jinak. To neznamená, že všechno, co jsme byli, musí okamžitě zmizet, ale že naše rozhodnutí následovat Krista nás přirozeně vede k novému životu, k nové cestě. Postupně. Po malých krůčcích. Pán Bůh je trpělivý a velmi laskavý. Nikdy netlačí, ale jako gentleman vždy čeká na naše vlastní a svobodné rozhodnutí. To je důsledek setkání s Bohem – změna, která nás činí jinými lidmi, doslova jinými “bytostmi”(jak se píše v Bibli) 🙂
Opravdu se mi nechce věřit, že Bible obsahuje předsudečnou nenávist. Problém bude spíše u té víry v barvách duhy. Do křesťanství prostě nepasuje.
Ve Starém zákoně se píše o upalování, o trestu smrti, obsahuje předsudečnou nenávist, kterou považovali za potřebnou tehdejší lidé a troufali si tvrdit, že to chce Bůh… radostný Bůh, který stvořil koně černé, bílé, hnědé, rezavé, pruhované, nádherné žirafy, Bůh, který miluje pestrost a raduje se z ní… Bůh povolal na svět pestrá zvířata i pestré lidi, povolal na svět i zvířata a lidi s odlišnou orientací.
Malé děti rády malují duhu. Milují barvy a pestrost. Když s jejich příchodem do školky či školy přijde odlišné dítě, nepřemýšlejí o tom, zda je na vozíčku, snědé, jakékoli. Podstatné pro ně je jen to, zda je dobrý kamarád. Děti vidí více a řídí se srdcem. Problémem bývají jen někteří rodiče nebo prarodiče, kteří je očkují svou nesnášenlivostí, předsudky a neláskou.
Myslíte tedy, že křesťanství nemá být nesnášenlivé, nemá třídit na my a oni, nemá se řídit pyšnými teology, kteří nehledí na duši člověka, ale na své černobílé autistické myšlení (a zápasili se svou sexualitou), nemá se řídit hříšným myšlením, kterému je jedno, zda ubližuje lidem. Také to tvrdím.
Proč tedy oficiální křesťanství ( na rozdíl od žitého) takové je, kdo mu dal takový směr, kteří církevní “otcové” jsou bráni vážně a proč je ignorován Ježíš?