Kde se bere vlastenectví, co znamená a jak ho rozpoznat od nacionalismu? Tvůrci Týdne bez filtru se na to v aktuálním podcastu ptali literárního historika Martina C. Putny, studentů Biskupského gymnázia v Brně i sami sebe.
„Vlastenec je hrdý na svůj národ, na to, kým je, kde se narodil. Má z toho radost,“ vyjádřila jedna ze studentek. „Nejen, že je hrdý na to, co jeho národ přináší, ale snaží se i z minulosti vzít to dobré a dělat něco pro to, aby to v budoucnu pokračovalo,“ navázala její spolužačka.
S touto definicí by na dálku patrně souhlasil literární historik Martin C. Putna, který vlastenectví spojuje s emočním poutem, ale také se znalostí. Právě ta – na rozdíl od různých rodinných tradic – utváří vlastenectví v jeho zdravé podobě.
„Jsem proti kultu obyčejného člověka. Karel Čapek se podle mého soudu mýlil v tom, že důvěřoval, že takzvaný prostý člověk má instinkt pravdy. Ne, nemá. Prostý člověk, nevzdělaný, se nechá oblafnout kdekterou pitomostí, kterou mu někdo nakuká. Nemá-li znalost, znamená to, že je bezbranný. Což neznamená, že by vzdělaný člověk nemohl propadnout nějakým šíleným ideologiím. Samozřejmě může, a pak je jeho odpovědnost o to větší,“ říká profesor Putna.
Na Biskupském gymnáziu zavládlo ticho po otázce, zda se někdo ve třídě cítí být vlastencem nebo by jím chtěl být. „Připadá mi, že pojem vlastenectví se teď spojuje s extrémistickými směry, s Ortelem a podobně. Říkám si, že bych se tím označením za vlastence nechtěla přiřadit k někomu takovému, protože s nimi nesouhlasím,“ zaznělo v jednom z vysvětlení.
Pro Martina Putnu je v té souvislosti klíčové, zda si člověk prohlubuje své znalosti, či nikoli. „Vím toho dost? Kdo si myslí, že ví, ví houbelec, a je flastenec,“ poznamenal. Receptem je pro něj číst. Nikoli však ruské zdroje.
A jak to má se svým vlastenectvím? „Cítím se jako vlastenec. Navzdory všemu! Navzdory dnešní situaci mám velmi silný emoční vztah k této zemi, k různým jejím krajům, místům, vlajce, hymně, Dvořákově Novosvětské, Babičce Boženy Němcové a všem možným dalším tradicím, které to činí domácím, naším. Platí to ale s vědomím toho, že je to vlastenectví, které nemůže a nesmí stát proti jiným národům ani proti jiným kruhům identity: místní, lokální, komunitní a komunální, na druhé straně identity západní, evropské, světové,“ prohlásil Martin C. Putna v rozhovoru s Anežkou Jakubcovou.
Které z historických či současných osobností pokládají za vlastence studenti Biskupského gymnázia a jak jsou na tom s vlastenectvím prezidentští kandidáti? Ve kterém klasickém literárním díle se objevuje pojem „flastenec“ a v jaké souvislosti? Co řekl Václav Havel o jednání podle Husa a podle Švejka? Poslechněte si aktuální Týden bez filtru!